kompensaattorin korjaus

l-200

Niin.

Sellainen kysymys että voiko jojotan 2E koneen vakiokaasuttimen eli tämän legendaarisen juuttuvakurkkuisen kompensaattoria (ilm. automaattiryyppy) korjata.
Tälläisen diagnoosin sai auto kun pajalla kävi säädättämässä kaasarin.
Muuten ois ihan ok. kauppakinneri mutta tuo kompensaattorin toiminta vähän harmittaa. Ei sinällään vaikuta ajamiseen mutta kulutus on vähän "omaa" luokkaansa....

Auto on perusmetallitylsäharmaajormajojota v. -85 ja ajettu sopivasti sisään (326 tkm)
Kansirempan just tekasin joten kaippa sillä jonkun vuoden ajelee.

Mutta jos jollakulla olisi vaikka kuvia tuosta muutuvakurkkuisesta kaasarista ja jos vielä osaisi kertoa että voiko ja miten voi korjata(muuten kuin osan vaihtamalla) niin olisin kiitollinen.
Kiitos.

T: l-200

9

4064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koe

      Mulla auttoi, otin paksumman jousen pois, kun oli huono lähtemään käyntiin kuumana.Ei mene ryyppy niin herkästi päälle kuolentuneen patruunan takia.Uusi kompesaattori maksaa "auton" hinnan.

      • aloittaja

        Niin.

        Voiko tuon kompensaattorin ohittaa pysyvästi jolloin keinolla? Jos voi niin onko minkälaisia vaikutuksia?

        Tuntuu tuo kulutus olevan ihan kiva kun 140 km ajettu ja varttitankillinen bensaa tuolle matkalle. Tosin ajettu matka on ollut n. 10 km/suuntaansa joten kulutus osin selittynee myös matkan lyhyydellä.

        Tuo komppa ilmeisesti on kalvotoiminen vai onko siellä jokin mäntä joka säätää ryypyn toimintaa.
        Voiko siellä olla jokin osa jumissa jolloin komppa ei toimi kuten pitäisi?

        Tiedoista kiittäen.

        p.s. juu en viittis ostaa uutta kompensaattoria, maksaa jotain 200€ ja -85 corollan arvo ei siitä juuri nouse mutta toisinpäin kun sitä laskee niin jos bensankulutusta saisi hillittyä siten että kaasari toimisi kuten pitää niin tuo 200 tulisi vuoessa takasin pudonneen kulutuksen säästönä.

        Tähän mennessä koko autoon on palanut rahaa n. 400€, sis. kansirempan(kaikki tiivarit, venakumit 12 kpl, jakajan alipainesäädin, pyörijä, jakajan kansi yms yms roipetta), jakopään osat, uudet loota & moottoriölpät, kaikki suodattimet, tulpat sekä ostohinnan.

        Onhan se karmea ajettava jos -98 pajeroon vertaa ja kyllä tuon ikäisessä pitäis jo olla korvatulpat vakiona ajettaessa :D.
        Ikä antaa omituisuudet anteeksi, kyllä tuo ropponen kauppakinnerin viran toimittaa sen minkä siltä vaaditaan. Paikasta a paikkan b ja siinä se.


      • hyvää keskustelua
        aloittaja kirjoitti:

        Niin.

        Voiko tuon kompensaattorin ohittaa pysyvästi jolloin keinolla? Jos voi niin onko minkälaisia vaikutuksia?

        Tuntuu tuo kulutus olevan ihan kiva kun 140 km ajettu ja varttitankillinen bensaa tuolle matkalle. Tosin ajettu matka on ollut n. 10 km/suuntaansa joten kulutus osin selittynee myös matkan lyhyydellä.

        Tuo komppa ilmeisesti on kalvotoiminen vai onko siellä jokin mäntä joka säätää ryypyn toimintaa.
        Voiko siellä olla jokin osa jumissa jolloin komppa ei toimi kuten pitäisi?

        Tiedoista kiittäen.

        p.s. juu en viittis ostaa uutta kompensaattoria, maksaa jotain 200€ ja -85 corollan arvo ei siitä juuri nouse mutta toisinpäin kun sitä laskee niin jos bensankulutusta saisi hillittyä siten että kaasari toimisi kuten pitää niin tuo 200 tulisi vuoessa takasin pudonneen kulutuksen säästönä.

        Tähän mennessä koko autoon on palanut rahaa n. 400€, sis. kansirempan(kaikki tiivarit, venakumit 12 kpl, jakajan alipainesäädin, pyörijä, jakajan kansi yms yms roipetta), jakopään osat, uudet loota & moottoriölpät, kaikki suodattimet, tulpat sekä ostohinnan.

        Onhan se karmea ajettava jos -98 pajeroon vertaa ja kyllä tuon ikäisessä pitäis jo olla korvatulpat vakiona ajettaessa :D.
        Ikä antaa omituisuudet anteeksi, kyllä tuo ropponen kauppakinnerin viran toimittaa sen minkä siltä vaaditaan. Paikasta a paikkan b ja siinä se.

        http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5785&postdays=0&postorder=asc&start=0

        http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5803&postdays=0&postorder=asc&start=0


      • l-200
        hyvää keskustelua kirjoitti:

        http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5785&postdays=0&postorder=asc&start=0

        http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5803&postdays=0&postorder=asc&start=0

        No niin.

        Löytyihän sitä apua kun pyysi.
        Helvetin ISO kiitos noista linkeistä, oli tosiaan hyvää juttua ja pitää lukea nuo läpi vielä ajan kanssa.
        Viat mitä tuolla oli käy liki 1:1 mun jojotan kaasarin oletettuun vikaa juurikin koskien kompensaattoria ja sen toimintaa(tai sis toimimattomuutta)

        Mää jo pelkäsin että menee juttu vikaa kysyessä paskanpuhumistasolle kuten tojon palstojen juttujen taso valitettavasti lipsahtaa, mutta pysyipä kerrankin jutut hanskassa ja apuja löytyi kun kysyi.

        Kiitos vielä kerran molemmille vastanneille ja etenkin iso kiitos noista linkityksistä.

        T: L-200


      • kokeilla
        l-200 kirjoitti:

        No niin.

        Löytyihän sitä apua kun pyysi.
        Helvetin ISO kiitos noista linkeistä, oli tosiaan hyvää juttua ja pitää lukea nuo läpi vielä ajan kanssa.
        Viat mitä tuolla oli käy liki 1:1 mun jojotan kaasarin oletettuun vikaa juurikin koskien kompensaattoria ja sen toimintaa(tai sis toimimattomuutta)

        Mää jo pelkäsin että menee juttu vikaa kysyessä paskanpuhumistasolle kuten tojon palstojen juttujen taso valitettavasti lipsahtaa, mutta pysyipä kerrankin jutut hanskassa ja apuja löytyi kun kysyi.

        Kiitos vielä kerran molemmille vastanneille ja etenkin iso kiitos noista linkityksistä.

        T: L-200

        virittää käsikäyttöistä ryyppyä kompensaattorin väsyneen vahapatruunan tilalle liikuttamanaan karaa? Ei vaatisi kuin löysemmän palautinjousen ja vanhanmallisen käsiryypyn vaijereineen ja ehkä jokin vipu tms.

        Jos toimii niin heitä vinkkiä keskusteluryhmiin.
        Saattaisi pelastaa muuten hyvän kaasuttimen.

        t: entinen 2e omistaja


      • l-200
        kokeilla kirjoitti:

        virittää käsikäyttöistä ryyppyä kompensaattorin väsyneen vahapatruunan tilalle liikuttamanaan karaa? Ei vaatisi kuin löysemmän palautinjousen ja vanhanmallisen käsiryypyn vaijereineen ja ehkä jokin vipu tms.

        Jos toimii niin heitä vinkkiä keskusteluryhmiin.
        Saattaisi pelastaa muuten hyvän kaasuttimen.

        t: entinen 2e omistaja

        Niin.

        Viime yönä kun tuota töissä sorvin äärellä mietittiin niin kyllä se taitaisi olla helpoin ja halvin ratkaisu ongelmaan.
        Kompensaattori maksaa tojo-tiskillä sen 200€ ja se ei auton arvoa nosta yhtään joten osan hinta enemmän kuin auton arvo niin eipä hotsittais mennä ostelemaan osia liikoja.

        Tuon käsivaijerin viritys pitää tutkia että mitä kautta ja mitenkä sen sinne saisi mahd. siististi ja varmatoimisesti asenneltua.
        Bilhelveten tiskiltä ei tuollainen ryyppyvaijeri paljoa maksa....
        Mutta kunhan sen nyt ehtii tutkia miten sen sinne saisi viriteltyä.

        Duunikaveri kyllä kertoi että sen kompan voisi saada toimimaan(jos se vaha ei ole karannut) jos sen osat voitelisi crc:llä tms.
        Tuokin pitää testata jahka vapaille pääsee.

        Että sellasta.
        T: L-200


    • Anonyymi

      Aikaahan noista kirjoituksista on mutta näitä autoja vielä paljon liikenteessä. Ryyppyvika on pilannut auton maineen. No jouset molemmat hevon kuuseen, ja lämpöletkut putkenpalalla yhteen. ryyppyvaijeri kajuutasta helppo asentaa edestä taakseppäin. ja lähtee kylmänä, lämpöisenä ja kuumana ilman kaasupolkimen painamista heti käyntiin. auto toyota 1,3 sedan -89

    • Anonyymi

      Ok oikessaoottpimio

    • Anonyymi

      Toimii

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4568
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3493
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2093
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      106
      1307
    Aihe