Hernekieli

Lingvisti

Osaako teistä kukaan Hernekieltä? Tai muuta "salakieltä", jota lapsena on harrastettu?
Heropehertin hersihertä herty hertöl herni, herei herkä herse herol herlut herkaan here hernään herniin herhelp herpo hera!
Täytyy osata tavata, eikä se enään minulta ulkomailla asuvalta enää tahdo luistaa.

18

4162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulkinta

Opetin sitä tytölleni eikä se ollutkaan enään niin helppoa?

• Lingvisti

Ihan oikein käännetty, vaikka epäilen että tekstissäni oli "kielioppivirheitä" :)

• Taiteilua on.

Hermihernä herosheraan herjonherku hersahernan.

Konko-ontti konullasintti konttikieli kollinnassahantti.

Misvinä osvissään hisviukan kisvieltä (viskieltä) misvyöskin.

Tulikohan oikein.

• ensin

hernekieli.
        Minä osaan jonku sanan.

onko sinulla konttikieli hallinnassa.

minä osaan hiukan viskieltä myöskin.

Koippahentti koikillekantti!
        Heippa kaikille!

• Lingvisti

...konttikieli hallinnassasi? Arvasinko oikein?
        Äitini opetti sitä minulle kun olin lapsi.

• konkelitrio entti

Sun papukieli on hepreaa.Tää mun on konttikieltä.
      Koippa hentti !!!

• hildurvonhopsis

Medve pudvuhuttiin ladvepsena ved-kidveeltä.
      Odvesasin midvenä sidvetä kodventti-kidveeltäkin.
      Konamintti kolenontti kohunutpuntti kotakinsintti

Sipuli on ved-kielellä sidvepuli eli ved-sipuli.
      Sipuli on konttikielellä kopulisintti eli sipuli-kontti.

Hermihernä herohersahersin hermyös herkieltä.

Sedve ved-kidveeli sudjuvuu parvarhaiten jadve onven tudvutuin.

• Angel of The Morning

Tädäsvässädävä edevesidimirkkikidivi sidiviitädävä midivitedeven medeve puduvuhuduvuttidiviin.
        Osaa vieläkin puhua tätä vedenkieltä aika suuvasti. Kirjoittaminen olikin yllättävän vaikeeta. Tosta hernekielestä en tajunnut sanaakaan.

• Hernekieli on helppoa
        Angel of The Morning kirjoitti:

Tädäsvässädävä edevesidimirkkikidivi sidiviitädävä midivitedeven medeve puduvuhuduvuttidiviin.
        Osaa vieläkin puhua tätä vedenkieltä aika suuvasti. Kirjoittaminen olikin yllättävän vaikeeta. Tosta hernekielestä en tajunnut sanaakaan.

esim. maito her"mai"her"to"
        leipä herleiherpä

• Lingvisti
        Angel of The Morning kirjoitti:

Meillä tota sun kieltäsi kutsuttiin D-kieleksi.
        Osasin minä sitäkin jotenkuten.
        Ei hernekieli ole vaikeaa: Laita vain joka tavun eteen her, Esimerkiksi: HERkieHERli HERon HERhelpHERpo HERopHERpia HERjos HERoHERsaa HERtaHERvaHERta HERsuHERjuHERvasHERti!

• Lingvisti kirjoitti:

Meillä tota sun kieltäsi kutsuttiin D-kieleksi.
        Osasin minä sitäkin jotenkuten.
        Ei hernekieli ole vaikeaa: Laita vain joka tavun eteen her, Esimerkiksi: HERkieHERli HERon HERhelpHERpo HERopHERpia HERjos HERoHERsaa HERtaHERvaHERta HERsuHERjuHERvasHERti!

sen "etsi - korvaa" -toiminnolla voi helposti käsitellä näitä lisättyihin kirjaimiin perustuvia tekstejä, ja miksei hakea mitä tahansa kirjainyhdistelmää.

Jostain kumman syystä nuo lasten salakielet eivät ole olleet minun juttuni. Ehkä vieraiden kielten kiinnostuksella oli oma osuutensa asiaan. Pentuina (10-14 -vuotiaina) muistan meidän leikkineen kaupungilla kulkiessamme kavereiden kanssa välillä ulkomaalaisia ja yrittäneemme selvitä sillä sanavarastolla, jonka olimme ehtineet oppia. Erityisesti meitä kiehtoi ajatus siitä, jos poliisi tulisi jostain syystä meille jotain huomauttamaan ja kieltäytyisimme ymmärtämästä suomenkieltä. - Mahdoimmekohan joskus ylittää suojatien punaisen palaessa tai jotain vastaavaa. ;))

• Angel of The Morning
        Hernekieli on helppoa kirjoitti:

esim. maito her"mai"her"to"
        leipä herleiherpä

Minä osaan jonkun sanan, oli tuolla ylempänä herneenkielellä.

• mantilja

Konna antti kosu puntti, "isot" pojat härnäsivät enkä minä tajunnut mitään. Se oli kuitenkin alku konttikielen opetteluun ja lapsena/nuorena sujui luontevasti. Nyt pitäisi ensin tuumata pitkään ja sitten vasta puhua.

• Lingvisti

Pitäisköhän kokonaan siirtyä Kontti- tai Hernekieleen, jotta tulis aina punnittua sanansa ennen kuin möläyttää. :)

• Kotvarintti

Kokava muntti kolamus entti, koomeksi vintti kohoin puntti kinttikoeltä koli ontti koosvinttikonttavuotti kotten sintti. Korvesiä tontti koille tentti kotka jontti kosaavat ontti Konttikielen!

• Ativija nitiviin etivittä ativiuto tötiviyssähtää,
      sanoivat pojat Akulle, kun piti saada ase pois pelkääjän paikalla istuneelta rosmolta.

• Anonyymi

Isosiskoni puhui kaverinsa kanssa aivan hevletin rasittavan kuuloista salakieltä kun olin kakara. Se oli vain sellaista hääfäädivää hädvää fäädivää -mongerrusta. Tietääkö joku tuon salakielen?

Sitten ne kirjoittelivat toisilleen kirjeitä numerokoodeilla, mutta olinkin ovela pieni kakkiainen ja kun kirjeen päällä luki tyyliin 1 2 3, 4 5 6 7 8 niin tajusin että siinä oli pakko lukea moi/hei ja kaverin nimi. Tuota kautta sitten pääsin numerokielen jäljille kun selvitin muutaman aakkosta vastaavan luvun.

• Anonyymi

Vedenkielellä me leikittiin deveede de
      Tampereellahan on se ällö leegot irti suussa murre......... ärrrrrällä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      60
      11930
    2. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      60
      4996
    3. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      297
      3061
    4. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      196
      2965
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      135
      2091
    6. Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?

Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo
      Tv-sarjat
      21
      1341
    7. Kirjoita

… jotakin minkä vain kaivattusi tietää
      Ikävä
      101
      1266
    8. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      39
      1260
    9. 40 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke

Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.
      Maailman menoa
      221
      1197
    10. En luota sinuun

en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv
      Ikävä
      70
      959
    Aihe