80 / 100 / 120 km/h kärryllä

Utelias...

Köröttelin Kuopiosta Helsinkiin, Mikkelin ja Heinolan kautta. Pakulla jolla saa ajaa 100 km/h faarttia.

Melkein säännönmukaisesti jarruttomien kärrien vetäjät ajoivat minusta ohi.

Sitten moottoritiellä tahti parani, menivät jarrulliset ja jarruttomat kärrit samassa letkassa paluuliikenteen nopeamman kaistan mukana, siis tuollaista 120 - 130 (ainakin) vauhtia.

Tietääkö kukaan onko tullut jotain uusia lakia jotka mahdollistaa tuommoiset nopeudet? Siihen aikaan kun minä kärryjä vedin niin kaikilla kärreillä oli maksinopeus kaheksankymppiä.

32

8419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      on ruvennut suosimaan rikollisuutta. Ei korvaansa lotkauta. Ei myöskään rekisterikilpeä peittävät vetokoukut, pyörätelineet, pyörät yms.

      Toinen ihmetyksen aihe on rekisterikilpeä peittävät vetokoukut. Miksi sellaiset hyväksytään katsastuksessa?

      • koukut.

        Nuo rekisterikilpeä peittävät koukut ovat irroitettavia koukkuja, joita saa tässä peittotapauksessa pitää paikoillaan vain kärryä vedettäessä. Eihän se kilpi silloin näy muutenkaan. Muulloin koukku pitää aina irroittaa, mutta sitähän ei nykyajan laiska autoilija viitsi tehdä. Olen tosin kuullut sellaisenkin tarinan, että poliisi olisi tästä joskus jopa sakottanut.

        On myös väitetty, että irroitettava koukku saa yleensäkin olla paikoillaan vain kärryä vedettäessä. Tämä väite ei pidä paikkaansa. Jos koukku ei peitä rekisterikilpeä, saa olla paikoillaan vaikka maailman tappiin - eikä sitä irti enää saakaan, vaikka haluaisikin, koska kiinnitysmekanismi on muutamassa vuodessa täysin jumittunut.


      • Irrotta
        koukut. kirjoitti:

        Nuo rekisterikilpeä peittävät koukut ovat irroitettavia koukkuja, joita saa tässä peittotapauksessa pitää paikoillaan vain kärryä vedettäessä. Eihän se kilpi silloin näy muutenkaan. Muulloin koukku pitää aina irroittaa, mutta sitähän ei nykyajan laiska autoilija viitsi tehdä. Olen tosin kuullut sellaisenkin tarinan, että poliisi olisi tästä joskus jopa sakottanut.

        On myös väitetty, että irroitettava koukku saa yleensäkin olla paikoillaan vain kärryä vedettäessä. Tämä väite ei pidä paikkaansa. Jos koukku ei peitä rekisterikilpeä, saa olla paikoillaan vaikka maailman tappiin - eikä sitä irti enää saakaan, vaikka haluaisikin, koska kiinnitysmekanismi on muutamassa vuodessa täysin jumittunut.

        Koukku täytyy irrota katsastuksessa.


    • ylinopeutta!!!!!!!!!!

      Suomen teiden varsilla on liikennemerkkejä jotka suomalaiset henkilöautokuskit noudattaa pilkkua myöteen.

      Olet nähnyt omia, eikai se ollut REKKA joka ajoi rajotinta vasteen????????????????????????????

      • peävaunuporukka ei noudata...

        ...kovin hyvin mitään sääntöjä. Pitäisköhä olla erikseen teiden varsilla semmoinen uudenlainen liikennemrkki, jossa ois kuva henkilöautosta ja sen peräkärrystä ja numerot 80?
        Kyl se totta on että jengi laskee, poikasesta pappaan, noita peltilootia raahatessaan ihan järjettömiä ylinopeuksia.
        Eikä siin ole kyse mistään rajotinta vastaan ajamisen tasosta, vaan oiken härskistä ylinopeudesta.
        vaarallisinta se tietysti on sit niillä kärrynvetäjillä, joilla on rutosti ylikuormaa, tai muutos vaan iso kärry.
        Jollain maasturillahan pääsee kärryn kokonaismassassa 1,5 kertaseen painoon vetopelin kokonaismassaan nähden, ja sit ku se vetovehje viel on tyhjä ja vauhtia pitkälti toistasataa niin ohhoh.
        Mutta ei kai näitä perävaunujen vetäjiä omasta mielestään mitkään säännöt koske, muutenkaan. Ylikuormaa, vääriä kuormauksia, negatiivisia aisapainoja ja tollees. Mut kyllä niitä kaseikossa meko usein näkeekin. Joo, ja kevätaikaan joka bussipysäkillä seisoo jarruton kärry jos on pari tonnia kuormaa ja pyörät lintallaan, runko poikki, aisa poikki.
        Täytyy olla joku hiljaa hyväksytty käytäntö polisilla ettei kärryväen puuhatseluun puututa ollenkaan!


      • oli lehdessä
        peävaunuporukka ei noudata... kirjoitti:

        ...kovin hyvin mitään sääntöjä. Pitäisköhä olla erikseen teiden varsilla semmoinen uudenlainen liikennemrkki, jossa ois kuva henkilöautosta ja sen peräkärrystä ja numerot 80?
        Kyl se totta on että jengi laskee, poikasesta pappaan, noita peltilootia raahatessaan ihan järjettömiä ylinopeuksia.
        Eikä siin ole kyse mistään rajotinta vastaan ajamisen tasosta, vaan oiken härskistä ylinopeudesta.
        vaarallisinta se tietysti on sit niillä kärrynvetäjillä, joilla on rutosti ylikuormaa, tai muutos vaan iso kärry.
        Jollain maasturillahan pääsee kärryn kokonaismassassa 1,5 kertaseen painoon vetopelin kokonaismassaan nähden, ja sit ku se vetovehje viel on tyhjä ja vauhtia pitkälti toistasataa niin ohhoh.
        Mutta ei kai näitä perävaunujen vetäjiä omasta mielestään mitkään säännöt koske, muutenkaan. Ylikuormaa, vääriä kuormauksia, negatiivisia aisapainoja ja tollees. Mut kyllä niitä kaseikossa meko usein näkeekin. Joo, ja kevätaikaan joka bussipysäkillä seisoo jarruton kärry jos on pari tonnia kuormaa ja pyörät lintallaan, runko poikki, aisa poikki.
        Täytyy olla joku hiljaa hyväksytty käytäntö polisilla ettei kärryväen puuhatseluun puututa ollenkaan!

        kuvien kanssa tuossa pariviikkoo sitten täällä keski-suomessa erikseen järjestetty ratsia muistaakseni 9-tiellä jyväskylästä itään


    • Jaakkoaa

      Varsinkin ruuhka-aikaan vaarallisinta moottoritiellä on 80 ajava kärryn vetäjä. Kun takaan lähestyy kahta kaistaa jonot ajaen 120 km/h tunnissa ja yhtäkkiä edessä on 80 ajava ajoneuvo niin sellainen parin kilometrin suma muodostuu hetkessä taakse.

      Olen sitä mieltä että poliisi ajattelee parhaiten liikenneturvallisuutta mikäli ei kiinnitä huomiota oikein kuormattuun kevytperäkärryyn joka ajaa moottoritiellä enintään 95 km /h.

      Tuosta suurempi nopeus pitäisikin sitten olla reippaasti rangaistavaa aina.

      Toisaalta nopeusrajoituksethan ovat kaikkiaan vain ohjeita. Kaupungissakin 40 rajoitus on siksi ettei kovin moni aja yli kuuttakymppiä, viidenkympin rajoitus ettei kaikki aja seitsemääkymppiä jne.
      Itse suosisin sitä että nopeusrajoitukset muutetaan järkeviksi. Yleensä 40 voisi olla 50 ja yli kahden kilometrin ylinopeudesta suuri sakko. Näin kaikki autoilijat voisivat saada oikeasta ajonopeudesta tulevan hyödyn, eivätkä vain röyhkeät, rajoituksista piittaamattomat taparikolliset.

      • Villin lännen meininkiä...

        Aika nollapää olet. Näkemyksesi on suoraan villistä lännestä.

        Huono on näkösikin, jos et erota edessäsi kulkevasta ajoneuvosta sitä onko siinä perävaunu vai ei. Helpompihan se on erottaa, kuin muuten vain 80 - 85 vauhtia ajava henkilöauto.

        Motareilla oikeanpuoleinen kaista on yleensä muutenkin rekkojen vuoksi hidas. Etkö huomaa rekkojakaan?

        Juuri pidetty ratsia osoitti että "oikein kuormattu" kevytperäkärry on harvinaisuus. Sidonta, jos sellaista on, on lähinnä naurettavaa, kuorman painosta ei ole käsitystäkään.

        Oletko sitä mieltä että rekoista pitäisi poistaa rajoittimet, ja niidenkin pitäisi liikenteen sujuvuuden nimissä saada ajaa 95 vauhtia, vai vielä kovempaa?

        Vaarallisimpia liikenteessä ovat ne ihmiset, jotka ryhtyvät luomaan omia lakejaan. Kuten sinä.

        Morjens vaan - toivottavasti korttis lähtee..


      • Jaakkoaa
        Villin lännen meininkiä... kirjoitti:

        Aika nollapää olet. Näkemyksesi on suoraan villistä lännestä.

        Huono on näkösikin, jos et erota edessäsi kulkevasta ajoneuvosta sitä onko siinä perävaunu vai ei. Helpompihan se on erottaa, kuin muuten vain 80 - 85 vauhtia ajava henkilöauto.

        Motareilla oikeanpuoleinen kaista on yleensä muutenkin rekkojen vuoksi hidas. Etkö huomaa rekkojakaan?

        Juuri pidetty ratsia osoitti että "oikein kuormattu" kevytperäkärry on harvinaisuus. Sidonta, jos sellaista on, on lähinnä naurettavaa, kuorman painosta ei ole käsitystäkään.

        Oletko sitä mieltä että rekoista pitäisi poistaa rajoittimet, ja niidenkin pitäisi liikenteen sujuvuuden nimissä saada ajaa 95 vauhtia, vai vielä kovempaa?

        Vaarallisimpia liikenteessä ovat ne ihmiset, jotka ryhtyvät luomaan omia lakejaan. Kuten sinä.

        Morjens vaan - toivottavasti korttis lähtee..

        Enhän minä aja peräkärryn kanssa ylinopeutta. Itse ajan tietenkin moottoritielläkin sitä 80 mutta hirveätä on juuri se kun takaa tullaan 50 % prosenttia kovempaa ja tehdään hätäjarrutuksia peräkärryssä kiinni.

        Ryhdyn ajamaan kovempaa kun sen lain mukaan voin tehdä mutta harmittaahan se muidenkin puolesta kun rekka ohittaa minua useiden kilometrien matkan kun ajan 80 ja rekka vaikkapa 83 km / h.

        Oletko itse koskaan ajanut Lahden tai Hämeenlinnan moottoritiellä perjantai-iltana tai sunnuntaina? Siellä se huomaa kuinka pielessä 80:n ajoneuvokohtainen rajoitus on 120:n tiellä.


      • Suuremmassakaan maailmassa...
        Jaakkoaa kirjoitti:

        Enhän minä aja peräkärryn kanssa ylinopeutta. Itse ajan tietenkin moottoritielläkin sitä 80 mutta hirveätä on juuri se kun takaa tullaan 50 % prosenttia kovempaa ja tehdään hätäjarrutuksia peräkärryssä kiinni.

        Ryhdyn ajamaan kovempaa kun sen lain mukaan voin tehdä mutta harmittaahan se muidenkin puolesta kun rekka ohittaa minua useiden kilometrien matkan kun ajan 80 ja rekka vaikkapa 83 km / h.

        Oletko itse koskaan ajanut Lahden tai Hämeenlinnan moottoritiellä perjantai-iltana tai sunnuntaina? Siellä se huomaa kuinka pielessä 80:n ajoneuvokohtainen rajoitus on 120:n tiellä.

        Oletkos koskaan ajanut motaria Marseillesta Pariisiin?
        Tai Hampurista Müncheniin?
        Eikös ole kummallista että niillä teillä, liikennetiheyksillä ja nopeuksilla ajoneuvokohtaiset rajoitukset toimivat, mutta härmäläisten pitää näillä pikkumotareilla ja pienillä nopeuseroillakin jo tehdä paniikkijarrutuksia. Ja väittää että ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset ovat pahasti pielessä. Ohhoh sentään!
        Ajoneuvokohtaiset rajoitukset ovat ehdottomasti paikallaan.


      • Jaakkoaa
        Suuremmassakaan maailmassa... kirjoitti:

        Oletkos koskaan ajanut motaria Marseillesta Pariisiin?
        Tai Hampurista Müncheniin?
        Eikös ole kummallista että niillä teillä, liikennetiheyksillä ja nopeuksilla ajoneuvokohtaiset rajoitukset toimivat, mutta härmäläisten pitää näillä pikkumotareilla ja pienillä nopeuseroillakin jo tehdä paniikkijarrutuksia. Ja väittää että ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset ovat pahasti pielessä. Ohhoh sentään!
        Ajoneuvokohtaiset rajoitukset ovat ehdottomasti paikallaan.

        Hampurista kyllä...Marseillesta en..

        Oletkos koskaan nähnyt siellä kevytperäkärryä?
        Raskaan liikenteen kaistat on yleensä niin hienosti eritelty ettei ongelmia tule.

        Italiassa ei muuten moottoriteilläkään toimi ajoneuvokohtaiset rajoitukset, tai ei pelkästään ne, vaan mitkään rajoitukset ei toimi. Pikkuautot kulkee rajoituksen mukaan ja isommat jonkin verran kovempaa.
        On se kumma että täällä pitemmillä etäisyyksillä ja tyhjemmillä teillä härmäläiset ajaa edes suunnilleen rajoitusten mukaan.


      • Että lakia noudatetaan...
        Jaakkoaa kirjoitti:

        Hampurista kyllä...Marseillesta en..

        Oletkos koskaan nähnyt siellä kevytperäkärryä?
        Raskaan liikenteen kaistat on yleensä niin hienosti eritelty ettei ongelmia tule.

        Italiassa ei muuten moottoriteilläkään toimi ajoneuvokohtaiset rajoitukset, tai ei pelkästään ne, vaan mitkään rajoitukset ei toimi. Pikkuautot kulkee rajoituksen mukaan ja isommat jonkin verran kovempaa.
        On se kumma että täällä pitemmillä etäisyyksillä ja tyhjemmillä teillä härmäläiset ajaa edes suunnilleen rajoitusten mukaan.

        Paha on asennevammasi, ja ikävä kyllä yleistymässä.

        Ei pitäisi olla kovin paljoa ihmettelemistä siinä että ihmiset noudattavat liikennesääntöjä.

        Mitä tulee kevytperäkärryihin, niin noilla moottoriteillä näkee erittäin paljon kevytperävaunuja, siis kokonaismassaltaan alle 3,5 tonnin kärryjä. Ellet ole sattunut huomaamaan, on niillä vielä keskenään erilaiset "ajoneuvokohtaiset" rajoitukset: joidenkin suurin sallittu nopeus on 100 km/h, joidenkin vähemmän. Eikä tämä suinkaan tarkoita sitä että esimerkiksi jarruttoman purnukan nopeus automaattisesti olisi 100 km/h. Isolla jarrullisella voi olla tuo nopeus, ja jarruttomalla voi olla alhaisempi.

        Oikein puhdasta puppua tuo puheesi raskaan liikenteen kaistoista. Huomattava osa moottoriteistä on edelleenkin kaksikaistaisia, ja sieltä "raskaan liikenteen" kaistalta rekka jos toinenkin yllättäen eteesi kääntyy.

        Kuten moni muukin hitaampia ajoneuvo; henkilöauto perävaunuineen, paku, muuten vain hitaasti etenevä henkilöauto.

        Sielläkin selvitään. Miksi hitossa Hämeenlinnan ja Helsingin välillä pitäisi olla jokin erikoissääntö?

        Nopeusrajoitukset ovat ajoneuvokohtaisia erittäin perustelluista syistä. Kärjistäen voidaan sanoa, että esität mallia jossa jousittamattomille peltotyöhön tarkoitetuille traktoreille sallittaisiin/vaadittaisiin maantiellä 100 km/h nopeus - etteivät ne vain olisi kenenenkään jaloissa.

        Ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia on syytä noudattaa. Jo niin ei uskalla tehdä on ehdottomasti parasta siirtyä matkustamaan junalla tai linja-autolla.


      • Jaakkoaa
        Että lakia noudatetaan... kirjoitti:

        Paha on asennevammasi, ja ikävä kyllä yleistymässä.

        Ei pitäisi olla kovin paljoa ihmettelemistä siinä että ihmiset noudattavat liikennesääntöjä.

        Mitä tulee kevytperäkärryihin, niin noilla moottoriteillä näkee erittäin paljon kevytperävaunuja, siis kokonaismassaltaan alle 3,5 tonnin kärryjä. Ellet ole sattunut huomaamaan, on niillä vielä keskenään erilaiset "ajoneuvokohtaiset" rajoitukset: joidenkin suurin sallittu nopeus on 100 km/h, joidenkin vähemmän. Eikä tämä suinkaan tarkoita sitä että esimerkiksi jarruttoman purnukan nopeus automaattisesti olisi 100 km/h. Isolla jarrullisella voi olla tuo nopeus, ja jarruttomalla voi olla alhaisempi.

        Oikein puhdasta puppua tuo puheesi raskaan liikenteen kaistoista. Huomattava osa moottoriteistä on edelleenkin kaksikaistaisia, ja sieltä "raskaan liikenteen" kaistalta rekka jos toinenkin yllättäen eteesi kääntyy.

        Kuten moni muukin hitaampia ajoneuvo; henkilöauto perävaunuineen, paku, muuten vain hitaasti etenevä henkilöauto.

        Sielläkin selvitään. Miksi hitossa Hämeenlinnan ja Helsingin välillä pitäisi olla jokin erikoissääntö?

        Nopeusrajoitukset ovat ajoneuvokohtaisia erittäin perustelluista syistä. Kärjistäen voidaan sanoa, että esität mallia jossa jousittamattomille peltotyöhön tarkoitetuille traktoreille sallittaisiin/vaadittaisiin maantiellä 100 km/h nopeus - etteivät ne vain olisi kenenenkään jaloissa.

        Ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia on syytä noudattaa. Jo niin ei uskalla tehdä on ehdottomasti parasta siirtyä matkustamaan junalla tai linja-autolla.

        Suomessa pääkaupunkiseudulla on todellakin ihmettelemistä siinä että nopeusrajoituksia noudatetaan.
        Kuten aiemmin mainitsin on rajoitukset laitettu erittäin alhaisiksi jotta kovin moni ei aja kovin suurta ylinopeutta. Kukaanhan ei tuota kuitenkaan valvo.
        Jousittamaton peltotyöhön tarkoitettu ajoneuvo on hieman eri asia kuin jousitettu kevyt jarruton tai hieman raskaampi jarrullinen peräkärry. Jos mahdollista niin esittäisinkin että kevytperäkärryn suurin nopeus nostetaan 100 km /h vaikkapa jostain tietystä valmistusvuodesta alkaen koska peräkärryjen ominaisuudet ovat hyvät ja autoille on yleensä määritelty kovin alhaiset peräkärrypainot auton omamassaan verrattuna. esim. 1500 kg omamassainen Subaru, jarruton kärry kokonaismassa max 500 kg.

        Asennevammani ei tietenkään liikenteessä ole kovin paha koska olen nopeusrajoitusten noston kannalla mutta itse ajan tietenkin rajoitusten mukaan. Monasti takanani ajaa pitkä jono autoja aivan rajoituksen mukaisesti. Olen muuten eri mieltä "asennevammani" yleistymisestä. Liikennekulttuuri Suomessa on parantunut viime vuosina huomattavasti.
        Ulkomailla ajaessani en ole koskaan nähnyt että nopeusrajoituksia tai muuten liikennesääntöjä noudatettaisiin niin hyvin kuin Suomessa. Niin kuin mainitsit, sielläkin selvitään.

        Ajoneuvokohtaisia rajoituksia tulisi noudattaa mutta olen samalla sitä mieltä että poliisin jättäessä peräkärryjen pienet ylinopeudet moottoritiellä huomiotta on se kokonaisliikenneturvallisempaa.

        Paras vaihtoehto olisi tietenkin se että kaikkien ajoneuvojen kaikki ylinopeudet tehtäisiin jollain keinolla mahdottomaksi. Elektroniset rajoittimet tai jotain sellaista tullee joskus tulevaisuudessa.


      • kuulkaas nyt minäpä
        Jaakkoaa kirjoitti:

        Suomessa pääkaupunkiseudulla on todellakin ihmettelemistä siinä että nopeusrajoituksia noudatetaan.
        Kuten aiemmin mainitsin on rajoitukset laitettu erittäin alhaisiksi jotta kovin moni ei aja kovin suurta ylinopeutta. Kukaanhan ei tuota kuitenkaan valvo.
        Jousittamaton peltotyöhön tarkoitettu ajoneuvo on hieman eri asia kuin jousitettu kevyt jarruton tai hieman raskaampi jarrullinen peräkärry. Jos mahdollista niin esittäisinkin että kevytperäkärryn suurin nopeus nostetaan 100 km /h vaikkapa jostain tietystä valmistusvuodesta alkaen koska peräkärryjen ominaisuudet ovat hyvät ja autoille on yleensä määritelty kovin alhaiset peräkärrypainot auton omamassaan verrattuna. esim. 1500 kg omamassainen Subaru, jarruton kärry kokonaismassa max 500 kg.

        Asennevammani ei tietenkään liikenteessä ole kovin paha koska olen nopeusrajoitusten noston kannalla mutta itse ajan tietenkin rajoitusten mukaan. Monasti takanani ajaa pitkä jono autoja aivan rajoituksen mukaisesti. Olen muuten eri mieltä "asennevammani" yleistymisestä. Liikennekulttuuri Suomessa on parantunut viime vuosina huomattavasti.
        Ulkomailla ajaessani en ole koskaan nähnyt että nopeusrajoituksia tai muuten liikennesääntöjä noudatettaisiin niin hyvin kuin Suomessa. Niin kuin mainitsit, sielläkin selvitään.

        Ajoneuvokohtaisia rajoituksia tulisi noudattaa mutta olen samalla sitä mieltä että poliisin jättäessä peräkärryjen pienet ylinopeudet moottoritiellä huomiotta on se kokonaisliikenneturvallisempaa.

        Paras vaihtoehto olisi tietenkin se että kaikkien ajoneuvojen kaikki ylinopeudet tehtäisiin jollain keinolla mahdottomaksi. Elektroniset rajoittimet tai jotain sellaista tullee joskus tulevaisuudessa.

        kerron kerrankin teille totuuden.Eihän ME SUOMALAISET RIKOTA MITÄÄN TIELIIKENNE LAKEJA SE ON TOTUUS.VIERASMAALAISIA NE OVAT KYYYYLÄHÄN TÄMÄ TIEDETÄÄN.


      • niin että
        kuulkaas nyt minäpä kirjoitti:

        kerron kerrankin teille totuuden.Eihän ME SUOMALAISET RIKOTA MITÄÄN TIELIIKENNE LAKEJA SE ON TOTUUS.VIERASMAALAISIA NE OVAT KYYYYLÄHÄN TÄMÄ TIEDETÄÄN.

        Suomalaiset rikkovat yleensä lakeja & asetuksia tietämättään, kun eivät seuraa lakien muutoksia.
        Ja niitähän on ollut viimeisten 10 vuoden aikana jo niin paljon, ettei katsastajat ja poliisitkaan ole enää pysyneet muutosten perässä !


      • "suuremmassa maailmass...
        Suuremmassakaan maailmassa... kirjoitti:

        Oletkos koskaan ajanut motaria Marseillesta Pariisiin?
        Tai Hampurista Müncheniin?
        Eikös ole kummallista että niillä teillä, liikennetiheyksillä ja nopeuksilla ajoneuvokohtaiset rajoitukset toimivat, mutta härmäläisten pitää näillä pikkumotareilla ja pienillä nopeuseroillakin jo tehdä paniikkijarrutuksia. Ja väittää että ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset ovat pahasti pielessä. Ohhoh sentään!
        Ajoneuvokohtaiset rajoitukset ovat ehdottomasti paikallaan.

        ei ole samanlaista kevytperävaunukulttuuria kuin Suomessa, joten Ohhoh sentään. Olen samaa mieltä, ajoneuvukohtaiset rajoitukset ovat ehdottomasti paikallaan.


    • lakia itsekkin rikkonut

      Nyt huomaatte että jos laki on pielessä niin kukaan ei noudata. Tämän päivän kevytperävaunulla voi ihan hyvin ajaa 100 km/h
      kesäkelillä turvallisesti kun vaunu on oikein kuormattu. Samoin on muutenkin nopeusrajoitusten laita. Jos on suora leveä tie ja kesäkeli niin vaikea siinä on nykyautolla 60 km/h ajella. Poliisienkin pitäisi enemmän tutkia miten vaunu oon kuormattu ja kuorma sidottu.

      • Ja oma harkinta käyttöön...

        Moni tähän keskusteluun osallistunut näyttää ajattelevan kuten sinä: parhaiten homma sujuu kun itse päättää ja itse arvioi mikä on turvallista, järkevää ja oikein, sanokoon laki sitten ihan mitä tahansa.

        Hämmästyttävää tässä ajatuskulussa on se, että kun joku toinen tekee ja toimii yhtä itsekkäästi niin se onkin jo eri juttu ja paha juttu! Kauhea haloo nousee...

        Eipä ihme että suomalainen liikenne tuottaa niin paljon kuolonuhreja ja vammautuneita.

        "Tämän päivän kevytperävaunulla voi ihan hyvin ajaa 100 km/h"

        Vai niin. Mukavaa että jollain on tuollainen tieto hallussaan. Tosin se tieto on täysin perseestä, ja jokainen joka tuollaiseen yllyttää joutaisi heti poliisilaitokselle luovuttamaan ajokorttinsa.

        750 kg jarrutonta massaa perässä, ja voi muka "turvallisesti ajaa 100 km/h". Oi aikoja, oi tapoja, oi suurta tyhmyyttä ja kokemattomuutta!

        Kevytperävaunuksi kun vielä laajalti käsitetään kaikki enintään 3,5 tonnin vaunut. Bobcat kyytiin ja menoksi, sata lasissa, TURVALLISESTI!

        Uskon kyllä että edellisen viestin kirjoittaja on lakia rikkonut. Laki ei olekaan täydellinen, eikä valvonta; sen näkee siitä että ilmeisesti tuollakin idiootilla yhä on ajokortti.

        Nooh, eiköhän se siitä lähde...

        Yleisen edun nimeen niin on syytä ainakin toivoa.


      • pikkubee
        Ja oma harkinta käyttöön... kirjoitti:

        Moni tähän keskusteluun osallistunut näyttää ajattelevan kuten sinä: parhaiten homma sujuu kun itse päättää ja itse arvioi mikä on turvallista, järkevää ja oikein, sanokoon laki sitten ihan mitä tahansa.

        Hämmästyttävää tässä ajatuskulussa on se, että kun joku toinen tekee ja toimii yhtä itsekkäästi niin se onkin jo eri juttu ja paha juttu! Kauhea haloo nousee...

        Eipä ihme että suomalainen liikenne tuottaa niin paljon kuolonuhreja ja vammautuneita.

        "Tämän päivän kevytperävaunulla voi ihan hyvin ajaa 100 km/h"

        Vai niin. Mukavaa että jollain on tuollainen tieto hallussaan. Tosin se tieto on täysin perseestä, ja jokainen joka tuollaiseen yllyttää joutaisi heti poliisilaitokselle luovuttamaan ajokorttinsa.

        750 kg jarrutonta massaa perässä, ja voi muka "turvallisesti ajaa 100 km/h". Oi aikoja, oi tapoja, oi suurta tyhmyyttä ja kokemattomuutta!

        Kevytperävaunuksi kun vielä laajalti käsitetään kaikki enintään 3,5 tonnin vaunut. Bobcat kyytiin ja menoksi, sata lasissa, TURVALLISESTI!

        Uskon kyllä että edellisen viestin kirjoittaja on lakia rikkonut. Laki ei olekaan täydellinen, eikä valvonta; sen näkee siitä että ilmeisesti tuollakin idiootilla yhä on ajokortti.

        Nooh, eiköhän se siitä lähde...

        Yleisen edun nimeen niin on syytä ainakin toivoa.

        Kaikkiaan on aika vähän autoja joilla saa vetää 750 kg jarrutonta massaa.
        Ne joilla saa ovat oma massaltaan yli 1500 kg, lähes 2000 kg painavia autoja joiden jarrut ja muut ominaisuudet on mitoitettu kyseisille massoille.
        Jos sinä käsität kevytperävaunuksi kaikki alle 3500 kg vaunut ja laitat sen bobcatin sinne kyytiin niin sinähän tässä olet pihalla.

        Kuinka monta vammautunutta tai kuolonuhria on tuottanut kevytperäkärry onnettomuudet? Varmasti joitain mutta lehdistöstä seuraamalla en muista kuin yhden vammautuneen viime vuosilta ja siinä oli selkeästi kuormattu takapainoiseksi.

        Hämmästyttävää tässä keskustelussa on se ettet ymmärrä että oikein lastattu kärry, määräystenmukaisesti vedettynä voi tänä päivänä olla turvallinen myös 100 nopeudessa.


      • että minä olen ammattilaine...
        pikkubee kirjoitti:

        Kaikkiaan on aika vähän autoja joilla saa vetää 750 kg jarrutonta massaa.
        Ne joilla saa ovat oma massaltaan yli 1500 kg, lähes 2000 kg painavia autoja joiden jarrut ja muut ominaisuudet on mitoitettu kyseisille massoille.
        Jos sinä käsität kevytperävaunuksi kaikki alle 3500 kg vaunut ja laitat sen bobcatin sinne kyytiin niin sinähän tässä olet pihalla.

        Kuinka monta vammautunutta tai kuolonuhria on tuottanut kevytperäkärry onnettomuudet? Varmasti joitain mutta lehdistöstä seuraamalla en muista kuin yhden vammautuneen viime vuosilta ja siinä oli selkeästi kuormattu takapainoiseksi.

        Hämmästyttävää tässä keskustelussa on se ettet ymmärrä että oikein lastattu kärry, määräystenmukaisesti vedettynä voi tänä päivänä olla turvallinen myös 100 nopeudessa.

        ...jota kaltaisesi amatööri yrittää opastaa. Ja teet sen vääristämällä faktoja.

        Sinulta amatöörinä on jäänyt huomaamatta että hyvin monet merkittävät autonvalmistajat rajaavat kytkentämassat jarruttoman vaunun kohdalla kirkkaasti alle tuon "enintään puolet vetoauton omamassasta".

        Amatööri, miksikähän luulet näin tapahtuvan? Eikö mieleesi ole juolahtanut että kyseessä on juuri se jarruton massa, jolle vetoauton jarrut eivät riitä.

        Tutustuhan testituloksiin niin havaitset miten tolkuttoman pitkä on jarrutusmatka jarruttomalla kärryllä jarrullisen verrattuna.

        Niin että älä jauha paskaa asioista joista et tiedä, joita et ymmärrä, ja jotka ilmeisesti ovat sinulle aivan liian vaikeatajuisia. Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.

        Kyllä näillä jarruttomilla on hengestä päästy. Jopa siten että tutkijalautakuntakaan ei ole kiinnittänyt huomiota runsaaseen kytkentämassan ylitykseen, vaan on tuijottanut vain tuota pyhää lukua 750 kg.

        Eikä vauhtia ko. tapauksessakaan ollut edes tuota sallittua 80 km/h.

        On todella hämmästyttävää miten vähän kaltaisesi amatööri ymmärtää niistä voimista jota vaikuttavat henkilöauton ja jarruttoman perävaunun muodostamaan yhdistelmään, aivan huolimatta siitä miten oikeaoppisesti vaunu on lastattu.

        Kuitenkin kaikki tämä tieto on saatavilla. Siihen kannattaisi tutustua ennen kuin aloittaa typerän mölinän.

        Onneksi päättäjillä nämä tiedot ovat käytettävissä, joten kaltaistesi aivottomien kansanäänestyksellä ei, taivaan kiitos, ratkaisuja tehdä.

        Toivottavasti itsekeskeisessä tietämättömyydessäsi tapat vain itsesi etkä vastaantulijaa.

        Niin, luuletko muuten että määritelmä kevytperävaunu tarkoittaa vain jarrutonta perävaunua? Jo tuo harhaluulosi osoittaa miten totaalisesti olet ajoneuvotekniikasta pihalla.

        Sääliksi käy.


      • Perävaunumyyjä

        Mielenkiinnolla olen seurannut tätä keskustelua. Luin juuri läpi kaikki esitetyt näkemykset.

        Ensinnäkin näyttää joiltakin unohtuneen se, että suurin osa jarruttomista perävaunuista on ns. mökkiliikennekäytössä. Niitä siis ei välttämättä käytetä kuin muutaman kerran vuodessa. Kuljettajan kokemus perävaunun vedosta voi olla jokseenkin vähäinen.

        Eri maissa on erilaisia käytäntöjä. Kenties meilläkin voisi soveltaa eteläisemmästä Euroopasta tuttua käytäntöä, jossa ajoneuvon/perävaunun suurin sallittu nopeus on tie- ja aluekohtainen, ja se on osoitettu vaunun perään merkityin pyörein tarroin. Esimerkiksi 60, 80, 100.

        Aivan kuormauksen korkeasta laadusta riippumatta 100 km/h lienee liian suuri nopeus useimmilla teillä, mutta toisaalta moottoriteillä saattaisi tuo nopeus olla hyväksyttävissä - kukaanhan ei estä ajamasta hiljempaa.

        En siis allekirjoita väittämää että tämän päivän peräkärrylle 100 km/h olisi yleispätevästi sopiva. Tiekohtaisesti saattaisin kuitenkin nähdä että moottoritiellä se olisi, ehkä, aivan ok.

        Periaate tietysti on selkeä: laki on laki ja sitä tulee noudattaa, vaikka henkilökohtaisesti kokisi sen tarpeettoman ankaraksi.

        Joten jospa ajelisimme sitä lain sallimaa 80 km/h nopeutta siihen asti kun ja jos laki muuttuu.


      • Jokeritässä taas
        että minä olen ammattilaine... kirjoitti:

        ...jota kaltaisesi amatööri yrittää opastaa. Ja teet sen vääristämällä faktoja.

        Sinulta amatöörinä on jäänyt huomaamatta että hyvin monet merkittävät autonvalmistajat rajaavat kytkentämassat jarruttoman vaunun kohdalla kirkkaasti alle tuon "enintään puolet vetoauton omamassasta".

        Amatööri, miksikähän luulet näin tapahtuvan? Eikö mieleesi ole juolahtanut että kyseessä on juuri se jarruton massa, jolle vetoauton jarrut eivät riitä.

        Tutustuhan testituloksiin niin havaitset miten tolkuttoman pitkä on jarrutusmatka jarruttomalla kärryllä jarrullisen verrattuna.

        Niin että älä jauha paskaa asioista joista et tiedä, joita et ymmärrä, ja jotka ilmeisesti ovat sinulle aivan liian vaikeatajuisia. Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.

        Kyllä näillä jarruttomilla on hengestä päästy. Jopa siten että tutkijalautakuntakaan ei ole kiinnittänyt huomiota runsaaseen kytkentämassan ylitykseen, vaan on tuijottanut vain tuota pyhää lukua 750 kg.

        Eikä vauhtia ko. tapauksessakaan ollut edes tuota sallittua 80 km/h.

        On todella hämmästyttävää miten vähän kaltaisesi amatööri ymmärtää niistä voimista jota vaikuttavat henkilöauton ja jarruttoman perävaunun muodostamaan yhdistelmään, aivan huolimatta siitä miten oikeaoppisesti vaunu on lastattu.

        Kuitenkin kaikki tämä tieto on saatavilla. Siihen kannattaisi tutustua ennen kuin aloittaa typerän mölinän.

        Onneksi päättäjillä nämä tiedot ovat käytettävissä, joten kaltaistesi aivottomien kansanäänestyksellä ei, taivaan kiitos, ratkaisuja tehdä.

        Toivottavasti itsekeskeisessä tietämättömyydessäsi tapat vain itsesi etkä vastaantulijaa.

        Niin, luuletko muuten että määritelmä kevytperävaunu tarkoittaa vain jarrutonta perävaunua? Jo tuo harhaluulosi osoittaa miten totaalisesti olet ajoneuvotekniikasta pihalla.

        Sääliksi käy.

        "Sinulta amatöörinä on jäänyt huomaamatta että hyvin monet merkittävät autonvalmistajat rajaavat kytkentämassat jarruttoman vaunun kohdalla kirkkaasti alle tuon "enintään puolet vetoauton omamassasta".
        Amatööri, miksikähän luulet näin tapahtuvan? Eikö mieleesi ole juolahtanut että kyseessä on juuri se jarruton massa, jolle vetoauton jarrut eivät riitä."
        Tuo sallittu massa on juuri se jolle vetoauton jarrut riittävät...

        "Tutustuhan testituloksiin niin havaitset miten tolkuttoman pitkä on jarrutusmatka jarruttomalla kärryllä jarrullisen verrattuna. "
        Ei olisi uskonut mutta kun tarkemmin ajattelee niin samalla vetoautolla ja samanpainoisella kärryllä varmasti on juuri näin.

        "Kyllä näillä jarruttomilla on hengestä päästy. Jopa siten että tutkijalautakuntakaan ei ole kiinnittänyt huomiota runsaaseen kytkentämassan ylitykseen, vaan on tuijottanut vain tuota pyhää lukua 750 kg."
        Minäkin uskon että hengestä pääsee runsaalla kytkentämassan ylityksellä mutta mitä se tähän keskusteluun kuuluu.


        "Niin, luuletko muuten että määritelmä kevytperävaunu tarkoittaa vain jarrutonta perävaunua? Jo tuo harhaluulosi osoittaa miten totaalisesti olet ajoneuvotekniikasta pihalla. "
        Ei, en luule, niin en ole kirjoittanut missään kohdassa. Aiemmasta kirjoituksestasi voi päätellä että tarkoitat itse kevytperävaunulla kaikkia alle 3500 kg painavia...

        "jota kaltaisesi amatööri yrittää opastaa. Ja teet sen vääristämällä faktoja. "
        Kerro nyt mitä faktoja vääristän niin muutkin lukijat saavat tietää..


        Kirjoituksista ei voi päätellä minkä alan ammattilainen olet joten senkin voit kertoa.
        Jos villi arvaus sallitaan niin erään suuren eteläsuomalaisen kaupungin liikennesuunnittelija...


      • ajatuskella, jos ajatusta on
        Jokeritässä taas kirjoitti:

        "Sinulta amatöörinä on jäänyt huomaamatta että hyvin monet merkittävät autonvalmistajat rajaavat kytkentämassat jarruttoman vaunun kohdalla kirkkaasti alle tuon "enintään puolet vetoauton omamassasta".
        Amatööri, miksikähän luulet näin tapahtuvan? Eikö mieleesi ole juolahtanut että kyseessä on juuri se jarruton massa, jolle vetoauton jarrut eivät riitä."
        Tuo sallittu massa on juuri se jolle vetoauton jarrut riittävät...

        "Tutustuhan testituloksiin niin havaitset miten tolkuttoman pitkä on jarrutusmatka jarruttomalla kärryllä jarrullisen verrattuna. "
        Ei olisi uskonut mutta kun tarkemmin ajattelee niin samalla vetoautolla ja samanpainoisella kärryllä varmasti on juuri näin.

        "Kyllä näillä jarruttomilla on hengestä päästy. Jopa siten että tutkijalautakuntakaan ei ole kiinnittänyt huomiota runsaaseen kytkentämassan ylitykseen, vaan on tuijottanut vain tuota pyhää lukua 750 kg."
        Minäkin uskon että hengestä pääsee runsaalla kytkentämassan ylityksellä mutta mitä se tähän keskusteluun kuuluu.


        "Niin, luuletko muuten että määritelmä kevytperävaunu tarkoittaa vain jarrutonta perävaunua? Jo tuo harhaluulosi osoittaa miten totaalisesti olet ajoneuvotekniikasta pihalla. "
        Ei, en luule, niin en ole kirjoittanut missään kohdassa. Aiemmasta kirjoituksestasi voi päätellä että tarkoitat itse kevytperävaunulla kaikkia alle 3500 kg painavia...

        "jota kaltaisesi amatööri yrittää opastaa. Ja teet sen vääristämällä faktoja. "
        Kerro nyt mitä faktoja vääristän niin muutkin lukijat saavat tietää..


        Kirjoituksista ei voi päätellä minkä alan ammattilainen olet joten senkin voit kertoa.
        Jos villi arvaus sallitaan niin erään suuren eteläsuomalaisen kaupungin liikennesuunnittelija...

        Niin huomaat kyllä ristiriitaisuudet tarinoissasi.

        Kevytperävaunuiksi kutsutaan kaikkia alle 3,5 tonnin kokonaismassaisia perävaunuja. Ajoneuvoluokittain ne jakaantuvat kahteen eri tyhmään; O1 ja O2 luokan perävaunuihin.

        Olen perävaunualan raskaan sarjan ammattilainen, en liikennesuunnittelija. Ammattilainen säädöstön suhteen, ja ammattilainen perävaunujen käytön suhteen.

        Mutta kuten sanoin, lue omat juttusi uudestaan.


      • käsite
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Mielenkiinnolla olen seurannut tätä keskustelua. Luin juuri läpi kaikki esitetyt näkemykset.

        Ensinnäkin näyttää joiltakin unohtuneen se, että suurin osa jarruttomista perävaunuista on ns. mökkiliikennekäytössä. Niitä siis ei välttämättä käytetä kuin muutaman kerran vuodessa. Kuljettajan kokemus perävaunun vedosta voi olla jokseenkin vähäinen.

        Eri maissa on erilaisia käytäntöjä. Kenties meilläkin voisi soveltaa eteläisemmästä Euroopasta tuttua käytäntöä, jossa ajoneuvon/perävaunun suurin sallittu nopeus on tie- ja aluekohtainen, ja se on osoitettu vaunun perään merkityin pyörein tarroin. Esimerkiksi 60, 80, 100.

        Aivan kuormauksen korkeasta laadusta riippumatta 100 km/h lienee liian suuri nopeus useimmilla teillä, mutta toisaalta moottoriteillä saattaisi tuo nopeus olla hyväksyttävissä - kukaanhan ei estä ajamasta hiljempaa.

        En siis allekirjoita väittämää että tämän päivän peräkärrylle 100 km/h olisi yleispätevästi sopiva. Tiekohtaisesti saattaisin kuitenkin nähdä että moottoritiellä se olisi, ehkä, aivan ok.

        Periaate tietysti on selkeä: laki on laki ja sitä tulee noudattaa, vaikka henkilökohtaisesti kokisi sen tarpeettoman ankaraksi.

        Joten jospa ajelisimme sitä lain sallimaa 80 km/h nopeutta siihen asti kun ja jos laki muuttuu.

        "kevytperävaunu" se jota ajoneuvolaissa nimitetään O1-luokan ajoneuvoksi ?
        Ja se O2-luokan sitten ei olis "kevytperävaunu"

        "Periaate tietysti on selkeä: laki on laki ja sitä tulee noudattaa, vaikka henkilökohtaisesti kokisi sen tarpeettoman ankaraksi."
        Mitenkäs viranomaisetkin saataisiin noudattamaan tätä periaatetta ?
        Tää nykysysteemi, jossa vasta oikeudessa vapautetaan aiheetta syytetty ja sitten maksetaan verovaroista korvauksia aiheetta syytetylle ei ole oikein hyvä juttu, vaikkakin parempi kuin aiheetta tuomittu olisi. Ts. se mitä ei ole laissa kielletty olisi sallittua. Entäs mitenkäs olisi tiedotusvelvoite viranomaisille silloin kun asiaa ei ole laissa, vaan jossain ministeriön ohjeessa. Mistäs nykyään tavallinen ihminen saa tiedon edes ko. ohjeen olemassaolon, että sitä voisi julkisuuslain perusteella vaatia nähtäväkseen ?


      • R-luokan
        ajatuskella, jos ajatusta on kirjoitti:

        Niin huomaat kyllä ristiriitaisuudet tarinoissasi.

        Kevytperävaunuiksi kutsutaan kaikkia alle 3,5 tonnin kokonaismassaisia perävaunuja. Ajoneuvoluokittain ne jakaantuvat kahteen eri tyhmään; O1 ja O2 luokan perävaunuihin.

        Olen perävaunualan raskaan sarjan ammattilainen, en liikennesuunnittelija. Ammattilainen säädöstön suhteen, ja ammattilainen perävaunujen käytön suhteen.

        Mutta kuten sanoin, lue omat juttusi uudestaan.

        ajoneuvoja kutsuta kevytperävaunuiksi, vaikka olisivatkin alle 3.5-tonnisia. Ja nyt kysymys, saako R-luokan perävaunua vetää muulla kuin traktorilla yleisellä tiellä, jos ko. ajoneuvo on rekisterissä ?


      • Traktorikalusto ja raskas k...
        R-luokan kirjoitti:

        ajoneuvoja kutsuta kevytperävaunuiksi, vaikka olisivatkin alle 3.5-tonnisia. Ja nyt kysymys, saako R-luokan perävaunua vetää muulla kuin traktorilla yleisellä tiellä, jos ko. ajoneuvo on rekisterissä ?

        ...niille kuuluville palstoille. Muuten joudutaan ojasta allikkoon eli puhtaaseen viisasteluun.

        Luullakseni 99 % tämän palstan lukijoista on kiinnostunut kevytperävaunuista, siis O1 ja O2 ajoneuvoluokkiin kuuluvista perävaunuista.


      • alkuperäisestä aiheesta...
        käsite kirjoitti:

        "kevytperävaunu" se jota ajoneuvolaissa nimitetään O1-luokan ajoneuvoksi ?
        Ja se O2-luokan sitten ei olis "kevytperävaunu"

        "Periaate tietysti on selkeä: laki on laki ja sitä tulee noudattaa, vaikka henkilökohtaisesti kokisi sen tarpeettoman ankaraksi."
        Mitenkäs viranomaisetkin saataisiin noudattamaan tätä periaatetta ?
        Tää nykysysteemi, jossa vasta oikeudessa vapautetaan aiheetta syytetty ja sitten maksetaan verovaroista korvauksia aiheetta syytetylle ei ole oikein hyvä juttu, vaikkakin parempi kuin aiheetta tuomittu olisi. Ts. se mitä ei ole laissa kielletty olisi sallittua. Entäs mitenkäs olisi tiedotusvelvoite viranomaisille silloin kun asiaa ei ole laissa, vaan jossain ministeriön ohjeessa. Mistäs nykyään tavallinen ihminen saa tiedon edes ko. ohjeen olemassaolon, että sitä voisi julkisuuslain perusteella vaatia nähtäväkseen ?

        Kohta jo keskustellaan kuolemantuomioista ja vääristä kelan korvausperiaatteista.

        Pysyttäisiinkö alkuperäisessä aiheessa?


      • SUURIN

        sallittu nopeus perävaunulla on 80km/h, ei siis 60km/h kuten typerässä kirjoituksessasi väitit.
        Kuormaus- ja sidontavalvonnasta toki olen samaa mieltä. Nykyautoilijoiden ajotaitoihin tosin nykyisetkin rajoitukset ovat aivan liikaa.


      • joopa joo
        SUURIN kirjoitti:

        sallittu nopeus perävaunulla on 80km/h, ei siis 60km/h kuten typerässä kirjoituksessasi väitit.
        Kuormaus- ja sidontavalvonnasta toki olen samaa mieltä. Nykyautoilijoiden ajotaitoihin tosin nykyisetkin rajoitukset ovat aivan liikaa.

        ???


      • vituttaa""

        TÄMÄN PÄIVÄN KÄRRYILLÄ!

        Suurin osa on halpiskamaa, aivan rakenteellisen hajoamisen pisteessä, ikinä ei ole huollettu, kuormattu lähes poikkeuksetta yli, kuormaa ei ole sidottu, painopiste on ihan päin helvettiä ja kuski luulee olevansa maailman paras vetäjä - vaikka kärry on seissyt ruosteessa ties kuinka monta vuotta............sitä se on.


      • näinon, järki käteen

        JOs moottoritiellä posottelee 120km/h vaunupoloinen perässä lentäen, on ylinopeutta jo 40km/h.

        Lain mukaan tuon rajan ylittämisen jälkeen kortti laitetaan kuskilta poikkeuksetta kuivumaan, ja sakot päälle.

        Muistutuksena että moottoritiellä ei ole mikään pakko kärryn kanssa ajella, vaan yleensä vieressä kulkee "vanha" tie, rajoituksella 80km/h ja kukaan ei aja ohi ja liikennettä on vähän. Siis järki käteen!


      • on 80km/h

        ei siis 60km /h kuten jostain syystä virheellisesti väitit. Oikein kuormatuilla kärryillä sekään ei varmaan ole liian suuri nopeus jos kuljetuksen muut edellytykset täyttyvät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3502
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3011
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2376
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1464
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe