miksi vaaditte heti

täydellisyyttä??

useista teksteistä huomaa ,että vanhemmat vaativat pieniltä alle 3v lapsiltaan täydellistä puhettä.

he ihmettelevät jos konsonantit tai vokaalit puuttuu,jotain kirjaimia ei osata..
antakaa lapsillenne armoa,harjoitus tekee mestarin.

ensin tulee sanojen alku tai loppu tavut,vaikka he mielessään osaavat jo koko sanat.tämäkin on täysin luonollinen alku vaihe puheen kehityksessä.

eiväthän lapsenne heti alkaneet kävelläkään pitkiä matkoja,ensin pari askelta ja mentiin jo pyllylleen.sitten askeleet varmistui..sitten käveltiinkin kokoajan..

sama puheessa ensin pieniä tavuja,sitten selvempiä sanoja ja sitten lauseita ja sitten tuntuukin ,että lapsi on aina jutellut.

jos lapsi oppii jotain muuta esim kiipeämään itse rappuset ylös,puheen kehitys voi taantua joksikin aikaa.fyysinen ja verbaali kehitys vuorottelevat.

3

1076

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J4nni

Kuulostaa aika tutulta. Siis itse olen törmännyt tapauksiin, joissa vanhemmat odottavat vähän liikaa lapseltaan. Oli kyse sitten puheesta tai motorisesta kehityksestä tms.
      Ehkä itse on helppo sanoa alaa opiskelevana, mutta olen sitä mieltä, että maalaisjärkeä saa käyttää. Joku lapsi oppii nopeammin puhumaan, kuin toinen, kun taas toinen kävelee toista ennemmin.
      Enkä tietenkään halua yleistää, mutta tätäkin näkyy.

• lapsi on..

Niin, luultavasti siksi, että lapsi tuntuu olevan yhteiskunnassa vain yksi kilpailutekijä. Ensin kilpaillaan sillä, kenen lapsi puhuu ja kävelee ensin, sitten sillä, kenen oppii ensin lukemaan, kohta sillä, kellä on eniten harrastuksia ja vaikuttaa siltä, niin hullulta kuin kuulostaakin, että murkkuiässä kilpaillaan sillä, kenellä on eniten ongelmia murkkunsa kanssa. Eikä tämä lopu koskaan, sitten aletaan kilpailla lasten puolisoilla ja lastenlapsilla..

• Samaa mieltä

Neuvolassakin etsitään aina täydellistä lasta,millon painoa on liian vähän jne...ärsyttävää ja sekin on kummallista että neuvolassa ja myös monien vänhempien keskuudessa ihannoidaan pulleita vauvoja,mitä enempi painaa sitä parempi,kummallista. Yksi on myös tämä puheen kehitys,meidän 3vee poikamme puhuu noin 50sanaa ja nyt on sitten kauheasti kehityksestä jäljessä,ja nyt kauhee hätä lääkäreillä etsiä miksi ei puhu,voi että sanon mä. kaikkien kun pitäisi mennä samassa muotissa.... Tätä en ymmärrä että jo vuoden ikästen lasten vanhemmat kyselevät että mikä on kun meidän lapsi ei puhu! Antaakaa lasten olla lapsia,kyllä ne oppii,jotkut nopeammin ja jotkut vähän hitaammin,mutta silti kaikki ovat yhtä tärkeitä. Älkää vanhemmat vaatiko liikoja!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe