Undulaatin kesytys

Beetle123

Sain undulaattini n. viikko sitten eräältä tutultani joka päästi linnun päivittäin huoneeseen lentelemään ja käski minunkin tehdä samoin. Nyt laitan aina koulun jälkeen häkin oven auki että lintu pääsisi lentelemään huoneeseeni, mutta vaikka yritän kädellänikin saada sitä ulos, niin se ei vaan tule. Kestääkö linnun kesyttäminen kauan ja pitääkö minun vain kärsivällisesti odottaa että se rohkaistuisi. Lintu on melko arka mutta antaa silti koskea. Voikohan joku antaa hyviä vinkkejä linnun kesytykseen ja liikuttamiseen???

5

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonnu

      Oli useita undulaatteja. Vain yksi niistä oli kesy, että sen sai kädelle istumaan. Oli jo éläinkaupasta ostettaessa. En tiedä miksi, olikohan poikasena paljon käsitelty. No näitä vähemmän kesyjä päästin kyllä huoneeseen lentämään ja siirsin takaisin häkkiin oksan avulla. Jotenkin ne kaikki osaivat hypätä oksalle, jonka sitten siirsin häkkiin. Oppivat sitten itse menemään ulos häkistä ja nälän koittaessa takaisin häkkiin. Mutta kai juttelu, hirssin syöttö kädestä ja harjoitus auttavat kesyttämisessä.

    • Lindu-mamma

      ja anna sen itse tulla rauhassa omia aikojaan ulos häkistä.
      Omat unduni ovat kaikki erilaisia,pari pyrähti samana päivänä ulos häkistä ja iloitsivat tutkien uteliaina uutta kotia,muutama tuli jonkin päivän päästä ja eräs vasta n.puoli vuotta minun luonani oltuaan.
      Minun ei tarvitse niitä laittaa häkkiin,saavat itse mennä jos haluavat,niillä on iso oikea nukkumapuukin huoneessa,huone on lintuja varten.
      Näistäkin linnuista vain yksi on todella estoton ja kesympi toisia.
      Useimpiin saan hyvän katse ja keskustelukontaktin.Kuuntelevat juttuani.Itse tule vat luokseni,en koskaan ota väkisin,ei ole ollut onneksi pakkotilannetta.

      • tässä............

        niin ja unduja ei saisi pitää yksin...
        tarttevat lajikumppaneita. kesyyntymisprosessi on aika pitkä varsinkin jos linnulla ikääkin. kesytys asteittain.


      • Undulatus
        tässä............ kirjoitti:

        niin ja unduja ei saisi pitää yksin...
        tarttevat lajikumppaneita. kesyyntymisprosessi on aika pitkä varsinkin jos linnulla ikääkin. kesytys asteittain.

        Ihan ensimmäiseksi, hanki undulaatille kaveri.
        Undulaatit ovat äärettömän seurallisia ja tarvitsevat vähintään yhden lajitoverin. Ihminen ei undulaatille yksinään riitä, lajitoveri olisi ehdoton.
        Kesytys onnistuu kahden kanssa siinä missä yhdenkin, ja linnuista on turvaa toisilleen. Lenteleminenkään tuskin maistuu yksin.
        Kaksi koirasta tulee yleensä toimeen siinä missä naaras ja koiraskin. Naaraat ovat normaalisti koiraita sähäkämpiä, joten kahta naarasta en suosittelisi.
        Jos lennätät lintua huoneessa vapaana, muista poistaa huoneesta kaikki vaarallinen. Sähköjohdot piiloon, vesiastiat pois, peilit piiloon sekä ikkunoihin ohuet verhot.
        Kaikki helposti särkyvä, terävä ja myrkyllinen pois.
        Lintua ei saa pakottaa ulos häkistä, anna sen tutustua huoneeseen rauhassa. Lintu kyllä oppii kulkemaan häkin ja huoneen väliä aikanaan.
        Kaveri auttaisi tässäkin ongelmassa.
        Lisäksi huoneen pitää olla kiinostava, että lintu haluaa lentelmään. Istumapaikkoja sinne tänne, ja huoneeseen lintupuu jos mahdollista. Meillä oleskelupaikkana toimii metsästä kaadettu iso paju joka on kiinnitetty joulukuusenjalkaan.
        Kattoon voi ruuvata pari koukkua, ja kiinnittää niihin keinuja. Lintu tuntee olonsa turvalliseksi mahdollisimman korkealla.
        Leluja ja muuta kiinnostavaa härpätintä, luonnosta saa parhaimmat lelut.
        Yksinäiselle linnulle ei leluksi peiliä, lintu kokee sen vain uhkana tai sitten mukavana ja kaivattuna lajitoverina. Leimautuminen saattaa olla hyvinkin voimakasta.
        Laitan tähän pari osoitetta joista löydät paljon hyvää tietoa.

        http://www.papukaijayhdistys.fi

        http://www.papukaijat.net

        http://undulaatti.com

        http://finaviary.tripod.com/undulaatit.htm

        http://www.sey.fi/elaintieto/undulaatit.html

        Toivottavasti oli apua.


    • ei pakottamalla

      kyllä se tipu sieltä itse ulos tulee kunhan vain rohkaistuu hieman. Meillä oli aikoinaan veljeni antama vanhapiikaundulaatti, joka ei ollut ollut häkin ulkopuolella juuri lainkaan. Kun olimme pitäneet häkin ovea n. kuukauden auki, eikä se ollut halunnut tulla ulos, ja jo arvelimme että se ei koskaan aiokkaan tulla, niin arvatkaapa eräänä päivänä yllätystämme kun se yhtäkkiä lehahti olohuoneesta kahvipöytään... Usein alkoi närkästyneenä huudella kun se jäi yksin olohuoneeseen kun muut olivat keittiössä, lopulla uskaltautui sitten ulos ja tuli itse muiden perään... :)

      Missään nimessä älä väkisin ota sitä häkistä ulos. äläkä myöskään hätistele sitä sisälle kun se sitten ulos tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10596
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1878
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1636
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1438
    Aihe