Eli,minulla todettiin munasarjakysta,joka on sen verran suuri (7cm),että saatetaan joutua leikkaamaan jos ei itsestään lähde pois.Pelkään myös syöpää,vaikka lääkärin mielestä kysta oli täysin hyvänlaatuinen (nestemäinen kysta, ei mitään syöpään viittaavaa).
Kuinka tuollaiset kystat leikataan? Jos joudutaan tekemään avoleikkaus,niin mistä kohtaa se tehdään ts. tehdäänkö viilto vaaka- vai pystysuunnassa? Joudutaanko koko munasarja poistamaan? Olen nuori ja haluan tulevaisuudessa saada lapsia,onnistuuko?Entä jos se kuitenkin on syöpää,voidaanko ultraäänestä todella nähdä onko kysta hyvän vai pahanlaatuinen?
Olisin TODELLA kiitollinen jos joku viitsisi vastata ja kertoa esim. omista kokemuksistaan =)
Munasarjassa suuri kysta
5
2846
Vastaukset
- lääkäriä
Ymmärrän huolesi. Itselläni on ollut muutaman kerran munasarjassa kysta. Ensimmäisellä (todetulla) kerralla, se oli puhjennut itsestään ja kivut olivat kyllä aika karmeat. Mitään vahinkoa ei tapahtunut. Toisen kerran, kun todettiin kystan kasvaneen, se oli vielä suht pieni. Sain primolut Nor -nimisiä keltarauhashormoneja (otetaan 10 tabl. kierron 15. päivänä alkaen) ja sen jälkeen ei ongelmia ole ollut. Itselläni ei siis ole leikattu mitään, mutta jälkeenpäin ajateltuna, jos olisin tiennyt, että minulla on kysta (silloin eka kerran), olisin kyllä tehnyt ihan mitä tahansa sen poistamiseksi. Oli ne kivut vaan aikamoiset ja kestivät suhteellisen kauan. En kyllä älynnyt mennä ensimäisten oireiden (kivut alavatsalla vasemmalla) ilmaantuessa lääkäriin, kun aina aiemmin (ilman tutkimuksia) oli todettu, että "ne on vaan ovulaatiokipuja". Uskon nyt, että minulla on ollut aiemminkin joku kysta, joka sitten on puhjennut itsekseen. Ultraäänessä munasarjat ovat näistä huolimatta ihan kunnossa ja jos olisin vielä halunnut lapsia, olisi se onnistunut.
En tiedä kystan kirurg. poistoista, mutta muistan lukeneeni, että se voidaan tehdä ihan tähystämällä tai imemällä ruiskulla.
Yritä olla pelkäämättä ja tsemppiä:)- jossain vaiheessa
Kystiahan on kaikilla naisilla jossain vaiheessa elämäänsä, mutta suurin osa ei tiedä niistä ja suurimmalla osalla ne katoaa itsestään ajan kanssa. Ne ovat kasvaneita, puhkeamattomia munarakkuloita tai keltarauhasen jäänteitä. Ei siis mitään syöpäkasvaimia. Usko vaan sitä lääkäriä, ne eivät ole vaarallisia.
- hiljattain
tuonne lapsettomuuspuolellekin kysta kysymykseen.
Minullla oli 10 vuotta sitten kysta toisessa munasarjassa, muutama kuukausi seurattiin josko häviäisi itsestään, ei hävinnyt.
Oli niin iso että oli kiertynyt niin pahoin munasarjan ympärille että koko munasarja jouduttiin poistamaan. Ei otettu tähystyksellä vaan jouduttiin "maha aukaisemaan". Viillon tekivät "bikinirajaan" eli vaakaan. Toipuminen siten kestikin sitten pidempään kuin tähystyksen jälkeen olisi kestänyt. Hyvälaatuinen oli.
Lapsia tämän jälkeen tuli kaksi, siis yhdelläkin toimivalla munasarjalla pärjää :-)
Tässä lyhykäisyydessään tämä tarina, kysy lisää jos kiinnostaa..- vippula
Minulla ollut myös pari kk epäsäännöllisiä kipuja munasarjassa ja vuoto outoa.
Ultrassa näki munasarjassa kaksi rakkulaa ja lääkäri sanoi että toinen neste ja toinen syöpä.Tarkoittiko sitten kystaa,en tiedä.
Yritin kysellä mutta ei sanonut muutakuin että katsotaan parin viikon kulutttua ja kirjoitti tuota keltarauhashormoonia.
Aloin miettimään että tuskin kasvain lähtee hormoonilla.
Nyt syön kuuria ja sitte uudelleen tarkastukseen.
Kyllä pelottaa,kuvittelen jo kaikkea.
Papa otettiin myös ja senkin tuloksen saan silloin. - vippula
vippula kirjoitti:
Minulla ollut myös pari kk epäsäännöllisiä kipuja munasarjassa ja vuoto outoa.
Ultrassa näki munasarjassa kaksi rakkulaa ja lääkäri sanoi että toinen neste ja toinen syöpä.Tarkoittiko sitten kystaa,en tiedä.
Yritin kysellä mutta ei sanonut muutakuin että katsotaan parin viikon kulutttua ja kirjoitti tuota keltarauhashormoonia.
Aloin miettimään että tuskin kasvain lähtee hormoonilla.
Nyt syön kuuria ja sitte uudelleen tarkastukseen.
Kyllä pelottaa,kuvittelen jo kaikkea.
Papa otettiin myös ja senkin tuloksen saan silloin.Teki pää tepposen ja kirjoitin syöpä vaikka piti kirjoittaa kasvain.
Lääkäri siis sanoi toisen olevan kasvain.
Sekaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875