Minkä kokoisen asuntolainan uskaltaisitte ottaa n.2200 euron nettotuloilla? Mikä mahtaa olla kotitalouksien kokonais velka (sis. auto asuntovelat) ?
asuntolainat
8
4900
Vastaukset
- Raah
Pankithan vahtivat lainan takaisinmaksukykyä. Tarkoittaen, että korot lyhennykset eivät saa pääsääntöisesti olla enempää kuin 35% nettotuloista. Meillä kyllä hyväksyivät 38%. Käy pankkien nettisivuilla laskeskelemassa niitä maksueriä, niin pääset kartalle.
- tena
nostimme itse lainan asunnon ostoa varten alku vuonna. Laskimme laina-ajalle kertyvien korkojen kokonaismäärien erotukset. Oli yllätys huomata kuinka paljon oli maksettava korkoja enemmän kahdenkymmenen vuoden, kuin viidentoista vuoden lainaajalle. Korkojen erotus oli noin € 20 000. Eli hyvän auton hinta.
Kannattaa siis vertailla myös laina-aikojen eroja suhteessa lainojen korkokustannuksiin.- Jaska
Tottakai korkoja tulee maksettavaksi enemmän, kun maksuaika pitenee, sehän on aivan itsestäänselvää. Voi myös ajatella siten, että pidempi maksuaika mahdollistaa isomman lainan ja voi hankkia isomman asunnon, jolloin asumismukavuus ja viihtyvyys kasvaa. Toinen vaihtoehto on, että jää rahaa elämiseenkin eikä vain lainanmaksuun.
Tällaisessa vertailussa pitää muistaa ottaa myös inflaatio huomioon. Vaikka inflaatio onkin nykyään huomattavasti pienempää kuin takavuosina, rahan arvo heikkenee kuitenkin koko ajan. Kahden prosentin inflaatiovauhdilla tuon mainitun 20 000 euron arvo 20 vuoden kuluttua on enää 13 000 euroa, kolmen prosentin inflaatiolla 11 000 euroa. Korkovertailu pitää tehdä reaalikoroilla eli vähentää lainakorosta inflaatio.
Toisille (esim. minulle) sopii pitkä maksuaika ja pienemmät kuukausierät huomattavan paljon paremmin kuin pennin venyttäminen ja lainan pois maksaminen nopealla aikataululla. Minulle on aivan sama, vaikka joutuisinkin maksamaan korkoa vähän enemmän, oleellista on kuukausierän koko. Minä haluan elää mukavasti jo lainaa maksaessa enkä vasta sitten, kun se on maksettu kokonaan pois. - Pico
Jaska kirjoitti:
Tottakai korkoja tulee maksettavaksi enemmän, kun maksuaika pitenee, sehän on aivan itsestäänselvää. Voi myös ajatella siten, että pidempi maksuaika mahdollistaa isomman lainan ja voi hankkia isomman asunnon, jolloin asumismukavuus ja viihtyvyys kasvaa. Toinen vaihtoehto on, että jää rahaa elämiseenkin eikä vain lainanmaksuun.
Tällaisessa vertailussa pitää muistaa ottaa myös inflaatio huomioon. Vaikka inflaatio onkin nykyään huomattavasti pienempää kuin takavuosina, rahan arvo heikkenee kuitenkin koko ajan. Kahden prosentin inflaatiovauhdilla tuon mainitun 20 000 euron arvo 20 vuoden kuluttua on enää 13 000 euroa, kolmen prosentin inflaatiolla 11 000 euroa. Korkovertailu pitää tehdä reaalikoroilla eli vähentää lainakorosta inflaatio.
Toisille (esim. minulle) sopii pitkä maksuaika ja pienemmät kuukausierät huomattavan paljon paremmin kuin pennin venyttäminen ja lainan pois maksaminen nopealla aikataululla. Minulle on aivan sama, vaikka joutuisinkin maksamaan korkoa vähän enemmän, oleellista on kuukausierän koko. Minä haluan elää mukavasti jo lainaa maksaessa enkä vasta sitten, kun se on maksettu kokonaan pois.Tulevaisuuteen tulevia maksuja ei voi verrata nykyhintoihin... Ei ne pankit tyhmiä ole, ne saa lainaamalleen rahalle saman tuoton laina-ajasta riippumatta tai voi olla niinkin että kaukana tulevaisuudessa olevat korkotulot on realisesti pienempiä kuin lähitulevaisuudessa olevat. Pankithan tarjoaa mielummin lyhennysajaksi 15 kuin 30 vuotta.
- Jaska
Pico kirjoitti:
Tulevaisuuteen tulevia maksuja ei voi verrata nykyhintoihin... Ei ne pankit tyhmiä ole, ne saa lainaamalleen rahalle saman tuoton laina-ajasta riippumatta tai voi olla niinkin että kaukana tulevaisuudessa olevat korkotulot on realisesti pienempiä kuin lähitulevaisuudessa olevat. Pankithan tarjoaa mielummin lyhennysajaksi 15 kuin 30 vuotta.
Tätä samaa asiaa minäkin yritin selittää, mutta vähän eri tavalla. Mielestäni on älytöntä laskea, että laina-aikaa lyhentämällä säästää 20 000 euroa. Inflaatio ja muut omaan talouteen vaikuttavat tekijät pitää tällaisissa laskelmissa ottaa huomioon.
Tiukka aikataulu asuntolainan maksussa voi johtaa esim. siihen, että autoa vaihtaessa joutuu ottamaan isomman lainan kuin muuten joutuisi ja tuo "säästö" asuntolainan korkokuluissa muuttuukin suuremmiksi autolainakuluiksi.
Kuten jo edellisessä viestissä sanoin, mielestäni oleellista on kuukausierä ja miten sen kanssa pystyy elämään tällä hetkellä eikä 15 tai 20 vuoden kuluttua. Jos oma taloudellinen tilanne muuttuu, niin ainahan maksuaikataulua voi muuttaa. - Pico
Jaska kirjoitti:
Tätä samaa asiaa minäkin yritin selittää, mutta vähän eri tavalla. Mielestäni on älytöntä laskea, että laina-aikaa lyhentämällä säästää 20 000 euroa. Inflaatio ja muut omaan talouteen vaikuttavat tekijät pitää tällaisissa laskelmissa ottaa huomioon.
Tiukka aikataulu asuntolainan maksussa voi johtaa esim. siihen, että autoa vaihtaessa joutuu ottamaan isomman lainan kuin muuten joutuisi ja tuo "säästö" asuntolainan korkokuluissa muuttuukin suuremmiksi autolainakuluiksi.
Kuten jo edellisessä viestissä sanoin, mielestäni oleellista on kuukausierä ja miten sen kanssa pystyy elämään tällä hetkellä eikä 15 tai 20 vuoden kuluttua. Jos oma taloudellinen tilanne muuttuu, niin ainahan maksuaikataulua voi muuttaa.Kyllä se laina tosiaan kannattaa mielestäni laskea niin että siitä selviää, mutta oleellista on myös se että saa hankittua sitä mitä oikeasti haluaa ja tarvitsee. Asunnon vaihtamisesta jatkuvasti hyötyy eniten kiinteistövälittäjät.
Lainahan otettaan lähes poikkeuksesta tasaeräisenä ja ihmisten tuloilla on ollut taipumus kasvaa. Eli jos selviää lainasta nyt, niin 10 vuoden kuluttua ylimääräisten lyhennysten tekeminen voi olla lasten leikkiä. - tena
Jaska kirjoitti:
Toisille (esim. minulle) sopii pitkä maksuaika ja pienemmät kuukausierät huomattavan paljon paremmin kuin pennin venyttäminen ja lainan pois maksaminen nopealla aikataululla. Minulle on aivan sama, vaikka joutuisinkin maksamaan korkoa vähän enemmän, oleellista on kuukausierän koko. Minä haluan elää mukavasti jo lainaa maksaessa enkä vasta sitten, kun se on maksettu kokonaan pois.mutta se, paljonko enemmän omaan kulutukseen jää 5 vuotta pidemmällä lainaajalla on merkittävää. Kuten itsekkin kerroit.
Ero on yllättävän pieni. Etu häviää korko kuluihin ja jos mitoitat lainasi niin tiukalle, että hyödynnät erotuksen kasvavana kulutusvarana, pelaat melkoista uhkapeliä. Itse olen käynyt läpi kolmen asunnon loukun ja joutunut tarkastelemaan myös tilannetta kun tulotason kehitys onkin ollut yllättäen käänteinen. Ja voin vakuuttaa ettei muutos lainan otto hetkellä kuulunut suunnitelmiini. Siinä leikissä menikin, sitten kymmenen vuotta elämästäni.
Loppujen lopuksi laina on kuitenkin henkilökohtaisiin resursseihin suhteutettava asia ja kerron vain oman näkökulmani asiaan. Enkä usko, että näkemyksesikään käy yleissäännöksi asiasta. Jokainenhan joutuu elämään lainansa kanssa itse. - Jukka
Ei sitä ihan noin voi laskea. Jos lyhennät lainaa nopeammin, sijoitat omaa rahaa (jolle voisi saada muualle sijoitettuna korkotuottoa) asuntoon enemmän. Eli hyöty on siis vain lainasta maksettavan koron ja "menetetyn" koron erotus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1858521Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava2574300Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1363639Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1063423Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi192430Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs42245100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es272076Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei411779Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik611633Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun481587