Talonrakennusprojekti käynnissä ja pitäisi alkaa tuota sähköpuolta nyt katsomaan. Nuukana ja osaavana miehenä olisi tarkoitus tehdä sekin puoli suurimmalta osin itse, mutta kiinnostaisikin nyt tietää paljonko voin tehdä itse? Siis niin kuin siltä pohjalta, että sähköjärjestelmä täyttää kaikki lain asettamat vaatimukset. Luonnollisestikin kaikki varsinaiset kytkennät jättäisin ammattimiehelle, mutta siinäpä oikeastaan kaikki. Piuhat olisi tarkoitus vetää itse rasioihin kytkentää varten yms. sähkösuunnitelmapiirustuksen mukaisesti.
Kiinnostaako tällainen projekti yleensäkään ammattimiestä, jonka tehtäväksi jäisi ainoastaan kytkentöjen tekeminen. Materiaalitkin löytyvät itseltä.
Sähköasennukset osittain itse?
51
15818
Vastaukset
- samallalailla
vetelin itse, kiinnitin rasiat jne. Varsinkaan ruuhkasuomessa ei näyttänyt kiinnostusta olevan ks. hommiin. Pyysin tarjouksia n.20kpl eri yrityksestä, pari vaivautu sentään vastaamaan, suurin osa ei. Yhtään tarjousta ei tullut, mitä hieman ihmettelen, luulisi, että työstä saisi hyvän katteen, kun jäljellä on vain keskuksen asennus ja keskuksen pään työt sekä kalusteiden asennus.
No, lopulta löysin hyvän firman, ja kaikki meni ihan hyvin. Kannattanee ottaa sähkömiehet tuntipalkalla tekemään, ovat ilmeisesti hieman allergisia "amatöörien" kaapeloinneille ja pelkäävät että urakka kusee, jos kaapeloinnissa on jotain vikaa, vaikka todellisuudessahan he olisisivat oikeutettuja tekemään ks. lisätyön lisäkorvausta vastaan...
Summa Summarum, säästinkö? Khyylll, ja paljon. 100m2 sähkötyöt maksoivat minulle n. 1000€ (siis pelkkä työ, ulkopuolen sähköjä ei vielä vedetty). Että kannattiko?- säästövinkki
Naapuritalon sähköurakoitsija oli jättänyt autonsa lukitsematta. Hain sieltä tarvikkeet.
Itse vedin luonnollisesti kaikki kaapelit ja tein kytkennätkin.
Naapuri antoi kopiot tarkastuspöytäkirjoista, joihin muutin kohteen nimen.
Säästin ainakin kymmppitonnin. - Anonyymi
säästövinkki kirjoitti:
Naapuritalon sähköurakoitsija oli jättänyt autonsa lukitsematta. Hain sieltä tarvikkeet.
Säästin ainakin kymmppitonnin.Miksei innistu kun oalkaa jinkun banhan sököein jolla suhde sähkötöiden johajaan
Its toimin noin kaikki onnistui hyvin tosin olin ite siloin puhelin asentaja - Anonyymi
säästövinkki kirjoitti:
Säästin ainakin kymmppitonnin.🔌🔌🔌🔌🔌🔌🔌🔌🔌🔌🔌🔌🔌
Usein tällä kysyttyä
Sähköpätevyydet ja työalueet
Sähköturvallisuuslaissa on määritelty seuraavat sähköpätevyydet:
sähköpätevyys 1, eli S1: kaikki sähkötyöt
sähköpätevyys 2, eli S2: enintään 1000 V sähkötyöt
sähköpätevyys 3, eli S3: sähkölaitekorjaus.
Aiemmat, ennen vuoden 1996 lakimuutosta myönnetyt pätevyystodistukset A, B, C, D ovat edelleen voimassa annetussa laajuudessaan.
Sähköpätevyystodistuksen myöntämisen edellytykset
Pätevyystodistukset myöntää Henkilö- ja yritysarviointi SETI OyLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä.
Jotta voit saada pätevyystodistuksen, edellytyksenä on:
soveltuva sähköalan koulutus
soveltuva sähköalan työkokemus
suoritettu sähköturvallisuustutkinto.
Sähköpätevyysluokkien pätevyystodistusten saamisen minimivaatimukset hyväksytysti suoritetun sähköturvallisuustutkinnon lisäksi ovat:
Sähköpätevyys 2, eli S2: soveltuva perustutkinto, esim. sähköasentaja, ja sen jälkeen hankittu kolmen vuoden työkokemus sähkölaitteistojen rakentamiseen ja töiden johtamiseen perehdyttävistä töistä.
Sähköpätevyys 3, eli S3: koulutus voidaan korvata soveltuvalla työkokemuksella.
Sähköpätevyys 1, eli S1: vähintään teknikon tai insinöörin koulutus ja riittävän laaja-alainen kahden vuoden työkokemus
Rajoitettu sähköpätevyys 1: yliasentajan erikoisammattitutkinto ja vähintään kuuden vuoden työkokemus.
Lue vaatimuksista tarkemmin SETI:n sivulta.Linkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä
Sähköpätevyys 3 -luokan työalue
Luokan S3 pätevyystodistus on työalueeltaan laitekorjauspätevyys, eikä oikeuta tekemään rakennusten laajoja sähköasennuksia.
Mitä sähkötöitä luokan S3 urakoitsija saa tehdä?
Enintään 1000V:n sähkölaitteiden irrottaminen paikoiltaan, niiden uudelleen kiinnittäminen ja rikkoontuneiden sähkölaitteiden ja -kalusteiden vaihtaminen uusiin ovat S3-urakoitsijan työalueeseen kuuluvia töitä. S3-urakoitsija saa asentaa yksittäisen ryhmäjohdon keskukselta tai asennusrasialta korjattavaa tai uutena asennettavaa laitetta, esim. ilmalämpöpumppu, tai laitekokonaisuutta, esim. nosto-ovi, varten muuttamatta keskuksen rakennetta.
Sähkötyöt, joissa joudutaan asentamaan useita sähkölaitteita ja kaapeleita asennuskokonaisuudeksi, eivät kuulu S3-urakoitsijalle sallittuihin töihin.
Oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita muutamassa poikkeustapauksessa:
maallikkotyöt
eräät muut erityistapaukset tietyin edellytyksin (Sähköturvallisuuslaki 1135/2016, 56 §):
sähköauton voimajärjestelmän sähkötyöt: töiden tekijän on oltava riittävästi perehtynyt kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin
maakaapelointiurakoissa kaapelin asentaminen ja peittäminen kaapeliojaan sähköurakoitsijan valvonnassa: työn tekijällä on oltava vähintään kahden vuoden kokemus kyseisestä työstä ja riittävät alan perustaidot
vähäinen, kertaluonteinen sähkötyö, jos tekijällä on työhön oikeuttava pätevyystodistus, esimerkiksi yksittäisen pistorasian tai valaisinpisteen asennus
tilapäisen sähkölaitteiston rakentaminen opetustarkoituksessa koulun laboratoriotiloissa, kun työtä ohjaa ja valvoo sähköalan ammattihenkilö
sähköalan ammattihenkilön omaan tai lähisukulaisensa asuntoon tekemät sähkötyöt, eli niin sanotut kelpoisuustodistuksella tehtävät työt. Kelpoisuustodistuksen myöntää SETI Oy ja työlle on teetettävä varmennustarkastus.
Sähköalan ammattihenkilö
Sähköalan ammattihenkilön katsotaan olevan riittävän ammattitaitoinen valvomaan ja tekemään itsenäisesti koulutustaan ja työkokemustaan vastaavaa sähkö- ja käyttötyötä. Sähköalan ammattihenkilö on henkilö, joka on opastettu sähkötöihin ja lisäksi jokin seuraavista koulutus- ja työkokemusvaatimuksista täyttyy:
suorittanut soveltuvan tekniikan alan korkeakoulututkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
suorittanut soveltuvan sähköalan insinöörin tai teknikon tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
suorittanut soveltuvan ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä
suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä
hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.
Jos kyse on samankaltaisiin sähkölaitteisiin tai laitekokonaisuuksiin kohdistuvasta sähkö- tai käyttötyöstä, esimerkiksi elektroniikkalaitteiden huolto- ja korjaustyöt, voidaan edellä luetelluista poiketen soveltaa lievempiä koulutus- ja työkokemusvaatimuksia. Tällöin riittävän ammattitaitoiseksi tekemään kyseisiä töitä itsenäisesti katsotaan henkilö, jolla on kahden vuoden työkokemus kyseisestä sähkötyöstä ja riittävät alan perustaidot. Jos henkilöllä on soveltuva sähköalan koulutus, on hänellä oltava sen lisäksi vuoden työkokemus kyseisistä sähkötöistä.
Usein kysyttyä
- mutta sähkärit
täällä sitä tapaa vastustaa koska se muka syö heidän leipää. On muka laitonta piuhan veto ilman pätevyyttä.?????
- Säkääri
Sähköalan töitä tekevän tulee olla tehtävään ja sen sähköturvallisuutta koskeviin vaatimuksiin perehtynyt tai opastettu. Seuraavia töitä saavat tehdä riittävää huolellisuutta
noudattaen myös muut kuin sähköalan ammattilaiset:
• enintään 50 voltin nimellisjännitteisten asennusrasioiden peitekansien irrotus ja kiinnitys
• yksivaiheisten pistotulppien, liitosjohtojen,jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-,korjaus- ja huoltotyöt
• nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin ja 0 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat sähkötyöt
• käyttötyöt sähkölaitteistossa, jonka jännitteiset osat on suojattu tahattomalta koskettamiselta
• omaan käyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaaminen, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan
Tämä on Tukesin ohje. Itse näitä johtoja kuitenkin monet vetelevät ja ei kai niitä papereita kukaan tarkemmin syynää ennenkuin jotain sattuu. Sitten kysytään että kuka teki. Vastuu voi kolahtaa sitten myynnin jälkeenkin.
Kuten joku jo mainitsikin, tuntityönä saat porukkaa töihin, koska fakta on se että tuntityöksi se menee kuitenkin. Mittauspöytäkirjan tekevä urakoitsija ottaa vastuun vain mittauksista ja kytkennöistä mitä he tekevät. - niistä johtovedoista
Säkääri kirjoitti:
Sähköalan töitä tekevän tulee olla tehtävään ja sen sähköturvallisuutta koskeviin vaatimuksiin perehtynyt tai opastettu. Seuraavia töitä saavat tehdä riittävää huolellisuutta
noudattaen myös muut kuin sähköalan ammattilaiset:
• enintään 50 voltin nimellisjännitteisten asennusrasioiden peitekansien irrotus ja kiinnitys
• yksivaiheisten pistotulppien, liitosjohtojen,jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-,korjaus- ja huoltotyöt
• nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin ja 0 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat sähkötyöt
• käyttötyöt sähkölaitteistossa, jonka jännitteiset osat on suojattu tahattomalta koskettamiselta
• omaan käyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaaminen, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan
Tämä on Tukesin ohje. Itse näitä johtoja kuitenkin monet vetelevät ja ei kai niitä papereita kukaan tarkemmin syynää ennenkuin jotain sattuu. Sitten kysytään että kuka teki. Vastuu voi kolahtaa sitten myynnin jälkeenkin.
Kuten joku jo mainitsikin, tuntityönä saat porukkaa töihin, koska fakta on se että tuntityöksi se menee kuitenkin. Mittauspöytäkirjan tekevä urakoitsija ottaa vastuun vain mittauksista ja kytkennöistä mitä he tekevät.kukaan mitään pöytäkirjaa kaipaa eikä tee.
Tehtaissa työmiehet putkittaa taloja? Eikä tukes ole lupaa antanut. - Anonyymi
niistä johtovedoista kirjoitti:
kukaan mitään pöytäkirjaa kaipaa eikä tee.
Tehtaissa työmiehet putkittaa taloja? Eikä tukes ole lupaa antanut.Teollinen valmistus on eri asia kuin sähköurakointi.
Talotehtaankin asennusten verkkoon liittäminen vaatii asennustarkastuksen ja pöytäkirjan. - Anonyymi
Piuhaa saa vetää kunhan betää oikeaa piuhaa
Ulisin virheitä on vetää 1,5mm2 kun pitäs olla 2,5mm2 tai muuta kokoa
Ja esim hämöräkytkimelle vedetä än 3x 1,5m2 s kun pitäs olla 4x1,5m2 s
Lisäksi usein ir tunnistimille vedetään 3x1,5m2 s
- sinulla on
Selvästi kuultaa, että osaat tehdä ne kaapeloinnit, putkitukset, jne. ja suunnitelmatkin on. Lisäksi osaat hankkia tavaratkin.
Minua ammattimiehenä ainakin kiinnostaa tuollaiset projektit. Älyäisivät kaikki vaan tehdä samalla tavalla.
Omakotitalot voisi muutenkin vapauttaa sähkölaissa jokapojan hommiksi, jos ne ei ole jo sitä. Kyse on omasta talosta, ei muiden talosta. Muutamaa piuhaa pyöritellään edestakaisin. Periaatteessa yksi enemmän kuin autoissa ja autoja saa kuka tahansa roplata.
Onhan tuolla se helboxi. Jos sitä ei saa amatööri asentaa, niin olisi siitä jo joku älähtänyt täälläkin.- Hilppari
Syönkö sinun leipääsi, sorry:)
Nyt ei käsittääkseni olla tekemisissä minkään ydinfysiikan kanssa, joten ei voi muutaman johdon vetäminen vaikuttaa muualle kuin ammattimiehen kukkaron paksuuteen. - aijaiiiiii
Hilppari kirjoitti:
Syönkö sinun leipääsi, sorry:)
Nyt ei käsittääkseni olla tekemisissä minkään ydinfysiikan kanssa, joten ei voi muutaman johdon vetäminen vaikuttaa muualle kuin ammattimiehen kukkaron paksuuteen.Ei se sinun johtojen veteleminen sen sähkärin lompakosta oikein pois ole vaan urakoitsijan, muista sitten edes merkitä johdot rasiassa ja kuoria ne valmiiksi, no se ei ihan välttämätöntä, onhan meillä siihenkin vehkeet eikä kuparit paistele ;) ja jättää RIITTÄVÄT kytkentäpäät kiitos. Ja jakorasia on eri asia kuin kojerasia, nähtyhän näitä "tee se itse "-miehien hommia on, eihän siinä mitään jos ne tehtäisiin edes jotenkuten oikein. Kenties sinä osaat paremmin sen.
- Hilppari
aijaiiiiii kirjoitti:
Ei se sinun johtojen veteleminen sen sähkärin lompakosta oikein pois ole vaan urakoitsijan, muista sitten edes merkitä johdot rasiassa ja kuoria ne valmiiksi, no se ei ihan välttämätöntä, onhan meillä siihenkin vehkeet eikä kuparit paistele ;) ja jättää RIITTÄVÄT kytkentäpäät kiitos. Ja jakorasia on eri asia kuin kojerasia, nähtyhän näitä "tee se itse "-miehien hommia on, eihän siinä mitään jos ne tehtäisiin edes jotenkuten oikein. Kenties sinä osaat paremmin sen.
Johdoissa ei ole ollut tapana nuukailla vaan ihan kunnon työvarat olen aina jättänyt. Kuorimaan en ole lähtenyt, koska mielestäni jokaisella tuntuu olevan vähän eri näkemys siitä millaiselta matkalta tämä tulisi tehdä. Eikä sitten se kuparikaan sieltä sitten paistele:)
Kyllä ammattimies on ammattimies ja mielelläni jätän kaikki kytkennät heidän tehtäväkseen! - Anonyymi
Jep jep
- Anonyymi
Hilppari kirjoitti:
Johdoissa ei ole ollut tapana nuukailla vaan ihan kunnon työvarat olen aina jättänyt. Kuorimaan en ole lähtenyt, koska mielestäni jokaisella tuntuu olevan vähän eri näkemys siitä millaiselta matkalta tämä tulisi tehdä. Eikä sitten se kuparikaan sieltä sitten paistele:)
Kyllä ammattimies on ammattimies ja mielelläni jätän kaikki kytkennät heidän tehtäväkseen!Mää oon ite laittanu Shellyreleillä valo ohjauksiin. Töpsykkärasioitakin ohjaan. Pörssisähköohjausen oon tehnynnäkin nääs. Oon käyttäny muittenkin "kaukikdia"
Äidin antamilla luvilla
S2 myös
- sähköinen kaveri
Jos kaapelit haluat itse vetää, niin kannattaa hankkia hyvä suunnitelma josta näet montako johdinta missäkin kaapelissa täytyy olla ja vielä poikkipintakin, että osaat varmasti laittaa oikeanlaiset kaapelit oikeaan paikkaan. Sitten voit suunnitelman pohjalta mennä pyytämään tarjousta kytkemisestä ja kalustamisesta.
Jos kaapeleiden lisäksi sähkökalusteetkin aiot hankkia itse, varaudu sitten hankkimaan kunnon kalusteita eikä mitään bilteman tai bauhausin vehkeitä, niillä tulee yleensä vain paha mieli eikä yksikään urakoitsija niitä halua asentaa.
Itse olen vain asentaja, en urakoitsija mutta kiertäisin tuollaiset kohteet kaukaa.- suunnitelmassa
oli karvojen lukumäärä ja paksuus merkitty.
Helppo johdottaa.
Ja kun tilaa sähköliikkeestä asennuksen pöytäkirjoineen niin se ei poikkea mitenkään esim vanhan talon kalusteiden vaihtotyöstä. Ei siinäkään sähkäreiden auta ihmetellä kuka ne johdot on laittanut!
Sitä saa mitä tilaa. - sähkömies.
suunnitelmassa kirjoitti:
oli karvojen lukumäärä ja paksuus merkitty.
Helppo johdottaa.
Ja kun tilaa sähköliikkeestä asennuksen pöytäkirjoineen niin se ei poikkea mitenkään esim vanhan talon kalusteiden vaihtotyöstä. Ei siinäkään sähkäreiden auta ihmetellä kuka ne johdot on laittanut!
Sitä saa mitä tilaa.Vanhojen kalusteiden vaihtotyöstä itse kirjoitan pöytäkirjan kalusteiden vaihdosta. Uudistyömaallta kirjoitan nimeni paperiin missä lukee urakoitsija. No tuollaisessa tapauksessa laitan maininnan että kaikista kaapeloinneista vastaa asiakas. Jos niitä on siellä villojen seassa niin en vastaa niiden määräyksien vastaisuudesta.
Usein joutuu mm lattialämmityksissä laittamaan maininnan asiakkaan itse levittämistä matoista jne. Näille ei ole kuin takavalotakuu koska ei voi tietää miten on kaapelit asennettu. Turha vaatia 10 vuoden valmistajan takuuta.
Mutta jokainen tavallaan. Kyllä sähkötyötä tällä hetkellä on tarjolla joten kaikkein suurimpia säästäjiä ei tarvitse katsella. Yleensä he eivät aina ymmärrä mistä hinta koostuu. Ei pelkästä asennnuksesta vaan myös mm takuusta ja vastuusta. - takuu on
sähkömies. kirjoitti:
Vanhojen kalusteiden vaihtotyöstä itse kirjoitan pöytäkirjan kalusteiden vaihdosta. Uudistyömaallta kirjoitan nimeni paperiin missä lukee urakoitsija. No tuollaisessa tapauksessa laitan maininnan että kaikista kaapeloinneista vastaa asiakas. Jos niitä on siellä villojen seassa niin en vastaa niiden määräyksien vastaisuudesta.
Usein joutuu mm lattialämmityksissä laittamaan maininnan asiakkaan itse levittämistä matoista jne. Näille ei ole kuin takavalotakuu koska ei voi tietää miten on kaapelit asennettu. Turha vaatia 10 vuoden valmistajan takuuta.
Mutta jokainen tavallaan. Kyllä sähkötyötä tällä hetkellä on tarjolla joten kaikkein suurimpia säästäjiä ei tarvitse katsella. Yleensä he eivät aina ymmärrä mistä hinta koostuu. Ei pelkästä asennnuksesta vaan myös mm takuusta ja vastuusta.aika olematon ja turha.
Sehän kattaa vain kaapelin korjauksen mutta ei lattian aukaisua eli piikkausta.
Eikä kata työvirhettä valun aikana.
Onko kukaan vaatinut koskaan takuuseen mitään lämmityskaapelista? - juupas
takuu on kirjoitti:
aika olematon ja turha.
Onko kukaan vaatinut koskaan takuuseen mitään lämmityskaapelista?Kyllä ainakin tunnetuimmilla on 10v täystakuu, joka kattaa kaikki työt. Ei tietysti asennusvirheistä johtuvaa. Mittauspöytäkirjat oltava kunnossa.
- kun trpeeksi potkii
sähkömies. kirjoitti:
Vanhojen kalusteiden vaihtotyöstä itse kirjoitan pöytäkirjan kalusteiden vaihdosta. Uudistyömaallta kirjoitan nimeni paperiin missä lukee urakoitsija. No tuollaisessa tapauksessa laitan maininnan että kaikista kaapeloinneista vastaa asiakas. Jos niitä on siellä villojen seassa niin en vastaa niiden määräyksien vastaisuudesta.
Mutta jokainen tavallaan. Kyllä sähkötyötä tällä hetkellä on tarjolla joten kaikkein suurimpia säästäjiä ei tarvitse katsella. Yleensä he eivät aina ymmärrä mistä hinta koostuu. Ei pelkästä asennnuksesta vaan myös mm takuusta ja vastuusta."Yleensä he eivät aina ymmärrä mistä hinta koostuu. Ei pelkästä asennnuksesta vaan myös mm takuusta ja vastuusta."
Nyt selvisi, nuo urakoiden poskettomat hinnat... Tehdään sutta ja sekundaa, ja siltä varalta että jostain jäädään kiinni, pitää olla kassassa hilloo...
Mitä jos lähestyisit asiaa siltä kantilta, että teet työt huolellisesti, teet tarkastukset ja mittaukset asianmukaisesti, niin ei tarttis pelätä takuita yms... En ylipäätään ymmärrä miksi takuusta pitäisi veloittaa, jos kyseessä materiaali virhe, saa siitä aiheutuneet kulut takaisin tuotten valmistajalta jne.
- T: myöskin itse kaapeloinut amatööri.
P.S. Ainiin, onhan se juu noitten kaapelin poikkipinta-alojen suhteen NIIIIIIN vaikeaa. Käyttääkö ohutta lamppuihin? Vai kenties lohkolämmittimelle, pistosariolle, kiukaalle ja hellalle paksummalla. Onpa vaikeeta, kyllä sitä varten varmasti täytyy hirveästi käydä kouluja - Rince
kun trpeeksi potkii kirjoitti:
"Yleensä he eivät aina ymmärrä mistä hinta koostuu. Ei pelkästä asennnuksesta vaan myös mm takuusta ja vastuusta."
Nyt selvisi, nuo urakoiden poskettomat hinnat... Tehdään sutta ja sekundaa, ja siltä varalta että jostain jäädään kiinni, pitää olla kassassa hilloo...
Mitä jos lähestyisit asiaa siltä kantilta, että teet työt huolellisesti, teet tarkastukset ja mittaukset asianmukaisesti, niin ei tarttis pelätä takuita yms... En ylipäätään ymmärrä miksi takuusta pitäisi veloittaa, jos kyseessä materiaali virhe, saa siitä aiheutuneet kulut takaisin tuotten valmistajalta jne.
P.S. Ainiin, onhan se juu noitten kaapelin poikkipinta-alojen suhteen NIIIIIIN vaikeaa. Käyttääkö ohutta lamppuihin? Vai kenties lohkolämmittimelle, pistosariolle, kiukaalle ja hellalle paksummalla. Onpa vaikeeta, kyllä sitä varten varmasti täytyy hirveästi käydä koulujavarmaan 5x4 mm2 kaapelia, mutta ohjeessa lukeekin että 5x1.5 mm2 riittää mainiosti...
- pikku-kiuas
Rince kirjoitti:
varmaan 5x4 mm2 kaapelia, mutta ohjeessa lukeekin että 5x1.5 mm2 riittää mainiosti...
mutta eipä isommasta ole kuitenkaan mitttään haittaa, saapahan lisättyä kiukaan tehoja, jos lasiovet ja seitnät sekä kivimateriaali imee enemmän hattiwatteja, liian pienestä on - ja huom, kiukaan pääsä kytkentä mahdollista paksummallakin, valaistusrasiat on asia erikseen...
- kun osaa.
kun trpeeksi potkii kirjoitti:
"Yleensä he eivät aina ymmärrä mistä hinta koostuu. Ei pelkästä asennnuksesta vaan myös mm takuusta ja vastuusta."
P.S. Ainiin, onhan se juu noitten kaapelin poikkipinta-alojen suhteen NIIIIIIN vaikeaa. Käyttääkö ohutta lamppuihin? Vai kenties lohkolämmittimelle, pistosariolle, kiukaalle ja hellalle paksummalla. Onpa vaikeeta, kyllä sitä varten varmasti täytyy hirveästi käydä koulujaSä tiedät sitten pääkeskuksen oikosulkuvirrankin kun osaat noin heittämällä arpoa johdinpaksuudet. Hanskassa on varmaan sähköpisteiden poiskytkennän vaadittavat laukaisuajat. Noin aluksi voisit luetella pientalon kaikki potentiaalitasaukseen liitettävät kohteet ja niiden poikkipinta-alat, toiseksi pääpotentiaalitasausjohtimen poikkipinta-ala sekä mihin tätä johdinta käytetään. Kolmanneksi voisit vaikka selvittää kuinka se kiukaan johto viedään kiukaalle, missä kohti seinää/korkeudella mahdolliset johdin tyypit keskukselta aina kiukaalle asti.
Sit vaan googlaamaan.
Eikö ollut helppoa. - sähköasentajaopiskelija
kun osaa. kirjoitti:
Sä tiedät sitten pääkeskuksen oikosulkuvirrankin kun osaat noin heittämällä arpoa johdinpaksuudet. Hanskassa on varmaan sähköpisteiden poiskytkennän vaadittavat laukaisuajat. Noin aluksi voisit luetella pientalon kaikki potentiaalitasaukseen liitettävät kohteet ja niiden poikkipinta-alat, toiseksi pääpotentiaalitasausjohtimen poikkipinta-ala sekä mihin tätä johdinta käytetään. Kolmanneksi voisit vaikka selvittää kuinka se kiukaan johto viedään kiukaalle, missä kohti seinää/korkeudella mahdolliset johdin tyypit keskukselta aina kiukaalle asti.
Sit vaan googlaamaan.
Eikö ollut helppoa.On se nyt vaan niin, että luulin minäkin ennen opiskelun alotusrta että eihän se paljon muuta ole kuin väri väriin ja varalta paksua piuhaa. Kyllä sähköhommissa pitää tietää aika pirusti monenlaisista
vaaranpaikoista asennuksiin liittyen.
En missään tapauksessa suosittele ketään veteleen piuhoja itse, on vastuu aika kova jos jotain sattuu. Ja, sähköpalo voi tulla vaikka 20 v päästä siitä kun
piuhat on kytketty. Vastuu säilyy periaatteessa tekijän koko eliniän. Läpiviennit, löysät liitokset, väärät poikkipinta-alat, väärät vaihekuormat,liian tiukat mutkat...Virhepaikkoja on vaan kertakaikkiaan liikaa tehtäväksi ilman koulutusta.
Eikä se koulutuskaan muuten ihan näin amistasollakaan ihan simppeliä ole, asiaa aika pirusti.
Urakoitsijan vastuu on armoton. Jos nimi on papereissa niin saattaa tulla kutsu kuulusteluun vaikka 20v kuluttua jos asiakkaan talon raunioista löytyy virheellinen kytkentä. Nimi siis maksaa, maksaa siinä myös asiakkaan turvalliset yöunet.
Maksakaa siis mielenrauhasta ja omasta ja läheistenne terveydestä.
ps. ikää itsellä 52v, 30 vuotta sähköhommia vieraalla, firman vastuilla ja valvonnassa. Paljon sitä luuli tietävänsä ennenkuin kouluun lähti... - virheellisen
sähköasentajaopiskelija kirjoitti:
On se nyt vaan niin, että luulin minäkin ennen opiskelun alotusrta että eihän se paljon muuta ole kuin väri väriin ja varalta paksua piuhaa. Kyllä sähköhommissa pitää tietää aika pirusti monenlaisista
vaaranpaikoista asennuksiin liittyen.
En missään tapauksessa suosittele ketään veteleen piuhoja itse, on vastuu aika kova jos jotain sattuu. Ja, sähköpalo voi tulla vaikka 20 v päästä siitä kun
piuhat on kytketty. Vastuu säilyy periaatteessa tekijän koko eliniän. Läpiviennit, löysät liitokset, väärät poikkipinta-alat, väärät vaihekuormat,liian tiukat mutkat...Virhepaikkoja on vaan kertakaikkiaan liikaa tehtäväksi ilman koulutusta.
Eikä se koulutuskaan muuten ihan näin amistasollakaan ihan simppeliä ole, asiaa aika pirusti.
Urakoitsijan vastuu on armoton. Jos nimi on papereissa niin saattaa tulla kutsu kuulusteluun vaikka 20v kuluttua jos asiakkaan talon raunioista löytyy virheellinen kytkentä. Nimi siis maksaa, maksaa siinä myös asiakkaan turvalliset yöunet.
Maksakaa siis mielenrauhasta ja omasta ja läheistenne terveydestä.
ps. ikää itsellä 52v, 30 vuotta sähköhommia vieraalla, firman vastuilla ja valvonnassa. Paljon sitä luuli tietävänsä ennenkuin kouluun lähti...kytkennän paljastuvan nopeammin.
Ja vastuusta sen verran että kuka oikeasti uskoo että asennukset on varmasti alkuperäiset? Jos mökki palaa 20 vuoden päästä?
Vaikea on raunioista selvittää että kaapeli oli liian pienellä mutkalla tai kireellä. - vaan näin ei ole
virheellisen kirjoitti:
kytkennän paljastuvan nopeammin.
Ja vastuusta sen verran että kuka oikeasti uskoo että asennukset on varmasti alkuperäiset? Jos mökki palaa 20 vuoden päästä?
Vaikea on raunioista selvittää että kaapeli oli liian pienellä mutkalla tai kireellä.Kyllä sieltä raunioista löytyy syy. Ja vastuu on elinikäinen. Se vaatehuoneen pistorasia jossa vaihe ja suojamaa onkin vaihtaneet paikkaa paljastuu sitten kun se tyttärenpoika konttailee koskemaan liuskaan. Vain esimerkki. Näin ne virheet löytyy.
- slkslkslkslsk
takuu on kirjoitti:
aika olematon ja turha.
Onko kukaan vaatinut koskaan takuuseen mitään lämmityskaapelista?Enstolla oli jokunen aikaa sitten ongelmia liitoksiensa kanssa. Yhden talon kaapelien päädyt jouduimme ottamaan kaikki esille ja korjaamaan. Kaikki työt korvattiin mutta ei olisi korvattu jollei olisi ollut asentajan nimeä alla.
Samanlaisia projekteja tiedän useampia mutta itse en ole niitä ollut tekemässä.
Kukin tekee tyylillään. Onhan suomi täynnä näitä ammattilaisten tekemiä hometalojakin jota kukaan ei myönnä virheellisesti rakentaneensa. - vanhasähkäri
virheellisen kirjoitti:
kytkennän paljastuvan nopeammin.
Vaikea on raunioista selvittää että kaapeli oli liian pienellä mutkalla tai kireellä.että omakotitalosta (alle 35A liitymä) ei tarvi tehdä varmennustarkastusta (Tukesin valtuuttama tarkastaja). Käyttöönotto/omantyön tarkastus on tehtävä ja pöytäkirjan allekirjoittajana on oltava sähköpätevyydet omaava yritys/henkilö. On mitattava eristysvastukset, oikosulkuvirrat, PE johdon jatkuvuus,Vikavirtasuojat, talomaadoitus yms. asennukset on tehtävä määräystenmukaisesti, johdoilla on oltava riittävä jäähtymistila eli ei saa peittää eristeillä jne. Vaikka rakennat talon itsellesi niin kuoltuasi sillä voi olla montakin omistajaa vakuutusyhtiö, paloviranomaiset, pankit, rakennustarkastus yms. vaatii määräystenmukaiset asennukset. Kaikesta myöhemmistä lisäyksistä on oltava omantyön/käyttöönoton pöytäkirja. Määräysten mukaan maadoitetun pistorasian asennus on jo työ mistä on paperit tehtävä. Asentaja/liike vastaa asennuksistaan asennustenelinajan eli että, ne on tehty määräysten mukaisesti.
- sähköö vai ei
vanhasähkäri kirjoitti:
että omakotitalosta (alle 35A liitymä) ei tarvi tehdä varmennustarkastusta (Tukesin valtuuttama tarkastaja). Käyttöönotto/omantyön tarkastus on tehtävä ja pöytäkirjan allekirjoittajana on oltava sähköpätevyydet omaava yritys/henkilö. On mitattava eristysvastukset, oikosulkuvirrat, PE johdon jatkuvuus,Vikavirtasuojat, talomaadoitus yms. asennukset on tehtävä määräystenmukaisesti, johdoilla on oltava riittävä jäähtymistila eli ei saa peittää eristeillä jne. Vaikka rakennat talon itsellesi niin kuoltuasi sillä voi olla montakin omistajaa vakuutusyhtiö, paloviranomaiset, pankit, rakennustarkastus yms. vaatii määräystenmukaiset asennukset. Kaikesta myöhemmistä lisäyksistä on oltava omantyön/käyttöönoton pöytäkirja. Määräysten mukaan maadoitetun pistorasian asennus on jo työ mistä on paperit tehtävä. Asentaja/liike vastaa asennuksistaan asennustenelinajan eli että, ne on tehty määräysten mukaisesti.
Pistorasian lisäyksestä ei tarvitse tehdä papereita, näin sanoo laki.
- älä auo päätäs
kun osaa. kirjoitti:
Sä tiedät sitten pääkeskuksen oikosulkuvirrankin kun osaat noin heittämällä arpoa johdinpaksuudet. Hanskassa on varmaan sähköpisteiden poiskytkennän vaadittavat laukaisuajat. Noin aluksi voisit luetella pientalon kaikki potentiaalitasaukseen liitettävät kohteet ja niiden poikkipinta-alat, toiseksi pääpotentiaalitasausjohtimen poikkipinta-ala sekä mihin tätä johdinta käytetään. Kolmanneksi voisit vaikka selvittää kuinka se kiukaan johto viedään kiukaalle, missä kohti seinää/korkeudella mahdolliset johdin tyypit keskukselta aina kiukaalle asti.
Sit vaan googlaamaan.
Eikö ollut helppoa.miksi kuuklata ku voi tsekata st -korteista.
Mitä tekemistä mainitsemila asiolla on alkuperäisen topikin kanssa? Ei tässä ollut kyse mistään suunnittelijaksi ryhtymisestä, vaan kaapelien vedosta. keskuksen ja rasioiden välillä.
Tää nykymaailman meno on niin ihmeellistä, ollaan niin uusavuttomia ja järjenkäyttö on unohdettu täysin.
T: myös itse kaapeloinut amatööri
Pari tollasta asiakkaan johdottamaa kämppää tehny,
toisessa kämpässä kojerasiaan tuli neljä MMJ:tä ja niihin ois pitäny Pistorasia kyktkee..onneksi näin ennenkuin seinät oli kii.
Jakorasiaan tuli syöttö 5x1.5 ja loput kaapelit oli 3x1.5 3x2.5 ja siitä olisi pitänyt saada keittiön valot 16a:n PR:t. No eipä tullu sitten keittiöön kuin 10a PR:t.
Pitkät putkitukset oli melko mukavan mutkasia.
Murtiskan tutkien paikat päin vittua.
Putkituksia juuri potentiaalintasauksissa puuttui.
No ei mua tuntihommissa kiinnostanu millainen talosta tulee ja kuinka KALLIILLA kun kaikki oli jo aluksikin päin honkia....
Varmasitikin säästö oli siihen että sähköliike olisi urakalla tehnyt kaiken melko pieni, kuin että minä kaivelin tuntiveloituksella ilman kuvia, miten tämäkin taas on tehty.
Itse kyllä jos rakennan käytän kyllä varmasti putkitöissä ja monissa muissa töissä joissa ei välttämättä oma ammattitaito riitä ammattilaisia niin voi saada hyvää jälkeäkin.
Jotenkin ihmetyttää juuri se että porukat haluaa tehdä sähkötöitä itse, siivoaisivat vaikka sen ajan työmaata niin urakoitsijat saisivat hommat tehtyä nopeasti.- vanhasähkäri
"täynnä" näitä ammattitaidottomasti sähköistettyjä omakotitaloja varsinkin niiltä ajoilta jolloin rakentaminen on ylikuumentunut, tää on Tukesissakin huomattu ja onneksi mittaria ei tuoda jos asiallista käytöönotto ilmoitusta ei tehdä. Sitten vielä "nikkarit" tulee pyytää paperia tekemistään asennuksista, kuka voi vastata loppuelämänsä töistä joita ei ole tehnyt/valvonut, lain edessä allekirjoittaja on vastuussa. Ikävintä on, että näillä taloilla tehdään vielä rahaa eli myydään sopivanhinnan löytyessä.
- kaikkea katsellut
kerroit että sinulla on nuo tarvikkeet itselläsi valmiina ja kaipaat sähkäriä tontille kun olet nuo kaapelisi huiskinut rakenteisiin!
EI EI EI ja vielä kerran EI!
Ehdotukseni, valveutuneena! Katsele keskusteluja ja ota järki käteen.
Laitat nuo kamat trukkilavalle ja kysäiset saisiko niistä valmistettua tuota jo tunnetuksi tehtyä johtosarjaa tuolla Hämeenlinnassa! Saat sillä aikaiseksi varmasti miljoonakertaa pienemmän vahingon tulevalle urakoitsijallesi, kun et lähde niitä kaapeleita kiskomaan itse, sillä noi jäppisethän mitoittaa kaapelipituudet liittymän oikosulkuvirran mukaiseksi ja vielä oikeaan poikkipintaan kaiketi kytkettyinäkin!
Haloo nyt harrastelijat lopettakaa toi kaapeli talkoo ja laittakaa aivot narikkaan.
Sarjoilla on tarkoitus tuoda oikeesti turvallisuus mukaan jotta tämäntyyppiset kaapeli mestarit kuin nyt neuvoakysyvänäkin on, saataisiin hallitusti pois markkinoilta.
Oikeasti kunnon urakoitsija kantaa vastuun myös toisen ammattiliittoon kuuluvan jäsenyrityksen esivalmistetuista ja oikein pöytäkirjoin dokumentuista tuotteista ihan varmasti. Sivuta seuranneena olen tavannut paljon noita pölhöjä nk. sähkäreitä joita löytyy kuitenkin satapäin näistä kirppareilta ja löytö nurkista tehdyin artein perustetuin asennuksinkin, tarkastajaksi.
Uskon itse ainakin yrityksen verkkosivut tutkiskelleena että ei noi kaverit näitä tarvikkeita ainakaan tuolta roskalavoilta ja epäkuranteista paikoista hae, vaan ihan tukkuliikkeestä varmasti, kuten se sähkärikin joka sinunkin talousalueella puuhastelee.
Aiheutat todellakin suuremman pään vaivan sähkömiehellesi sillä että rasiat on kytkemättä, itse heti mieltäisin että siinä menee päivä kun selaa piuhanpäita rasioilta ja varmasti ilman minkäänlaisia dokumentteja toisin kuin tuon Helboxin kanssa. Sieltä löytyy työkuvat, kytkentälistat ja asianmukaiset mittauspöytäkirjat tuotteelle.
Joten jatkojalostappa noin 70 eurolla postin keltsillä tuotteesi turvalliseksi sarjaksi.
T. Jo kuusi sarjaa levittänyt oikea sähkömies!- pientaloissa
1,5 ja 2,5, mitä muuta tarttee????
- kun osaa.
pientaloissa kirjoitti:
Mieti sitä.
- ostaa
kun osaa. kirjoitti:
Mieti sitä.
kaapelit kun rautakaupoissa ei juuri muita kokoja ole.
- 1 tai 2 tasoisen sellaisen
pientaloissa kirjoitti:
jos ei tiedä muuta kuin 1,5 ja 2,5, tarvitaan sitä joskus myös syöttökaapeleiksi jopa 6:kin.
Muutaman sata kertaa suunitelmiin oikosulkuvirrat laskenut asiantuntia, ei hihastavetäjä :). - kannattaa aina
1 tai 2 tasoisen sellaisen kirjoitti:
jos ei tiedä muuta kuin 1,5 ja 2,5, tarvitaan sitä joskus myös syöttökaapeleiksi jopa 6:kin.
Muutaman sata kertaa suunitelmiin oikosulkuvirrat laskenut asiantuntia, ei hihastavetäjä :).teettää sähkäreillä.
- Anonyymi
pientaloissa kirjoitti:
Ik pitää huomioida esim
- asentaja sekä insinööri
Jollekkin tutulle voisin tehdä tuolla systeemilllä, mutta korosta että vain sosiaalikeikkana.
Kun johdot vetää ja kytkee itse, niin homma hoituu rutiinilla.
Toisen vetämissä johdoissa saisi koko ajan olla tarkistamassa mikä johto on mihinkin tarkoitukseen.- kijainmerkkejä
kaapeleissa, onko niitä jotain apua?? Ja joku mittarikin on keksitty jos epäilee onko oikea kaapeli?
Se vaan on vähän vaikeaa vetää johdot ja päästä ne saman tien kytkemään ja kalustamaan. Joskus pientalossakin pitää käydä kaksi kertaa. Vetämässä ja kytkemässä. - Miksiköhän
kijainmerkkejä kirjoitti:
kaapeleissa, onko niitä jotain apua?? Ja joku mittarikin on keksitty jos epäilee onko oikea kaapeli?
Se vaan on vähän vaikeaa vetää johdot ja päästä ne saman tien kytkemään ja kalustamaan. Joskus pientalossakin pitää käydä kaksi kertaa. Vetämässä ja kytkemässä.Helpointa kuitenkin on että kaapeleiden vetäjä merkkaa kaapelinsa ja kalustaessa lukee merkintänsä.
Toisten aloittamien töiden jatkaminen on aina vähän hankalaa. - lisää
Miksiköhän kirjoitti:
Helpointa kuitenkin on että kaapeleiden vetäjä merkkaa kaapelinsa ja kalustaessa lukee merkintänsä.
Toisten aloittamien töiden jatkaminen on aina vähän hankalaa.puolalaisia sähkömiehiä jos entiset ei suostu töitä tekemään.
- Nimetön
lisää kirjoitti:
puolalaisia sähkömiehiä jos entiset ei suostu töitä tekemään.
Toisen työn jatkaminen on työläämpää, joten hinta tulee sen mukaan ja säästö jää pienemmäksi.
- kykennät
Nimetön kirjoitti:
Toisen työn jatkaminen on työläämpää, joten hinta tulee sen mukaan ja säästö jää pienemmäksi.
valmiiksi vedettyihin kaapeleihin on silti halvempaa kuin veto ja kytkentä. Ei se sähkärikään niitä lahjaksi laita.
Lisäksi sähkärit rahastaa tukku- ja vähitäismyyntihinnan erotuksen itselleen. Siinä suurin syy nihkeyteen.
- sähköpanija
Parhaiten mielestäni toimii kun mukana on isäntä tai vaikka pari apumiestä. Apumiehet poraavat läpiviennit, kokoavat kojerasiat, kiinnittävät ne seiniin, vetävät ja merkkaavat kaikki heikkovirtanarut, vetävät selkeät sähkösyötöt kuten syötöt liedelle, kiukaalle, lämmityksille jne. Tällainen järjestelmä toimi hyvin kun velipojalle tehtiin. Vaatii sähkäriltä johtamiskykyä ja tietynlaista asennetta hommaan. Rivisähkäri ei tähän ehkä pysty, täytyy olla nokkamiestaitoinen asentaja.
Huonoja kokemuksia sen sijaan ollut "kytkentäkeikoissta", jossa isännät vetäneet piuhat itse, vaikka tehneet tarkkojen ohjeiden mukaaan. Itsellä ollut tällaisia keikkoja vajaa kymmenen ja kaikista jäänyt paska maku suuhun. Aikaa myös mennyt tuhottomasti ja lopputulos onneton. En jaksa edes selittää kaikkia virheitä tai tekemättä jättämisiä kun tulee paha mieli.- onkin mielestäni
että miksi murehdit noista puutteista? Vaikka olisit kiinteällä hinnalla, olethan oikeiutettu lisätyökorvaukseen tai jos isäntä haluaa itse vetää niin ylimääräiseltä odotusajalta, tai ylimääräiselät käyntuikerralta korvauksiin? Etkös? Jos olet ilmaiseksi tehnyt, niin sehän on taas oma häpees
T:myös itse vetäny amatöörin renttu
- minimoida
sähkärin työtunnit ja tehdä mahdollisimman paljon itse, niin käypä katsomassa sivulla:
.
http://www.jokiwatti.fi/kauppa/index.php?document:context=tuotteet&tuotteet:show=60,1
.
Sähkäri vetää johdot vain lampuille ja pistorasioille. Kytkimet voit hoidella itse.
Säästyy ainakin kolmannes sähkärin tunneissa. - Anonyymi
Jos teet itse ja annat sähkärille pari pulloa kossua niin se tuhertaa nimensä paperiin. Niin helppoa e on.
- Anonyymi
Ei sähkötyöt vaadi kuin hieman rohkeutta. Omassa talossa saa tehdä mitä haluaa. Ei kukaan ole ainakaan vielä tullut estämään, kun olen kiukaan, uunin, latausaseman, ym. kytkenyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1293617- 851865
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151651Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541372Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1151206VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911202- 681089
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi28982- 65964
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k99953