Nopeuden mittaus?

Epäileväinen

Miten voi mitata mikä laajakaistan nopeus todella on? Tällä hetkellä käytössä on Soneran 2M liittymä, olen tilannut nopeuden noston 8M. Jotenkin liittymä toimii tällä hetkellä hitaammin kuin aikaisempi Saunalahden 2M liittymä. Voiko nopeutta jotenkin luotettavasti mitata, ennenkuin alan rähisemään Soneralle päin... On muutakin rähistävää, mutta olis hyvä olla jotain "kättä pidempää" todistetta :-)

19

15067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä on periaatteessa ainoa nopeustesti, jonka operaattorit yleensä hyväksyvät puolueettomaksi ja tasapuoliseksi:

      https://nettimittari.ficora.fi/nettimittari/mainPage.aspx

      Lue ohjeet HUOLELLISESTI ja tee tasan niinkuin niissä sanotaan: rekisteröidy, lataa oman operaattorisi asennustiedosto ja aja testi ilman muita prosesseja selain suljettuna.

      Ja jos riitaa syntyy, myös Kuluttajavirasto uskoo ennemmin Viestintävirastoa kuin jotain epämääräistä ulkomaalaista saittia jossain nettiavaruudessa . . . ;)

    • sakke55
      • ei luotettava

      • Epäileväinen
        ei luotettava kirjoitti:

        Ei tuon nopeustestin perusteella operaattorit lotkuta korvaansakkaan mahdollisissa nopeusriita asioissa.

        Viestintäviraston nopeustesti on luotettava:
        https://nettimittari.ficora.fi/nettimittari/mainPage.aspx

        Kiitos - kokeilin tuota viestintäviraston mittaria; mitä nopeuden pitäisi olla 2M yhteydellä? Itse sain tuloksia noin 225 kbit/s...


      • ei luotettava
        Epäileväinen kirjoitti:

        Kiitos - kokeilin tuota viestintäviraston mittaria; mitä nopeuden pitäisi olla 2M yhteydellä? Itse sain tuloksia noin 225 kbit/s...

        >mitä nopeuden pitäisi olla 2M yhteydellä? Itse sain tuloksia noin 225 kbit/s...<
        -2 megasella yhteysnopeuden PITÄÄ olla noin 1.8 Mbit/s suuruusluokkaa.
        Ota yhetyttä operaattoriisi, nyt sinun nopeustesi ei ole lähelläkään 2 megan nopeutta.

        Esim.
        Minulla on Elisan 8 meganen nettiyhteys Viestintäviraston testi näyttää 6.99 Mbit/s joka on ihan Ok lukema.


      • huonosti
        Epäileväinen kirjoitti:

        Kiitos - kokeilin tuota viestintäviraston mittaria; mitä nopeuden pitäisi olla 2M yhteydellä? Itse sain tuloksia noin 225 kbit/s...

        Tietysti nopeustestiä pitää vielä osata käyttää. Sen antama lukema ei suoraan ole toutuus ;)

        Muistihan sammuttaa kaikki p2p-softat ja muut lataukset testin ajaksi?


      • Epäileväinen
        huonosti kirjoitti:

        Tietysti nopeustestiä pitää vielä osata käyttää. Sen antama lukema ei suoraan ole toutuus ;)

        Muistihan sammuttaa kaikki p2p-softat ja muut lataukset testin ajaksi?

        Joo, kaikki oli sammutettu eikä linjaa käyttänyt mikään tai kukaan muu. Nyt eikun soittamaan operaattorille - kiitos kaikille avusta!


      • 4567
        Epäileväinen kirjoitti:

        Joo, kaikki oli sammutettu eikä linjaa käyttänyt mikään tai kukaan muu. Nyt eikun soittamaan operaattorille - kiitos kaikille avusta!

        Olisiko sulla voinut mennä bitit ja tavut sekaisin keskenään? Nimittäin minulla kun oli vielä hiljattain 2M -liittymä, niin latausnopeus oli n.214 kiloTAVUA sekunnissa, joka on rapiat 1700 kiloBITTIÄ sekunnissa. Jos siis saat tuon 225 kilotavua/s 2M -liittymällä, se on oikein hyvä nopeus.

        Kertoisitko kuinka on? Kiitos. :)


      • Epäileväinen
        4567 kirjoitti:

        Olisiko sulla voinut mennä bitit ja tavut sekaisin keskenään? Nimittäin minulla kun oli vielä hiljattain 2M -liittymä, niin latausnopeus oli n.214 kiloTAVUA sekunnissa, joka on rapiat 1700 kiloBITTIÄ sekunnissa. Jos siis saat tuon 225 kilotavua/s 2M -liittymällä, se on oikein hyvä nopeus.

        Kertoisitko kuinka on? Kiitos. :)

        Viestintäviraston mittari antaa lukemaksi juuri nyt 267 kbit/s (täsmälleen tuolla lyhenteellä).

        Kerrotko tietämättömälle tuon tavun ja bitin eron?

        Tuo Viestintäviraston testi sanoo noin (siis kbit/s) ja kun lataan jotain tiedostoa, niin "latausikkuna" käyttää (esimerkiksi ladatessani Skypen uutta versiota)noin 17 - 20 kt/s.

        Kiitos :-)


      • 4567
        Epäileväinen kirjoitti:

        Viestintäviraston mittari antaa lukemaksi juuri nyt 267 kbit/s (täsmälleen tuolla lyhenteellä).

        Kerrotko tietämättömälle tuon tavun ja bitin eron?

        Tuo Viestintäviraston testi sanoo noin (siis kbit/s) ja kun lataan jotain tiedostoa, niin "latausikkuna" käyttää (esimerkiksi ladatessani Skypen uutta versiota)noin 17 - 20 kt/s.

        Kiitos :-)

        En osaa luennoida bitin ja tavun erosta tämän enempää, mutta käsittääkseni tavussa on kahdeksan bittiä. Eli kun kertoo tai jakaa luvulla 8, voi muuttaa bitit tavuiksi ja päivastoin.

        Kun nyt saat 17-20 kt/s, on se alle 10% siitä mitä pitäisi..

        Kun ensimmäisen liittymäni nopeus oli 256 kbit/s, sain ladattua tiedostoja (muistaakseni) nopeudella 28 kt/s!
        Jos ja kun todellinen nopeutesi on radikaalisti pienempi kuin mitä pitäisi, on sanomattakin selvää, ettei pidä suostua maksamaan 2M hintaa. Mitä nopeammin valitat tilanteesta, sen parempi.

        Vielä nopeuksista sen verran, että riippuu myös latauspaikasta, saako ladattua "täydellä" eli operaattorin määrittelemällä maksiminopeudella (nopeuttahan rajoitetaan ohjelmallisesti hitaammilla kuin Full Rate -nopeuksilla). Ruuhka voi useinkin (YouTube) hidastaa nopeuksia varsinkin, jos käyttää 2M tai 8M -liittymää, mutta olen huomannut, että ainakin MikroBitin päivän ohjelmat ja pelit latautuvat "täysillä". Sitä olen pitänyt epävirallisena käytännön mittarina. Tämä siis kaupungissa, Elisan verkossa. :)


      • nopeustesteistä

    • kertoo kaiken...

      Sehän on tunnetusti luotettava ja turvallinen valinta. :)

      Itselläni on DNA:n 16/1M -liittymä, ficoran testi näyttää 14,5/0,97.

    • huijausta
    • välinpitämätön

      Maksoin vuosia Soneralle 8 megan mukaan turvaohjelmineen yli 50 €/kk ja sain n. 3 megan yhteyden. Yli 4 megaa mittari ei näyttänyt koskaan. Viimein Soneran kaveri sanoi, ettei ole mahdolistakaan tavallista puhelinlankaa pitkin saada enempää. Väitti vielä, että näin saa ihmisiä huijata ihna oikeasti.
      Tarjosi 35 €/kk samaa yhteyttä, mutt sitä sopimusta en enään tehnyt, koska olin kuullut selvästi edullisempia hintoja.
      Meille tulee TV kuva kaapelia pitkin ja menin kysymään ko. firmalta mitä laajakaista maksaa. Nyt yhteyden nopeus on lähes 10 megaa ja tarjoushinta 2 v 24,90 €/kk.

    • > Viestintäviraston nopeustesti on luotettava:
      > https://nettimittari.ficora.fi/nettimittari/mainPage.aspx

      tuota minäkin varmaan käyttäisin kiistatilanteessa, arkikäytössä vierastan kirjautumispakollista palvelua ja mittaan Funetin ftp://ftp.funet.fi/dev/ testitiedostoa 100Mrnd lataamalla. Koska yhteysohjelma paljastaa että lataus ottaa varaslähtöä, teen näin
      - sekuntiviisarilla varustettu kello käteen
      - sitten latausklikkaus, save-vahvistus ja minne tallennetaan
      - Firefoxin download-popupin vihdoin ilmestyessä alan kirjata kertyneitä megatavuja aina tasaminuutin kohdalla ainakin viiden minuutin ajan tai koko satamegaisen latautumiseen asti

      esimerkki: tänään päivällä ekan tasaminuutin kohdalla oli latautunut 2,3 megatavua ... tasan kuusi minuuttia myöhemmin 68,5 megatavua

      68500 - 2300 kilotavua per 360 sekuntia = 184 ktavua/s, 1,47 Mbit/s

      muut (speedtest ym) ovat aikalailla roskaa,ainakin pitää tehdä vaikkapa kymmenen mittausta peräkkäin

      • Spiiidiiii

        Käytä Soneran omaa http://www.sonera.fi/tietokone ja yhteydet/nettiyhteydet/mittaa nopeutesi/, eivätpähän voi itkeä vastaan.


      • Spiiidiiii kirjoitti:

        Käytä Soneran omaa http://www.sonera.fi/tietokone ja yhteydet/nettiyhteydet/mittaa nopeutesi/, eivätpähän voi itkeä vastaan.

        Soneran testi on speedtest.net eri kuorissa

        tämä ja muut pikatestit ovat varmaan käyttökelposempia langallisessa laajakaistassa ... unohtuikin sanoa että luovuin langallisesta kesällä 2009. Langattomassa on niin hurjia vaihteluja ihan sekunnistakin toiseen, että pikatestin tulos on mitä sattuu. Toisaalta tätä voi hyödyntääkin?

        eli nykyään kun operaattorien on ilmoitettava nopeuden "tyypillisiä" vaihteluvälejä, huhutaan että sopimuksen saa purkaa jos vaihteluvälin alarajaa ei saavuteta? Jos, niin pikatestissä voi "onnistaa" eli ahkerasti yrittämällä saada muutaman niin heikon tuloksen että pystyy kinaamaan itsensä irti sopimuksesta


      • laaajaaaakaistaaaaaa
        as77 kirjoitti:

        Soneran testi on speedtest.net eri kuorissa

        tämä ja muut pikatestit ovat varmaan käyttökelposempia langallisessa laajakaistassa ... unohtuikin sanoa että luovuin langallisesta kesällä 2009. Langattomassa on niin hurjia vaihteluja ihan sekunnistakin toiseen, että pikatestin tulos on mitä sattuu. Toisaalta tätä voi hyödyntääkin?

        eli nykyään kun operaattorien on ilmoitettava nopeuden "tyypillisiä" vaihteluvälejä, huhutaan että sopimuksen saa purkaa jos vaihteluvälin alarajaa ei saavuteta? Jos, niin pikatestissä voi "onnistaa" eli ahkerasti yrittämällä saada muutaman niin heikon tuloksen että pystyy kinaamaan itsensä irti sopimuksesta

        Nettitikullahan minäkin näitä nopeuksia olen mitannut. Säännöllisesti latenssi on ollut n. 50 ms:n luokkaa ja yhteyden nopeus karvan verran yli 10 megaa eri vuorokauden aikaan testattuna. Tosin asun Nokian "naapurissa", olisikohan sillä mitään vaikutusta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe