Genitaalialueen pesu?

nimetön201

Kuinka usein ja miten pesette, etenkin naiset, genitaalialueenne (ulkosynnytinalueet siis)?

Olen koko ikäni tottunut pesemään kerran tai kaksi päivässä ja käyttämään apteekin mietoja happamia saippua- tai pesuliuoksia, mutta nyt sain lääkäriltä käskyn siirtyä pelkkään veteen. Se ei kuitenkaan tunnu tepsivän.

25

17013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skäri

      ei tepsi? Tarkoitatko, että alapääsi tuoksuu siltä miltä sen pitääkin?

      Etenkään naisten ei tulisi käyttää mitään pesuaineita alapesuun, paitsi poikkeustapauksissa. Alapesuun kehitetyt tuotteet tappavat tarpeellista bakteerikantaa, ja siten altistavat hiivalle ja muille tulehduksille. On hyvä että peset alapääsi päivittäin, mutta pelkkä vesi tosiaankin riittää!

      Meillä taitaa olla nyt käsillä sellainen sukupolvi, joka ei tajua sitä, että ihminen ei luonnostaan haise deodorantille, eikä kuulukaan. Ex-kansanedustaja Rosa Meriläinen piti jokin aika sitten rinnassaan pinssiä, jossa luki: "Vittu haisee hyvälle". Jos olet jo siinä iässä, että käyt gynekologilla, niin alkaa olla aika tunnistaa sen oman alapään haju. Joka tosin minusta on tuoksu - poikaystävästäsi puhumattakaan. :)

      • alkup.

        Ei kyse ole ollenkaan tuoksusta vaan valkoisesta tavarasta, jota ei saa pois. Eikä kyseessä ole samanlainen valkoinen mönjä kuin hiivatulehduksen yhteydessä joten siitä tuskin on kyse.


      • vuoto...
        alkup. kirjoitti:

        Ei kyse ole ollenkaan tuoksusta vaan valkoisesta tavarasta, jota ei saa pois. Eikä kyseessä ole samanlainen valkoinen mönjä kuin hiivatulehduksen yhteydessä joten siitä tuskin on kyse.

        Tietty määrä valkovuoto on normaalia!!! Sitä kuuluu tulla, muuten on jokin pielessä. Ei se ole mikään vika. Kyllä pelkkä vesipesu riittää.


      • valkoisen...
        alkup. kirjoitti:

        Ei kyse ole ollenkaan tuoksusta vaan valkoisesta tavarasta, jota ei saa pois. Eikä kyseessä ole samanlainen valkoinen mönjä kuin hiivatulehduksen yhteydessä joten siitä tuskin on kyse.

        ...tavaran oot sinne sitten tukkinu???


      • Skäri
        alkup. kirjoitti:

        Ei kyse ole ollenkaan tuoksusta vaan valkoisesta tavarasta, jota ei saa pois. Eikä kyseessä ole samanlainen valkoinen mönjä kuin hiivatulehduksen yhteydessä joten siitä tuskin on kyse.

        Puhutkohan nyt valkovuodosta? Siis vaaleasta vuodosta, jota tulee emättimestä pikkuhousuihin? Se on normaalia, ja sitä pitääkin tulla!

        Jos kyse on jostain muusta "valkoisesta tavarasta jota ei saa pois" ???, niin sitten kannattaa mennä sukupuolitautitesteihin.


      • ..mitä tarkoitat?
        alkup. kirjoitti:

        Ei kyse ole ollenkaan tuoksusta vaan valkoisesta tavarasta, jota ei saa pois. Eikä kyseessä ole samanlainen valkoinen mönjä kuin hiivatulehduksen yhteydessä joten siitä tuskin on kyse.

        Niin, tarkoitatkohan sitä valkeaa möhnää, mitä tulee häpyhuulten väliin ja klitoriksen hupun alle? (sitä joka vastaa miesten terskan alle kertyvää "munajuustoa"). Ei siis ole valkovuotoa.
        En mäkään sitä pelkällä vesipesulla pois saa. En vaikka kuinka hinkaisi. Muuten pesen vedellä, mutta jos haluan saada paikat kunnolla puhtaaksi, käytän alapään pesunestettä. Oon itsekin tota pesuhommaa mietiskellyt, et kun vesi ei aina riitä. Olis kannattanut varmaan laittaa tää tonne naistenterveyspalstalle. Eikö tällaista tosiaan keillään muilla ole?


      • minulla ainakin
        ..mitä tarkoitat? kirjoitti:

        Niin, tarkoitatkohan sitä valkeaa möhnää, mitä tulee häpyhuulten väliin ja klitoriksen hupun alle? (sitä joka vastaa miesten terskan alle kertyvää "munajuustoa"). Ei siis ole valkovuotoa.
        En mäkään sitä pelkällä vesipesulla pois saa. En vaikka kuinka hinkaisi. Muuten pesen vedellä, mutta jos haluan saada paikat kunnolla puhtaaksi, käytän alapään pesunestettä. Oon itsekin tota pesuhommaa mietiskellyt, et kun vesi ei aina riitä. Olis kannattanut varmaan laittaa tää tonne naistenterveyspalstalle. Eikö tällaista tosiaan keillään muilla ole?

        Minä otan sen pois kynsillä. En tietenkään raavi, vaan hellästi rapsuttelen sen pois ennen pesua. Toimii hyvin, sanoisin että jopa paremmin kuin pesunesteet.


      • Skäri
        ..mitä tarkoitat? kirjoitti:

        Niin, tarkoitatkohan sitä valkeaa möhnää, mitä tulee häpyhuulten väliin ja klitoriksen hupun alle? (sitä joka vastaa miesten terskan alle kertyvää "munajuustoa"). Ei siis ole valkovuotoa.
        En mäkään sitä pelkällä vesipesulla pois saa. En vaikka kuinka hinkaisi. Muuten pesen vedellä, mutta jos haluan saada paikat kunnolla puhtaaksi, käytän alapään pesunestettä. Oon itsekin tota pesuhommaa mietiskellyt, et kun vesi ei aina riitä. Olis kannattanut varmaan laittaa tää tonne naistenterveyspalstalle. Eikö tällaista tosiaan keillään muilla ole?

        En ole koskaan kuullut, että aikuisella naisella olisi tuollaista. Mutta enhän minä tietysti kaikkien maailman naisten kanssa ole aiheesta keskustellut.

        Pikkutytöillä on joskus tuollaista "karstaa" pimpissä, jos pesu on jäänyt vähemmälle ja pylly puskapissan jälkeen pyyhkimättä, lähinnä kesäisin.

        Olisi kiinnostavaa kuulla asiantuntijalta (gyneltä) mitä tuo töhnä on ja miksi sitä joillekin tulee. Voihan kyseessä olla jonkinlainen yksilöllinen bakteerikannan vaihtelu. Eihän kaikille tule esim. hammaskiveä, ja toisille tulee, vaikka hoitaisivat hampaitaan hyvin.

        Jään odottamaan kirjoittajaa, joka antaa tälle ilmiölle selityksen.


      • kanssakki
        Skäri kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut, että aikuisella naisella olisi tuollaista. Mutta enhän minä tietysti kaikkien maailman naisten kanssa ole aiheesta keskustellut.

        Pikkutytöillä on joskus tuollaista "karstaa" pimpissä, jos pesu on jäänyt vähemmälle ja pylly puskapissan jälkeen pyyhkimättä, lähinnä kesäisin.

        Olisi kiinnostavaa kuulla asiantuntijalta (gyneltä) mitä tuo töhnä on ja miksi sitä joillekin tulee. Voihan kyseessä olla jonkinlainen yksilöllinen bakteerikannan vaihtelu. Eihän kaikille tule esim. hammaskiveä, ja toisille tulee, vaikka hoitaisivat hampaitaan hyvin.

