Paska Tallink

pettynyt

Kyllä oli Galaxylla huono ja tympeä palvelu kautta linjan. En mene enää

13

3828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ville-Viikinki

      se ole jo vähän niinkuin niiden tavaramerkki. Osataan yleisesti liittää tähän firmaan...

      • Viikingtallink

        Ongelma on kai siinä että Tallinkin virolaismiehistöä on paljon mutta he eivät ole kiinnostuneita palvelemaan.
        Viikingillä taas on väki vähennetty niin minimiin että he eivät ehdi palvelemaan vaikka haluaisivatkin.


    • PaavoM

      Onko ne ruvennut oikein palvelemaankin ?????

    • henttu

      Olen itse myös mennyt kerran Galaxylla ja se oli ensimmäinen ja viimmeinen kerta ensinnäkin hyttiä oli vaikea löytää mun hytti sattui olemaan sellaisessa paikassa jossa ovi oli kiinni väittivät ettei siellä ole hyttejä ja alue on tarkoitettu henkilökunnalle vaikka huomasin et siitä ovesta pääsee hyttikäytävälle se sattui olemaan siinä kohtaa jossa on se matkatavara säilytys huone

      • Ex-asiakas

        Kiitän yhtiönne kannasta asiaan (vaikkakin sen selvittäminen kesti yli kuukauden). Vastaan kahdessa osassa. Alussa otan kantaa asian juridiseen puoleen, jonka puitteissa välitän viestiketjun reagointia varten myös konserninne lakiasioita hoitavalle XXX:lle (yhteystiedot saatu Tallink Siljan keskuksesta, pyydetään tarvittaessa ohjaamaan viesti edelleen oikealle taholle). Juridinen puoli on syytä selvittää ammattilaisen toimesta siksi, että en katso tähänastisten vastauksienne vastanneen itse kysymykseeni. Lopuksi kerron entisenä asiakkaananne mielipiteeni Tallink Siljan tavasta hoitaa asiakassuhteitaan ja mihin itse näen sen johtavan.

        Juridiselta kannalta perustelunne eivät ole kestävät. Toistamiseen luettelette samoja perusteluita sille, että laivayhtiöllä on oikeus järjestää matka muulla kuin sovitulla aluksella, muuttaa aikatauluja jne. Jälleen totean, että yhtiöllänne todellakin on täysin kiistatta oikeus ja jopa suorastaan velvollisuus em. toimenpiteisiin, jotta saatte turvattua myymienne matkojen järjestämisen edes jollain tavalla. En ole missään vaiheessa ollut eri mieltä tästä asiasta. Aiempien kannanottojenne perusteella olen kuitenkin saanut sen (toivottavasti virheellisen) käsityksen, että Tallink Silja Oy:n virallinen kanta on, että se voi sopimaksi katsomallaan tavalla muuttaa tekemänsä sopimuksen ehtoja ilman, että tästä aiheutuvasta selkeän puutteellisesta suorituksesta on seurauksena minkäänlaista korvausvelvollisuutta (lue: hinnan alennus). Tähän nimenomaiseen asiaan haluaisin nyt sopimusoikeuteen perehtyneen henkilön perustellun vastauksen ennen kuin lähden viemään asiaa eteenpäin Kuluttajavalituslautakuntaan.

        Entisenä asiakkaananne puolestaan voin todeta, että vastauksenne sisältö yhdessä tapanne hoitaa asiakaspalautteita kanssa vahvisti muutamalla taannoisella Superfast-matkallani sekä Tallinnan matkalla muodostamani johtopäätökset nykyisen Tallink Silja Oy:n toiminnan laadusta. Olemmehan saaneet seurata niitä myös mm. joukkotiedotusvälineiden välityksellä. Totean vain, että en tule käyttämään konserninne palveluita tulevaisuudessa - näin ilmeisesti halusittekin. Koska elämme tietoyhteiskunnassa ymmärtänette myös, että tämäntyyppiset oppikirjaesimerkit yksittäisen palveluyrityksen heikosta vastuunkantokyvystä ja -halusta tapaavat vanhan sanonnan "huono viesti kiirii aina kauimmaksi" mukaisesti kalahtaa omaan nilkkaan potenssiin koronneina. Tänä päivänä julkisen "markkinatuomioistuimen" voima voikin helposti yllättää asiakastaan räikeästi ylenkatsovan yrityksen. Tämä jää kohdallanne nähtäväksi. Aion olla asiassa mahdollisimman aktiivinen. Toimin itse myyntipäällikkönä. Kaupalliselta kannalta toimintalogiikkanne on omaan jalkaan ampumista, jota en voi kuin ihmetellä.

        Terveisin

        XXX
        puh. XXX-XXXXXXX





        "Asiakaspalautteet Helsinki"
        08.05.2007 15:05   

        To      
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH   

              
           


        Hyvä asiakkaamme XXX

        Olemme tutkineet asiaa.

        Varustamon kuljetusehtojen mukaisesti:

        "4. Rahdinottaja on oikeutettu järjestämään matka jollakin toisella aluksella kuin mitä on ilmoitettu tai mitä lipussa lukee sekä tekemään muutoksia aikatauluun ilman ennakkoilmoitusta tai tekemään
        poikkeaman reitiltä rahdinkuljettajasta riippumattomista syistä, joita ovat muun muassa tekniset viat, sää- ja jääolosuhteet, telakointi ja merionnettomuudet (Force Majeure)."

        Valmismatkaehtojen mukaisesti:

        "11.1. Jos matkanjärjestäjä ei voi siitä riippumattomista syistä noudattaa sovittua matkasuunnitelmaa, matkanjärjestäjällä on oikeus muutta hotellia, yöpymispaikkaa, kuljetusvälinettä ja aikataulua tai tehdä
        matkaohjelmaan muita muutoksia, jotka eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista."

        Yllä olevan valossa varustamo katsoo ettei se ole Teille korvausvelvollinen.

        Parhain terveisin


        XXX
        asiakassuhteet/kundrelationer
        Tallink Silja Oy
        FI-PL 43, 02151 ESPOO Finland
        Tel XXX
        Fax XXX
        mailto:[email protected]
        http://www.tallink.fi ja
        http://www.silja.fi


        From: [email protected] [mailto:[email protected]]
        Sent: Thursday, April 12, 2007 12:16 AM
        To: XXX
        Subject: RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH


        Hei,

        Ette ole vastanneet kahteen eri osoitteeseen lähettämääni viestiin, johon nimenomaisesti pyysin vastaustanne.

        Matka, jota reklamaationi koski on nyt tehty. Kuten arvelinkin laivamatkasta muodostui täysin toisenlainen kuin tilaamani. Tallink Starin neitsytmatkan sijasta matkustimme vuonna 1974 valmistuneella "vanhanajan risteilytunnelmaa" tarjoavalla nuhruisella ja ahtaalla Vana Tallinn -laivalla. Matka myös kesti tunnin pidempään kuin oli alunperin tarkoitus. Alus oli lisäksi vahvasti ylibuukattu siten, että mm. raput ja aulatilojen lattiat olivat täynnä istumapaikkaa vailla olevia kiukkuisia matkustajia, joiden kesken vallitsi varsin vahva konsensus siitä, että sitä ei saatu mitä oli tilattu ja mistä oli maksettu. Oletankin, että suhteellisen moni on lisäkseni kääntynyt puoleenne reklamoidakseen suorituksenne virheellisyydestä.

        Voidakseni edetä asiassa sopivaksi katsomallani tavalla pyytäisinkin Sinua vahvistamaan kirjallisesti Tallink Siljan kannan:

        - Oletteko sitä mieltä, että suorituksenne ei ollut puutteellinen suhteessa tilaukseeni?
        - Mikäli olemme yhtä mieltä siitä, että suorituksessanne oli puutteita, millä perusteella yhtiönne kieltäytyy hyvityksestä?
        - Oletteko edelleen sitä mieltä, että tilaamanne laivan myöhästyminen on yleisten valmismatkaehtojen tarkoittama force majeure -tilanne, joka vapauttaa matkanjärjestäjän em. vastuusta?


        terveisin

        XXX
        puh.XXX-XXXXXXX
        ----- Forwarded by XXX/XXX on 11.04.2007 23:37 -----

        XXX/XXX
        05.04.2007 10:55    


        To   [email protected]    
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH   


              
           


        Lähetän vielä varmuuden vuoksi tämän eilisen vastaukseni suoraan sähköpostiisi pikaista reagointia odottaen.

        Ystävällisin terveisin

        XXX
        ----- Forwarded by XXX/XXX on 05.04.2007 10:54 -----

        XXX/XXX
        04.04.2007 15:28    


        To   "Asiakaspalautteet Helsinki"    
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CHLink   


              
           


        Hei,

        Kiitos viestistäsi. En väheksy ponnistelujanne M/S Starin viivästyksestä aiheutuneiden ongelmien hoitamiseksi - ne eivät kuitenkaan liity itse laivan tason putoamiseen ja suorituksessanne näin sisältyvään virheeseen (suhteessa minuun sopimuskumppaninanne) vaan ovat minimitaso toimenpiteistä, joihin vastuullisena matkanjärjestäjänä joudutte joka tapauksessa ryhtymään välttyäksenne matkojen peruutuksilta. Olen lisäksi varma, että Aker Yards on viivästyksestään sopimusehtojenne mukaisessa korvausvelvollisuudessa suhteessa Tallinkiin.

        Yleiset valmismatkaehdot määrittelevät Force Majeure -tapaukset seuraavasti:

        16.6. Ylivoimaiset tilanteet (Force Majeure)
        Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai muusta ennalta-arvaamattomasta syystä, jota matkanjärjestäjä tai matkanjärjestäjän apunaan käyttämä elinkeinonharjoittaja ei olisi voinut estää mahdollisimman huolellisesti menetellenkään. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi sotatoimet, luonnonmullistus, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat tapahtumat.

        Toisin kuin esitätte, tilaamanne uuden laivan toimitusvaikeudet eivät kuulu Force Majeuren piiriin.

        14.1. Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa sovitun

        15.2. Hinnanalennus
        Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen.

        Suorituksessanne on yksiselitteisesti Yleisten Valmismatkaehtojen mukainen virhe, mikäli tarjoamanne korvaava kuljetusmuoto ei laadultaan vastaa sovittua M/S Star -alusta. Koska 6.4. matka olisi käytännössä ollut tuliterän laivan neitsytmatka, oletan näin ilman muuta olevan. Mikäli olette asiasta eri mieltä, esittänette asianmukaiset perustelut väitteenne tueksi.

        Esitän kompensaatioksi kertakaikkisena korvauksena 20% hinnanalennusta matkan alkuperäisestä hinnasta. Mikäli ette kaikesta huolimatta suostu esittämääni kompensaatioon tulen saattamaan asian Kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäväksi. Odotan käsittelyn kestävän tällöin noin 1½ vuotta ja edellyttävän puoleltanne usean vastineen antamista ennen lopullisen päätöksen saamista. Minulla on hyvä syy tuolloinkin olettaa päätöksen noudattavan omaa näkemystäni asiassa.

        Ystävällisin terveisin

        XXX



        "Asiakaspalautteet Helsinki"
        04.04.2007 07:23    


        To       
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH   


              
           



        Hyvä asiakkaamme XXX

        Kiitämme palautteestanne. Asiakkaidemme mielipiteet ja kokemukset ovat meille hyvin tärkeitä toimintojemme tarkistamisen, suunnittelun ja kehittämisen kannalta.

        AS Tallink Gruppin Aker Yardsin Helsingin telakalta valmistumassa olevan M/S Starin liikenne alkaa 12.4.2007, eli viikkoa suunniteltua myöhemmin. Alun perin liikenteen oli määrä alkaa 5.4.2007, mutta aluksen rakentamisessa ilmenneiden viivästysten vuoksi sen luovutus siirtyy. Liitäntäkuljetukset, majoitukset, ateriat, matkavakuutukset, mahdolliset oheiskustannukset tai muut Teille aiheutuneet menetykset ovat Force Majeure -kaltaisessa tilanteessa valitettavia asioita, jotka eivät kuulu laivayhtiön korvausten piiriin. Tällaisessa tilanteessa oman matkavakuutuksen kattavuutta voi kuitenkin tiedustella suoraan omalta matkavakuutusyhtiöltä.

        Olemme tehneet mittavia liikennejärjestelyjä ja toimenpiteitä, jotta tästä myöhästymisestä koituisi mahdollisimman pieniä muutoksia asiakkaidemme matkasuunnitelmiin.

        Olemme siirtäneet laivoja normaalireiteiltä Helsinki-Tallinna-reitille saadaksemme aikataulut vastaamaan mahdollisimman hyvin Starin lähtöaikoja. Siirtoihin on vaikuttanut muun muassa myös satama-ajat ja paikat sekä luvat viranomaisilta. Valitettavasti eri syistä uusi lähtöaika ei aina ole täysin vastannut alkuperäistä.

        Toivottavasti Tallinnan matkaltanne jää alkuvaikeuksista huolimatta myös mukavia muistoja.

        Toivotamme teille hyvää kevään jatkoa!

        Ystävällisin terveisin


        XXX
        asiakassuhteet/kundrelationer
        Tallink Silja Oy
        FI-PL 43, 02151 ESPOO Finland
        Tel XXX
        Fax XXX
        mailto:[email protected]
        http://www.tallink.fi ja
        http://www.silja.fi


        -----Original Message-----
        From: [email protected] [mailto:[email protected]]
        Sent: Tuesday, April 03, 2007 10:02 PM
        To: Asiakaspalautteet Helsinki
        Subject: Tallink Silja Internet Form/T/CH

        Palautteen aihe: Palaute matkasta / yrityksestä


        Viesti: Olen tilannut pakettimatkan Pärnun kylpylään 6.-9.4.2007. Vaimolleni syntymäpäivälahjaksi hankittu matka oli tarkoitus tehdä upouudella (käyttöönotto aiemman ilmoituksenne mukaan 5.4.2007) Tallink Star -aluksella.

        Sain yhtiöltänne tekstiviestin, jossa todettiin laivan vaihtuneen. Internet-sivujenne tietojen perusteella on syytä olettaa, että korvaava alus ei tule laadultaan vastaamaan matkavahvistuksessa mainittua Tallink Star -alusta.

        Koska merimatka uudella laivalla oli oleellinen valintakriteeri matkapakettia valitessani tiedustelenkin miten Tallink aikoo kompensoida kyseisen viime hetken muutoksen, jonka ei voida katsoa kuuluvan yleisten valmismatkaehtojen force majeure -ehtojen piiriin?

        Pyydän pikaista vastaustanne asiassa.

        Nimi: XXX
        Varausnumero: 6858439
        Katuosoite: XXXXXXX
        Postinumero ja -toimipaikka: XXXXX
        Puhelin: XXX-XXXXXXX
        Sähköposti: [email protected]


      • Ville-Viikinki
        Ex-asiakas kirjoitti:

        Kiitän yhtiönne kannasta asiaan (vaikkakin sen selvittäminen kesti yli kuukauden). Vastaan kahdessa osassa. Alussa otan kantaa asian juridiseen puoleen, jonka puitteissa välitän viestiketjun reagointia varten myös konserninne lakiasioita hoitavalle XXX:lle (yhteystiedot saatu Tallink Siljan keskuksesta, pyydetään tarvittaessa ohjaamaan viesti edelleen oikealle taholle). Juridinen puoli on syytä selvittää ammattilaisen toimesta siksi, että en katso tähänastisten vastauksienne vastanneen itse kysymykseeni. Lopuksi kerron entisenä asiakkaananne mielipiteeni Tallink Siljan tavasta hoitaa asiakassuhteitaan ja mihin itse näen sen johtavan.

        Juridiselta kannalta perustelunne eivät ole kestävät. Toistamiseen luettelette samoja perusteluita sille, että laivayhtiöllä on oikeus järjestää matka muulla kuin sovitulla aluksella, muuttaa aikatauluja jne. Jälleen totean, että yhtiöllänne todellakin on täysin kiistatta oikeus ja jopa suorastaan velvollisuus em. toimenpiteisiin, jotta saatte turvattua myymienne matkojen järjestämisen edes jollain tavalla. En ole missään vaiheessa ollut eri mieltä tästä asiasta. Aiempien kannanottojenne perusteella olen kuitenkin saanut sen (toivottavasti virheellisen) käsityksen, että Tallink Silja Oy:n virallinen kanta on, että se voi sopimaksi katsomallaan tavalla muuttaa tekemänsä sopimuksen ehtoja ilman, että tästä aiheutuvasta selkeän puutteellisesta suorituksesta on seurauksena minkäänlaista korvausvelvollisuutta (lue: hinnan alennus). Tähän nimenomaiseen asiaan haluaisin nyt sopimusoikeuteen perehtyneen henkilön perustellun vastauksen ennen kuin lähden viemään asiaa eteenpäin Kuluttajavalituslautakuntaan.

