Mistä mahtaa johtua corollan huono peräkärryn vetokyky. 450kg on jarruttoman maksipaino ja siinäkin taitaa olla jonkun verran liikaa. Kuljetin Puukeskukselta lautakuormaa, kärry lastattiin myyjän kanssa, joka arveli lautojen painavan 150kg(kärry 180kg). Aisapainokin kokeiltiin irroittamalla koukusta ja nostamalla takaisin.
Silti auto lähti heittelehtemään n.70km/h nopeudessa. Loppumatkan sitten ajelin 50km/h nopeutta. Auto on siis luokattoman huono peräkärryn vetoon, mistä moinen oikein johtuu? Autolla on ajettu nyt 10000km ja rengaspaineet kunnossa, samoin naapuri kokeili iskuvaimentimien kuntoa silmämääräisesti. Kunnossa pitäisi olla.
Huono vetokyky/ominaisuudet?
45
5668
Vastaukset
- ..............................
YLEENSÄ SE ON PUOLET AUTON OMASTA PAINOSTA,MEILLÄKIN ON NYKYISESSÄ 575 KG PERÄKÄRRIN KOKONAISPAINO.
MEIDÄNKIN KÄRRI PAINAA 160 KG,KUORMAA SAIS OLLA COROLLAN KÄRRYSSÄ 290 KG.
MINKÄHÄN TAKIA SE ON NÄIN PIENI KOKONAISPAINO?- M-MT
paino jarruttomalle "kärrille", no jarrullisella sitten saatikin vetää 1200 - 1300 kg painavaa oikeata kärryä.
- riittämätön
M-MT kirjoitti:
paino jarruttomalle "kärrille", no jarrullisella sitten saatikin vetää 1200 - 1300 kg painavaa oikeata kärryä.
useimmille.
- M-MT
riittämätön kirjoitti:
useimmille.
apu kaupasta hei osta jarrullinen kärry.
- mieluummin
M-MT kirjoitti:
apu kaupasta hei osta jarrullinen kärry.
kaupasta auton jolla saa vetää sen 750 kg jarruttomana ja 1.800 on aivan minimi jarrullisena. En osta himmeleitä.
- ytrewq
Ei kannata yleistää Corollaa huonona vetoautona vaikka 450 kg:n raja onkin. On olemassa myös huonoja peräkärryjä ja huonosti tehtyjä lautakuormia. Toki, ei Corollaa ole suunniteltu myöskään veturiksi, varmaan jo huomasitkin sen.
- nuo_
maksimipainot määritellään? Kumma juttu kun lähes kaikissa Corolla-luokan kilpailijoissa on suurempi max. peräkärripaino kuin Corollassa. Onko syynä kenties heppoinen korirakenne, huonot jarrut, luokattomat ajo-ominaisuudet, tehottomat moottorit vai mikä seikka painaa Corollan vetokyvyn noin alas ja kuka sen määrittelee?
- Suhari_75
Aina te jaksatte tätä samaa laulua. Ensinnäkin Corollassa ei ole muihin luokkansa kulkupeleihin verrattuna mitään noista ominaisuuksista, joita luettelit. Toisekseen jarrullisen kärryn paino saa olla 1300 kg, joten eiköhän tuo jo karsi noi sun argumentit pois.
- etiäinen
Suhari_75 kirjoitti:
Aina te jaksatte tätä samaa laulua. Ensinnäkin Corollassa ei ole muihin luokkansa kulkupeleihin verrattuna mitään noista ominaisuuksista, joita luettelit. Toisekseen jarrullisen kärryn paino saa olla 1300 kg, joten eiköhän tuo jo karsi noi sun argumentit pois.
Epäilen että tehdas on määrittänyt jarruttoman kärryn painon noinkin alas juuri tuon suuntavakavuuden takia. Jarruton kärry lähtee varsinkin jarrutuksissa viemään koko yhdistelmää jos vetoauton ohjautuvuudessa on hiemankin heittoja joka saattaa vaikuttaa takapään pidon ohentumiseen sekä äkilliseen linkkuun menoon. Jarrullinen kärry taas jarrutuksessa ikään kuin vetää autoa suoraan eikä aiheuta suunnanvaihtelua yhdistelmässä, siksi paljon suurempi max. paino. Täytyy muistaa myös se seikka että näissä poikkeamissa liikutaan ääritapauksissa, normaali nopeuksissa ja olosuhteissa näitä ei pitäisi esiintyä.
