Silmien laserleikkauksesta

Avun tarpeessa

Paljonko silmien laserleikkaus maksaa? Sattuuko se operointi? Onko kellään muilla kokemuksia?

Pitäisi mennä vaan, mutta tarvitsen tiedot noihin kysymyksiin, jospa tässä kesän aikana menisin laserleikkaukseen!

Kiitos jo etukäteen.

17

3516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Search.

      PRK ~1500e Lasik ~3000e

      Ei satu.

      • kaihi

        Minulla on oman terveyskeskuksen lähete kaihileikkausta varten keskussairaalaan, joka on siirtänyt leikkaukaen toiselle keskussairaalalle, jonojen takia. Tuleeko tällaiset jutut maksamaan potilaalle, muutakin, kuin kyyti ja majoituskulut, jotka ovat tässä tapauksessa pakollisia. Voisiko joku ottaa kantaa asiaan, vaikka kokemuspohjalta. Kiitos.


      • jarsa56
        kaihi kirjoitti:

        Minulla on oman terveyskeskuksen lähete kaihileikkausta varten keskussairaalaan, joka on siirtänyt leikkaukaen toiselle keskussairaalalle, jonojen takia. Tuleeko tällaiset jutut maksamaan potilaalle, muutakin, kuin kyyti ja majoituskulut, jotka ovat tässä tapauksessa pakollisia. Voisiko joku ottaa kantaa asiaan, vaikka kokemuspohjalta. Kiitos.

        yleensä keskussairaala ostaa yksityiseltä samasta kaupungista jos ei itse pysty hoitaan, näin ainakin täällä Tampereella.


      • silmäihminen
        kaihi kirjoitti:

        Minulla on oman terveyskeskuksen lähete kaihileikkausta varten keskussairaalaan, joka on siirtänyt leikkaukaen toiselle keskussairaalalle, jonojen takia. Tuleeko tällaiset jutut maksamaan potilaalle, muutakin, kuin kyyti ja majoituskulut, jotka ovat tässä tapauksessa pakollisia. Voisiko joku ottaa kantaa asiaan, vaikka kokemuspohjalta. Kiitos.

        Maksat itse matkakulut, lääkkeet ja päiväkirurgiamaksun 72€. Kaihileikkaus ei edellytä osastolla yöpymistä tai seuraavan päivän tarkastusta, joten paikkakunnalla ei tarvitse yöpyä. Itse toimenpiteen maksaa kunta. Privaatisti ostettuna kaihileikkaus kustantaa n. 1000-1500e.


    • Samu-

      Silmäni leikattiin juuri Oulun laserporuksessa käyttäen lasik menetelmää. Miinusta toisessa oli -5.75 ja toisessa -5

      Leikkaukset tehtiin peräkkäisinä päivinä. Ennen leikkausta annettiin pieni annos diapamia joka rauhoitti, itse leikkaus on epämiellyttävä tilanne, mutta ei sitä ole silti syytä pelätä.

      Lyhytikäisyydessään: Molemmat silmäsi puudutetaan, toinen sen takia, ettet tuntisi sen menevän kuivaksi, pitäessäsi myös sen auki periaatteessa koko leikkauksen ajan. Mennään makuulle sängylle jossa on pään kohdalla kuoppa, päälle tuodaan voimakkaat valot, joista pitäisi koittaa katsoa keskimmäistä. Silmä pakotetaan pysymään auki, eräänlaisella silmänlevittimellä, sen jälkeen silmään tuodaan metallihärpäke joka nostaa tilapäisesti silmänpaineesi korkeaksi ja näkö katoaa. Samalla silmään tehdään läppä (ainut asia joka ainakin itsellä vihlaisi leikkauksen aikana) ja paineet palautetaan normiksi. Tuon jälkeen läppä sivuun ja itse laserointi alkaa (ei tunnu missään, ei haise palanut, ei huomaa). Loppuaika onkin sitten silmän puhdistelua, kostutusta, ja läpän takas paikalleen asettelua (ei tunnu miltään). Vaikeus on pitää se katse siinä tietyssä pisteessä kaikenaikaa, joskin nykylaitteet seuraavat silmän liikettä, eikä se ole hengenvaarallista vaikka välillä näkö hieman harhailisikin.

      Hintaa koko touhulle kertyi n. 2700e (esi-, jälkitarkastukset, itse leikkaus, lääkkeet).
      Jälkihoitona saa olla tiputtamassa tippoja silmiin kaikenaikaa viikon ajan. Mutta autoa pystyin itse ajamaan jo samana päivänä leikkauksesta. Näköni myös palautui nopeasti. Eilen näin jo vasemmalla silmälläni 1.2 taulukon ja tänään ois oikean silmän testien vuoro. Mutta suurinpiirtein samalta se omien "testien" mukaan tuntuisi. Tsemppiä mukaan! Suosittelen.

      • myös leikkattu

        "Eilen näin jo vasemmalla silmälläni 1.2 taulukon "
        Mikä tuo 1.2 taulokko on?
        Mut on leikattu 3 vkoa sitten ja näkö on edelleen suttuinen, vaikka sainkin luvan ajaa autoa en tee sitä mielelläni..


      • Worrying_kind
        myös leikkattu kirjoitti:

        "Eilen näin jo vasemmalla silmälläni 1.2 taulukon "
        Mikä tuo 1.2 taulokko on?
        Mut on leikattu 3 vkoa sitten ja näkö on edelleen suttuinen, vaikka sainkin luvan ajaa autoa en tee sitä mielelläni..

        0 on sokea. 0,5 on ajonäkö. 1,0 on normaalinäkö. 1,5 on hyvä, 1,75 on todella hyvä ja 2,0 on täydellinen. Kyse on siis visuksesta eli näön tarkkuudesta.


      • Samu-
        Worrying_kind kirjoitti:

        0 on sokea. 0,5 on ajonäkö. 1,0 on normaalinäkö. 1,5 on hyvä, 1,75 on todella hyvä ja 2,0 on täydellinen. Kyse on siis visuksesta eli näön tarkkuudesta.

        Käytännössä homma menee niin, ettei _KUKAAN_ näe yli 1.5 taulukkoa. Mikään optikon taulukko ei edes skaalaa tuohon asti, tietääkseni. 1.5 kohdalla voidaan puhua jo niin hyvästä näöstä kuin ihmissilmälle on mahdollista.


      • silmäihminen
        Samu- kirjoitti:

        Käytännössä homma menee niin, ettei _KUKAAN_ näe yli 1.5 taulukkoa. Mikään optikon taulukko ei edes skaalaa tuohon asti, tietääkseni. 1.5 kohdalla voidaan puhua jo niin hyvästä näöstä kuin ihmissilmälle on mahdollista.

        Pieni osa ihmisistä saavuttaa kyllä visusarvon 2.0 - harva tietenkään ilman linssikorjausta. Testimerkit taas menevät näöntarkastuslaitteen projektorista riippuen joko 1.5:een, 1.6:een tai 2.0:aan asti.


      • diesell

        Kävin myös Oulussa Poruksessa prk leikkauksessa. Vasen silmä 6vk sitten ja oikea 2vk sitten. Mun nenään ainakin haisi kunnolla palaneen ihon käry :) Suositeltavaa on että leikkauksen aikana yrittää välttää silmien liikuttelua ihan loppuun asti ja myös räpäytys-refleksiä (vaikka luomenlevitin onkin paikoillaan) ettei silmän asento/muoto muutu laseroinnin aikana, vaikka siinä se eye trackkeri on. Mulla se vihreä piste jota olisi pitänyt tuijottaa katosi usvaan kesken laseroinnin, mutta tyydyin vaan pitämään silmän paikallaan enkä lähtenyt vahingossakaan hakemaan pistettä silmää liikuttamalla..

        Mä en saanut edes diapamia ennen leikkausta! Tramalia tosin jälkikipuun muutaman :)


      • Perjantaina
        diesell kirjoitti:

        Kävin myös Oulussa Poruksessa prk leikkauksessa. Vasen silmä 6vk sitten ja oikea 2vk sitten. Mun nenään ainakin haisi kunnolla palaneen ihon käry :) Suositeltavaa on että leikkauksen aikana yrittää välttää silmien liikuttelua ihan loppuun asti ja myös räpäytys-refleksiä (vaikka luomenlevitin onkin paikoillaan) ettei silmän asento/muoto muutu laseroinnin aikana, vaikka siinä se eye trackkeri on. Mulla se vihreä piste jota olisi pitänyt tuijottaa katosi usvaan kesken laseroinnin, mutta tyydyin vaan pitämään silmän paikallaan enkä lähtenyt vahingossakaan hakemaan pistettä silmää liikuttamalla..

        Mä en saanut edes diapamia ennen leikkausta! Tramalia tosin jälkikipuun muutaman :)

        siinä ei pala kudosta tai ihoa vaan haju johtuu siitä, että molekyylit jotenkin kimpoaa niin nopeasti ilmaan että palavat siis. Siitä se haju.


      • diesell
        Perjantaina kirjoitti:

        siinä ei pala kudosta tai ihoa vaan haju johtuu siitä, että molekyylit jotenkin kimpoaa niin nopeasti ilmaan että palavat siis. Siitä se haju.

        Toi oli kyllä niin tieteellinen ja tarkka selvitys että vetää hiljaiseksi :) Ainakin mun silmistä paloi tavaraa pois kunnon käryn kera ja heti leikkauksen jälkeen silmälle tarjoiltiin kylmä vesi suihku että pinta viilenee. Kaippa se tuottaa monelle ihmisille paremman olon kun kerrotaan että laser vaan hellävaraisesti avaa molekyylisidoksia jne.


      • silmäihminen
        diesell kirjoitti:

        Toi oli kyllä niin tieteellinen ja tarkka selvitys että vetää hiljaiseksi :) Ainakin mun silmistä paloi tavaraa pois kunnon käryn kera ja heti leikkauksen jälkeen silmälle tarjoiltiin kylmä vesi suihku että pinta viilenee. Kaippa se tuottaa monelle ihmisille paremman olon kun kerrotaan että laser vaan hellävaraisesti avaa molekyylisidoksia jne.

        Excimer-laser on nk. kylmävalolaser, joka ei polta mitään vaan irrottaa sarveiskalvon solujen välisiä liitoksia. Solukkoa haihtuu ilmaan, ja palaneen käry johtuu tosiaankin siitä, että solumolekyylit palavat vasta joutuessaan kosketuksiin ilman molekyylien kanssa. Sarveiskalvon pinnan lämpötila ei edes nouse laserhoidon aikana. "Vettä" tai tarkemmin sanottuna steriiliä suolaliuosta tarjoillaan silmään leikkauksen jälkeen, koska sen avulla lasik-läppä huuhdellaan ja silotellaan paikoilleen.


      • diesell
        silmäihminen kirjoitti:

        Excimer-laser on nk. kylmävalolaser, joka ei polta mitään vaan irrottaa sarveiskalvon solujen välisiä liitoksia. Solukkoa haihtuu ilmaan, ja palaneen käry johtuu tosiaankin siitä, että solumolekyylit palavat vasta joutuessaan kosketuksiin ilman molekyylien kanssa. Sarveiskalvon pinnan lämpötila ei edes nouse laserhoidon aikana. "Vettä" tai tarkemmin sanottuna steriiliä suolaliuosta tarjoillaan silmään leikkauksen jälkeen, koska sen avulla lasik-läppä huuhdellaan ja silotellaan paikoilleen.

        Kyllä se silmän pinnan lämpötila nousee. Tuota lämpötilan nousua pienennetään siten, että pyritään mahdollisimman lyhyeen laserointi aikaan ja laserilla ei ammuta peräkkäin vierekkäisiin pisteisiin. Omassa tapauksessa kyse ei ollut lasikista.


      • silmäihminen
        diesell kirjoitti:

        Kyllä se silmän pinnan lämpötila nousee. Tuota lämpötilan nousua pienennetään siten, että pyritään mahdollisimman lyhyeen laserointi aikaan ja laserilla ei ammuta peräkkäin vierekkäisiin pisteisiin. Omassa tapauksessa kyse ei ollut lasikista.

        Laserhoito tai -säde on tismalleen sama lasikissa ja PRK:ssa. PRK:ssa silmää huuhdotaan, jotta saadaan 1) silmän pinta kostutettua 2) huuhdottua epiteelin rippeet pois hoitoalueen reunoilta ennen suojaavan piilolinssin laittoa. Edelleenkään lasersäde ei polta sarveiskalvoa. Jollet usko, voit kysyä asiaa sinut leikanneelta kirurgilta. Ei laserklinikoilla ole mitään syytä valehdella lasermekanismeista - jos ihminen uskaltautuu ylipäänsä silmäleikkaukseen, hänelle lienee aivan sama poltetaanko vai haihdutetaanko silmästä tavaraa pois.


      • diesell
        silmäihminen kirjoitti:

        Laserhoito tai -säde on tismalleen sama lasikissa ja PRK:ssa. PRK:ssa silmää huuhdotaan, jotta saadaan 1) silmän pinta kostutettua 2) huuhdottua epiteelin rippeet pois hoitoalueen reunoilta ennen suojaavan piilolinssin laittoa. Edelleenkään lasersäde ei polta sarveiskalvoa. Jollet usko, voit kysyä asiaa sinut leikanneelta kirurgilta. Ei laserklinikoilla ole mitään syytä valehdella lasermekanismeista - jos ihminen uskaltautuu ylipäänsä silmäleikkaukseen, hänelle lienee aivan sama poltetaanko vai haihdutetaanko silmästä tavaraa pois.

        Oli miten oli, niin esimerkiksi wavelight laserin kotisivuilla puhutaan mahdollisesta silmän lämpenemisestä lasersäteen seurauksesta. Sen palaneen käryn jälkeen minulla on ainakin oma kokemusperäinen näkökanta asiaan. Tuikkaa yksi kpl hiuksia tuleen niin haju on ihan samanlainen mikä laseroinnista tulee. Olkoot se sitten haihdutusta.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe