Aina myöhässä

Jumpe

Mikäköhän siinä on että jotkut opettajat on aina myöhässä tunnilta. Eihän sitä minuutilleen voi olla mutta kun venyy se kahvin kittaaminen niin pitkälle että varsinaista tuntia jää jäljelle 30min, mitä siinä ehtii opettaa?

Ei oteta yhtään huomioon muiden luokkien oppilaita ja opettajia, oma luokka sinkoilee käytävillä kuin tasmanian tuholaiset. Herätys!

24

2062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut samaa

      Totta! Eikö ota päähän tuo? Ite on aina etuajassa joka paikassa,niin kyllä todella harmittaa myöhästelyt.Oletko muuten koskaan miettinyt,montako tuntia noista varteista kertyy ajan mittaan?Aina samat tyypit,jotka myöhästelevät,olipa aamu tai välituntien jälkeen.Myös salissa olevat yhteiset tilaisuudet venyvät näiden samojen ihmisten vuoksi aloituksessa.Leväperäistä hommaa.Onneksi kaikki ei olla samanlaisia.

      • suusta

        "Meidän entinen et-ope, oli koulun paras maikka. Se tuli aina 15 minuuttia myöhässä ja kysyi meiltä, mistä me haluttais jutella. Sitten me vaan juteltiin koko tunti ja päästiin sitten lähtemään vähän aikaisemmin."

        Lapsi oli tosi tyytyväinen, mutta minä - erityisopettaja-äiti - olin vähän kummissani. Ope oli silti varmaan tosi kiva.


    • Milianna

      Samaan olen minäkin törmännyt. Toki haluan heti todeta, että varmasti on opettajia, jotka menevät tunnille ajallaan. MUTTA, työskentelen itse koulunkäyntiavustajana ja muutamalla koulumme opettajalle on ihan normaalia myöhästyä joka tunnilta 5-20 minuuttia.

      Kerran itsekseni laskeskelin, että "lintsaamisista" tuli yhteensä 45 minuuttia eli yhden oppitunnin verran päivän aikana! Tämän olen todennut, kun olen itse työskennellyt opettajien huoneessa ja sivusta seurannut...


      Toki toisinaan on akuutteja asioita jotka pitää hoitaa ennen kuin ehtii tunnille mutta valitettavasti useimmiten puhutaan kahvipöydässä jonninjoutavia...

    • kellotsoimaan

      niin ja joskus bussitkin ovat myöhässä. saati lentokoneet tai vr:n junat. kummallinen otus toi ihminen.

      • vai laatua

        ja opetushan on vain kellon katsomista ja ajanottoa ja tapahtuu vain luokkahuoneessa 45 minuutin aikana.


      • Jumpe
        vai laatua kirjoitti:

        ja opetushan on vain kellon katsomista ja ajanottoa ja tapahtuu vain luokkahuoneessa 45 minuutin aikana.

        Näillä opettajilla ei sitä opetusta tapahdu edes siellä luokassa...


      • ovat vain
        Jumpe kirjoitti:

        Näillä opettajilla ei sitä opetusta tapahdu edes siellä luokassa...

        tehokkaampia kuin muut eli saavat saman aikaiseksi 30 minuutissa mihin muilla menee 45 minuuttia ;) Onkos tutkittu kuinka tehokkaasti opet aikaa siellä luokassa käyttävät? Puhuvatko kenties osan tunnista ihan joutavia? ;)


    • opiskelijat?

      Just. Ja entäs ne opiskelijat, jotka aina marssivat tunnille tipoittain myöhässä. Juuri kun opettaja on aloittanut ohjelman, niin silloin on tosi hienoa astella sisään, kun koko homma keskeytyy ja saa kaiken huomion. Ja tämä vielä kertaa kolme. Eli tosiaan menee viisitoista minuuttia, ennen kuin kaikki ovat paikalla ja opettaja on aloittanut saman jutun noin viisi kertaa alusta...

      • suhteutettuna

        onkin open parempi myöhästyä, niin on kaikki sitten paikalla kun aloitetaan.


    • opettajan planttu

      Minä olen opettajana ammatillisessa oppilaitoksessa ja aina myöhässä tunneilta. Yritän olla ajoissa, ja joskus siinä onnistunkin, mutta useimmiten se ei ole mahdollista.

      Sitten olisin ajoissa luokassa, jos kaikki tunnit pidettäisiin samassa luokkahuoneessa eikä koskaan tarvitsisi ottaa kopioita ja kaikki opiskelijat hoitaisivat tehtävänsä ajallaan eikä kukaan olisi koskaan pois koulusta eikä kukaan soittaisi tai lähettäisi sähköpostia johon pitäisi vastata, eikä kukaan reputtaisi tenteissä eikä etukäteen tarvitsisi ajatella mitä seuraavalla tunnilla tehdään, eikä koskaan tulisi mitään yllättävää, eikä olisi koskaan yliajalle venyviä kokouksia eikä työhön kertakaikkiaan kuuluisi mitään muuta kuin tunneilla opettaminen.

      Mutta koulussa eivät asiat mene näin. Myöhästyn siksi, että
      - tuntien välissä voi olla vain 5 min. siirtymäaika, ja luokkien välinen etäisyys on pitkä
      - tunnin lopussa tulevat kysymään asioita nekin opiskelijat, jotka eivät tunnilla uskaltaneet puhua
      - kun kävelen käytävällä, tulee vastaan aina joku opiskelija, joka on ollut pois, reputtanut tentin tai haluaa tietoa jostakin
      - täytyy ottaa kopioita seuraavaa tuntia varten, ja kopiokoneella on jono tai se on rikki, jolloin joudun etsimään ehyen koneen jostain muualta
      - sähköposti on luettava jossain vaiheessa päivää
      - haluan yhtäkkiä syödä, ja jonotan kiltisti jonossa niin kuin opiskelijatkin saadakseni ruuan
      - opetan useammassa koulurakennuksessa ja tuntien välillä on aikaa enimmillään puoli tuntia, joskus 15 min. Jos parkkipaikkaa ei löydy heti, myöhästyn taatusti.

      Olen tänä keväänä käynyt työaikana syömässä kahdesti ja juonut yhteensä 4 kuppia kahvia. En tupakoi, enkä vietä muitakaan taukoja. Tein töitä kotona öisin kunnes en enää kolmen vuoden jälkeen jaksanut valvoa öitä. Hankin kotiini kopiokoneenkin, ettei tarvitsisi yksittäisiä kopioita mennä koulun koneelle jonottamaan.

      En enää oikeastaan kutsu tunneilta myöhästymistä myöhästymisiksi, sillä kun menen aamulla töihin ajoissa, olen työpaikalla ajoissa. Se mitä päivän aikana sitten tapahtuu on työtä yhtä kaikki. Tunneilta voin olla opiskelijan näkökulmasta myöhässä, mutta töistä en koskaan.

      • sanoa!

        Loistava kirjoitus. Kiteytit juuri olennaisen tekstiisi!
        Ne jotka eivät ole itse opettaneet, luulevat tosiaan, että open työ on sitä, että mennään luokkaan kirjan kanssa opettamaaan. Ja sitten tuntien välissä vain ollaan kuin ellun kanat. Ja että koulupäivän jälkeen alkaa vapaa-aika.
        Juhh!


      • juttu:

        Paras kohta kirjoituksessasi: "En enää oikeastaan kutsu tunneilta myöhästymistä myöhästymisiksi, sillä kun menen aamulla töihin ajoissa, olen työpaikalla ajoissa. Se mitä päivän aikana sitten tapahtuu on työtä yhtä kaikki." - tuo täytyy pitää mielessä.

        Toinen hyvä näkökulma on tämä: "Opettajan työssä ei ole tekemättömiä töitä vaan ainoastaan jonossa olevia."

        Hyvää kesänodotusta kaikille koulussa töitään tekeville! Urakointi on kohta takanapäin.


      • tekstiä

        tällä palstalla pitkään aikaan!! Tämä on vaan niin totta. Ei (kaikki) opettajat vietä välituntejaan opettajainhuoneessa kahvia ryystäen... ei todellakaan! Eikä työt siihen lopu, kun painaa luokkahuoneen oven jäljessään kiinni... ei tosiaankaan! Tai vastaavasti päivän työt eivät ala siitä, kun sen luokkahuoneen oven aamulla avaa. Niin, eikä monen kesäloma ala silloin 2. kesäkuuta... tai lopu koulujen aloittamispäivänä elokuussa.


      • Jumpe

        Joo, ei siinä mitään että töitä tekee. Niinhän kaikki opettajat tekevät enkä puhunutkaan siitä. Puhuin siitä että yksi ja sama opettaja on poikkeuksetta myöhässä tunniltaan. Kaikki muut 20 aloittavat sen suurinpiirtein ajallaan kun tämän pösilön luokka terrorisoi muita metelillään.

        Aika kummallista että opettajat puolustelevat tällaista käytöstä. Mikä tahansa syy on hyväksyttävä tällaiseen jatkuvaan käytökseen?


      • jos aina
        Jumpe kirjoitti:

        Joo, ei siinä mitään että töitä tekee. Niinhän kaikki opettajat tekevät enkä puhunutkaan siitä. Puhuin siitä että yksi ja sama opettaja on poikkeuksetta myöhässä tunniltaan. Kaikki muut 20 aloittavat sen suurinpiirtein ajallaan kun tämän pösilön luokka terrorisoi muita metelillään.

        Aika kummallista että opettajat puolustelevat tällaista käytöstä. Mikä tahansa syy on hyväksyttävä tällaiseen jatkuvaan käytökseen?

        on myöhässä ilman pätevää syytä (kuten monistamista, vanhemman puhelua, mitä tahansa ylläolevissa viesteissä lueteltuja juttuja tms.), niin voisiko asian ottaa jossain fiksussa yhteydessä puheeksi? Myös opettajainkokouksessa on hyvä muistutella rehtorin taholta tätä asiaa, että tunnit pidetään täysimääräisinä.

        Itselläni on niin paljon asiaa aina käytävänä kurssin aikana, että töitä tehdään yleensä koko 45 minuuttia per oppitunti. Toki välillä olen myöhässä syystä jos toisestakin, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Lopetan tunnit joitakin poikkeustapauksia lukuunottamatta kellon soitua, kun taas useat opet meidän koulussa lopettaa tunnit vähintään 5 min. ennen kellojen soittoa. Tuntuu, että se yksi nelkytviisminuuttinen on niin lyhyt aika, että siitä ei viitsisi itse yhtään myöhästyä tai lopettaa tuntia ennen aikojaan. Jos tunnin alussa menee muutama minuutti yleiseen järjestäytymiseen ja jos myöhästyy esim. 5 minuuttia ja lopettaa 5 min. vaille, niin varsinaista oppituntia jää jäljelle puolisen tuntia. No, ehkä mulla itselläni on liikaakin asiaa sitten aina käsiteltävänä, kun tuntuu, ettei 45 min. riitä mihinkään - vaikka koko ajan tehdään tehokkaasti töitä hiki hatussa.


      • roolisi?
        Jumpe kirjoitti:

        Joo, ei siinä mitään että töitä tekee. Niinhän kaikki opettajat tekevät enkä puhunutkaan siitä. Puhuin siitä että yksi ja sama opettaja on poikkeuksetta myöhässä tunniltaan. Kaikki muut 20 aloittavat sen suurinpiirtein ajallaan kun tämän pösilön luokka terrorisoi muita metelillään.

        Aika kummallista että opettajat puolustelevat tällaista käytöstä. Mikä tahansa syy on hyväksyttävä tällaiseen jatkuvaan käytökseen?

        Ja mikähän olikaan oma statuksesi? Opiskelija? Kouluavustaja? Opettaja?
        Ei tullut ilmi kirjoituksestasi. Ilmeisesti et ehkä ole opettaja, koska yleensä opettajat pitävät ensisijaisesti huolta omasta työstään, missä riittäääkin ihan tarpeeksi monelle. TIetysti sitten on niitä "täydellisiä", joilla liikenee aikaa muiden tekemisten kyttäämiseen. Keitä siis edustat?


      • esimerkkiä
        jos aina kirjoitti:

        on myöhässä ilman pätevää syytä (kuten monistamista, vanhemman puhelua, mitä tahansa ylläolevissa viesteissä lueteltuja juttuja tms.), niin voisiko asian ottaa jossain fiksussa yhteydessä puheeksi? Myös opettajainkokouksessa on hyvä muistutella rehtorin taholta tätä asiaa, että tunnit pidetään täysimääräisinä.

        Itselläni on niin paljon asiaa aina käytävänä kurssin aikana, että töitä tehdään yleensä koko 45 minuuttia per oppitunti. Toki välillä olen myöhässä syystä jos toisestakin, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Lopetan tunnit joitakin poikkeustapauksia lukuunottamatta kellon soitua, kun taas useat opet meidän koulussa lopettaa tunnit vähintään 5 min. ennen kellojen soittoa. Tuntuu, että se yksi nelkytviisminuuttinen on niin lyhyt aika, että siitä ei viitsisi itse yhtään myöhästyä tai lopettaa tuntia ennen aikojaan. Jos tunnin alussa menee muutama minuutti yleiseen järjestäytymiseen ja jos myöhästyy esim. 5 minuuttia ja lopettaa 5 min. vaille, niin varsinaista oppituntia jää jäljelle puolisen tuntia. No, ehkä mulla itselläni on liikaakin asiaa sitten aina käsiteltävänä, kun tuntuu, ettei 45 min. riitä mihinkään - vaikka koko ajan tehdään tehokkaasti töitä hiki hatussa.

        Voi kun se tunnilla ehtiminen olisikin vain omasta ehtimisestä kiinni.
        Esimerkki:
        Tulen tunnille tarkalleen alkamisaikana. Ensimmäiseksi tarkistan poissaolijat 37 oppilaan joukosta, ei hoidu ihan nopeasti. Seuraavaksi vieressäni seisova jono ojentaa kukin vuorollaan poissaolotodistuksen, jolloin kirjaan todistuksen selityksen päiväkirjaan. Sitten seuraa ohjelmassa edelliseltä tunnilta poissaolleille annettavien materiaalien jakaminen. Joudun myös ohjeistamaan usein heitä erikseen.
        Nyt on kulunut ehkä 8-10 minuuttia.
        Sitten aloitan oppitunnin aiheen. Mutta sisään marssii koko luokan huomion itseensä keräten opiskelija, jolle joudun selostamaan taas kaikki uudelleen.
        Aloitan alusta kun luokka rauhoittuu.
        Seuraava myöhästynyt saapastelee sisään.
        Taas alusta.
        Noin 15 minuuttia tunnin alusta kuluu aivan johonkin muuhun kuin tunnin pitoon. Viivytykset eivät johdu minusta, opettajasta, vaan syy löytynee nyt tiskin toiseltakin puolelta.
        Näin meillä lukiossa.


      • Jumpe
        roolisi? kirjoitti:

        Ja mikähän olikaan oma statuksesi? Opiskelija? Kouluavustaja? Opettaja?
        Ei tullut ilmi kirjoituksestasi. Ilmeisesti et ehkä ole opettaja, koska yleensä opettajat pitävät ensisijaisesti huolta omasta työstään, missä riittäääkin ihan tarpeeksi monelle. TIetysti sitten on niitä "täydellisiä", joilla liikenee aikaa muiden tekemisten kyttäämiseen. Keitä siis edustat?

        Opetan tämän luokan alapuolella ja oma luokka ei saa opiskelurauhaa kun yläpuolella jytisee, vitut ja perkeleet lentelee oven toisella puolella. Joo, kerran yritin ottaa asian puheeksi, kyseinen opettaja vain korosti olevansa todellinen ammattilainen eikä myöhästy kuin "ihan joskus kun on pakko kopioida jotain". Voiko omille virheilleen olla noin sokea?


      • 64289

        Kopioiminen onnistuu lähes aina tunnin aikana. Käyt aloittamassa tunnin, annat oppilaille tekemistä ja käyt kopioimassa. Sähköpostiinkin voi hyvin jättää vastaamatta ruokatunnilla.


      • valitunnil
        jos aina kirjoitti:

        on myöhässä ilman pätevää syytä (kuten monistamista, vanhemman puhelua, mitä tahansa ylläolevissa viesteissä lueteltuja juttuja tms.), niin voisiko asian ottaa jossain fiksussa yhteydessä puheeksi? Myös opettajainkokouksessa on hyvä muistutella rehtorin taholta tätä asiaa, että tunnit pidetään täysimääräisinä.

        Itselläni on niin paljon asiaa aina käytävänä kurssin aikana, että töitä tehdään yleensä koko 45 minuuttia per oppitunti. Toki välillä olen myöhässä syystä jos toisestakin, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Lopetan tunnit joitakin poikkeustapauksia lukuunottamatta kellon soitua, kun taas useat opet meidän koulussa lopettaa tunnit vähintään 5 min. ennen kellojen soittoa. Tuntuu, että se yksi nelkytviisminuuttinen on niin lyhyt aika, että siitä ei viitsisi itse yhtään myöhästyä tai lopettaa tuntia ennen aikojaan. Jos tunnin alussa menee muutama minuutti yleiseen järjestäytymiseen ja jos myöhästyy esim. 5 minuuttia ja lopettaa 5 min. vaille, niin varsinaista oppituntia jää jäljelle puolisen tuntia. No, ehkä mulla itselläni on liikaakin asiaa sitten aina käsiteltävänä, kun tuntuu, ettei 45 min. riitä mihinkään - vaikka koko ajan tehdään tehokkaasti töitä hiki hatussa.

        Pidä tunnit yhteen jä pidempi välitunti ..


    • Hepoheikki

      Opettajan plantulle:

      seli seli. Näin ehdit ajoissa.

      Kopiot voi ottaa edellisenä päivänä työpäivän päätyttyä.
      Sähkköpostit voi lukea kotona
      Osta polkupyörä niin luokan vaihto sujuu ripeämmin
      Jos syöt, niin syö omalla ajalla.
      Kulje bussilla, parkkipaikkaongelma poistuu.
      Ja jos ei vieläkään kiinnosta niin mene oikeisiin töihgin.

    • jfku

      Matemaattisten aineiden opettajana vailla omaa luokkaa olen joskus pari minuuttia myöhässä tunnilta. Peruskoulussa ei tunnilta saa myöhästyä, vaan tunnit on aloitettava ajallaan, koska oppilaat ovat opettajan vastuulla. Valitettavasti jos opetan kemiaa peräkkäiset tunnit ja joudun vaihtamaan välissä luokkaa, tarkoittaa se eittämättäkin sitä, että myöhästyn mahdollisesti seuraavalta tunnilta 1-2 minuuttia. Luokan vaihto, tavaroiden vaihto ja yms ei 15 minuutissa aina vaan onnistu.

      Harvemmin vietän aikaa opettajien huoneessa, enemmänkin välinevarastossa. En välttämättä ole myöhässä, kerran olen ollut 5 minuuttia myöhässä ja kerran 10 minuuttia, kun julkinen liikenne tökki. Tunneille kuitenkin ehdin lähtemään aina kellon soidessa yleisesti ottaen.

      Oppilaita sen sijaan valuu milloin minkäkin takia myöhässä tunnille. Ruokatunnilla ei kuulemma ehdi käymään pissallakaan ja selityksiä on vaikka mitä, miksi myöhästytään tunnilta.

    • akateeminen vartti

      Opettajat olisi ajoissa opiitunnilla, kun siellä olisi fleximit seinässä:)

    • Anonyymi

      Kysäsen ny että onko minun pakko kertoa opettajille jos olen myöhässä tai sen myöhästymisen syytä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe