olen vasenkätinen mutta voinko ampua oikeankätiselle
tarkoitetulla haulikolla? mitä eroja on?
kiitos
vasenkätinen
3
3609
Vastaukset
- Baikalin testaaja
Haulikossa tukin sopivuus ampujalle on merkittävin osumatarkkuteen vaikuttava tekijä. Erityisesti tukin sopivuus on tärkeää kiekkoammunnassa, lentoon ampuessa ja muissa nopeissa laukauksissa.
Tukin mitoituksessa 3 tärkeää mittaa ovat:
- vetopituus = matka liipaisimesta perälevyn takapintaan
- perän pudoutus (tähtäyslinjan korkeus) = tähtäyskiskon ja perän korkeusero
- sivuvääryys = tukin taivutus sivulle ampujan kätisyyden mukaan
Taittuvapiippuiset tehdään yleisimmin vakiona oikeakätisille, jolloin niissä tukki on siis oikeakätistä varten käyrä oikealle, ja sopivimman saadakseen vasenkästisen pitää hankkia niihin erikseen vasemalle käyrä tukki.
Pumpputoimisissa ja itselataavissa on paljon myös malleja, joissa vakiotukki on suora, joten se on neutraali kätisyyden suhteen. Siis toimii sekä vasen-, että opikeakätisellä, mutta ei ehkä ole paras mahdollinen kummallekaan.
Pumpuissa ja itselataavissa on myös helpompaa säätää tukkia tukin ja rautojen väliin sijoitettavilla sovituspaloilla. Taittuvissa niin perän pudotuksen kuin sivuvääryyden säätökin on käytännössä aina tukkisepän hommia tai sivuvääryyden säätö edellyttää erillisen vasenkätisen tukin hankintaa.
Vasenkätisen kannataa haulikkoa hankkisessa aina ensimmäiseksi selvittää mitkä ovat mahdollisuudet saada ko. asemallista vasenkätinen tukkiversio. Toinen mahdollisuus on toki hankkia suoratukkinen, joka ei ainakaan ole väärin päin sivuväärä. - Rahvajello1
...kumpi silmä on hallitseva? Se OIKEASTI ratkaisee enemmän kuin kätisyys....
- jukiii
kysymyksesi sinänsä mielenkiintoisesti aseteltu.
ajatteleppa asiaa vaikkapa niin,että jos olet oikea jalkainen voitko potkaista palloa vasemmalla jalalla?taasen minkälaisia vaikeuksia kohtaa oikeakätinen vasemmalla kädellä kirjoittaessa? eli näin ajatellen ja mietiskellen asiaa voi vasenkätinen ampua oikeakätisen haulikolla hyvä siitä tulee ja eläimet kiittää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819