kuukuppi

vaikka

hei! voiko kuukuppia alkaa käyttämään vaikka
- olen 16 vuotta, neitsyt
- kuukautiset on vieläkin hirveän epäsäännölliset
- en ole käyttänyt tamponeja/tykännyt niistä
ja voiko niitä tilata netistä? osaisiko joku antaa hyvän osoitteen? :)

9

2453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansari
      • tyttö 3

Kaverini kehui kyllä kuukuppia mutta sanoi että on aika kivulias asettaa paikoilleen ei ollenkaan samanlainen kuin tampooni ja ei suosittele neitsyille ja siksi en itse ole sitä kokeillut.. Mutta ei kai sitä menetä mitään jos kokeilee... Kyllähän se tampooninkin laitto alussa oli hirveetä meinas pyörtyy ym.

• Beatrix*
        tyttö 3 kirjoitti:

Kaverini kehui kyllä kuukuppia mutta sanoi että on aika kivulias asettaa paikoilleen ei ollenkaan samanlainen kuin tampooni ja ei suosittele neitsyille ja siksi en itse ole sitä kokeillut.. Mutta ei kai sitä menetä mitään jos kokeilee... Kyllähän se tampooninkin laitto alussa oli hirveetä meinas pyörtyy ym.

Jos kuukupin laitto on kivuliasta ja siksi jättää sen tekemättä, niin sitten se seksin harrastaminen vasta kivuliasta onkin. Pilaatko mieluummin ensimmäisen/ensimmäiset seksikokemuksesi kivun jännittämisellä ja itse kivulla, kuin omassa rauhassa venyttelet itse immenkalvosi? Jos siis sinulla ylipäänsä se kovin kireä on. Venyttelyn voi tehdä varovasti, ei se aina kovin tuskallista ole. Samalla tutustut kehoosi ja tulet enemmän sinuksi sen kanssa.

Muutenkaan en oikein ymmärrä sitä ajattelumallia, että naisten pitää odottaa, että joku muu "koeajaa" heidät, ennekuin he pystyvät itse laittamaan emättimeensä kuukautissuojia. Ei se yhdyntä mikään ainoa keino ole päästä immenkalvosta eroon. Eikä edes mielestäni hyvä keino.

• vieläjäi
        Beatrix* kirjoitti:

Jos kuukupin laitto on kivuliasta ja siksi jättää sen tekemättä, niin sitten se seksin harrastaminen vasta kivuliasta onkin. Pilaatko mieluummin ensimmäisen/ensimmäiset seksikokemuksesi kivun jännittämisellä ja itse kivulla, kuin omassa rauhassa venyttelet itse immenkalvosi? Jos siis sinulla ylipäänsä se kovin kireä on. Venyttelyn voi tehdä varovasti, ei se aina kovin tuskallista ole. Samalla tutustut kehoosi ja tulet enemmän sinuksi sen kanssa.

Muutenkaan en oikein ymmärrä sitä ajattelumallia, että naisten pitää odottaa, että joku muu "koeajaa" heidät, ennekuin he pystyvät itse laittamaan emättimeensä kuukautissuojia. Ei se yhdyntä mikään ainoa keino ole päästä immenkalvosta eroon. Eikä edes mielestäni hyvä keino.

kiitos vastauksista!
        tamponin laittoo ei varsinaisesti satu, en vaa luota siihen ja kun sitä pitää vaihtaa niin usein.

vielä jäi jotain: tuntuuko kuppi yhtään siellä sisällä? siis oikeasti _yhtään_?
        ja sitten, haittaako se normaalia vessassakäyntiä?
        entäsonko kuppi miten luotettava, tai siis miten helposti ainakin alsusa tulee vuotoa yli?

kiitos vielä jos saan näihin asioihin selvyyttä niin eiköhän kuppi kohta jo ole itelläni :D

• oikeasti....
        vieläjäi kirjoitti:

kiitos vastauksista!
        tamponin laittoo ei varsinaisesti satu, en vaa luota siihen ja kun sitä pitää vaihtaa niin usein.

entäsonko kuppi miten luotettava, tai siis miten helposti ainakin alsusa tulee vuotoa yli?

kiitos vielä jos saan näihin asioihin selvyyttä niin eiköhän kuppi kohta jo ole itelläni :D

Ei se oikeasti tunnu yhtään - JOS se on oikein laitettu. Minäkin ihmettelen ekan kerran kupin nähdessäni, että kun se näyttää niin isolta, että miten se ei voi tuntua. Mutta ei se vaan tunnu. Jos sen jättää liian alas, niin se tuntuu vähän, ja siitä tietääkin että se on liian alhaalla. Sit vaan nostaa sitä vähän ylöspäin.

Ei haittaa mitenkään normaalia vessakäyntiä. Joskus kun käy kakalla, niin tuntuu että se kuppi voisi tulla ulos itsestään mutta ei se kyllä ole ikinä tullut. Yleensä kyllä silloin samalla tyhjennän kupin, joten otan sen pois ennenkuin menen isommalle asialle..:) Mutta pissalla käydessä sitä ei edes huomaa.

Vuotoja tulee tosi harvoin. Se riippuu varmaan paljon vuodon määrästä. Mulla on ohivuotoja tullut pari kertaa yöllä. Tai siis lähinnä silloin aamulla kun olen noussut sängystä, niin kupista on tullut verta ohi. Kai se riippuu jotenkin siitä että jos on vaaka-asennossa ja vuoto on runsasta ja sit kun jotenkin tietyssä asennossa nousee ja kupin reuna irtoaa pikkuisen emättimen reunasta, niin voi tulla verta vähän ulos.

Lisäksi huomasin, että ohivuotoja on tullut vain silloin kun en ole syönyt e-pillereitä. E-pillereitä syödessäni on niin niukkaa vuoto, että silloin ei ohivuotoja tule.

Mutta jos vertaan sitä, kuinka usein tamppooneista ja siteistäkin tuli mulle ohivuotoja, niin tämä ei ole mitään siihen verrattuna. Jos muutaman kerran on koko kupinkäyttöaikana (3 vuotta) tullut ohi, niin se on mielestäni jo ihan luotettava suoja.

• Beatrix*
        vieläjäi kirjoitti:

kiitos vastauksista!

Omien kokemusten ja muilta kuulemien kokemusten perusteella vastaan:

Kupin ei pitäisi tuntua... aluksi sitä ei ehkä osaa laittaa tarpeeksi syvälle, kun se on jäykkä ja aukeaa liian aikaisin jne... kuppi voi olla Liian pitkä, jolloin se ei mahdu sisään, jos on lyhyt emätin (Divacup). lisäksi jos lantionpohjan lihakset eivät niin timmit ole, se voi valua alaspäin. Yleensä kupin käyttö vahvistaa noita lihaksia. Minulla itsestään valuminen lakkasi parien menkkojen jälkeen.

Kuppi voi tuntua, jos puskee lihaksilla alaspäin tai supistelee niitä sen ympärillä, mutta muuten sen pitäisi olla huomaamaton itselle. Joskus harvoin kupin ison halkaisijan vuoksi se tuntuu sisällä ollessaan, ja silloin voi auttaa vaihto kapeampaan kuppiin. Yleensä kuitenkaan tämä ei ole syy tuntumiseen, vaan pituus tai väärä asettelu.

Joillain kuppi painaa suolta tai virtsaputkea, ja siksi jotkut kokevat virtsan tulevan sen kanssa heikompana liruna, kuin muuten. Jotkut myös valittavat, että ulostaminen on vaikeampaa kupin kanssa. Useimmiten se kuitenkin sopii vessassa käydessäkin yhtä hyvin. Ponnistelun jälkeen sitä voi joutua työntämään ylemmäs.

Kupin vuotaminen riippuu kuukautisten runsaudesta. Jos emätin on lyhyt, kohdunnapukka vie usein tilaa kupista ja siksi kuppiin mahtuu vähemmän. Jos menkat ovat runsaat, kannattaa valita tilava kuppi, kuten Luneten isompi (hehän lanseerasivat juuri pienenkin kupin). Kuppi voi myös vuotaa, jos se on huonosti, eli jäänyt aukematta tai sitten se on asettunut kohdunnapukan viereen siten,että sieltä tuleva vuoto lorisee ohi eikä kuppiin. Harjoittelemalla kyllä oppii ajan kanssa asettamaan kupin hyvin ja varmistamaan, että se on auki.

• ööh.
        Beatrix* kirjoitti:

Omien kokemusten ja muilta kuulemien kokemusten perusteella vastaan:

Kupin ei pitäisi tuntua... aluksi sitä ei ehkä osaa laittaa tarpeeksi syvälle, kun se on jäykkä ja aukeaa liian aikaisin jne... kuppi voi olla Liian pitkä, jolloin se ei mahdu sisään, jos on lyhyt emätin (Divacup). lisäksi jos lantionpohjan lihakset eivät niin timmit ole, se voi valua alaspäin. Yleensä kupin käyttö vahvistaa noita lihaksia. Minulla itsestään valuminen lakkasi parien menkkojen jälkeen.

Kuppi voi tuntua, jos puskee lihaksilla alaspäin tai supistelee niitä sen ympärillä, mutta muuten sen pitäisi olla huomaamaton itselle. Joskus harvoin kupin ison halkaisijan vuoksi se tuntuu sisällä ollessaan, ja silloin voi auttaa vaihto kapeampaan kuppiin. Yleensä kuitenkaan tämä ei ole syy tuntumiseen, vaan pituus tai väärä asettelu.

Joillain kuppi painaa suolta tai virtsaputkea, ja siksi jotkut kokevat virtsan tulevan sen kanssa heikompana liruna, kuin muuten. Jotkut myös valittavat, että ulostaminen on vaikeampaa kupin kanssa. Useimmiten se kuitenkin sopii vessassa käydessäkin yhtä hyvin. Ponnistelun jälkeen sitä voi joutua työntämään ylemmäs.

Kupin vuotaminen riippuu kuukautisten runsaudesta. Jos emätin on lyhyt, kohdunnapukka vie usein tilaa kupista ja siksi kuppiin mahtuu vähemmän. Jos menkat ovat runsaat, kannattaa valita tilava kuppi, kuten Luneten isompi (hehän lanseerasivat juuri pienenkin kupin). Kuppi voi myös vuotaa, jos se on huonosti, eli jäänyt aukematta tai sitten se on asettunut kohdunnapukan viereen siten,että sieltä tuleva vuoto lorisee ohi eikä kuppiin. Harjoittelemalla kyllä oppii ajan kanssa asettamaan kupin hyvin ja varmistamaan, että se on auki.

"lisäksi jos lantionpohjan lihakset eivät niin timmit ole, se voi valua alaspäin. Yleensä kupin käyttö vahvistaa noita lihaksia."

en ihan tajunnut, mitä tämä nyt tarkoittaa. pitääkö siis lihaksia jotenkin jännittää, että se kestää? anteeksi tyhmyyteni :'>

en ole aivan varma tuosta kupista. menkkani ovat ensimmäisen päivän yleensä runsaat, ja loppuvuoto on normaalia. emättimeen mahtuu kaksi sormea hyvin. olen lueskellut kuukupista vähän sieltä sun täältä, ja nyt ajattelin ostaa luneten pienemmän. mitä mieltä?

• Beatrix*
        ööh. kirjoitti:

"lisäksi jos lantionpohjan lihakset eivät niin timmit ole, se voi valua alaspäin. Yleensä kupin käyttö vahvistaa noita lihaksia."

en ihan tajunnut, mitä tämä nyt tarkoittaa. pitääkö siis lihaksia jotenkin jännittää, että se kestää? anteeksi tyhmyyteni :'>

en ole aivan varma tuosta kupista. menkkani ovat ensimmäisen päivän yleensä runsaat, ja loppuvuoto on normaalia. emättimeen mahtuu kaksi sormea hyvin. olen lueskellut kuukupista vähän sieltä sun täältä, ja nyt ajattelin ostaa luneten pienemmän. mitä mieltä?

Siis ei kuppia tarvitse pitää emättimessä tietoisesti lihaksia jännittämällä, mutta ilmeisesti ne tekevät sen tiedostamatta. Jotenkin vain emätin jännittyy vähän, kun sinne laitetaan jotain. On todella yleistä, että kupin käyttäjä kokee alapään lihasten vahvistuvan käytössä. Kaverin mies jopa sanoi, että tyttöystävän pimpsa tuntuu tiukemmalta, kun hän alkoi käyttää kuppia.

Uusimpien tietojen mukaan pikkulunette vetää n. 20 ml vuotoa ilmareikien alapuolelle. Se varmaan on ihan hyvä tilavuus. Riippuu tietysti, kuinka runsasta vuotosi tosiaan on. Jos hauat pelata varman päälle, isompi Lunettekin voi olla hyvä. En käyttäisi emättimen suuaukon kireyttä kovin tärkeänä kriteerinä kupin valinnassa. Ensimmäisten käyttökertojen aikana kuitenkin se venyy, jos sen venyä täytyy. Ja kuppien koot taiteltuina eivät montaa milliä eroa. On vain tosi ikävää, jos kuppi täyttyy liian usein ja esim. yöllä vuotaa yli. Mutta varmaan jompi kumpi Lunette on sinulle hyvä. Jos arvioit vuodon ensimmäisenä päivänä todella runsaaksi, sitten isompi, jos "normaalirunsaaksi", sitten pienempi.

• Minääkin
        ööh. kirjoitti:

Itsekin olen harkinnut tuon kupin ostoa ja minulla on sama ongelma, eli vuoto on runsasta alussa. Ajattelin silti itse ostaa tuon pienemmän version, koska syön e-pillereitä ja minulla vain 2. vuotopäivä on runsas. Jos tulee yli, niin toki voi käyttää varmisteena esim. pikkuhousunsuojaa. Lisäksi jostain pitäisi saada myös sellaisia liinoja, jotka on nimenomaan tarkoitettu ohivuotojen välttämiseksi kuukuppia käytettäessä.
        Tietenkin voi käydä myös useammin vessassa, jotta kuppi ei ehdi täyttyä. :D Itselleni se ei ole ongelma, minulla kun on tosi usein kaamea vessahätä pahimpana vuotopäivänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      18
      2582
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      208
      1919
    3. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      59
      1619
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1531
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1446
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      199
      1296
    7. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1226
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1115
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1025
    10. Rääkyvä nainen

Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil
      Kuhmo
      13
      897
    Aihe