        Jään odottamaan kirjoittajaa, joka antaa tälle ilmiölle selityksen.

        pelkkä vesi pesu riittää aina joskus mieheni valitti että kun imee minua niin siellä hupun reunoilla on tosiaan jotain mutta kun imin sitä silmät nurinpäin lastin mahaani niin kyllä valituskin lakkasi


      • ...
        kanssakki kirjoitti:

        pelkkä vesi pesu riittää aina joskus mieheni valitti että kun imee minua niin siellä hupun reunoilla on tosiaan jotain mutta kun imin sitä silmät nurinpäin lastin mahaani niin kyllä valituskin lakkasi

        pesen, joka päivä kun suihkussa käyn niin samalla aineella kun muun vartalon. koskaan ei ole mitään ongelmia asiasta tullut. mitä haittaa siitä siis voi olla?


      • tuli valkoista
        Skäri kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut, että aikuisella naisella olisi tuollaista. Mutta enhän minä tietysti kaikkien maailman naisten kanssa ole aiheesta keskustellut.

        Pikkutytöillä on joskus tuollaista "karstaa" pimpissä, jos pesu on jäänyt vähemmälle ja pylly puskapissan jälkeen pyyhkimättä, lähinnä kesäisin.

        Olisi kiinnostavaa kuulla asiantuntijalta (gyneltä) mitä tuo töhnä on ja miksi sitä joillekin tulee. Voihan kyseessä olla jonkinlainen yksilöllinen bakteerikannan vaihtelu. Eihän kaikille tule esim. hammaskiveä, ja toisille tulee, vaikka hoitaisivat hampaitaan hyvin.

        Jään odottamaan kirjoittajaa, joka antaa tälle ilmiölle selityksen.

        "karstaa" vielä n.3 vuotta sitten mutta sain omalääkäriltä reseptin Ceridalia varten kun kärsin myös erittäin kuivasta ihosta. Lääkärini mukaan alapään "karsta" johtui myös kuivuudesta, joten pesu pelkällä vedellä ja voitelu Ceridalilla. Jo parin kuukauden jälkeen loppui valkoisuus eikä ole enää ongelmia sen suhteen. Ihokin jo parempi, kun otin vielä kalaöljykapselit käyttöön.
        nainen 51v


      • Beatrix*
        Skäri kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut, että aikuisella naisella olisi tuollaista. Mutta enhän minä tietysti kaikkien maailman naisten kanssa ole aiheesta keskustellut.

        Pikkutytöillä on joskus tuollaista "karstaa" pimpissä, jos pesu on jäänyt vähemmälle ja pylly puskapissan jälkeen pyyhkimättä, lähinnä kesäisin.

        Olisi kiinnostavaa kuulla asiantuntijalta (gyneltä) mitä tuo töhnä on ja miksi sitä joillekin tulee. Voihan kyseessä olla jonkinlainen yksilöllinen bakteerikannan vaihtelu. Eihän kaikille tule esim. hammaskiveä, ja toisille tulee, vaikka hoitaisivat hampaitaan hyvin.

        Jään odottamaan kirjoittajaa, joka antaa tälle ilmiölle selityksen.

        Tuo erite, jota kertyy naisen klitoriksen hupun alle ja myös sen ympärille, on samaa kamaa, kuin miehen esinahan alle kertyvä juttu. Hienolta nimeltään smegma, suomeksi esinahkatali. Samainen erite on se, joka antaa naisen ja miehen sukuelimille niiden tyypillisen tuoksun. Kaikilla erittyy sitä, mutta toisilla vähemmän. Jostain syystä joillain sen eritys kiihtyy niin voimakkaaksi, että sitä paivittäinkin kertyy ihan näkyvästi. Smegma on rasvaista (kuten ihotali muutenkin), ja siksi sitä on vaikea saada pois vain vedellä. Kuten joku jo sanoikin, sitä voi rapsutella kynnellä varovasti.

        Itselläni on teoria, että smegman eritys kiihtyy, kun sitä jatkuvasti pesee pois (varsinkin saippualla). Aivan kuten hiuksetkin alkavat rasvoittua enemmän, jos niitä pesee usein, koska ne sopeutuvat tilanteeseen. Joten siis vähempi pesu saattaisi auttaa töhnän erittymiseen.


      • Tökötti
        Beatrix* kirjoitti:

        Tuo erite, jota kertyy naisen klitoriksen hupun alle ja myös sen ympärille, on samaa kamaa, kuin miehen esinahan alle kertyvä juttu. Hienolta nimeltään smegma, suomeksi esinahkatali. Samainen erite on se, joka antaa naisen ja miehen sukuelimille niiden tyypillisen tuoksun. Kaikilla erittyy sitä, mutta toisilla vähemmän. Jostain syystä joillain sen eritys kiihtyy niin voimakkaaksi, että sitä paivittäinkin kertyy ihan näkyvästi. Smegma on rasvaista (kuten ihotali muutenkin), ja siksi sitä on vaikea saada pois vain vedellä. Kuten joku jo sanoikin, sitä voi rapsutella kynnellä varovasti.

        Itselläni on teoria, että smegman eritys kiihtyy, kun sitä jatkuvasti pesee pois (varsinkin saippualla). Aivan kuten hiuksetkin alkavat rasvoittua enemmän, jos niitä pesee usein, koska ne sopeutuvat tilanteeseen. Joten siis vähempi pesu saattaisi auttaa töhnän erittymiseen.

        Ainakin itse hikoan niin paljon hiukset on pakko pestä vähintään joka toinen päivä.Mitenkähän voisin sopeuttaa hiuksiani ettei tarvitsisi pestä esim joka toinen päivä.Munani olen pessyt samalla kuin hiukset töhnää en ole vielä huomannut Yksilöeroja varmaan ovat.


      • kutsutaan..
        Skäri kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut, että aikuisella naisella olisi tuollaista. Mutta enhän minä tietysti kaikkien maailman naisten kanssa ole aiheesta keskustellut.

        Pikkutytöillä on joskus tuollaista "karstaa" pimpissä, jos pesu on jäänyt vähemmälle ja pylly puskapissan jälkeen pyyhkimättä, lähinnä kesäisin.

        Olisi kiinnostavaa kuulla asiantuntijalta (gyneltä) mitä tuo töhnä on ja miksi sitä joillekin tulee. Voihan kyseessä olla jonkinlainen yksilöllinen bakteerikannan vaihtelu. Eihän kaikille tule esim. hammaskiveä, ja toisille tulee, vaikka hoitaisivat hampaitaan hyvin.

        Jään odottamaan kirjoittajaa, joka antaa tälle ilmiölle selityksen.

        smegmaksi, sitä valkoista mömmöä mitä tulee glitoriksen lähelle, hupun alle ja viereen.


      • vaan.....

        Eikä ongelmia tule.


      • L;P;L
        kanssakki kirjoitti:

        pelkkä vesi pesu riittää aina joskus mieheni valitti että kun imee minua niin siellä hupun reunoilla on tosiaan jotain mutta kun imin sitä silmät nurinpäin lastin mahaani niin kyllä valituskin lakkasi

        Kiitos sulle, tuo oli hyvä selitys ja ratkaisu. Itselläni kanssa välillä tuota smegmaa, taidampa mennä ostamaan Ceridalia.


    • Eukko 39v

      Joka toinen päivä sen pesen ihan vedellä, kun käyn uimassa.

      En ole koskaan pimpsaani tarkkaillut sen enempää, onko siellä jotain eritettä tai ei. Valkovuotoa mulla tulee normaalia enemmän ja on aina tullut.

      Pikkuhousun suojia EI saa käyttää jatkuvasti ja pikkuhousujen pitää olla hengittävät eli sloggyt ei käy. Näin on gynegologi sanonut.

      Pesuaineella ei saa pestä, muuta kuin peräaukon, muuten kuivuu paikat liikaa ja alkaa tulla kaikenlaista tulehdusta sun muuta.

    • Ronkkia

      Itselläkin on tuolla hupussa möhnää. Pesen joka päivä vedellä, seksin jälkeen saippualla jonka ph arvo on 5, Mileestäni Lacto Plus on hyvä. Välillä huppua alkaa kunnolla kutiaan niin ronkin mömmöt pikku haarukalla pois. Desinfioin sen ja ronkin varovasti sillä lähtee hyvin ja puolessa tunnissa kutina lähtee. Lopuksi Vielä käytän Ceridalia. Käytän sitä päivässä 1-5 kertaa muutenkin, aina ku siltä tuntuu joko kutiaa tai tuntuu kuivalta, varsinki pesun jälkeen. Gyne suositteli sen käyttöä joka vessa kerran jälkeen vaikka minulla ei nyt ihan hirmu kuiva olekkaan.

    • Luonnollisuuskammo

      Olen huomannut, että kun käytän öljyä säännöllisesti pesun jälkeen, niin puhtaana pysyy vesipesulla. Ja jos töhkää kertyy, niin öljytyllä paperilla pois pyyhkimällä lähtee vaivatta. Saippuaa, pesunestettä tai kynsiä en käytä, koska olen aikanaan kärsinyt hankalasta hiivasta.

      Sikäli hankalaa, että normaali töhkä ei tunnu miltään, mutta näyttää karsealta, eli pitää muistaa aina kurkata alapäähän... Itseäni ainakin nolottaa, jos miehen kanssa ollessa tajuaa, että alapää on töhkässä. On pessyt sen normaalisti, mutta siltähän se ei näytä. Pitäisi vaan uskaltaa olla "luonnollinen" tässäkin asiassa...

    • imuz

      minä olen 13vutias nuori poika millä on murrosikä huomasin pari päivää sitten että minulla on smegmaa ja pesen lämpi mällä vedellä se ei lähde vastatkaa jos osaatte auttaa

      • imuz

        ja minua ei kutita sinne eikä satu millään tavalla minä haluan vain sen pois koska on tullut murrosikä ja niitä tyttöjäkin on liikkellä nii se on noloa olla smegma


      • imuz
        imuz kirjoitti:

        ja minua ei kutita sinne eikä satu millään tavalla minä haluan vain sen pois koska on tullut murrosikä ja niitä tyttöjäkin on liikkellä nii se on noloa olla smegma

        ja olen kuullut että jollain saippualla se lähtee pois muttaen ole uskaltanut käyttää sitä kun pitääkö sen olla jotain erikoista saippuaa vai ihan tavallista


      • imuz
        imuz kirjoitti:

        ja olen kuullut että jollain saippualla se lähtee pois muttaen ole uskaltanut käyttää sitä kun pitääkö sen olla jotain erikoista saippuaa vai ihan tavallista

        pitäisikö mun hankkia joku ceridalia että saisin sen pois


    • ,,,,,,,,,

      Voi tavatonta, ihan yksinkertaisesti liottakaa pikku peppujanne niin tulee puhtaaksi.
      Limakalvoilla on luonnostaan erilainen iho kuin muualla, kyllä vanhaksi tullessa ehtii kärsimään kuivuudesta, sehän on epäterveellistä. Sitten on käytettävä a-vitamiinivoidetta. Haavat genitaalialueella ovat erittäin kivuliaita, koettu vaihdevuosien aikana.
      Ei kai kukaan tosissaan kysy....

      • Anonyymi

        Olisipa robotti mikä pesee alapään aina kun menee suihkuun se olisi ihanaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe