Miten alkuun?

Hoo Moilanen

Voisiko joku vähän ystävällismielisesti antaa neuvoja ja vaikka rohkaisuakin. Olen viisikymppinen harrastajakirjoittaja. Haluaisin tarjota pariakin eri juttua johonkin viikkolehteen. Toinen on matkailuaiheinen ja toinen vuodenaikoihin liittyvä. Minulla on niihin myös kuvitusta.

1.Kenelle lehdessä voin lähettää sähköpostia? Päätoimittaja/toimitussihteeri/joku muu. Pitäisikö soittaa ensin?

2. Voinko laskuttaa kakkosverokortilla? Minulla ei ole mitään freelancer korttia tms. (Hinta ei tässä vaiheessa ole tärkein, vaan että saisin juttuni lehteen).

3. Onko korrektia laittaa takaraja, mihin mennessä haluan tiedon ottavatko juttuni? Jos, niin olisiko kolmisen viikkoa sopiva aika odotella?

14

2941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoo Moilanen

      Oikeastaan piti kysyä, että lähetänkö spostin toimituspäällikölle, ei päätoimittajalle. Luulen itse, että toimituspääll. on oikeampi osoite kuin toimitussihteeri.

      Tälle GOonalle, joka kirjoittelee älykkäitä varttia vaille viis aamulla, sanon, että SUKSI VITTUUN!

      • no jopas

        nuin iäkäs nainen ja tuollainen kielenkäyttö. tällä alalla pitää olla paaaaljon paksumpi nahka kuin sinulla nyt on..


      • Ho Mo ilanen
        no jopas kirjoitti:

        nuin iäkäs nainen ja tuollainen kielenkäyttö. tällä alalla pitää olla paaaaljon paksumpi nahka kuin sinulla nyt on..

        Lauseet aloitetaan isolla ja päätetään pisteeseen, jonka jälkeen tulee taas isoooo :)

        Mistäs neitokainen päätteli että olen NAINEN? Paksun nahan lisäksi on kiva, että on paksu lompakko. Ei tarvitse ryhtyä "alalle", vaan voi ihan vain harrastella. Ilokseen. Oikein aurinkoista kevättä, elämänkokemuksia sekä ikää lisää Sinulle. Nuin!


      • Olet Ilkeä
        Ho Mo ilanen kirjoitti:

        Lauseet aloitetaan isolla ja päätetään pisteeseen, jonka jälkeen tulee taas isoooo :)

        Mistäs neitokainen päätteli että olen NAINEN? Paksun nahan lisäksi on kiva, että on paksu lompakko. Ei tarvitse ryhtyä "alalle", vaan voi ihan vain harrastella. Ilokseen. Oikein aurinkoista kevättä, elämänkokemuksia sekä ikää lisää Sinulle. Nuin!

        Ihminen. Saat mitä tilaat.


      • Hoo, vaikka olen minä musta...
        Olet Ilkeä kirjoitti:

        Ihminen. Saat mitä tilaat.

        ..kuin ilkeily, sustako ei sitten ole ilkeää se, että käsketään ottaa suihin ja antaa persetta !?!?! Tai se, että tuohon edelliseen, kun vastaa samalla mitalla, haukutaan NUUUUIN vanhaksi ämmäksi, joka ei kestä alalla :)) *Nauraa notta molemmat leuat hytkyy*


      • G0na
        Hoo, vaikka olen minä musta... kirjoitti:

        ..kuin ilkeily, sustako ei sitten ole ilkeää se, että käsketään ottaa suihin ja antaa persetta !?!?! Tai se, että tuohon edelliseen, kun vastaa samalla mitalla, haukutaan NUUUUIN vanhaksi ämmäksi, joka ei kestä alalla :)) *Nauraa notta molemmat leuat hytkyy*

        Osaa kirjoittaa älykkäästi myös illalla.

        Vai harrastaa haluat, sitähän se lehdenteko suomessa on, harrastusta, näkyy jäljessä ja laadussa. HArrastusta se on myös palkan puolesta. Vain herkkänahkaiset, pienimunaiset haluavat julkisuuteen kuolemattomat älykkyytensä ja siksi ottavat suihin ja antavat persettä, jo ennen yhtäkään sposti viestiä kenellekkään osto-organisaatiossa.


      • KAIKEN
        G0na kirjoitti:

        Osaa kirjoittaa älykkäästi myös illalla.

        Vai harrastaa haluat, sitähän se lehdenteko suomessa on, harrastusta, näkyy jäljessä ja laadussa. HArrastusta se on myös palkan puolesta. Vain herkkänahkaiset, pienimunaiset haluavat julkisuuteen kuolemattomat älykkyytensä ja siksi ottavat suihin ja antavat persettä, jo ennen yhtäkään sposti viestiä kenellekkään osto-organisaatiossa.

        Hei, mikähän on mielesi katkeroittanut? Onko mielestäsi joku ohittanut Sinut kiipeämällä pomon polvelle?

        ÄLYLKÄSTÄ keskustelua totta tosiaan. Kun et osaa käydä depattia asiasta, niin kohdistat vihasi henkilöön!!!

        Nyt arvelet mua pienimunaiseksi :))) Sait jo kolmannenkin leukani hytkymään. Näkisit vaan, kiittäneet ovat, jotka eivät ooooooooo pyörtyneet.

        Älylkästä tosiaan :)))


    • vinkkejä

      Suosittelen, että lähetät jutun suoraan päätoimittajalle. Hän tarvittaessa lähettää jutun eteenpäin esimerkiksi tietyn sivuston tuottajalle. Juttuliite kannattaa laittaa rtf-muotoon, koska monissa paikoissa ei doc-päätteisiä liitteitä edes avata. Toki voit soittaakin, mutta ei se tarpeen ole. Jos soitat, niin todennäköisesti vastaus on, että laita juttu tulemaan niin katsellaan.

      Jutut laskutetaan sivutulona eli kakkosverokortilla. Freetaksoja voit katsella Journalistiliiton sivuilta.

      Toki laitat takarajan yhteydenotolle, se saa toiseenkin päähän potkua :) Ei sinun tarvitse edes odotella kolmea viikkoa, itse odottaisin maksimissaan kaksi. Samaan aikaan voit tarjota juttua useille lehdille ja se joka sen ensin haluaa, saa sen. Kannattaa tällöin mainita sähköpostissa, että tarjoat juttua myös muille lehdille.

      Toivottavasti vastauksesta oli apua. Rohkeutta vaan tarjoamiseen, siinä et ainakaan menetä mitään!

      • Moilas-Hoo

        Kiitos asiatiedoista ja rohkaisusta.


      • Minä taas

        Mikä ongelma kätkeytyy, jos tiedostot on doc-päätteisiä? Viruksiako !?!? Vai onko rtf jotenkin yhteensopivempi ... jonkin kanssa !?!


      • 6v. toimittajana

        Minä ehdottaisin, että käyt kyseisen lehden nettisivuilla, katsot sieltä kyseisen osaston esimiehen sähköpostiosoitteen ja lähetät juttuidean hänelle.

        Suosittelisin myös soittoa toimitukseen ennen sitä. Voit hyvin soittaa ja esitellä asiasi, kysyä, kenelle voit kyseisen jutun osoittaa ja vaikka jutella tämän ihmisen kanssa etukäteen.

        Äläkä lannistu, vaikkei heti tärppääkään! Onnea matkaan!


      • HMo
        6v. toimittajana kirjoitti:

        Minä ehdottaisin, että käyt kyseisen lehden nettisivuilla, katsot sieltä kyseisen osaston esimiehen sähköpostiosoitteen ja lähetät juttuidean hänelle.

        Suosittelisin myös soittoa toimitukseen ennen sitä. Voit hyvin soittaa ja esitellä asiasi, kysyä, kenelle voit kyseisen jutun osoittaa ja vaikka jutella tämän ihmisen kanssa etukäteen.

        Äläkä lannistu, vaikkei heti tärppääkään! Onnea matkaan!

        Hei, olen nyt selvitellyt asiaa monelta kantilta (journalistiliiton sivuilta jopa juttupalkkio-ohjeita). Olen hionut toisen jutun niin täydelliseksi, kuin osaan. Alunperinkin tein taustatyötä ja nyt keräilin aiheeseen liittyviä linkkejä, joista kiinnostunut lukija pääsee eteenpäin halutessaan.

        Musta juttu on hyvä - ja kiinnostanee nimenomaan tämän lehden lukijakuntaa. Lehdessä ei ole erikseen osastoja, on toimituksen päällikkö, toimittajia ja toimitussihteereitä. Ajattelin rohkeasti lähettää päätoimittajalle juttuni. Minulla on siihen kuvitustakin. Olen tässä pohdiskellessani hahmottanut myös juttupalkkiopyynnön ja hinnat valokuvista/kpl.

        Lähetän jutun perjantaina ja laitan sen kahden viikon takarajan. Pitäkää peukkuja :) Olen kuitenkin orientoitunut myös siihen, että eivät halua sitä julkaista. Siihen ei maailma kaadu.

        Aurinkoisia päiviä ja ... euroviisuhuumaa !


      • Kekkonen
        HMo kirjoitti:

        Hei, olen nyt selvitellyt asiaa monelta kantilta (journalistiliiton sivuilta jopa juttupalkkio-ohjeita). Olen hionut toisen jutun niin täydelliseksi, kuin osaan. Alunperinkin tein taustatyötä ja nyt keräilin aiheeseen liittyviä linkkejä, joista kiinnostunut lukija pääsee eteenpäin halutessaan.

        Musta juttu on hyvä - ja kiinnostanee nimenomaan tämän lehden lukijakuntaa. Lehdessä ei ole erikseen osastoja, on toimituksen päällikkö, toimittajia ja toimitussihteereitä. Ajattelin rohkeasti lähettää päätoimittajalle juttuni. Minulla on siihen kuvitustakin. Olen tässä pohdiskellessani hahmottanut myös juttupalkkiopyynnön ja hinnat valokuvista/kpl.

        Lähetän jutun perjantaina ja laitan sen kahden viikon takarajan. Pitäkää peukkuja :) Olen kuitenkin orientoitunut myös siihen, että eivät halua sitä julkaista. Siihen ei maailma kaadu.

        Aurinkoisia päiviä ja ... euroviisuhuumaa !

        Hei Hoo Moilanen! Miten kävi, saitko juttusi kaupaksi?


      • tunti huora
        Kekkonen kirjoitti:

        Hei Hoo Moilanen! Miten kävi, saitko juttusi kaupaksi?

        Ei varmaan, unohti ottaa poskeen ja antaa persettä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe