Olen saamassa äippäloman sijaisuuden kelasta, ja nyt kiinnostaisi tietää, että miten ko. paikassa on viihdytty?
Millainen on ollut palkkanne/työsuhde-edut/työajat? Onko työ ollut tylsää/monipuolista?
Kela
5
8165
Vastaukset
- entinen kelalainen
Tähän on pakko heittää oma kommentti.
Onneksi olkoon työpaikasta. Itse olin Kelassa määräaikaisena työntekijänä yhteensä melkein 2 vuotta. Aluksi viihdyn erittäin hyvin, liiankin hyvin, ja työstä työkavereista ja kaikesta siihen liittyvästä (työpaikan kautta järjestetyt jumpat esim.) muodostui liian suuri osa elämääni. Sain aina seuraavan lyhytaikaisen määräaikaisen työsopimuksen toisensa jälkeen (laiton määräaikaisten työsopimusten ketjutus...?), ja mulle lupailtiin alusta alkaen vakipaikkaa kyseisestä toimistosta. Minä nuorena ja naiivina uskoin, ja lopulta sain pettyä katkerasti, kun mun sijastani vakituiseksi työntekijäksi valittiin toinen samassa toimistossa määräaikaisena ollut henkilö (joka oli mua parikymmentä vuotta vanhempi ja huonommin koulutettu, vähemmän työkokemusta Kelasta). Tämä oli kova paikka, ja herättää edelleenkin usean vuoden jälkeen katkeria tunteita. Älä sinä tee samaa virhettä!!
Sinänsä työnantajana Kela on hyvä, jos ei oteta huomioon vaatimatonta palkkaa. Huonoa palkkaa kompensoi erittäin kattava työterveyshuolto (sisältää esim. yksityishammaslääkärin palvelut, itse ei tarvitse maksaa senttiäkään) ja lounasetu, päivän aterian saa ilmaiseksi, lisäksi meillä oli myös aamupala työpaikan puolesta. Lomia kertyy enemmän kuin yksityisellä, ja työaika on muistaakseni 36 tuntia 15 min. viikossa, liukuva työaika. Palkasta ei kannata puhua: itse aloitin alle 1000 euron kuukausipalkalla!!! Nykyään kai aloittelevan asiakasneuvojan alkupalkka on n. 1500 euroa.
Työstä pidin, pienessä toimistossa se oli monipuolista kun kaikki oli vuorotellen asiakaspalvelussa tiskillä ja kaikki osallistui puhelinpalveluun, jokainen vuorollaan avasi postit jne... Isossa toimistossa saattaa olla työt organisoitu eri tavalla. Pelkkää asiakaspalvelua tai pelkkää hakemusten ratkaisua ei ainakaan meikäläinen jaksaisi, liian yksitoikkoista. Juuri se monipuolisuus ja vaihtelevuus oli iso plussa, ja tietysti se että tapasi monenlaisia asiakkaita.
Kun olet aloittanut työsi, kerro ihmeessä kokemuksiasi! Mulle itselleni jäi kyllä Kelasta päällimmäiseksi mieleen sellainen ikävä olo, että siellä käytettiin mua hyväksi. Kun olin jo aikoja sitten lopettanut Kelassa, olisin päässyt sinne takaisin kesätyöntekijäksi, mutta palkka olisi ollut harjoittelijan palkka - EI KIITOS!! Loukkaavaa suorastaan, mun koulutuksen ja ammattitaidon aliarviointia. Onneksi Kelan jälkeen pääsin työpaikkaan, jossa osataan arvostaa mun yliopistokoulutustani ja maksetaan huomattavasti isompaa palkkaa.
Tässä mun vuodatukseni. Sun kohdalla Kela voi toki hyvinkin olla hyvä kokemus, mulle se vain ei ollut se oikea paikka.- :/..
Mulla myös tuo ruokaetu, mutta itseasiassa ei kyllä kiinnosta käyttää ruokkista niiden tätien kanssa..
Onkohan tuo hammaslääkärietu ihan joka kunnassa, vai vaan sulla siellä missä olit? Se on nimittäin hirveän hyvä etu!
Yhdyn edelliseen puhujaan palkasta... Järkyttävän huono, en olisi uskonut!
Minkä ajan jälkeen on toivoa harjoittelijan palkan nousemisesta ns. tvallisten kastiin? Olen jo jonkin aikaa odotellut liksan nousua.
Poditko tylsyyttä esim. kuvaus-hommissa? - edellinen kirjoittaja
:/.. kirjoitti:
Mulla myös tuo ruokaetu, mutta itseasiassa ei kyllä kiinnosta käyttää ruokkista niiden tätien kanssa..
Onkohan tuo hammaslääkärietu ihan joka kunnassa, vai vaan sulla siellä missä olit? Se on nimittäin hirveän hyvä etu!
Minkä ajan jälkeen on toivoa harjoittelijan palkan nousemisesta ns. tvallisten kastiin? Olen jo jonkin aikaa odotellut liksan nousua.
Poditko tylsyyttä esim. kuvaus-hommissa?Tosta palkasta. Mun kohdallani se meni niin, että ekan kesän kun olin Kelassa vuosilomansijaisen tittelillä töissä, silloin palkka jäi alle 1000 euroon. Se oli se yksi kesä, seuraavana kesänä kun menin samaan työhön, sain "ylennyksen" asiakasneuvojaksi ja palkka oli se mikä silloin oli taulukkojen mukaan asiakasneuvojan aloituspalkka. Vähitellen tuli jokunen "henkilökohtainen piste" mitkä nosti palkkaa jokusilla kymmenillä euroilla. Lopultakaan en muistaakseni koskaan päässyt kuitenkaan edes 1500 euroon asti!! Kela ei todellisuudessa ainakaan koulutuksesta piittaa eikä koulutuksesta ole minkäännäköistä hyötyä, sanoisin päinvastoin että siitä on haittaa (ainakin pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki muut työntekijät on merkonomeja). Itselläni oli koko ajan yliopistotutkinto suoritettuna, mutta eipä se ainakaan palkassa näkynyt, vaan olin tottakai koko toimiston huonoiten palkattu työntekijä. Mua kiinnostais tietää euroissa mikä on tuo harjoittelijan palkka? Ja jos saat harjoittelijan palkkaa, minkälaisia työtehtäviä sulla on? Ootko päässyt halutessasi koulutuksiin? Miten kauan olet ehtinyt olla töissä?
Edellä kysyttiin tylsyydestä... Joo kyllä, skannaus jos mikä on tylsää hommaa!!! Samoin postin avaus. Onneksi ne hommat kiersi ainakin meillä niin, että kaikki teki niitä vuorotellen, eikä pienessä toimistossa olisi edes ollut skannattavaa koko päiväksi. Eräässä toisessa työpaikassa jouduin tekemään nimenomaan em. skannausta ja postin avausta ihan päätoimisesti, päivästä toiseen, ja olin täysin tympääntynyt koko työpaikkaan heti parin päivän jälkeen. Onni onnettomuudessa, että ymmärsin lähteä sieltäkin pois!! - edellistä
:/.. kirjoitti:
Poditko tylsyyttä esim. kuvaus-hommissa?Tuli vielä mieleeni: oletko kysynyt esimieheltäsi tuosta palkastasi? Jos et, kannattaisi ehkä ottaa asia puheeksi. Muuten voit joutua odottelemaan palkankorotusta ties miten pitkään (esimies ns. "unohtaa" koko asian).
Itselläni hyviä kokemuksia paremman palkan pyytämisestä. Olin allekirjoittamassa työsopimusta (sillä kertaa en Kelassa), ja siinä vaiheessa päätin yrittää, josko palkkaa saisi nostettua... Mulle tarjottiin etuuskäsittelijän työstä alle 1500 euroa, mikä tuntui todella vähältä. En tietenkään mitään huippupalkkaa saanut, mutta kuitenkin, sain yksinkertaisesti pyytämällä melkein 100 euroa lisää kuukausipalkkaa. Kannatti mun mielestäni!
- Nimetön
Yli 40-vuoden kokemuksella voin vastata että tylsyys on kaukana tässä työssä. Valikoimassa piisaa; ts. monipuolisuutta löytyy!!!
Viihtymiseen vaikuttaa paljon millaiset työkamut
onnistut saamaan.. Avoin mieli ja silmät ovat tarpeen...
Mutta tervetulemas!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk913829Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921989Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871803- 1441672
- 1621493
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1021493Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651478Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671432Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001344- 861297