Mitä 5-v neuvolassa?

äippis

Mitä 5.v. neuvolassaa tehdään?

4

4739

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Google löytää

      (Lähde: Lastenneuvola perheiden tukena. Opas työntekijöille (oppaita 2004:14), sivut 152-156)
      http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2004/10/pr1098955086116/passthru.pdf

      10.14 Viisivuotias lapsi neuvolassa

      Viisivuotiaan neuvolatutkimus on yleensä kaikista määräaikaiskäynneistä
      laajin ja aikaa vievin. Suhteellisen lievätkin, mutta myöhemmin kouluvaikeuksia
      aiheuttavat neurologiset ongelmat pitäisi havaita viimeistään
      tässä iässä. Siten niitä voidaan asianmukaisesti selvittää ja tarvittaessa
      käynnistää tukitoimenpiteet ennen kouluikää. Huolellisistakin testauksista
      huolimatta kuitenkin osa oppimisvaikeuksista tulee esiin vasta kouluiässä.
      Oppimisvaikeudet aiheuttavat herkästi syrjäytymiseen johtavan kierteen,
      jonka ehkäisemiseksi olisi tehtävä kaikki mahdollinen. Kun häiriö on
      tunnistettu, lapselle tulee järjestää asianmukaiset tukitoimenpiteet ja
      tarvittaessa varhaiskuntoutus. Kannattaa selvittää, oikeuttaako lapsen ongelma
      esimerkiksi varhennettuun esiopetukseen. Tutkimukseen voi liittää
      esihaastattelulomakkeen, jonka vanhemmat täyttävät. Kehitysseulontojen
      laajuudesta ja ajoituksesta voidaan päättää paikallisesti (ks. 11.3). Jos
      alueella on päätetty keskittää tarkimmat kehitysseulonnat viittä vuottanuorempiin lapsiin, on muistettava, että jollakin muulla paikkakunnalla
      tarkempi tutkimus tehtäisiin ehkä vasta viisivuotiaille. Tästä syystä alueelle
      muuttaneiden lasten viisivuotistarkastuksessa on syytä selvittää, onko
      lapselle kehitysseulonnat tehty.
      Suositellaan, että 5-vuotistutkimusta varten pyydetään myös lausunto
      lapsen päivähoitajilta. Heillä on usein hyvä käsitys lapsen tilanteesta,
      taidoista ja mahdollisista pulmista. Heidän lausuntonsa on arvokas asiantuntijakannanotto,
      joka täydentää vanhempien kertomusta. On myös
      mahdollista toteuttaa osa 5-vuotistutkimuksesta päiväkodissa (ks. 3.6.2
      Yhteistyö päivähoidon kanssa).
      Terveydenhoitajan ensisijaisia tehtäviä viisivuotistarkastuksessa ovat
      vanhempien esihaastattelu, yleinen terveyskasvatus, lapsen mittaaminen,
      punnitseminen ja kehitystasotehtävien teettäminen (ellei niitä ole tehty päivähoidossa).
      Näiden pohjalta lääkäri tekee lapsen somaattisen tutkimuksen,
      kokoaa tulokset yhteen ja esittää johtopäätökset. Jatkosuunnitelmat tehdään
      yhdessä vanhempien ja terveydenhoitajan kanssa. Jatkosuunnitelmat ovat
      usein lisätutkimustarpeista päättämistä ja yhteydenotoista sopimista.
      Terveen viisivuotiaan lapsen kehitysvaihe. Viisivuotiaan kyky pitkäjännitteiseen
      toimintaan on jo melko hyvä. Lapsi jaksaa keskittyä erilaisiin
      tehtäviin ja esim. 5-vuotistesteihin vähintään 25–30 minuutiksi. Lapsi on
      utelias (esimerkiksi kiinnostunut ympäristöstään, myös terveydenhoitajan
      huoneessa olevista tavaroista). Hän keskustelee ja kuuntelee mielellään
      satuja ja musiikkia. Viisivuotiaan motoriset taidot (liikkeiden yhdistely ja
      sujuvuus) ovat jo varsin kehittyneitä. Lapsi kiipeilee, pyöräilee, hyppää
      narua jne. Askartelu on usein mieluista, ja lapsi osaa jo leikata saksilla
      ympyrän, pujotella sujuvasti helmiä ja jäljentää kolmion. Kätisyys on vakiintunut,
      ja kynäote on aikuismainen kolmisormiote. Ihmispiirroksessa
      on useita yksityiskohtia. Lapsi löytää kuvista pieniä yksityiskohtia, vertaa
      ja lajittelee esineitä niiden ominaisuuksien mukaan ja rakentaa mallin
      mukaisia kokonaisuuksia palikoista. Lapsi ymmärtää kysymyslauseita,
      käyttää aikamuotoja, kykenee toistamaan lyhyitä rytmisarjoja ja lauseita
      ja ymmärtää peruskäsitteitä. R:n, S:n tai D:n puuttuminen on hyvin tavallista.
      Jos jokin muu äänne puuttuu tai on virheellinen, ohjataan lapsi
      puheterapeutille. Jos suvussa on luki- tai oppimishäiriöitä, puheen ja/tai
      kielen kehityksessään viivästynyt lapsi pitäisi ohjata puheterapeutille
      viimeistään 5-vuotiaana. Tärkeämpää kuin pienet äännevirheet on, että
      puhe on muuten sujuvaa ja kielelliset taidot ovat muuten iänmukaisia. Viisivuotias
      pystyy yleensä selviämään ristiriitatilanteista ilman äärimmäisiä
      tunteenpurkauksia. Hän on sosiaalinen ja viihtyy niin leikkitoverien kuin
      aikuistenkin seurassa. Lapsi kykenee oppimaan sopimusten tekemistä ja
      arvioimaan omaa käyttäytymistään. Leikkitoverien kanssa leikit suunnitellaan
      yhdessä, tehtävät jaetaan ja osataan jo joustaakin. Mielikuvitus- ja
      roolileikit ovat mieluisia. Yökastelu on vielä tavallista, mistä huolimatta
      asiasta kannattaa jo keskustella lääkärin vastaanotolla.Vanhempien voimavarojen ja huolien tunnistaminen ks. 10.9 Yksivuotias
      lapsi neuvolassa (soveltaen). Lisäksi:
      • vanhempien käsitys lapsen keskittymiskyvystä, omatoimisuudesta
      ja leikkitaidoista toisten lasten kanssa
      • vanhempien käsitys lapsen tunne-elämästä, peloista, arkuudesta
      ja aggressiivisuudesta
      • mieluisten leikkien ja liikuntamuotojen toteaminen
      • kasteleeko lapsi
      • lapsen mukanaolo kodin askareissa
      • lapsen hoitojärjestelyt, yhteistyö päivähoidon kanssa
      Terveysneuvonta ks. 10.9 (soveltaen). Lisäksi otetaan esiin:
      • viisivuotiaan kehitysvaihe
      • klassiset sadut ja niiden merkitys (empatiakyvyn kehittyminen,
      oikean ja väärän sekä hyvän ja pahan erottaminen jne.)
      • D-vitamiinilisä (loka-maaliskuussa); lapsen ja perheen fluorihammastahnan
      ja ksylitolin käyttö
      • television ja videoiden katselun rajoittaminen ja mahdolliseen tietokoneeseen
      suhtautuminen (ks. luku 14.7 Lapset ja tietotekniikka)
      Viisivuotiaan lapsen kasvun ja kehityksen arviointimenetelmistä ja seulontakriteereistä
      tulee sopia yhdessä alueen erityistyötekijöiden (ensisijassa
      psykologin, puheterapeutin, fysioterapeutin ja mahdollisen toimintaterapeutin)
      kanssa. Menetelmästä riippumatta kaikki kehityksen osa-alueet
      tulee kattaa jollakin tavoin. Näiden taitojen arviointiin on tarjolla LENE-testi
      (Valtonen & Mustonen 2003). Myös Lumiukko-testi on osa LENE-testiä. (Ks.
      myös 11.3, Neurologisten ongelmien seulonnat)
      Terveydenhoitajan (tai mahdollisesti osittain päivähoidon) vastuulla
      oleviksi osuuksiksi ehdotetaan seuraavien asioiden tutkimista lapsesta:
      • yleisvaikutelma
      • pituuden, painon ja päänympäryksen kehitys
      • karkea motoriikka (LENEn tämänhetkisen version mukaan; seulontakriteerejä
      saatetaan tarkistaa tutkimustulosten karttuessa):
      kantapää- ja varvaskävely, varpailla kävely viivaa pitkin 5 m, yhdellä
      jalalla seisominen (vähintään 10 sekuntia ilman merkittävää huojuntaa)
      ja yhdellä jalalla hyppiminen (pitäisi onnistua vähintään 10
      kertaa rytmikkäästi). Hernepussin heiton ja kiinnioton tulisi onnistua
      2 metrin päästä niin, että kädet ovat selvästi irti vartalosta.
      • vuorovaikutustaidot, tarkkaavaisuus ja motivoituminen: lapsi pystyy
      keskittymään tehtäviin tutkimustilanteessa n. 25–30 minuutiksi
      yhtäjaksoisesti. Puheen tulee olla adekvaattia ja vuorovaikutuksen
      molemmat osapuolet huomioivaa, lapsi ei esimerkiksi puhu toisen
      päälle, kuuntelee mitä toinen sanoo, vastaa kysymyksiin.
      • puheen ja kielen valmiudet tutkitaan standardoidulla testillä, esimerkiksi
      ns. Lumiukko-testillä. Arvioidaan kerronnan sujuvuutta,loogisuutta ja ymmärrettävyyttä, kuullun ymmärtämistä (kysymyslauseet
      ja aikamuodot), puhemotoriikkaa, auditiivista sarjamuistia
      (sanasarjojen muistaminen), lausemuistia ja sanahahmoja,
      nimeämistä ja artikulaatiota, peruskäsitteiden ja toimintaohjeiden
      ymmärtämistä.
      • visuaalinen hahmottaminen: lapsi pystyy rakentamaan annetun
      mallin mukaisesti 6 palikan rakennelman uudelleen
      • silmän ja käden yhteistyö: jäljentää mallikuvioita (kolmion ja kolmio-
      neliö -yhdistelmän), leikkaa saksilla ympyrän, pujottaa 1 cm:n
      kokoisia helmiä muovilankaan normaalisti 5–6 helmeä minuutissa
      • näön tutkiminen: kuten 3-v, jatkotutkimuksiin lähettämisen aiheet:
      ks. liite 17. Mikäli 5-vuotiaalla todetaan vaikea visuaalisen hahmotuksen
      häiriö, tulee lapsi lähettää myös silmälääkärin tutkimukseen.
      • kuulo tutkitaan audiometrillä (seulonta), ellei kuuloa ole varmistettu
      4-vuo tiaana. Normaali kuulo on 20 dB 0,25–4 kHz
      • (verenpaine)
      Lääkäri tutustuu asiakirjoihin ja tutkimustuloksiin, haastattelee vanhemmat
      ja tutkii lapsen. Lääkärintutkimukseen voi soveltuen kuulua osia
      edellä luetelluista tehtävistä, etenkin jos löydös on ollut poikkeava tai
      terveydenhoitaja on jäänyt löydöksistä epävarmaksi. Mikäli lapsella on
      jokin ajankohtainen terveysongelma (esim. kastelu), tähän luonnollisesti
      puututaan tavalliseen tapaan. Jokaiselta lapselta lääkärin tutkimukseen
      kuuluvat kuitenkin myös
      • yleisvaikutelma
      • pituuden, painon ja päänympäryksen kehitys
      • lapsen yläetuhampaiden puhtaus ja kasvojen symmetria (ks. 10.12
      Kolmevuotias lapsi neuvolassa)
      • diadokokinesia (onnistuu samantahtisesti vähintään 5 kertaa ilman
      että olkavarsi liikkuu)
      • sormi-nenänpääkoe (pitää onnistua ilman treemoria tai muita
      pakkoliikkeitä)
      • iho, ryhti, sydänäänet, vatsa, reisivaltimopulssit, kivekset.
      • (verenpaine, ellei sitä sovita terveydenhoitajan tehtäväksi 5- tai
      6-vuotistutkimuksen yhteydessä)
      • keskustelu lapsen kanssa: lapsen käsitys terveydestään, lapsen
      mielipiteiden kuuleminen
      Monilta lapsilta kuuluu tässä iässä sydämen sivuääni, joka tavallisesti
      on fysiologinen. Löydös ja mahdollinen jatkotutkimusehdotus pitää aina
      kertoa vanhemmille.
      Riippuu paikallisista sopimuksista, työnjaosta ja resursseista, miten
      suhtaudutaan sellaiseen lapseen, jonka puheessa on äännevirheitä, mutta
      jonka puhe muuten on sujuvaa ja kielelliset taidot iänmukaisia. Tutkimus-tulosten perusteella lääkäri kokoaa johtopäätökset ja antaa palautteen
      lapselle ja vanhemmille. Vanhempien kanssa sovitaan palautteen antamisesta
      päivähoitoon. Mahdollisista jatkotutkimuksista tai tukitoimista
      sovitaan vanhempien kanssa. Menettelytavoista poikkeavien löydösten
      suhteen tulisi olla ennalta sovitut kirjalliset ohjeet.

      • No huh huh

        pieniltä ihmistaimilta :O
        Ja mitäs jos ei pääse läpi, täyttää viisi uudestaan ;D


    • Lapsuus takaisin

      Tämä on Suomi. Suoritusyhteiskunta!

    • niin tai näin

      Ja sitten jäis varsinkin lievät sairaudet/ vaikeudet havaitsematta ja hoitamatta ja alkais se kauhea urputus: "neuvolassa olis tuokin pitänyt huomata".. Eli eikös se ole ihan hyvä, että tutkitaan kaikki terveeltäkin vaikuttavat lapset muutaman kerran huolellisesti? Kyllä siinä tilaa on normaalikehityksen vaihtelullekin.. Pikemminkin nuo seulat on liian "löysiä" ja lievät ongelmat saattaa jäädä kuitenkin huomaamatta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      1397
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1375
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      306
      1137
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1067
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      884
    6. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      30
      879
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      825
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      794
    Aihe