        Entisenä asiakkaananne puolestaan voin todeta, että vastauksenne sisältö yhdessä tapanne hoitaa asiakaspalautteita kanssa vahvisti muutamalla taannoisella Superfast-matkallani sekä Tallinnan matkalla muodostamani johtopäätökset nykyisen Tallink Silja Oy:n toiminnan laadusta. Olemmehan saaneet seurata niitä myös mm. joukkotiedotusvälineiden välityksellä. Totean vain, että en tule käyttämään konserninne palveluita tulevaisuudessa - näin ilmeisesti halusittekin. Koska elämme tietoyhteiskunnassa ymmärtänette myös, että tämäntyyppiset oppikirjaesimerkit yksittäisen palveluyrityksen heikosta vastuunkantokyvystä ja -halusta tapaavat vanhan sanonnan "huono viesti kiirii aina kauimmaksi" mukaisesti kalahtaa omaan nilkkaan potenssiin koronneina. Tänä päivänä julkisen "markkinatuomioistuimen" voima voikin helposti yllättää asiakastaan räikeästi ylenkatsovan yrityksen. Tämä jää kohdallanne nähtäväksi. Aion olla asiassa mahdollisimman aktiivinen. Toimin itse myyntipäällikkönä. Kaupalliselta kannalta toimintalogiikkanne on omaan jalkaan ampumista, jota en voi kuin ihmetellä.

        Terveisin

        XXX
        puh. XXX-XXXXXXX





        "Asiakaspalautteet Helsinki"
        08.05.2007 15:05   

        To      
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH   

              
           


        Hyvä asiakkaamme XXX

        Olemme tutkineet asiaa.

        Varustamon kuljetusehtojen mukaisesti:

        "4. Rahdinottaja on oikeutettu järjestämään matka jollakin toisella aluksella kuin mitä on ilmoitettu tai mitä lipussa lukee sekä tekemään muutoksia aikatauluun ilman ennakkoilmoitusta tai tekemään
        poikkeaman reitiltä rahdinkuljettajasta riippumattomista syistä, joita ovat muun muassa tekniset viat, sää- ja jääolosuhteet, telakointi ja merionnettomuudet (Force Majeure)."

        Valmismatkaehtojen mukaisesti:

        "11.1. Jos matkanjärjestäjä ei voi siitä riippumattomista syistä noudattaa sovittua matkasuunnitelmaa, matkanjärjestäjällä on oikeus muutta hotellia, yöpymispaikkaa, kuljetusvälinettä ja aikataulua tai tehdä
        matkaohjelmaan muita muutoksia, jotka eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista."

        Yllä olevan valossa varustamo katsoo ettei se ole Teille korvausvelvollinen.

        Parhain terveisin


        XXX
        asiakassuhteet/kundrelationer
        Tallink Silja Oy
        FI-PL 43, 02151 ESPOO Finland
        Tel XXX
        Fax XXX
        mailto:[email protected]
        http://www.tallink.fi ja
        http://www.silja.fi


        From: [email protected] [mailto:[email protected]]
        Sent: Thursday, April 12, 2007 12:16 AM
        To: XXX
        Subject: RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH


        Hei,

        Ette ole vastanneet kahteen eri osoitteeseen lähettämääni viestiin, johon nimenomaisesti pyysin vastaustanne.

        Matka, jota reklamaationi koski on nyt tehty. Kuten arvelinkin laivamatkasta muodostui täysin toisenlainen kuin tilaamani. Tallink Starin neitsytmatkan sijasta matkustimme vuonna 1974 valmistuneella "vanhanajan risteilytunnelmaa" tarjoavalla nuhruisella ja ahtaalla Vana Tallinn -laivalla. Matka myös kesti tunnin pidempään kuin oli alunperin tarkoitus. Alus oli lisäksi vahvasti ylibuukattu siten, että mm. raput ja aulatilojen lattiat olivat täynnä istumapaikkaa vailla olevia kiukkuisia matkustajia, joiden kesken vallitsi varsin vahva konsensus siitä, että sitä ei saatu mitä oli tilattu ja mistä oli maksettu. Oletankin, että suhteellisen moni on lisäkseni kääntynyt puoleenne reklamoidakseen suorituksenne virheellisyydestä.

        Voidakseni edetä asiassa sopivaksi katsomallani tavalla pyytäisinkin Sinua vahvistamaan kirjallisesti Tallink Siljan kannan:

        - Oletteko sitä mieltä, että suorituksenne ei ollut puutteellinen suhteessa tilaukseeni?
        - Mikäli olemme yhtä mieltä siitä, että suorituksessanne oli puutteita, millä perusteella yhtiönne kieltäytyy hyvityksestä?
        - Oletteko edelleen sitä mieltä, että tilaamanne laivan myöhästyminen on yleisten valmismatkaehtojen tarkoittama force majeure -tilanne, joka vapauttaa matkanjärjestäjän em. vastuusta?


        terveisin

        XXX
        puh.XXX-XXXXXXX
        ----- Forwarded by XXX/XXX on 11.04.2007 23:37 -----

        XXX/XXX
        05.04.2007 10:55    


        To   [email protected]    
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH   


              
           


        Lähetän vielä varmuuden vuoksi tämän eilisen vastaukseni suoraan sähköpostiisi pikaista reagointia odottaen.

        Ystävällisin terveisin

        XXX
        ----- Forwarded by XXX/XXX on 05.04.2007 10:54 -----

        XXX/XXX
        04.04.2007 15:28    


        To   "Asiakaspalautteet Helsinki"    
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CHLink   


              
           


        Hei,

        Kiitos viestistäsi. En väheksy ponnistelujanne M/S Starin viivästyksestä aiheutuneiden ongelmien hoitamiseksi - ne eivät kuitenkaan liity itse laivan tason putoamiseen ja suorituksessanne näin sisältyvään virheeseen (suhteessa minuun sopimuskumppaninanne) vaan ovat minimitaso toimenpiteistä, joihin vastuullisena matkanjärjestäjänä joudutte joka tapauksessa ryhtymään välttyäksenne matkojen peruutuksilta. Olen lisäksi varma, että Aker Yards on viivästyksestään sopimusehtojenne mukaisessa korvausvelvollisuudessa suhteessa Tallinkiin.

        Yleiset valmismatkaehdot määrittelevät Force Majeure -tapaukset seuraavasti:

        16.6. Ylivoimaiset tilanteet (Force Majeure)
        Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai muusta ennalta-arvaamattomasta syystä, jota matkanjärjestäjä tai matkanjärjestäjän apunaan käyttämä elinkeinonharjoittaja ei olisi voinut estää mahdollisimman huolellisesti menetellenkään. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi sotatoimet, luonnonmullistus, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat tapahtumat.

        Toisin kuin esitätte, tilaamanne uuden laivan toimitusvaikeudet eivät kuulu Force Majeuren piiriin.

        14.1. Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa sovitun

        15.2. Hinnanalennus
        Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen.

        Suorituksessanne on yksiselitteisesti Yleisten Valmismatkaehtojen mukainen virhe, mikäli tarjoamanne korvaava kuljetusmuoto ei laadultaan vastaa sovittua M/S Star -alusta. Koska 6.4. matka olisi käytännössä ollut tuliterän laivan neitsytmatka, oletan näin ilman muuta olevan. Mikäli olette asiasta eri mieltä, esittänette asianmukaiset perustelut väitteenne tueksi.

        Esitän kompensaatioksi kertakaikkisena korvauksena 20% hinnanalennusta matkan alkuperäisestä hinnasta. Mikäli ette kaikesta huolimatta suostu esittämääni kompensaatioon tulen saattamaan asian Kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäväksi. Odotan käsittelyn kestävän tällöin noin 1½ vuotta ja edellyttävän puoleltanne usean vastineen antamista ennen lopullisen päätöksen saamista. Minulla on hyvä syy tuolloinkin olettaa päätöksen noudattavan omaa näkemystäni asiassa.

        Ystävällisin terveisin

        XXX



        "Asiakaspalautteet Helsinki"
        04.04.2007 07:23    


        To       
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH   


              
           



        Hyvä asiakkaamme XXX

        Kiitämme palautteestanne. Asiakkaidemme mielipiteet ja kokemukset ovat meille hyvin tärkeitä toimintojemme tarkistamisen, suunnittelun ja kehittämisen kannalta.

        AS Tallink Gruppin Aker Yardsin Helsingin telakalta valmistumassa olevan M/S Starin liikenne alkaa 12.4.2007, eli viikkoa suunniteltua myöhemmin. Alun perin liikenteen oli määrä alkaa 5.4.2007, mutta aluksen rakentamisessa ilmenneiden viivästysten vuoksi sen luovutus siirtyy. Liitäntäkuljetukset, majoitukset, ateriat, matkavakuutukset, mahdolliset oheiskustannukset tai muut Teille aiheutuneet menetykset ovat Force Majeure -kaltaisessa tilanteessa valitettavia asioita, jotka eivät kuulu laivayhtiön korvausten piiriin. Tällaisessa tilanteessa oman matkavakuutuksen kattavuutta voi kuitenkin tiedustella suoraan omalta matkavakuutusyhtiöltä.

        Olemme tehneet mittavia liikennejärjestelyjä ja toimenpiteitä, jotta tästä myöhästymisestä koituisi mahdollisimman pieniä muutoksia asiakkaidemme matkasuunnitelmiin.

        Olemme siirtäneet laivoja normaalireiteiltä Helsinki-Tallinna-reitille saadaksemme aikataulut vastaamaan mahdollisimman hyvin Starin lähtöaikoja. Siirtoihin on vaikuttanut muun muassa myös satama-ajat ja paikat sekä luvat viranomaisilta. Valitettavasti eri syistä uusi lähtöaika ei aina ole täysin vastannut alkuperäistä.

        Toivottavasti Tallinnan matkaltanne jää alkuvaikeuksista huolimatta myös mukavia muistoja.

        Toivotamme teille hyvää kevään jatkoa!

        Ystävällisin terveisin


        XXX
        asiakassuhteet/kundrelationer
        Tallink Silja Oy
        FI-PL 43, 02151 ESPOO Finland
        Tel XXX
        Fax XXX
        mailto:[email protected]
        http://www.tallink.fi ja
        http://www.silja.fi


        -----Original Message-----
        From: [email protected] [mailto:[email protected]]
        Sent: Tuesday, April 03, 2007 10:02 PM
        To: Asiakaspalautteet Helsinki
        Subject: Tallink Silja Internet Form/T/CH

        Palautteen aihe: Palaute matkasta / yrityksestä


        Viesti: Olen tilannut pakettimatkan Pärnun kylpylään 6.-9.4.2007. Vaimolleni syntymäpäivälahjaksi hankittu matka oli tarkoitus tehdä upouudella (käyttöönotto aiemman ilmoituksenne mukaan 5.4.2007) Tallink Star -aluksella.

        Sain yhtiöltänne tekstiviestin, jossa todettiin laivan vaihtuneen. Internet-sivujenne tietojen perusteella on syytä olettaa, että korvaava alus ei tule laadultaan vastaamaan matkavahvistuksessa mainittua Tallink Star -alusta.

        Koska merimatka uudella laivalla oli oleellinen valintakriteeri matkapakettia valitessani tiedustelenkin miten Tallink aikoo kompensoida kyseisen viime hetken muutoksen, jonka ei voida katsoa kuuluvan yleisten valmismatkaehtojen force majeure -ehtojen piiriin?

        Pyydän pikaista vastaustanne asiassa.

        Nimi: XXX
        Varausnumero: 6858439
        Katuosoite: XXXXXXX
        Postinumero ja -toimipaikka: XXXXX
        Puhelin: XXX-XXXXXXX
        Sähköposti: [email protected]

        Sepä oli varsin perusteellinen kuvaus Tallinkin asiakaspalvelun laadusta, tai ehkä oikeammin sen puutteesta. Tällä tavoin suhtautumalla reklamaatioihin ampuu Tallink tykillä omaan jalkaansa. "Hyvä kello kauas kuuluu, paha kahta kauemmas..." -Niin no, ehkä luottavat siihen, ettei firman maine voi enää nykyisestä juurikaan huonontua.


      • pitää toimia
        Ex-asiakas kirjoitti:

        Kiitän yhtiönne kannasta asiaan (vaikkakin sen selvittäminen kesti yli kuukauden). Vastaan kahdessa osassa. Alussa otan kantaa asian juridiseen puoleen, jonka puitteissa välitän viestiketjun reagointia varten myös konserninne lakiasioita hoitavalle XXX:lle (yhteystiedot saatu Tallink Siljan keskuksesta, pyydetään tarvittaessa ohjaamaan viesti edelleen oikealle taholle). Juridinen puoli on syytä selvittää ammattilaisen toimesta siksi, että en katso tähänastisten vastauksienne vastanneen itse kysymykseeni. Lopuksi kerron entisenä asiakkaananne mielipiteeni Tallink Siljan tavasta hoitaa asiakassuhteitaan ja mihin itse näen sen johtavan.

        Juridiselta kannalta perustelunne eivät ole kestävät. Toistamiseen luettelette samoja perusteluita sille, että laivayhtiöllä on oikeus järjestää matka muulla kuin sovitulla aluksella, muuttaa aikatauluja jne. Jälleen totean, että yhtiöllänne todellakin on täysin kiistatta oikeus ja jopa suorastaan velvollisuus em. toimenpiteisiin, jotta saatte turvattua myymienne matkojen järjestämisen edes jollain tavalla. En ole missään vaiheessa ollut eri mieltä tästä asiasta. Aiempien kannanottojenne perusteella olen kuitenkin saanut sen (toivottavasti virheellisen) käsityksen, että Tallink Silja Oy:n virallinen kanta on, että se voi sopimaksi katsomallaan tavalla muuttaa tekemänsä sopimuksen ehtoja ilman, että tästä aiheutuvasta selkeän puutteellisesta suorituksesta on seurauksena minkäänlaista korvausvelvollisuutta (lue: hinnan alennus). Tähän nimenomaiseen asiaan haluaisin nyt sopimusoikeuteen perehtyneen henkilön perustellun vastauksen ennen kuin lähden viemään asiaa eteenpäin Kuluttajavalituslautakuntaan.

        Entisenä asiakkaananne puolestaan voin todeta, että vastauksenne sisältö yhdessä tapanne hoitaa asiakaspalautteita kanssa vahvisti muutamalla taannoisella Superfast-matkallani sekä Tallinnan matkalla muodostamani johtopäätökset nykyisen Tallink Silja Oy:n toiminnan laadusta. Olemmehan saaneet seurata niitä myös mm. joukkotiedotusvälineiden välityksellä. Totean vain, että en tule käyttämään konserninne palveluita tulevaisuudessa - näin ilmeisesti halusittekin. Koska elämme tietoyhteiskunnassa ymmärtänette myös, että tämäntyyppiset oppikirjaesimerkit yksittäisen palveluyrityksen heikosta vastuunkantokyvystä ja -halusta tapaavat vanhan sanonnan "huono viesti kiirii aina kauimmaksi" mukaisesti kalahtaa omaan nilkkaan potenssiin koronneina. Tänä päivänä julkisen "markkinatuomioistuimen" voima voikin helposti yllättää asiakastaan räikeästi ylenkatsovan yrityksen. Tämä jää kohdallanne nähtäväksi. Aion olla asiassa mahdollisimman aktiivinen. Toimin itse myyntipäällikkönä. Kaupalliselta kannalta toimintalogiikkanne on omaan jalkaan ampumista, jota en voi kuin ihmetellä.

        Terveisin

        XXX
        puh. XXX-XXXXXXX





        "Asiakaspalautteet Helsinki"
        08.05.2007 15:05   

        To      
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH   

              
           


        Hyvä asiakkaamme XXX

        Olemme tutkineet asiaa.

        Varustamon kuljetusehtojen mukaisesti:

        "4. Rahdinottaja on oikeutettu järjestämään matka jollakin toisella aluksella kuin mitä on ilmoitettu tai mitä lipussa lukee sekä tekemään muutoksia aikatauluun ilman ennakkoilmoitusta tai tekemään
        poikkeaman reitiltä rahdinkuljettajasta riippumattomista syistä, joita ovat muun muassa tekniset viat, sää- ja jääolosuhteet, telakointi ja merionnettomuudet (Force Majeure)."

        Valmismatkaehtojen mukaisesti:

        "11.1. Jos matkanjärjestäjä ei voi siitä riippumattomista syistä noudattaa sovittua matkasuunnitelmaa, matkanjärjestäjällä on oikeus muutta hotellia, yöpymispaikkaa, kuljetusvälinettä ja aikataulua tai tehdä
        matkaohjelmaan muita muutoksia, jotka eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista."

        Yllä olevan valossa varustamo katsoo ettei se ole Teille korvausvelvollinen.

        Parhain terveisin


        XXX
        asiakassuhteet/kundrelationer
        Tallink Silja Oy
        FI-PL 43, 02151 ESPOO Finland
        Tel XXX
        Fax XXX
        mailto:[email protected]
        http://www.tallink.fi ja
        http://www.silja.fi


        From: [email protected] [mailto:[email protected]]
        Sent: Thursday, April 12, 2007 12:16 AM
        To: XXX
        Subject: RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH


        Hei,

        Ette ole vastanneet kahteen eri osoitteeseen lähettämääni viestiin, johon nimenomaisesti pyysin vastaustanne.

        Matka, jota reklamaationi koski on nyt tehty. Kuten arvelinkin laivamatkasta muodostui täysin toisenlainen kuin tilaamani. Tallink Starin neitsytmatkan sijasta matkustimme vuonna 1974 valmistuneella "vanhanajan risteilytunnelmaa" tarjoavalla nuhruisella ja ahtaalla Vana Tallinn -laivalla. Matka myös kesti tunnin pidempään kuin oli alunperin tarkoitus. Alus oli lisäksi vahvasti ylibuukattu siten, että mm. raput ja aulatilojen lattiat olivat täynnä istumapaikkaa vailla olevia kiukkuisia matkustajia, joiden kesken vallitsi varsin vahva konsensus siitä, että sitä ei saatu mitä oli tilattu ja mistä oli maksettu. Oletankin, että suhteellisen moni on lisäkseni kääntynyt puoleenne reklamoidakseen suorituksenne virheellisyydestä.

        Voidakseni edetä asiassa sopivaksi katsomallani tavalla pyytäisinkin Sinua vahvistamaan kirjallisesti Tallink Siljan kannan:

        - Oletteko sitä mieltä, että suorituksenne ei ollut puutteellinen suhteessa tilaukseeni?
        - Mikäli olemme yhtä mieltä siitä, että suorituksessanne oli puutteita, millä perusteella yhtiönne kieltäytyy hyvityksestä?
        - Oletteko edelleen sitä mieltä, että tilaamanne laivan myöhästyminen on yleisten valmismatkaehtojen tarkoittama force majeure -tilanne, joka vapauttaa matkanjärjestäjän em. vastuusta?


        terveisin

        XXX
        puh.XXX-XXXXXXX
        ----- Forwarded by XXX/XXX on 11.04.2007 23:37 -----

        XXX/XXX
        05.04.2007 10:55    


        To   [email protected]    
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH   


              
           


        Lähetän vielä varmuuden vuoksi tämän eilisen vastaukseni suoraan sähköpostiisi pikaista reagointia odottaen.

        Ystävällisin terveisin

        XXX
        ----- Forwarded by XXX/XXX on 05.04.2007 10:54 -----

        XXX/XXX
        04.04.2007 15:28    


        To   "Asiakaspalautteet Helsinki"    
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CHLink   


              
           


        Hei,

        Kiitos viestistäsi. En väheksy ponnistelujanne M/S Starin viivästyksestä aiheutuneiden ongelmien hoitamiseksi - ne eivät kuitenkaan liity itse laivan tason putoamiseen ja suorituksessanne näin sisältyvään virheeseen (suhteessa minuun sopimuskumppaninanne) vaan ovat minimitaso toimenpiteistä, joihin vastuullisena matkanjärjestäjänä joudutte joka tapauksessa ryhtymään välttyäksenne matkojen peruutuksilta. Olen lisäksi varma, että Aker Yards on viivästyksestään sopimusehtojenne mukaisessa korvausvelvollisuudessa suhteessa Tallinkiin.

        Yleiset valmismatkaehdot määrittelevät Force Majeure -tapaukset seuraavasti:

        16.6. Ylivoimaiset tilanteet (Force Majeure)
        Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai muusta ennalta-arvaamattomasta syystä, jota matkanjärjestäjä tai matkanjärjestäjän apunaan käyttämä elinkeinonharjoittaja ei olisi voinut estää mahdollisimman huolellisesti menetellenkään. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi sotatoimet, luonnonmullistus, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat tapahtumat.

        Toisin kuin esitätte, tilaamanne uuden laivan toimitusvaikeudet eivät kuulu Force Majeuren piiriin.

        14.1. Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa sovitun

        15.2. Hinnanalennus
        Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen.

        Suorituksessanne on yksiselitteisesti Yleisten Valmismatkaehtojen mukainen virhe, mikäli tarjoamanne korvaava kuljetusmuoto ei laadultaan vastaa sovittua M/S Star -alusta. Koska 6.4. matka olisi käytännössä ollut tuliterän laivan neitsytmatka, oletan näin ilman muuta olevan. Mikäli olette asiasta eri mieltä, esittänette asianmukaiset perustelut väitteenne tueksi.

        Esitän kompensaatioksi kertakaikkisena korvauksena 20% hinnanalennusta matkan alkuperäisestä hinnasta. Mikäli ette kaikesta huolimatta suostu esittämääni kompensaatioon tulen saattamaan asian Kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäväksi. Odotan käsittelyn kestävän tällöin noin 1½ vuotta ja edellyttävän puoleltanne usean vastineen antamista ennen lopullisen päätöksen saamista. Minulla on hyvä syy tuolloinkin olettaa päätöksen noudattavan omaa näkemystäni asiassa.

        Ystävällisin terveisin

        XXX



        "Asiakaspalautteet Helsinki"
        04.04.2007 07:23    


        To       
        cc      
        Subject   RE: Tallink Silja Internet Form/T/CH   


              
           



        Hyvä asiakkaamme XXX

        Kiitämme palautteestanne. Asiakkaidemme mielipiteet ja kokemukset ovat meille hyvin tärkeitä toimintojemme tarkistamisen, suunnittelun ja kehittämisen kannalta.

        AS Tallink Gruppin Aker Yardsin Helsingin telakalta valmistumassa olevan M/S Starin liikenne alkaa 12.4.2007, eli viikkoa suunniteltua myöhemmin. Alun perin liikenteen oli määrä alkaa 5.4.2007, mutta aluksen rakentamisessa ilmenneiden viivästysten vuoksi sen luovutus siirtyy. Liitäntäkuljetukset, majoitukset, ateriat, matkavakuutukset, mahdolliset oheiskustannukset tai muut Teille aiheutuneet menetykset ovat Force Majeure -kaltaisessa tilanteessa valitettavia asioita, jotka eivät kuulu laivayhtiön korvausten piiriin. Tällaisessa tilanteessa oman matkavakuutuksen kattavuutta voi kuitenkin tiedustella suoraan omalta matkavakuutusyhtiöltä.

        Olemme tehneet mittavia liikennejärjestelyjä ja toimenpiteitä, jotta tästä myöhästymisestä koituisi mahdollisimman pieniä muutoksia asiakkaidemme matkasuunnitelmiin.

        Olemme siirtäneet laivoja normaalireiteiltä Helsinki-Tallinna-reitille saadaksemme aikataulut vastaamaan mahdollisimman hyvin Starin lähtöaikoja. Siirtoihin on vaikuttanut muun muassa myös satama-ajat ja paikat sekä luvat viranomaisilta. Valitettavasti eri syistä uusi lähtöaika ei aina ole täysin vastannut alkuperäistä.

        Toivottavasti Tallinnan matkaltanne jää alkuvaikeuksista huolimatta myös mukavia muistoja.

        Toivotamme teille hyvää kevään jatkoa!

        Ystävällisin terveisin


        XXX
        asiakassuhteet/kundrelationer
        Tallink Silja Oy
        FI-PL 43, 02151 ESPOO Finland
        Tel XXX
        Fax XXX
        mailto:[email protected]
        http://www.tallink.fi ja
        http://www.silja.fi


        -----Original Message-----
        From: [email protected] [mailto:[email protected]]
        Sent: Tuesday, April 03, 2007 10:02 PM
        To: Asiakaspalautteet Helsinki
        Subject: Tallink Silja Internet Form/T/CH

        Palautteen aihe: Palaute matkasta / yrityksestä


        Viesti: Olen tilannut pakettimatkan Pärnun kylpylään 6.-9.4.2007. Vaimolleni syntymäpäivälahjaksi hankittu matka oli tarkoitus tehdä upouudella (käyttöönotto aiemman ilmoituksenne mukaan 5.4.2007) Tallink Star -aluksella.

        Sain yhtiöltänne tekstiviestin, jossa todettiin laivan vaihtuneen. Internet-sivujenne tietojen perusteella on syytä olettaa, että korvaava alus ei tule laadultaan vastaamaan matkavahvistuksessa mainittua Tallink Star -alusta.

        Koska merimatka uudella laivalla oli oleellinen valintakriteeri matkapakettia valitessani tiedustelenkin miten Tallink aikoo kompensoida kyseisen viime hetken muutoksen, jonka ei voida katsoa kuuluvan yleisten valmismatkaehtojen force majeure -ehtojen piiriin?

        Pyydän pikaista vastaustanne asiassa.

        Nimi: XXX
        Varausnumero: 6858439
        Katuosoite: XXXXXXX
        Postinumero ja -toimipaikka: XXXXX
        Puhelin: XXX-XXXXXXX
        Sähköposti: [email protected]

        Älä anna periksi ja kerro meillekin miten käy. Olen törmännyt vastaaviin tilanteisiin ja tuntuu että heillä on valmiiksi kirjoitettuja vastauksia reklamaatioihin. Silloin kun Tallink aloitteli ja hinnat oli edulliset, sähläämisillä ei ollut niin väliä. Mutta nyt on hinnat nostettu ja ostettu kilpailijat pois. Luulisi että sieltä kautta olisi saatu oppia asiakaspalvelusta.


      • abcdefghijklmnopqrstuvwxuzåäö
        pitää toimia kirjoitti:

        Älä anna periksi ja kerro meillekin miten käy. Olen törmännyt vastaaviin tilanteisiin ja tuntuu että heillä on valmiiksi kirjoitettuja vastauksia reklamaatioihin. Silloin kun Tallink aloitteli ja hinnat oli edulliset, sähläämisillä ei ollut niin väliä. Mutta nyt on hinnat nostettu ja ostettu kilpailijat pois. Luulisi että sieltä kautta olisi saatu oppia asiakaspalvelusta.

        NYT PUHUTTE PASKAA TALLINK ON KYLLÄ SATA KERTAA PAREMPI KUNI VIKING LINE JA ECKERÖ LINE YHTEENSÄ!


    • Anonyymi

      Yhdelle hyvä on toiselle huono.

    • Anonyymi

      Saitko peilikuvas

    • Anonyymi

      Mikä mahtoi olla aloituksen syynä? Ei minkäänlaista perustelua, ei mitään sellaista, mistä ilmenisi, miten tuo "huono palvelu" näkyi. Pelkkää parjausta. Vai olisiko niin, että sait juuri sitä, mitä tilasit.

      • Anonyymi

        Kyllä Mehtosen Keijon aikana palvelu pelasi myös Tallinkilla. Hänhän toi Eckeröltä siellä oppimansa tietotaidon Tallinkille.


    • Anonyymi

      Ei voi olla noin huono, maksaakin enemmän kuin muut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe