Cava vai havanais?

......

Olemme ottamassa perheen kanssa koiraa. Vaihtoehdoiksi meille ovat nyt nousseet joko cavalier tai bichon havanais.
Olemme lapsiperhe,asumme omakotitalossa. Harrastamme liikuntaa,eli pelkkää sohvakoiraa emme hae.
Koira on ensimmäisemme joten rodun tulisi olla "sopivan helppo koulutettava". Näyttelyihin meillä ei varmasti ole innostusta.
Kummassakin rodussa on ihanat puolensa mutta kertokaa nyt näiden rotun omistajat minulle kaikkea mahdollista omasta koirastanne. Jospa päätös rodusta olisi sitten helpompi tehdä!

6

551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4 vuotta

Ja ihana rotu on, muuta ei voi sanoa! Hieman arka on neitonen, mutta tykkää silti kaikista ja ajoittaisesta varautuneisuudesta huolimatta olisi hanakasti innokas tutustumaan kaikkiin.:) Cava on meillä ainakin ollut tosi helppo koulutettava, ja uusia temppuja ollaan vieläkin opettamassa vaikka ikää jo 4 vee... Cava tykkää myös liikunnasta, mutta ei välttämättä ihan mistään hikirääkkäyslenkeistä... sellasta rauhallista, ilosta menoa.:) Alunperinhän juuri nämä spanielit oli kehitetty kuninkaallisille nimenomaan pitämään seuraa.:) Ensimmäiseksi roduksi tätä myös suositellaan. Paljoa ei voisi tästä rodusta miinuspuolia sanoa, sen verran kultainen rotu on kyllä, mutta jos nyt on sanottava varoittavaa esimerkkiä niin kyllä nämä puolilyttynokat kuorsaavat ja kovaa.:D Meiän hauva ainakin. Ja muistattehan myös, että vaikka cava onkin äärettömän lempeä koira, niin lapsiperheisiin se sopii sillä varauksella että sitä osataan käsitellä oikein; cavan kanssa pitää olla lempeät otteet. Jos sitä alkaa kohtelemaan väkivalloin tai muuten kovin ottein, niin siitä tulee hyvin äkkiä luonnevammainen, mikä pätee tietysti kaikkiin koiriin.
      Mutta itse suosittelen kyllä cavalieereja erittäin lämpimästi!:)
      Ja jos et ole vielä tutustunut cavalieryhdistyksen nettisivuihin niin käypä kurkkaamassa: www.cavalieryhdistys.com

• Nimetön
    • havannalainen

Meillä on ollut Bichon Havanais nyt reilun vuoden ja olemme ihastuneet rotuun koko perhe. Mikäpä sen mukavampi kuin koira, josta todella on seuraa ja joka on myös älykäs ja nopea oppimaan. Turkin kanssa saa tehdä kyllä töitä, mutta kun meilläkään ei näyttelyissä käydä (purentavika), niin kotikoira on helppo myös trimmata, mikä helpottaa. Todella kiva kaveri meille kaikille, suosittelen. Ei myöskään allergiaa, vaikka perheessä sitäkin on.

• naglo

.. Näistä kahdesta ehdottomasti on havanna. Mutta turkin suhteen voisin sanoa, että varmasti cava on helpompi. Luonteiden puolesta mulla on kokemusta lähinnä vain havannasta ja sen luonteen voikin kehua maasta taivaaseen. :) Aivan käsittämättömän suloinen ja ihmisrakas rotu. Jos syli- ja seurakoiraa etsitte, hava voisi olla täydellinen valinta. :)

• naglo kirjoitti:

.. Näistä kahdesta ehdottomasti on havanna. Mutta turkin suhteen voisin sanoa, että varmasti cava on helpompi. Luonteiden puolesta mulla on kokemusta lähinnä vain havannasta ja sen luonteen voikin kehua maasta taivaaseen. :) Aivan käsittämättömän suloinen ja ihmisrakas rotu. Jos syli- ja seurakoiraa etsitte, hava voisi olla täydellinen valinta. :)

Suosittelen täydestä sydämmestä, sopii paremmin lapsiperheeseen.

• lilih

Minulla ei ole kummankaan rotuista koiraa, mutta kaverillani oli ennen cava. Se oli todella ihana, hellyydenkipeä pusuttelija :) Sitä vaan ei oikein oltu koulutettu, joten oli aika hulivili x)
      Cavallahan on kumminkin aika paljon näitä sydänsairauksia, joten jos siihen päätyy niin kannattaa todella tarkkaan ottaa selvää sukutauluista yms. että onko sydänsairauksia suvussa.
      Siinä mielessä kyllä havanais olisi "riskittömämpi" vaihtoehto, vaikka tietysti jokaisella rodullahan on omat ongelmansa.
      Itse meinasin myös hankkia havanaisin, ne vaikuttavat oikein ihanilta ja vekkuleilta. Aika samanmoiset rodut taitavat olla kyseessä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      150
      1819
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1691
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      32
      1331
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      194
      1177
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      92
      1151
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1046
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      352
      974
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      849
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      811
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50