Patellamurtuma

Riff

Kaivelin tuossa aiempia keskusteluja aiheesta, mutta aika heikosti mitään löytyi.Lähinnä aiheissa oli sijoiltaan menosta.

Eli mursin polvilumpioni tapaturmassa neljä viikkoa sitten. Tilanne ei ollut kovin hyvä nimittäin lumpio meni neljään osaan. Lumpio meni horisontaalisuunnassa halki ja lumpion alaosa meni vertikaalisuunnassa halki ja vielä alaosan sisäpuolinen pala meni syvyyssuunnassa halki. Ja polvessa oli myös hieman luukatoa murskautumisen seurauksena.
Leikkauksessa polvi saatiin tyydyttävästi kasaan kolmella piikillä ja rautalangalla. Hieman aukkoa jäi yhteen luuväliin luuhukan takia.
Ensimmäisessä kontrollissa kahden viikon kohdalla polvi oli pysynyt kasassa ja lähtenyt jo normaalisti luutumaan.

Onko muilla kokemuksia polvilumpion murtumista?
Jouduin odottamaan leikkausta lähes vuorokauden ja siinä ajassa koko jalan takaosaan valui paljon kudosnestettä ja jalka turposi pahasti. Edelleenkin jalka on turvoksissa takaa ja varsinkin polvi ei ole oikein minkään muotoinen. Kuinka kauan näiden kudosnesteiden häviämiseen menee?
Jalkani ei ole kipsissä vaan kuljen breissin ja keppien kanssa. Jalkaa ei saa taivuttaa vielä. Ensi viikolla on ensimmäinen fysioterapia.
Miten kauan kuntoutumisenne on kestänyt patellamurtumasta? Lääkärit eivät ole oikein mitään sanoneet kuntoutumisaikataulusta...
Tuli hieman ikävästi tässä tauko juuri kisakauteen ja nyt harmittaa kun varmaankin menee lähes koko kisakausi paranteluun...

7

7671

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hui jui

Mikä sun laji on? Toi homma kuulostaa tosi pahalta. Toivottavasti polvesta tulee vielä normaali. Itse olen vain reumaatikko. En osaa sanoa murtumista, mutta villi veikkaus on, että ihmeenä saat pitää, jos kilpakentille palaat. Okei. Tää on vain mielipide. Polvi paranee myös tosi hitaasti. Joku kirjoitti joskus tänne palstalle myös patellamurtumasta eikä ollut jalasta tullut normaalia enää.

• carletta

Sain polveeni ns.murskavamman eli patella meni moneen osaan noin nelisen vuotta sitten, olin 20-vuotias. Koottiin palat yhteen ja lanka ympärille, laitettiin paikalleen ja ommeltiin kiinni. Jokunen reikä jäi, kun ei löytynyt kaikkia paloja.
      Vielä tänäkään päivänä en pysty menemään polvilleni tai sitomaan mitään tiukkaa polven ympärille, en onnu (onneksi), jalka ei voi olla pitkään samassa asennossa tai kipeytyy aivan hel..tillisesti.
      Tuskin jalastasi tulee enää entisen veroista ja alat luultavasti kuitenkin aristamaan sen käyttöä kovin rajuissa tilanteissa. Ja ainakin omaan polveeni jäi turvotus, se ei enää muutukaan samanlaiseksi kuin ennen.
      Toivottavasti löydät jotain harrastuksesi tilalle, koska polvesi ei varmaankaan enää kestä kovaa rasitusta.

• polvi potilas

Olin tossa auto kolarissa ja patella murtui kolmesta kohtaa. leikkauksessa laitettii vaijerilla palt kiinni mutta nyt oon ollu 6 viikkoa kipsissä ja nyt on kipsi pois mutta en saa jalkaa nostettua ylös esmi kun istun. en tiedä oikeen nouseeko tää ikinä ja tuntuu ihan kun siellä olisi jotenki vinossa koska kun taivutan polvea niin tuntuu että joku painaa vastaan. Ois kiva saada vähä tietoa siitä että kauan muilla on mennyt siihen että kävelee taas sillee normaalisti ja kävelee esim rappusia ylös ilman että menee rappusen kerrallaan ko0ska en saa taivutettua jalkaa ylemmälle rapulle vaan joudun terveellä ottaa aina sen ylemmän rappusen.

• pohjanakka
        polvi potilas kirjoitti:

Olin tossa auto kolarissa ja patella murtui kolmesta kohtaa. leikkauksessa laitettii vaijerilla palt kiinni mutta nyt oon ollu 6 viikkoa kipsissä ja nyt on kipsi pois mutta en saa jalkaa nostettua ylös esmi kun istun. en tiedä oikeen nouseeko tää ikinä ja tuntuu ihan kun siellä olisi jotenki vinossa koska kun taivutan polvea niin tuntuu että joku painaa vastaan. Ois kiva saada vähä tietoa siitä että kauan muilla on mennyt siihen että kävelee taas sillee normaalisti ja kävelee esim rappusia ylös ilman että menee rappusen kerrallaan ko0ska en saa taivutettua jalkaa ylemmälle rapulle vaan joudun terveellä ottaa aina sen ylemmän rappusen.

Polvi meni liikenneonnettomuudessa palasiksi noin 20 vuotta sitten. Alkuun oli kipsin poistamisen jälkeen jäykkä kuin mikä, ei taipunut ja kipeää teki jos väkisin yritti. Jokunen kuukausi fysioterapiaa ja johan alkoi jalka toimiin. Lihakset vaan heikentyy kovasti siellä kipsin alla, kyllä ne sitten myöhemmin taas vahvistuu.
        Tosin vielä tänäänkään en pysty oleen polvillani ja vähän on vielä arka polven päältä. Polvi on hankala kohta paranemaan ja patellamurtumat erityisen ongelmallisia.

• Nykyään lähes normaali

Terve,
      minulta halkesi polvilumpio jääkiekko-ottelussa kahteen osaan noin 9,5 vuotta sitten. Polvi leikattiin ja lumpioon laitettiin kaksi ruuvia, jotka olivat polvessa 1,5 vuotta.

Kuntoutus aloitettiin muistaakseni kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen. Kävin ensimmäisen kerran jäällä 4 viikkoa leikkauksesta mutta eihän polvi silloin ollut vielä missään kunnossa, jäällä olo oli ehkä enemmänkin vain sellaista seisoskelua. Tiukka ja määrätietoinen fysioterapia sekä omalla ajalla tekemäni kuntoutus alkoivat pikkuhiljaa tehota ja ensimmäisen ottelun pelasin 3,5 kuukautta leikkauksesta. Vaikka pelasinkin otteluita vielä saman kauden aikana, polvi oli pahasti vajaakuntoinen voiman ja polven taipumisen osalta. Seuraavallakin kaudella jouduin jättämään otteluita aina silloin tällöin väliin, sillä polvi kipeytyi ja turposi kovan rasituksen jälkeen.

Normaalielämässä polvi haittasi pari vuotta rappusia etenkin alaspäin kulkiessa. Samoin polven pitäminen koukussa pidempään (esim. auton takapenkillä istuessa pari tuntia) aiheutti aikamoista kipua. Pikkuhiljaa ajan kuluessa polvikin alkoi kestämään ihan tavallista elämää, eikä se nykyään juurikaan haittaa. Leikattu polveni on isompi kuin terve polvi mutta eipä tuo minua haittaa.

Golfia pelaan erittäin paljon, eikä polveni tuumaa mitään kierroksista. Maratonia en tosin usko ikinä juoksevani, sillä en halua ottaa riskiä, ettei polvi sellaista rasitusta kestäisikään. Lenkkejä pystyn kyllä juoksemaan ihan normaalisti.

Näin jälkikäteen ajateltuna oli hyvä, että olin kilpaurheilija silloin kun lumpioni halkesi. Sain hyvää hoitoa polveeni, fysioterapeuttini avulla rääkkäsimme polveani ja jalkaani erittäin paljon kuntoutuksen aikana. Toki seuran kautta minulla oli käytössä kaikki tarvittavat välineet, jotta pystyin kuntouttamaan polvea omalla ajalla.
      Itse olen sitä mieltä, että sain polveni näinkin hyvään kuntoon vaativan fysioterapeutin, määrätietoisen ja tinkimättömän (vaikka kyllä usko oli silloin tällöin koetuksella) oman kuntoutuksen ja kuntoutusvälineiden avulla (mm. erittäin paljon kuntopyörää ja kuminauhajumppaa, sekä myöhemmin punttiharjoittelua).

Toki täytyy todeta, että mielestäni minulla kävi myös onni onnettomuudessa siinä mielessä, että polvilumpioni halkesi vain kahtia eli selvisin kahdella ruuvilla. Tuo sinun tapauksesi on varmaan aika paljon harmillisempi, jouduttiinhan lumpio parsimaan kasaan rautalangalla, joten voi olla, että sinun kuntoutumisprosessisi on aika paljon pidempi kuin minun.

Tsemppiä ja toivottavasti saat polvesi vielä kuntoon!

• JL80

Terve!!!!

Aikas vanhoja on nämä viestit mutta herätelläänpä keskustelua aiheesta. Eli tarinani on seuraavanlainen:

Huhtikuun lopulla 2010 tipahdin töissä lastauslaiturilta tonkiessani pahvilaatikoita. Alastuloa oli "pehmentämässä" työkaverin polkupyörä eli tömähdys asfalttiin tapahtui hieman hallitsemattomassa asennossa. Tästä siis seurauksena se että polvilumpio paukahti kahteen osaan eli meni vaakatasossa irtipoikkikatki. Tästä ambulanssilla Lapin keskussairaalaan ja leikkaus seuraavana päivänä. Polveen laitettiin kaksi piikkiä, joiden päät taivutettiin ylös (jotta pysyisivät paikallaan) ja niiden väliin sidottiin kahdeksikon muotoisesti rautalanka. Piikki on siis sivuprofiililtaan kuin ampumaton niitti.

Nyt elämme heinäkuuta ja polvea tukenut preissi otettiin juuri lääkärissä pois ja määrättiin kuntoutus alkavaksi. Pari seuraavaa päivää kuntoutin sitten oikein kunnolla fysioterapeutin määräämillä liikkeilä. Tästä seurauksena se että ilmeisesti piikit ovat liikkuneet polven sisällä siten että se tuntuu ikävästi lumpion yläpuolella ja polvi ei taivu kuin 20-30 astetta, Vielä viikko sitten saimme fysioterapeutin kanssa polven taipumaan 72 astetta. Aika näyttää miten äijän käy. =D

Olen 30-vuotias nuori mies ja lääkärin mukaan polven pitäisi toipua entisenlaisekseen. Nyt on alkanut epäilyttää että onko asiaa enää koskaan esim. kaukalopallokentälle tai metsälle. Onko teillä kokemuksia? Jos on voisitteko ystävällisesti kirjoittaa niistä tänne?

• Onnekas24

Terve! Mulla polvilumpio meni tohjoksi jäällä kaatuessa ja sen seurauksena polvi iskeytyi kaukalon laitaan..lumpio meni tosiaan 14 palaseen ja leikkausta odotin kolme päivää.Tämä tapahtui lokakuussa 2015 ja olin takaisin jäällä luistimilla koittamassa helmikuun puolessa välissä.nykyään menee jo tennis ja sählykin ihan ok kun vaan käyttää polvitukea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      179
      2039
    2. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      175
      1761
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      169
      1608
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      24
      1403
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      103
      1396
    6. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      100
      1057
    7. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      154
      1038
    8. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      73
      1027
    9. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      228
      856
    10. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      56
      820
    Aihe