Kertoisko joku hienomekaanikon työtehtävistä? Olen 23-vuotias nuori nainen ja kiinnostais metallialan hommat. Kokemusta ei tosin ole vielä minkäännäköistä, mutta jos lopulta alalle lähden niin oppisopimuskoulutus on todennäköisesti se väylä jota tulen käyttämään.
Toinen homma mikä kiinnostaa on hitsaus, koska olen käsityötaitoja riittää erittäin tarkkaankin työhön asti.
Hienomekaanikko
10
7044
Vastaukset
- Rautakoura
Ei nuoren kannata hitsaustöihin kouluttautua. Huono palkka suhteessa työn vaativuuteen, huonot työolot ja terveyshaitat. Veto, melu, hankalat työolot ja -asennot sekä hitsauskäryt pilaavat terveytesi ennen pitkää. Nykyään tehdään paljon tuotteita rosterista ja alumiinista joiden hitsauskaasut ovat täyttä myrkkyä.
Esim. CNC-koneistajan työ sopii hyvin naiselle jos metalliala kiinnostaa. - heib
...opiskelemaan tuota alaa. se on monipuolinen ja ainakin täällä meillä opitaan myös cnc-koneistukset ym. se ei ole vain koneistajien etuoikeus. Pääset varmasti kokeilemaan sitä hitsaustakin.
Itse olen myös samanikäinen tyttö ja töihin pitäis jo lähteä vaikka koulukin vielä kesken.
suosittelen!- alasta kiinnostunut
Millasta matikkaa ja kuinka vaativaa sellaista koneistajan työssä tarvitaan? En ole tosiaankaan mikään matikkanero ja vähän huolettaa että selviänkö näillä taidoilla..Mittauksia ainakin pitää vissiin tehä mut mitäs muuta?
- ----
alasta kiinnostunut kirjoitti:
Millasta matikkaa ja kuinka vaativaa sellaista koneistajan työssä tarvitaan? En ole tosiaankaan mikään matikkanero ja vähän huolettaa että selviänkö näillä taidoilla..Mittauksia ainakin pitää vissiin tehä mut mitäs muuta?
on paljon koulutusvaiheessa kun lasketaan työstöratoja. Käytännön työssä ei paljon tarvii, mitä nyt jotain kierrosnopeuksia joskus joutuu laskemaan.
- heib
alasta kiinnostunut kirjoitti:
minä oon ollu aina huono matematiikassa niin ainaki mitä täällä koulussa laskettu on ollu iha helppoa. Ne on vaan muutamia juttuja jotka opettelee sit hyvin.
- girlie88
suosittelen että menet koulun penkille... koulussa oppii helposti ja pääset työharjoitteluun, etkä ole ilmainen työntekijä kuin n.20ov... itse menossa hienomekaanikoksi ja ehkäpä koneistajaksi....
- minnes nyt?
15-v tyttö olen ja vähän ymmälläni. Kävimme tuossa pari päivää sitten opon vierailun ammatilliseen ja vaikken ennen ollut edes tällaisesta alasta tiennytkään niin nyt alkoi kiinnostaa. Pääseekö alalla käsittelemään jalometalleja? Ainakin tuolla amiksessa hienomekaanikko-opiskelijat valoivat myös koruja...ja näpräsivät kellon koneistolla. Itse teen paljon koruja ja tykkään pikkunäperryksestä, joten ala alkaa tuntua enemmän ja enemmän mielenkiintoiselta. Ja onkohan ammatille paljon töitä tarjolla?
- machinator
minnes nyt? kirjoitti:
15-v tyttö olen ja vähän ymmälläni. Kävimme tuossa pari päivää sitten opon vierailun ammatilliseen ja vaikken ennen ollut edes tällaisesta alasta tiennytkään niin nyt alkoi kiinnostaa. Pääseekö alalla käsittelemään jalometalleja? Ainakin tuolla amiksessa hienomekaanikko-opiskelijat valoivat myös koruja...ja näpräsivät kellon koneistolla. Itse teen paljon koruja ja tykkään pikkunäperryksestä, joten ala alkaa tuntua enemmän ja enemmän mielenkiintoiselta. Ja onkohan ammatille paljon töitä tarjolla?
Siellä pääsee tekemään sekä koneita että koruja.
- himemies
machinator kirjoitti:
Siellä pääsee tekemään sekä koneita että koruja.
Itse olen Lapin ammattiopistossa opiskelemassa hienomekaanikoksi niin pääsee korjaamaan kelloja ja käsittelemään jalometalleja, korjaamaan pienkoneiden moottoreita, mopoja, moottorikelkkoja, sitten on cnc-koneistus ja kaikkea muuta kivaa :)
- TubRod
Hienomekaanikon kylkeen sopisi TIG-hitsaajan hommat. Naisia on paljon TIG-hitsaajina sellaisissa kohteissa joissa vaaditaan kaunista saumaa. Naisilla on yleisesti ottaen vakaammat kädet, naiset ovat myös miehiä tarkempia.
Myös koneistajan tai CNC-koneistajan koulutus sopii hyvin hienomekanikon koulutukseen kylkiäiseksi. Nykyään metallialalla tarvitaan moniosaajia. Itse tiedän että jos osaa hitsaamisen: jos on jopa luokat, levytyöt: erityisesti muotokappaleiden taivutus, manuaali- sekä CNC-koneistuksen ynnä koodikielen, on töitä varmasti tarjolla ja saa vähän valitakkin. Hiukan kun sana kiirii, niin ei tarvitse enää edes hakea töitä, vaan tullaan pyytämään töihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016133
- 2123396
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183315Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663298Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162515Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242494Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282353- 2652052
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441636- 61398