- Peräs-mies
Itse olen vetänyt ylikuormattua, tosin matalaa peräkärryä useiden satojen km siivua kerallaan. Mitään ongelmia ajokäyttäytymisessä ei ole ollut. Samalla kärryllä olen tuonut useita lautakuormia ja se ainut kerta kun ajettavuus oli vähän oudonlainen oli silloin kun kärry oli takalastissa ja aisapainoa ei ollut ollenkaan. Perille pääsin tuolloinkin.
On kuiten totta että Corollan jarruttoman kärryn vetokyky on surkean pieni verrattuna vaikkapa koppimopoon.- havainnoitsija
Harvoinpa noissa tojo korolissa koukkua näkeekään. 95%:ssa kliini takapuskuri.
- on sitten
havainnoitsija kirjoitti:
Harvoinpa noissa tojo korolissa koukkua näkeekään. 95%:ssa kliini takapuskuri.
corollissa vetokoukkuja :D. Itse olen kyllä aivan toista mieltä.
- yvpac
Kyllä muutkin on vetänyt usein onnistuneesti perille.
Kyllä ylikuorma on suurempi riskejä joita ihminen ottaa ja
silloin se on laittomalla autolla ajo ja suuremmissa kolareissa varmaan joutuu ositain maksumieheksi, kun on tieten tahtoen sen aiheuttanut.
Toyotassa on niin heikko kantavuus meillä 405 kg , kun toisissa muunmerkkisessä samankokoisessa 485 kg.
Tapaus ei Toyotasta:
Jos perä alkaa” heijaamaan” sitä mennään ojaan,
hitaasti mutta varmasti,
kuten kaverinikin aikoinaan,
ei auttanut 40 km varovainen nopeus, eikä 3 riskiä äijää takapenkillä.
(oli ajanut jo 10 vuotta)
Homma käy näin:
Jarruton puskee auton päälle ja jos perä samalla heijaa,
perä siirtyy hieman sivuun,
renkaissa ja jousituksissa on aina hieman joustovaraa.
- Päivän teema
Eilen sähköviat ja tänään sitten vetokyky ja kantavuus.
- vetokyky
vainoharhaisuus!
- M-MT
Aivan selvästi liian takapainoinen kuorma, tyypillinen tapaus jarruttomalle pikkukärrille.
Ota seuraavalla kerralla pitkäaisainen kunnollinen kärry jos pitkää tavaraa aiot kuljettaa, ei se heittelehtiminen veturista ole kiinni vaan väärin lastatusta kärrystä. - Rollisti
No kyllähän tuo täytyy kuormauksesta johtua. Itse olen kyllä vedellyt huomattavasti painavampia kuormia jarruttoman kärryn kanssa (joo, joo, ei ole laillista), eikä tuollaisia ongelmia ole esiintynyt. Olen vain huolehtinut siitä, että kärryssä on sopiva aisapaino. Mutta toki on myönnettävä, että ei mikään tuon luokan auto ole varsinaisesti veturiksi tarkoitettu. Silti tuolla omakotiasujan/rakentajan tarpeet vetelee.
- vetokyky
johtuu pääasiallisesti korin lujuudesta. Valmistaja antaa tämän peräkärryn maksimipainon.
Itse olen vetänyt monta kertaa yli tuhannen kilon kuormia jarruttomalla kärryllä. Koskaan ei ole ollut ongelmia vaikka kuormaaminen on ollut vähän mitä sattuu. Kysessä on saman kokoluokan toisenmerkkinen auto. Suuret ovat erot saman kokoluokankin sisällä.- kokemuksia...
800 kiloa olen vetänyt jarruttomalla kärryllä Corollalla ilman ongelmia. Tuo raja on vain luku paperilla. Se voisi olla yhtä hyvin täydet 750kg auton ominaisuuksien perusteella.
Mutta nämä luvuthan vedetään tunnetusti täysin hatusta vaikka täällä yksi "asiantuntija" muuta väittääkin. - määritellä
kokemuksia... kirjoitti:
800 kiloa olen vetänyt jarruttomalla kärryllä Corollalla ilman ongelmia. Tuo raja on vain luku paperilla. Se voisi olla yhtä hyvin täydet 750kg auton ominaisuuksien perusteella.
Mutta nämä luvuthan vedetään tunnetusti täysin hatusta vaikka täällä yksi "asiantuntija" muuta väittääkin.paremmin tuon sallitun kilomäärän kuin sinä. Kun korille ei sallita enempää niin ei voi mitään. Mutta mikä lie Corollan kantavuus, tuntuu, että se loppuu kesken jo melko pienellä kuormallakin (siis ilman peräkärryäkin).
- virttä
määritellä kirjoitti:
paremmin tuon sallitun kilomäärän kuin sinä. Kun korille ei sallita enempää niin ei voi mitään. Mutta mikä lie Corollan kantavuus, tuntuu, että se loppuu kesken jo melko pienellä kuormallakin (siis ilman peräkärryäkin).
jaksat veisata. Mitäpä muutakaan voisit tehdä kun ei eväitä muuhun ole.
- valmistajan
virttä kirjoitti:
jaksat veisata. Mitäpä muutakaan voisit tehdä kun ei eväitä muuhun ole.
ilmoitukseen ja sinäkö sitten et? Minä satun ymmärtämään näitä asioita ja tiedän, että Tojolle tulisi todella kalliiksi muuttaa auton rakenne sellaiseksi, että sillä voisi vetää yhtä suurta kuormaa kuin monella muullakin.
- luota
valmistajan kirjoitti:
ilmoitukseen ja sinäkö sitten et? Minä satun ymmärtämään näitä asioita ja tiedän, että Tojolle tulisi todella kalliiksi muuttaa auton rakenne sellaiseksi, että sillä voisi vetää yhtä suurta kuormaa kuin monella muullakin.
Ja uskon jopa että V8-hemi Chrysleriin voi ottaa viidennenkin matkustajan vaikka valmistajan mukaan kantavuus ylittyykin.
- vetopainoista
Avensis 2.2D-4D 177 Clean, omamassa 1565kg,sallittu jarruttoman perävaunun paino 500kg, jarrullisen 1300kg
vs.
Volvo V70 D5, omamassa 1577kg, salittu jarruttoman perävaunun paino 750kg, jarrullisen 1800kg.
Ei kai Toyota ihmisten kiusaksi laita sallittuja perävaunupainoja alakanttiin, varmasti auton rakenteella ja ajo-ominaisuuksilla on jotain tekemistä asiaan, teho ja omamassa, kun noissa vertailu autoissa on lähestulkoon sama, hintaluokka kylläkin eri.- ettää....
Volovo onkin traktori, maatalousvetolaite nostolaite levikepyörät saa varmaan lisävarusteina.
- ABCDE kortti
Pitkää tavaraa kuljetettaessa pienikin ohjauspyörän nopea liike saa yhdistelmän heilumaan.
- Verso07
1.8l uudessa Versossa on myös 450 kg suurin sallittu jarruttoman kärryn massa. Järkytyksekseni huomasin että 1.0l uudessa Yariksessa se massa on 550 kg. Täytyyköhän tässä ostaa kakkosautoksi litran Yaris että sais vetää hiukan painavampaa kuormaa.
Esimerkiksi Buster M -vene moottoreineen tulee laillisesti pienen Yariksen perässä, mutta Verson perässä se on laiton. No, aivan sama, vedän venettä Versolla tästä huolimatta... - kuljetukseen
tarkoitettu auto ei ole tavara-auto ja varsinkaan pikku-auto.kuljetus tarpeisiin on varmaan siellä toyota kaupassakin joku vaihtoehto ja ellei ole on myös olemassa kuljetus-liikeitä
- Anonyymi
Kaikissa Tojotan h-autoissa on onneton vetokyky. Uusissa hybrideissä jarrullinen max vetomassa vain 750kg ?? Ei voi hinata (ainakaan laillisesti) venettä, traileria, asuntovaunua yms.. Esim. VW Golfin 1.0 tsi vetokyky 1300kg vaikka se on melkein 200 kg kevyempi kuin Corolla Cross.
- Anonyymi
Camryyn EI SAA koukkua eikä katolle edes suksitelineitä.
Kyllä on avutonta.
Sojota on pettymys.- Anonyymi
Camryn päämarkkina alue on pohjois Amerikka. Siellä rahti on tapana kuska eri autolla. Siellä ei peräkärryä henkilöauton perässä näe. Avolavat on sitä varten.
Jokainen voi ostaa sellaisen auton kuin haluaa. Jos Tojottimen vetopainot ei riitä niin sitten vaan jotain muuta merkkiä tai Tojon avolava.
Vetopaino määräytyy korisuunnittelussa. Kori voidaan suunnitella isoa vetopainoa varten tai sitten kyseinen vaatimus jätetään pois. Kärryn vedon tarve henkilöautolla on harvinainen asia maailmassa. Huom avolavat ei ole henkilöautoja maailmalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Camryn päämarkkina alue on pohjois Amerikka. Siellä rahti on tapana kuska eri autolla. Siellä ei peräkärryä henkilöauton perässä näe. Avolavat on sitä varten.
Jokainen voi ostaa sellaisen auton kuin haluaa. Jos Tojottimen vetopainot ei riitä niin sitten vaan jotain muuta merkkiä tai Tojon avolava.
Vetopaino määräytyy korisuunnittelussa. Kori voidaan suunnitella isoa vetopainoa varten tai sitten kyseinen vaatimus jätetään pois. Kärryn vedon tarve henkilöautolla on harvinainen asia maailmassa. Huom avolavat ei ole henkilöautoja maailmalla."..Vetopaino määräytyy korisuunnittelussa. Kori voidaan suunnitella isoa vetopainoa varten tai sitten kyseinen vaatimus jätetään pois..."
Toyotan hybrideissä alhainen vetokyky määräytyy hybridijärjestelmän suunnittelusta. Ns. itselataava hybridijärjestelmä on monimutkainen kokonaisuus, ja siellä monta hajoavaa osaa. Esim. Sähkömoottori ja Cvt vaihteisto voi hajota tai ylikuumentua raskaassa vedossa.
https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-voiko-hybridi-tai-sahkoautolla-vetaa-raskasta-karrya-ja-miten-se-kestaa-rasituksen/
- Anonyymi
Lelu toyotat on tarkoitettu vain riisikärryjen vetoon.
- Anonyymi
Uusimmassa TM vertailussakin Tojota hävi Ooppelille vetokyvyssä.
- Anonyymi
siis hävisi.
- Anonyymi
Mutta voittihan ainakin melutasossa. Melua oli Corollassa 3-4dB enemmän kautta linjan, nopeudesta riippumatta, eli tuplameteli ja rapiat päälle.
- Anonyymi
Tyypillinen aloitus ihmiseltä jolla ei ole eikä ikinä edes saa auton ajokorttia hehehe buahaaaa. Toyota on hyvä auto.
- Anonyymi
Uuden Corolla vetopainot melko naurettavat, jarruton 450 ja jarrullinen 750.
Kori taitaa olla aika heikko ja ratkeaa jos käytettäisiin vastaavia painoja mitä kilpailijoilla on?- Anonyymi
Corollassa kori ratkeaa ja cvt kuminauha katkeaa.
- Anonyymi
Toy(lelu)ota on lelu vaikka voissa paistais. Vetokyky sama kuin leluautoilla.
- Anonyymi
Onneton rimpula tuollaiseen hommaan?
- Anonyymi
Bensa Yariksella saa vetää 100kg enemmän kuin itsehinkkaavalla farkku corollalla 🤣🤣🤣
- Anonyymi
Aika onnettomia rimpuloita nuo tohjot.
- Anonyymi
Tojotan ja Ooppelin TM 19/24 vertailussa Corolla hybridi sai miinuksia juuri tuosta onnettomasta vetokyvystä. Opel Astralla saa vetää 400kg suurempaa kuormaa vaikka sekin on hybridi.??
- Anonyymi
Toyotassa ei ole teräsrattaisiin perustuvaa vaihteistoa. Cvt lamellikytkin ja sähkömoottorin yhdistelmä ei kestä suurta kuormimitusta.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137390- 485500
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa573039Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101578Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1951416Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931109Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251067Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2421025Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926