miksi vaaditte heti

täydellisyyttä??

useista teksteistä huomaa ,että vanhemmat vaativat pieniltä alle 3v lapsiltaan täydellistä puhettä.

he ihmettelevät jos konsonantit tai vokaalit puuttuu,jotain kirjaimia ei osata..
antakaa lapsillenne armoa,harjoitus tekee mestarin.

ensin tulee sanojen alku tai loppu tavut,vaikka he mielessään osaavat jo koko sanat.tämäkin on täysin luonollinen alku vaihe puheen kehityksessä.

eiväthän lapsenne heti alkaneet kävelläkään pitkiä matkoja,ensin pari askelta ja mentiin jo pyllylleen.sitten askeleet varmistui..sitten käveltiinkin kokoajan..

sama puheessa ensin pieniä tavuja,sitten selvempiä sanoja ja sitten lauseita ja sitten tuntuukin ,että lapsi on aina jutellut.

jos lapsi oppii jotain muuta esim kiipeämään itse rappuset ylös,puheen kehitys voi taantua joksikin aikaa.fyysinen ja verbaali kehitys vuorottelevat.

3

1072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J4nni

      Kuulostaa aika tutulta. Siis itse olen törmännyt tapauksiin, joissa vanhemmat odottavat vähän liikaa lapseltaan. Oli kyse sitten puheesta tai motorisesta kehityksestä tms.
      Ehkä itse on helppo sanoa alaa opiskelevana, mutta olen sitä mieltä, että maalaisjärkeä saa käyttää. Joku lapsi oppii nopeammin puhumaan, kuin toinen, kun taas toinen kävelee toista ennemmin.
      Enkä tietenkään halua yleistää, mutta tätäkin näkyy.

    • lapsi on..

      Niin, luultavasti siksi, että lapsi tuntuu olevan yhteiskunnassa vain yksi kilpailutekijä. Ensin kilpaillaan sillä, kenen lapsi puhuu ja kävelee ensin, sitten sillä, kenen oppii ensin lukemaan, kohta sillä, kellä on eniten harrastuksia ja vaikuttaa siltä, niin hullulta kuin kuulostaakin, että murkkuiässä kilpaillaan sillä, kenellä on eniten ongelmia murkkunsa kanssa. Eikä tämä lopu koskaan, sitten aletaan kilpailla lasten puolisoilla ja lastenlapsilla..

      • Samaa mieltä

        Neuvolassakin etsitään aina täydellistä lasta,millon painoa on liian vähän jne...ärsyttävää ja sekin on kummallista että neuvolassa ja myös monien vänhempien keskuudessa ihannoidaan pulleita vauvoja,mitä enempi painaa sitä parempi,kummallista. Yksi on myös tämä puheen kehitys,meidän 3vee poikamme puhuu noin 50sanaa ja nyt on sitten kauheasti kehityksestä jäljessä,ja nyt kauhee hätä lääkäreillä etsiä miksi ei puhu,voi että sanon mä. kaikkien kun pitäisi mennä samassa muotissa.... Tätä en ymmärrä että jo vuoden ikästen lasten vanhemmat kyselevät että mikä on kun meidän lapsi ei puhu! Antaakaa lasten olla lapsia,kyllä ne oppii,jotkut nopeammin ja jotkut vähän hitaammin,mutta silti kaikki ovat yhtä tärkeitä. Älkää vanhemmat vaatiko liikoja!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe