Äidiksi?

Liian nuori

Olen vasta 15-vuotias, elämä täysillä edessä. Pieni vauva saattaa estää sen "täysillä" elämisen. Päätin odottaa vielä viikon kuukautisiani, ne ovat olleet nyt myöhässä pari viikkoa. En tiedä, onko vielä aihetta huolestua, mutta varalt kuitenkin ajattelin, että ellei viikon kuluttua ole kuukautisiani kuulunut, astelen apteekkiin ostamaan raskaustestin. Olen todellakin vasta 15-vuotias, enkä valmis äidiksi. Olen kuitenkin vastuuntuntoinen, kondomia käytettiin yhdynnässä, mutta ehkä se on sitten rikkoutunut? Jos nyt kuitenkin käy niin, että odotan, kuinka paljon maksaa abortti? Mielestäni koulussa terveystiedon opettaja puhui, ettei abortti maksaisi kuin vain sen yön sairaalassa. Onko se totta? Tarvitsen kiepästi apua, epätietoisuus on kamalaa!

Kiitos.

14

1850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heti!

Tee testi nyt heti. Voit tehdä sen niin, että soitat terveyskeskukseen ja sanot tarvitsevasi raskaustestin. Se on sinulle ilmainen. Testin tekeminen heti on tärkeää, jotta abortin tekoaika ei ylittyisi.

Mikäli olet raskaana ja päädy aborttiin, kysy neuvoa sairaalan sosiaalihoitajalta.

• Abortin kokenut

Minulle tehtiin abortti 16-vuotiaana, kun ehkäisy petti. Ensin pitää mennä terveyskeskukseen tms. omalle lääkärille, joka tutkii sinut ja varmistaa raskautesi, sitten saat lähetteen paikkaan jossa tehdään abortteja (esim. Helsingissä Kätilöopisto). He tutkivat sinut mahd. pian, selvittävät millä viikolla olet (12 on takaraja tässä vaiheessa) ja sen mukaan katsovat että onko lääkkeillä tehtävä keskeytys vaiko kaavinta nukutuksessa parempi vaihtoehto. Mitä vähemmän viikkoja, sen varmemmin saa lääkkeellisen keskeytyksen.

Lääkäri päättää (vai oliko se peräti 2) abortistasi, mutta tuon ikäisenä sinulla on hyvä syy saada se. Itse olet ensin tietenkin varma päätöksestäsi, lääkäri vain hyväksyy tai hylkää sen, sitä tarkoitin. Abortti maksaa muistaakseni jotain 50-100 euron korville, mutta vähävaraisen on mahdollisuus saada se jopa ilmaiseksi. Ainakin Kätilöopistolla oli ihana sossu, joka hoiti laskuasiat kuntoon :).

Suosittelen että jos joudut keskeytykseen, ota mukaan tukihenkilö- poikaystävä, äiti, bestis, kuka tahansa. Jos sinut nukutetaan, et saa lähteä ilman tukihenkilöä samana päivänä kotiin ja muistaakseni henkilön oli oltava yli 18. Lääkkeillä tehdyn keskeytyksen jälkeen saat lähteä kunhan "prosessi" on alkanut ja voit suht hyvin (et siis pyörtyile, oksentele kauheasti jne.). Minä olin seuraavana päivänä jo koulussa.

Toivon että tämä auttoi edes vähän!

• tipsukkainen

Abortista sen verran, että kyllä sille hiukan kuluja kertyy. Kuten edellinen jo sanoi, ensimmäiseksi otat yhteyttä terveyskeskukseen, jossa sinulle tehdään raskaustesti ja jonka jälkeen saat lähetteen sairaalaan. En sitten tiedä, mutta yleensä noihin kuuluu vielä keskustelut perheneuvolan kanssa, jossa kartoitetaan abortin syitä ja joissa ultrataan alkio/sikiö.

Viikolle 9 asti voi abortin hoitaa lääkkeillä, jolloin sairaalaan ei tarvitse jäädä. Viikolle 12 asti tehdään kaavinta. Jos raskaus on sitä pidemmällä tarvitset kirjallisen luvan abortin tekoon (en nyt mistä mistä oikeustalolta se haettiin; sen kuitenkin saa todella helposti) ja viikolle 20 asti sikiö ensin tapetaan lääkkeillä ja sen jälkeen synnytetään ulos. Abortin voi tehdä viikolle 25 asti, mutta vain niissä tapauksissa, jos äidillä on HIV-tartunta. Järkevintä olisi hoitaa asia pois jo ennen viikkoa 9, koska sen jälkeen touhu muuttuu aina vain kamalammaksi.

Sitten itse raskauteen. Itselläni oli menkat viikon myöhässä, kun tein positiivisen raskaustestin. Silloin tiesin jo ihan varmasti olevani raskaana (lapsi on haluttu ja yritetty). Kaikkihan eivät välttämättä tiedä tai tajua sitä heti, mutta kyllä raskaus vaikuttaa niin voimakkaasti kehoon, että muutoksista sen helposti arvaa. Tosin toisillahan ei mitään muutoksia tule. Kannattaa tehdä se testi heti ja sitten ryhtyä toimenpiteisiin. Joka viikko asia muuttuu vaikeammaksi ja itse aborttiprosessi saattaa viedä pari viikkoa paperitöineen.

Ja testi on hyvä tehdä siinäkin mielessä, että jos et ole raskaana, saatat epätietoisuudella ja stressillä viivyttää tahattomasti menkkoja. Onnea matkaan!

• Liian nuori

Entä jos kuitenkin ostan raskaustestin apteekista, paljonko se maksaa?

• N. 2-8€
        Liian nuori kirjoitti:

Entä jos kuitenkin ostan raskaustestin apteekista, paljonko se maksaa?

Halvimmat ovat siitä inhoittavia, että niissä pitää pissata astiaan ja sitten pipetillä tiputtaa pissapisaroita siihen testijuttuun(!). Suosittelen perustestiä, jossa vaan pissataan tikkuun, maksaa n. 5€.

• sfasdfasdfasdf

Mä en tiedä kaipaatko sä mun kommenttia, mutta sä tuut katumaan sitä koko loppu ikäs jos teet abortin. Nuoresta iästäsi huolimatta. Minä en ole kuin vuotta vanhempi, mutta tuossa tilanteessa pitäisin lapsen, vaikka tietäisin että vanhemmat tappaisivat mut.
      Et sä olis tullut raskaaks jos niin ei olis tarkoitettu ja jos sua ei olla tarkoitettu äidiks niin sulle tulee kyllä keskenmeno...
      Mä kannustaisin pitämään sen...

• mitä tekee!

Oothan aika nuori kyllä mutta oon täysin samaa mieltä. Mun yks kaveri teki abortin ja sillä on elämä menny päin helvettiä sen jälkeen nyt 3v ajan! se on joutunut käymään terapiassa ja juo kun hullu, ei kestä sitä, vaikka ei ollut valmis äidiksi mutta se on henkisesti niin iso juttu ettei siitä ikinä kunnolla selviä. jos ei muuta niin synnytä vauva ja anna adoptoitavaksi kypsään kotiin.

• tee aportti

Tee aportti vaan ei sun vanhemmat pysty sitä hoitaan et sinä käyt koulua ja tolleen tee lapsi vast sit ku sull on ammatti ja mies jonka kaa haluut sen oikeesti tee se sit ku saat 1 omat asiat järjestykseen eli aportti vaan suosittelen lämpimimmin sitä joss oot raskaana

• kevytkenkäsiä olette
        tee aportti kirjoitti:

Tee aportti vaan ei sun vanhemmat pysty sitä hoitaan et sinä käyt koulua ja tolleen tee lapsi vast sit ku sull on ammatti ja mies jonka kaa haluut sen oikeesti tee se sit ku saat 1 omat asiat järjestykseen eli aportti vaan suosittelen lämpimimmin sitä joss oot raskaana

Kyllä luonto asian niin hoitaa että jos olet raskaana niin se on merkki että lapsi kannattaa pitää. On hyvin suuri riski ettei enää ikinä saa lapsia jos tekee abortin, sehän on murha!

• Abortti maksoi itselläni muistaakseni 90e..en ole varma..Mutta mieti tarkoin jos satut olemaan raskaana,haluatko pitää lapsen,antaa sen sijaisperheeseen tai sitten tehdä abortin.Itselläni ei ollut muita vaihtoehtoja kuin abortti,sairaus jota sairastan olisi voinut periytyä lapselle,siksi itse tein abortin. Muuten olisin pitänyt sen pikkuisen,mutta sekä omat vanhemmat että lääkärit olivat sitä mieltä että abortti oli mun kohdalla oikea ratkaisu vaikka helppoa ei ole sen jälkeen ollutkaan. Voimia ja mieti tarkoin.

• Äidiksi?

Odotetut kuukautiset saapuivat, ei syytä huoleen. Ainakin tästä oppi jotain.. Paha homma muuten, että nyt on sitten kauhea vauvakuume. :/ Muuten ei ehkä haittaisi, mutta muiden mielipiteet painaa.. Ja niinhän se kyllä on, että koulu kesken ja kaikkea. Myöhemmin saattaisin katua..

• Kirjoitin aiemmin sinulle
        Äidiksi? kirjoitti:

Odotetut kuukautiset saapuivat, ei syytä huoleen. Ainakin tästä oppi jotain.. Paha homma muuten, että nyt on sitten kauhea vauvakuume. :/ Muuten ei ehkä haittaisi, mutta muiden mielipiteet painaa.. Ja niinhän se kyllä on, että koulu kesken ja kaikkea. Myöhemmin saattaisin katua..

Älä kuuntele ylläolevaa paskapuhetta siitä, että abortin jälkeen muka mahdollisuutesi lapseen vähentyisivät. Niin ei todellakaan ole!! Kun kävin nuorena tekemässä keskeytyksen, meille pidettiin oikein saarna että älkää nyt sitten hyvät ihmiset testailko hedelmällisyyttänne koittamalla tulla raskaaksi tahalleen. Keskeytys ei laske mahdollisuuksia vauvaan tulevaisuudessa!!

• abortti...
        Kirjoitin aiemmin sinulle kirjoitti:

Älä kuuntele ylläolevaa paskapuhetta siitä, että abortin jälkeen muka mahdollisuutesi lapseen vähentyisivät. Niin ei todellakaan ole!! Kun kävin nuorena tekemässä keskeytyksen, meille pidettiin oikein saarna että älkää nyt sitten hyvät ihmiset testailko hedelmällisyyttänne koittamalla tulla raskaaksi tahalleen. Keskeytys ei laske mahdollisuuksia vauvaan tulevaisuudessa!!

Nooh.. itse olen ollut niin hedelmällinen, että itse olen syönyt e-pillereitä heti ensimmäisen poikaystävän saatuani kun oli menkat alkanut ja aina käytettiin kondomia (eli tupla suoja) ja silti tulin kaksi kertaa raskaaksi (14v. ja 16v.). Molemmat lapset on tapettu. Murhattu. En ole henkisesti hirveän terve tämän takia. En suosittele edes ensimmäistä aborttia kenellekkään!!

Itse olisin molemmat halunnut pitää, mutta en pystynyt. Olin jo silloin henkisesti sairas.

Seuraavan lapsen pidän vaikka olisi mikä tilanne. Kyllä se on totta, että jo ensimmäinen abortti pienentää mahdollisuuksia raskauteen. Molemmilla kerroilla kun hain aborttia, näin lääkärit sanoivat. Varsinkin kolmannen abortin jälkeen mahdollisuus toivottuunkin lapseen on vähentynyt jo puolella. Kuulemma.

Älkää pilatko elämäänne niinkuin minä.

• jeznzki

ei kannata elää epä tietoisuudessa ja älä koskaan unohda ehkäisyä paitsi sit kun todella oot valmis perustaan perhetä... mä oon ite ollu 2 kertaa samassa tilanteessa oon 18.v mutta oon omasta mielestänikin liian nuori äidiksi koko elämä viä edessä ja kannattaa mennä terkalle koulussa tai sitten lääkärille oikein niin saat sen varman tuloksen ja lääkäri osaa vähän kertoa miten jatkossa jos olet raskaana

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3365
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2941
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2789
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1867
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1040
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      860
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      104
      854
    Aihe