Viisasten kivessä.

PottaPää

Viisasten kiven luvussa 12: Iseeviot Peili , sivulla 225. Harryn paetessa kirjastosta hän ei tiedä minne oli joutunut ja näkee haarniskan. Sitten kirjassa lukee "Lähellä keittiötä oli haarniska, sen hän tiesi, mutta se täytyi olla viisi kerrosta ylempänä" ?. Miten niin viisi kerrosta ylempänä keittiöhän on yhden suuren salin alapuolella kuten myöhemmissä kirjoissa kerrottiin. Eihän Harryn tuossa vaiheessa edes pitäisi vielä tietää missä keittiö on. Lisäksi saman luvun sivulla 221 George sanoo Percylle , että "Etkä sinä sitä paitsi istu tänään valvojaoppilaiden pöydässä"? Mikä ihmeen valvojaoppilaitten pöytä eihän salissa ole kuin opettajien pöytä ja tupapydät. Onhan tämä hieman hiuksenhalkomista , mutta nämä kohdat vain sattuivat silmään.

9

805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tnt

Kirjoissa on usein asioita joita ei kannata alkaa miettiä turhan tarkkaan vaan nauttia pelkästään lukemisesta.Kirjailijakin on vaan ihminen ja voi erehtyä.MUTTA missä kerrotaan missä kerroksessa suuri sali on???Eli vaikka keittiö olisikin salin alapuolella niin eikö se voi olla 5.ssä kerroksessa?

• PottaPää

Eteishallista johtaa ovi suureen saliin (kerrotaan viisasten kivessä) ja et kai väitä , että etuovi voisi olla kuudennesssa kerroksessa.

• tnt
        PottaPää kirjoitti:

Eteishallista johtaa ovi suureen saliin (kerrotaan viisasten kivessä) ja et kai väitä , että etuovi voisi olla kuudennesssa kerroksessa.

kunhan kysyin...Esim elokuvassa ne nousee portaat ennen kun menevät suureen saliin.Edelleenkin kannattaa vain nauttia lukemisesta eikä takertua pikku seikkoihin.

• mekkotyttö16

Tosiaan, nuo taitavat olla kirjailijan pieniä erehdyksiä.

Oletko muuten kuinka monta kertaa lukenut potterit? Minä ainakin kun olen ne lukenut monta kertaa, niin nyt niistä on alkanut huomaamaan samankaltaisia pieniä epäkohtia. :D

• PottaPää

8 kertaa ekat neljä kirjaa on tullut luettua. Laskuja sotkee , että kirjoja on tullut lisää sitten ensimmäisten luku kertojen ja olen alkanut lukea niitä myös englangiksi.

• käännösvirhe. Alkuperäisessä se menee näin:
      "Perhaps because it was dark, he didn't recognise where he was at all. There was a suit of armour near the kitchens, he knew, but he must be five floors above there."

Eli tuossa tarkoitetaan, että Harryn täytyi olla viisi kerrosta ylempänä.

Eli keittiö on ollut alakerrassa alusta lähtien.

• tang

Hyvä että selvisi että on kyseessä käännös virhe.Ehkä sen ovat ne muutkin huomanneet ketkä ovat kirjan englanniksi.Mutta englantilaisissa linnoissa eteishalli voisi olla muussakin kerroksessa kun ensimmäisessä koska eteishallista saattaa mennä portaikkoja alakertaankin esim.kellareihin.Tylypahkassa moinen ei ehkä olisi yhtään ihmeellistä vaikka eteishalli olisi missä kerroksessa tahansa ettei nimimerkki tnt ihan väärässä ole että suuri sali VOISI olla ylemmissäkin kerroksissa.Mä olen myös lukenut kirjat useaan otteeseen...vaikka olenkin jo aika "vanha" Harry Potter fani:)

• Samaa...
        tang kirjoitti:

Hyvä että selvisi että on kyseessä käännös virhe.Ehkä sen ovat ne muutkin huomanneet ketkä ovat kirjan englanniksi.Mutta englantilaisissa linnoissa eteishalli voisi olla muussakin kerroksessa kun ensimmäisessä koska eteishallista saattaa mennä portaikkoja alakertaankin esim.kellareihin.Tylypahkassa moinen ei ehkä olisi yhtään ihmeellistä vaikka eteishalli olisi missä kerroksessa tahansa ettei nimimerkki tnt ihan väärässä ole että suuri sali VOISI olla ylemmissäkin kerroksissa.Mä olen myös lukenut kirjat useaan otteeseen...vaikka olenkin jo aika "vanha" Harry Potter fani:)

... Mielta tnt:n kanssa, etta vaikka Rowling itse olisikin tehnyt virheen, niin ei siihen tarvitse takertua, vaan nauttia siita, mista kirja kertoo! :)

• jormaaaaaa
        Samaa... kirjoitti:

... Mielta tnt:n kanssa, etta vaikka Rowling itse olisikin tehnyt virheen, niin ei siihen tarvitse takertua, vaan nauttia siita, mista kirja kertoo! :)

minä en ole oikein selvillä tylypahkan pihasta yhdessä kohtaa leffassa hagridin mökin takana on järvi mutta toisessa metsä onneksi kirjoissa ei kuvailla ihan kaikkea

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      207
      5250
    2. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3716
    3. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      67
      3613
    4. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      21
      3551
    5. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      43
      3159
    6. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2360
    7. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      41
      2356
    8. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      31
      2204
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      76
      2140
    10. Mitä saa sanoa?

Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja
      80 plus
      92
      2079
    Aihe