sijaissynnytys

.....

Hei!

Minä olen pähkäillyt tämän nyt syyskuussa voimaan tulevan hedelmöityshoitolain merkitystä ja vaikutusta sijaissynnytyshoitoon/kohdunvuokraan/sijaissynnyttämiseen...miten kukin asian haluaa ilmaista.

Laissa mielestäni kielletään sijaissynnyttäminen lauseella, "hedelmöityshoitoa ei saa antaa jos on syytä olettaa, että lapsi aiotaan antaa adoptoitavaksi". Itse sijaissynnytys, kohdunvuokra tms sanoja siellä ei käytetä. Eli sijaissynnyttämistä/kohdun vuokrausta ei kielletä vaan klinikat ei saa hoitoa antaa jos se on hoidon tarkoituksena.

Eli minun mielestäni asian eli lain voi edelleen kiertää hakeutumalla hoitoon ulkomaille kuten me teimme jo viime vuonna tämän lakiesityksen "pelottamina"...ja olemme edenneet projektissa lähes päätepisteeseen, juuri parhaillaan (sijaissynnytetty) lapsemme nukkuu päiväuniaan vaunuissa terassilla =)
Tämän kuun aikana toivomme saavamme asiaan liittyvän virallisen puolen eli adoption vahvistetuksi ja lainvoimaiseksi.

Eli minä rohkenisin väittää, että sijaissynnyttäminen on Suomessa edelleen mahdollista ja laillista. Täytyy vain hakeutua hoitoihin ulkomaille =)

26

5192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet tulkinnut

sillä kyllä ulkomailla voi sijaissynnytyksen hoitaa edelleen. Laki ei voi puuttua siihen, miten kukin hoitaa käytännön järjestelyt, Suomessa vaan käytännön toteuttaminen on estetty. Tämä on mielestäni surkea laki sijaissynnytyksen osalta. Lakiin olisi pitänyt laittaa esim. poikkeus, jos on joku synnynnäinen vika mihin ei hedelmöityshoidot auta.

• Henska34

Näin on. Sijaissynnytystä ei kielletä, vaan hedelmöityshoidon antaminen. Meillä sellainen tilanne, että ollaan myös munasolujonossa, sillä mulla ei ole kohtua eikä munasarjoja. Sijaissynnyttäjä on tiedossa, joka on ennestään tuttu. Olemme myös käyneet tarvittavat psykologikeskustelut. Nyt toivotaan, että meille sopiva munasolu löytyy ja alkion siirto päästään tekemään ennen uuden lain voimaan tuloa.
      Onneksi se mahdollisuus on, että voidaan hoitaa asia ulkomailla. Missä klinikalla te teitte hoidon? Kuinka monta alkion siirtoa teille?
      Onnea Teille vauvasta! Toivottavasti meilläkin vuoden päästä sama tilanne.

• Heisku25

...kohtua ja munatorvia ollut syntymästäni asti.joten mullakaan ei ole mahdollisuutta saada omia lapsia vaikka tahtoisin jo nyt kun tota ikääkin alkaa kertyä tarpeeksi. olen 28v

• että...

kaikki sujuu parhain päin!

En halua tässä tarkemmin ruotia meidän "projektia", mutta voin laittaa postia jos annat yhteystiedot. Olisi ihan kiva vaihtaa kuulumisia ja "seurata projektinne" etenemistä. =)

Ja kiitos onnitteluista!

• .......
        että... kirjoitti:

kaikki sujuu parhain päin!

En halua tässä tarkemmin ruotia meidän "projektia", mutta voin laittaa postia jos annat yhteystiedot. Olisi ihan kiva vaihtaa kuulumisia ja "seurata projektinne" etenemistä. =)

Ja kiitos onnitteluista!

Onnea minunkin puolesta teille!
        Jos sinulla on vaan aikaa,niin olisi mukavaa
        kuulla tuosta teidän "prijektista".Meille
        tylysti vaan sanottiin että hoitoja ei aloiteta ja nyt olisi edessä sitten ulkomaille lähtö.Jos haluat laita postia [email protected]

• särkynyt<3

tuosta sijaissynnytyksestä??? Siis ihan alusta alkaen? Mitä kautta löysit sijaissynnyttäjän ulkomailta ja mistä päin... tai siis kerro ihan kaikki!!! :)

Meillä on miehen kanssa mahdottomuus saada lapsia ja olemme miettineet nyt vain lähinnä adoptiota, mutta tämä sun tarinasi herätti mussa aivan uutta toivoa!

Kiitos jos jaksat vastata! :)

• osotteen

mihin voin laittaa postia. En viitsi tänne enempiä kirjoitella. Ymmärtänet varmaan... Sen verran kerron tässä, että lapsemme synnytti suomalainen nainen. Hedelmöityshoidot tehtiin ulkomailla. En minä häntä löytänyt vaan hän on ollut elämässäni aina. Enkä minä häntä myöskään pyytänyt sijaissynnyttäjäksi vaan hän on itse aloitteen asiaan tehnyt jo vuosia sitten.

Syy miksi ylipäänsä kirjoitin on tuo tuleva laki ja se, että näilläkin palstoilla on kirjoiteltu tyyliin "sijaissynnytys on kielletty laissa". Minun mielestäni se ei ihan niin suoraviivaista ole. Halusin nostaa näkemykseni lain tulkinnasta esille (kiitos asiallisista kommenteista aiheeseen!) tuodakseni hitusen toivoa takaisin sijaissynnyttäjyyttä pohtiville.

• tamara323
        osotteen kirjoitti:

mihin voin laittaa postia. En viitsi tänne enempiä kirjoitella. Ymmärtänet varmaan... Sen verran kerron tässä, että lapsemme synnytti suomalainen nainen. Hedelmöityshoidot tehtiin ulkomailla. En minä häntä löytänyt vaan hän on ollut elämässäni aina. Enkä minä häntä myöskään pyytänyt sijaissynnyttäjäksi vaan hän on itse aloitteen asiaan tehnyt jo vuosia sitten.

Syy miksi ylipäänsä kirjoitin on tuo tuleva laki ja se, että näilläkin palstoilla on kirjoiteltu tyyliin "sijaissynnytys on kielletty laissa". Minun mielestäni se ei ihan niin suoraviivaista ole. Halusin nostaa näkemykseni lain tulkinnasta esille (kiitos asiallisista kommenteista aiheeseen!) tuodakseni hitusen toivoa takaisin sijaissynnyttäjyyttä pohtiville.

voisitko neuoa meitäkin tässä asiassa emme koskaan saa omia lapsia vaikka kuinka haluaisimme

• omalta yhtään

Jos lapsen on synnyttänyt sulle joku muu kuin itse niin sehän on sama kun ottais naapurin lapset itelle. Tai miehen muksut sen ex:än hoivista. Ei tunnu oikealle lapselle mun mielestä samaten adoptio voisin ottaa lapsen ja hoitaa ja huolehtia mutta oma se ei ole. Meitä on monen laisia ihmisiä ja onnea teille jotaka yritätte saada tuolla keinolla ja se tuntuu teistä siltä oikealta! Jokaisella on vapaus mielipiteeseen.

• toki

on oikeus mielipiteeseensä. Tekisi mieli sanoa, että tässä ketjussa ei ollut tarkoitus sinun, eikä kenenkään muunkaan mielipidettä sijaissynnyttämiseen kysyä. Mutta en sano, koska aina teitä on jotka ette osaa lukea aloitusviestiä vaan lauotte omia mielipiteitä asiasta ja varsinkin sen vierestä ja viette jutun "sivuraiteelle".

Se on sinun asiasi ja omanapaisuuttasi kun et pysty muita rakastamaan eikä se minun mielestäni liity tähän keskusteluun mitenkään. Mutta helpotti varmaan kun sait sen kerrottua =)

• cee-hoo

..kerro meillekin,avioparille, kuinka,mitä,miten,missä???Joohan kiitos,meillä munasolut,ymym mutta kohtu jouduttu poistamaan..osoite [email protected]

Tiedätkö, jos menee ulkomaille hoitoihin, että mitä kuluja siitä koituu? Eli hedelmöityshoitojen lisäksi mitä sijaissynnyttäjä ottaa? Eli jos ei tunne sitä sijaissynnyttäjää.

• SIDU80

Onnea, Onnea todella paljon!!! Olen kirjoitellut jokin aika sitten täällä tämän asian puittteissa aika paljon. Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Jos sinulla on joskus aikaa tai muuten vaan mielenkiintoa olisi kiva kuulla, että miten saitte yhteyden ulkomaille ja oliko se hankalaa? Olen suunnattoman onnellinen puolestanne!!! Ihana kuulla, että teillä on todellakin onnistunut saada näin vauva!!! Mukavaa kevään jatkoa koko perheelle!:)[email protected] :)

• ap.

Kiitos sinulle Sidu onnitteluista! En ole sitten kevään sivuilla käynyt enkä siten huomannut jättämääsi osoitetta. En uskalla luvata yhteydenottoa ainakaan pikapuoliin, mutta ehkä sitten myöhemmin kun elämä on taas vähemmän kiireistä. Juuri nyt on liikaakin elämässä meneillään ja joulukin painaa päälle =)

Hyvää joulua!

T.ap

• emma_84

Hei.Tiedustelisin sinulta joka kertoi hoitaneensa hoidon/lapsen alulle ulkomailla että missä kävitte asian hoitamassa ja oliko teillä mukananne sijaissynnyttäjä vai oliko hänkin ulkomailta?Olemme itsekkin harkinneet ulkomaille menoa.Meillä ei ole tarpeeksi tietoa asian hoitamiasesta oikein laillisesti.tämä on myös minulle ja miehelleni ainoa keino saada lapsia.Olisinkin iloinen jos voisit valaista minua asiassa edes vähäsen..

• emma_84

Hei.Tiedustelin sinulta yleisessä keskustelussa miten ja missä olette oman asianne hoitaneet.Minullakaan ei mieheni kanssa ole muuta vaihtoehtoa kuin sijaissynnyttäminen.Olemme koittaneet etsiä tietoa ulkomailla asian hoitamisesta. Siksi toivonkin jos voisit valaista minua tässä asiassa. kiitos:)

• ap.

Hei!

Aika-ajoin tänne keskusteluun tulee palattua. Harmittaa vietävästi kun sijaissynnyttäminen on nyt Suomessa, jos nyt ei mahdotonta niin ainakin tosi vaikeaa. =(

Itseäni mietityttää paljon tuo hommaan liittyvä adoptio. Mahtaako se enää onnistua kun asiasta ei kaiketi aivan avoimesti voi puhua sossujen kanssa.

Ehken enää voi varauksetta sijaissynnyttäjyyden puolesta puhua. Kai sitä pikkuhiljaa hyväksyy nykytilanteen ja on onnellinen, että itse pystyi homman toteuttamaan silloin kun se oli vielä laillista (ja helppoa??)

• Apua kaivataan!
        ap. kirjoitti:

Hei!

Aika-ajoin tänne keskusteluun tulee palattua. Harmittaa vietävästi kun sijaissynnyttäminen on nyt Suomessa, jos nyt ei mahdotonta niin ainakin tosi vaikeaa. =(

Itseäni mietityttää paljon tuo hommaan liittyvä adoptio. Mahtaako se enää onnistua kun asiasta ei kaiketi aivan avoimesti voi puhua sossujen kanssa.

Ehken enää voi varauksetta sijaissynnyttäjyyden puolesta puhua. Kai sitä pikkuhiljaa hyväksyy nykytilanteen ja on onnellinen, että itse pystyi homman toteuttamaan silloin kun se oli vielä laillista (ja helppoa??)

Toivottavasti olet jatkanut tämän keskustelun seuraamista! Eli suunnitelemme kohdunvuokrausta, ja kaipaan kipeästi apua ja neuvoja. Jos tämä viesti osuu silmääsi, olisin ikikiittollinen, jos kirjoitat minulle! Os on: [email protected]

Jos jollakin muulla on omakohtaisia kokemuksia, olisin erittäin iloinen, jos haluatte kirjoittaa minulle : )

• ...

Moikka!

Jos haluat kirjoitella samassa tilanteessa
        oleville pistä postia. [email protected]
        Mulla on jo jonkunlaista tietoa :)

• j_jii

Moi, mikä tilanteenne on näin muutaman kuukauden jälkeen?

• *alkuperäinen*

Hei!

Ilmeisesti täällä vielä käy lueskelemassa ihmisiä joita aihe koskettaa. Laitan osoitteen johon minulle voi laittaa viestiä jos haluaa aiheesta jutella ja jos osaisin vaikka jossain kohti olla avuksi. Eli minut tavoittaa osoitteesta pohojantähti(miukumauku)gmail(piste)com. Ja osoiteessahan ei saa olla ääkkösiä ja muutenkin siihen täytyy osata muutokset tehdä jotta toimii. =) (en haluaisi saada roskapostia joten en laita siksi oikeassa muodossa)
      Toivon, että jos päätät kirjoittaa minulle niin kerrot vähän tilanteestanne. Siitä voinen vähän päätellä oletko oikealla asialla...kaikenlaisia hihhuleita kun täälläkin kuitenkin pyörii.

Terveisin

ketjun aloittaja

• ap.

Pohdiskelin tuossa vielä, että eihän hoitoon hakeutuva tee mitään laitonta koska vain hoidon antaminen Suomessa on laitonta. Ei se synnyttäminen eikä hoidon hakeminen ulkomailta. Vähän kimurantti juttu, mutta näin minä asian ymmärtäisin.

• selvennys

eli siis ajoin takaa sitä, että eihän sitä tarvitse sossuiltakaan salata mikä järjestely asiassa on takana koska eihän siinä mitään laitonta tapahdu. Kun tuolla aiemmin pohdiskelin, että järjestelystä ei ehkä voi avoimesti puhua sossuille niin nyt ihmettelen omia puheitani..MIKSI EI VOISI??

• ei lakimies
        selvennys kirjoitti:

eli siis ajoin takaa sitä, että eihän sitä tarvitse sossuiltakaan salata mikä järjestely asiassa on takana koska eihän siinä mitään laitonta tapahdu. Kun tuolla aiemmin pohdiskelin, että järjestelystä ei ehkä voi avoimesti puhua sossuille niin nyt ihmettelen omia puheitani..MIKSI EI VOISI??

Hoitoa aloitettaessa on keskustelu psykilogin kanssa. Tällä varmaan myös pyritään selvittämään onko hotioon hakeutumisen motiivina sijaissynnyttäminen.

Periaatteessa uskoisin ainakin että jos tämän haastattelun läpäisee, eli ei vain sano sitä että aikoo sijaissynnyttää, niin silloin hoidon antajalla ei ole epäilystä siitä että lapsi aiotaan antaa ottolapseksi, ja siten hoito voidaan antaa.

Eli pitää "vain" unohtaa kertoa että miksi tulee hoitoon... Voi olla tietysti vaikeaa jos lapsiluku on suuri ja yht-äkkiä sitten ei voikaan enää saada lisää lapsia ilman hoitoa?

Toinen juttu sitten on se että miten sijaissynnytetty lapsi voidaan adoptoida. Synnyttäjähän ei saa yksiselitteisesti määrätä sitä että kuka palsen adoptoi. Näin ainakin olen käsittänyt.

• Lotteliisa
        ei lakimies kirjoitti:

Hoitoa aloitettaessa on keskustelu psykilogin kanssa. Tällä varmaan myös pyritään selvittämään onko hotioon hakeutumisen motiivina sijaissynnyttäminen.

Periaatteessa uskoisin ainakin että jos tämän haastattelun läpäisee, eli ei vain sano sitä että aikoo sijaissynnyttää, niin silloin hoidon antajalla ei ole epäilystä siitä että lapsi aiotaan antaa ottolapseksi, ja siten hoito voidaan antaa.

Eli pitää "vain" unohtaa kertoa että miksi tulee hoitoon... Voi olla tietysti vaikeaa jos lapsiluku on suuri ja yht-äkkiä sitten ei voikaan enää saada lisää lapsia ilman hoitoa?

Toinen juttu sitten on se että miten sijaissynnytetty lapsi voidaan adoptoida. Synnyttäjähän ei saa yksiselitteisesti määrätä sitä että kuka palsen adoptoi. Näin ainakin olen käsittänyt.

voisi onnistua Suomessakin? Mutta miten ne sukusolut saadaan luovutettua? Esim. siittiöthän on helppo roudata klinikalle,mut entäpä munasolut? Miten selittää,että haluaakin hedelmöittämisen esim.siskon munasoluilla? Asiasta oikeasti kiinnostunut.

• ap
        Lotteliisa kirjoitti:

voisi onnistua Suomessakin? Mutta miten ne sukusolut saadaan luovutettua? Esim. siittiöthän on helppo roudata klinikalle,mut entäpä munasolut? Miten selittää,että haluaakin hedelmöittämisen esim.siskon munasoluilla? Asiasta oikeasti kiinnostunut.

Kiinnostavaa olisi kuulla onko kukaan edennyt sijaissynnytyshoidoissa ajatusta pidemmälle..siis ihan käytännön toteutukseen? Onko kenelläkään tietoa miten sossut adoptioon tällaisessa suhtautuu tällä hetkellä?

Terveisin
        ketjun aloittaja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe