Subbarikotelo 12"

Elikkäs

Pitäis tehdä subbarikotelo 12":lle kotelo olis noin 60 litraa refleksillä.
Mitä materiaalia kannattaa käyttää kotelossa?
Mites noi mitat voi laskea, jos kotelo on 60 litraa? Eli montako senttiä seinät on ja kuinkapaksua materiaali pitäisi olla?
Mites refleksiputki kuinka pitkä se koteloon ja eristeenä varmaan villaa kannattaa käyttää?
Jos näihin saa vastaukset niin olisi hyvä.
Kannattaako koteloon tehdä johto liittimet taakse? olisi varmaan käytännölliset?

6

6459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mankoooo

6-8mm mdf levy on ihan hyvää ainesta, mitä jykevämpi, sitä parempi. Ja mitä paksummat seinät, sitä jykevämpi. Kotelon tilavuuden laskeminen riippuu tietenkin koteloton muodosta. Jos se on vaikka neliskanttinen lasketaan tilavuus kanta x korkeus x syvyys. 60 litraa on aika iso 12" supparille, eli varmaan on tehokas pumppu tulossa, sillon varmaankin tarvit taas isomman refleksiputken. Kuitenkin reflarin pituus ja paksuus annetaan yleensä supparin mukana. Eristeenä voit laittaa ensin kasausvaiheessa vaikka uretaaniliimaa ja sen jälkee ku kotelo on kasassa silikoonilla vielä kaikki reunat. Varmaan joku sikafelksikin kyllä tiivistää. Kaijutinterminaali kannattaa ehdottomasti iskeä johonkin seinään kiinni, eipä sitten tarvi kattella rumia johtoja, jotka roikkuu. Eikä sellane ees maksa montaa euroa.Muutenki hyvä jos meinaat siirrellä supparia ni ei tarvi ottaa elementistä irti kaapeleita.

• kiitos paljon

Autostudion sivuilla luki että 64 litranen refleksi tai 28 litranen umpikotelo.
        Subbari Jbl GT4-12 12".
        Moni litranen kotelo sitten kannattaisi olla?

• --------

Vähintään 22 mm MDF-levystä kotelo.

• aok
        -------- kirjoitti:

Vähintään 22 mm MDF-levystä kotelo.

22mm MDF tai lastulevy on todellakin lähes pakollista.. Kummassakin materiaalissa on hyvät ja huonot puolensa.. Ohuemmasta ei kannata, usko pois.
        mitat voit laskee itte pituus xleveys x korkeus =litramäärä (muista laatumuunnokset.)

Suosittelen valmista koteloa jos et ole koskaan aikaisemmin rakentanut tai ei ole osaavaa kaverii auttamassa.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ajattelin itse kokeilla väsätä viikonloppuna mökillä kotelon.
      Tuossa katsoin niin jbl suositteli myös 30 litraista umpikoteloa GT4-12 12" subbarille.
      Kumpi sitten on parempi?

• aok

Tässä oheinen lista mitä tarviit tarvikkeita.
      -kotelo materiaalin (22mm mdf tai lastulevy)
      -Kaapeli terminaalin
      -35mm puu ruuveja riittävästi
      -tiivistys aine (sikaflex on todettu ihan hyväksi)
      -kotelon päällystys materiaali sille tarvittava liima.
      -tietenkin työkalut (kuviosaha ym porakonetta tarvii varmasti)

Neliskanttinen kotelo on kaikista helpoin tehdä mutta viistetty takaseinä on hyvä olla olemassa niin saa sen autoon takaseinään mukavasti kiinni.
      Tossa tiivistys aineen määrässä ei kannata pihistellä, reilusti vaan joka saumaan ulko ja sisäpuolelle.
      ps. jos kotelosta haluaa pitkäikäisen kannattaa ehkä kotelon ulkopinta maalata jollain maalilla ohuelti että se ei imisi kosteutta itteensä. MDF ja lastulevyt kun eivät tosta kosteudesta paljoo tykkää ja 2-3 vuoden sisään rupee kotelon seinät pehmenee ja vaikuttaa täten subin sointiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2018
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1478
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1187
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      877
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      822
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe