Huono vetokyky/ominaisuudet?

Corolla 2006

Mistä mahtaa johtua corollan huono peräkärryn vetokyky. 450kg on jarruttoman maksipaino ja siinäkin taitaa olla jonkun verran liikaa. Kuljetin Puukeskukselta lautakuormaa, kärry lastattiin myyjän kanssa, joka arveli lautojen painavan 150kg(kärry 180kg). Aisapainokin kokeiltiin irroittamalla koukusta ja nostamalla takaisin.

Silti auto lähti heittelehtemään n.70km/h nopeudessa. Loppumatkan sitten ajelin 50km/h nopeutta. Auto on siis luokattoman huono peräkärryn vetoon, mistä moinen oikein johtuu? Autolla on ajettu nyt 10000km ja rengaspaineet kunnossa, samoin naapuri kokeili iskuvaimentimien kuntoa silmämääräisesti. Kunnossa pitäisi olla.

45

5668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............................

      YLEENSÄ SE ON PUOLET AUTON OMASTA PAINOSTA,MEILLÄKIN ON NYKYISESSÄ 575 KG PERÄKÄRRIN KOKONAISPAINO.
      MEIDÄNKIN KÄRRI PAINAA 160 KG,KUORMAA SAIS OLLA COROLLAN KÄRRYSSÄ 290 KG.
      MINKÄHÄN TAKIA SE ON NÄIN PIENI KOKONAISPAINO?

      • M-MT

        paino jarruttomalle "kärrille", no jarrullisella sitten saatikin vetää 1200 - 1300 kg painavaa oikeata kärryä.


      • riittämätön
        M-MT kirjoitti:

        paino jarruttomalle "kärrille", no jarrullisella sitten saatikin vetää 1200 - 1300 kg painavaa oikeata kärryä.

        useimmille.


      • M-MT
        riittämätön kirjoitti:

        useimmille.

        apu kaupasta hei osta jarrullinen kärry.


      • mieluummin
        M-MT kirjoitti:

        apu kaupasta hei osta jarrullinen kärry.

        kaupasta auton jolla saa vetää sen 750 kg jarruttomana ja 1.800 on aivan minimi jarrullisena. En osta himmeleitä.


    • ytrewq

      Ei kannata yleistää Corollaa huonona vetoautona vaikka 450 kg:n raja onkin. On olemassa myös huonoja peräkärryjä ja huonosti tehtyjä lautakuormia. Toki, ei Corollaa ole suunniteltu myöskään veturiksi, varmaan jo huomasitkin sen.

    • nuo_

      maksimipainot määritellään? Kumma juttu kun lähes kaikissa Corolla-luokan kilpailijoissa on suurempi max. peräkärripaino kuin Corollassa. Onko syynä kenties heppoinen korirakenne, huonot jarrut, luokattomat ajo-ominaisuudet, tehottomat moottorit vai mikä seikka painaa Corollan vetokyvyn noin alas ja kuka sen määrittelee?

      • Suhari_75

        Aina te jaksatte tätä samaa laulua. Ensinnäkin Corollassa ei ole muihin luokkansa kulkupeleihin verrattuna mitään noista ominaisuuksista, joita luettelit. Toisekseen jarrullisen kärryn paino saa olla 1300 kg, joten eiköhän tuo jo karsi noi sun argumentit pois.


      • etiäinen
        Suhari_75 kirjoitti:

        Aina te jaksatte tätä samaa laulua. Ensinnäkin Corollassa ei ole muihin luokkansa kulkupeleihin verrattuna mitään noista ominaisuuksista, joita luettelit. Toisekseen jarrullisen kärryn paino saa olla 1300 kg, joten eiköhän tuo jo karsi noi sun argumentit pois.

        Epäilen että tehdas on määrittänyt jarruttoman kärryn painon noinkin alas juuri tuon suuntavakavuuden takia. Jarruton kärry lähtee varsinkin jarrutuksissa viemään koko yhdistelmää jos vetoauton ohjautuvuudessa on hiemankin heittoja joka saattaa vaikuttaa takapään pidon ohentumiseen sekä äkilliseen linkkuun menoon. Jarrullinen kärry taas jarrutuksessa ikään kuin vetää autoa suoraan eikä aiheuta suunnanvaihtelua yhdistelmässä, siksi paljon suurempi max. paino. Täytyy muistaa myös se seikka että näissä poikkeamissa liikutaan ääritapauksissa, normaali nopeuksissa ja olosuhteissa näitä ei pitäisi esiintyä.


    • Peräs-mies

      Itse olen vetänyt ylikuormattua, tosin matalaa peräkärryä useiden satojen km siivua kerallaan. Mitään ongelmia ajokäyttäytymisessä ei ole ollut. Samalla kärryllä olen tuonut useita lautakuormia ja se ainut kerta kun ajettavuus oli vähän oudonlainen oli silloin kun kärry oli takalastissa ja aisapainoa ei ollut ollenkaan. Perille pääsin tuolloinkin.
      On kuiten totta että Corollan jarruttoman kärryn vetokyky on surkean pieni verrattuna vaikkapa koppimopoon.

      • havainnoitsija

        Harvoinpa noissa tojo korolissa koukkua näkeekään. 95%:ssa kliini takapuskuri.


      • on sitten
        havainnoitsija kirjoitti:

        Harvoinpa noissa tojo korolissa koukkua näkeekään. 95%:ssa kliini takapuskuri.

        corollissa vetokoukkuja :D. Itse olen kyllä aivan toista mieltä.


      • yvpac

        Kyllä muutkin on vetänyt usein onnistuneesti perille.

        Kyllä ylikuorma on suurempi riskejä joita ihminen ottaa ja
        silloin se on laittomalla autolla ajo ja suuremmissa kolareissa varmaan joutuu ositain maksumieheksi, kun on tieten tahtoen sen aiheuttanut.

        Toyotassa on niin heikko kantavuus meillä 405 kg , kun toisissa muunmerkkisessä samankokoisessa 485 kg.

        Tapaus ei Toyotasta:
        Jos perä alkaa” heijaamaan” sitä mennään ojaan,
        hitaasti mutta varmasti,
        kuten kaverinikin aikoinaan,
        ei auttanut 40 km varovainen nopeus, eikä 3 riskiä äijää takapenkillä.
        (oli ajanut jo 10 vuotta)

        Homma käy näin:
        Jarruton puskee auton päälle ja jos perä samalla heijaa,
        perä siirtyy hieman sivuun,
        renkaissa ja jousituksissa on aina hieman joustovaraa.


    • Päivän teema

      Eilen sähköviat ja tänään sitten vetokyky ja kantavuus.

      • vetokyky

        vainoharhaisuus!


    • M-MT

      Aivan selvästi liian takapainoinen kuorma, tyypillinen tapaus jarruttomalle pikkukärrille.

      Ota seuraavalla kerralla pitkäaisainen kunnollinen kärry jos pitkää tavaraa aiot kuljettaa, ei se heittelehtiminen veturista ole kiinni vaan väärin lastatusta kärrystä.

    • Rollisti

      No kyllähän tuo täytyy kuormauksesta johtua. Itse olen kyllä vedellyt huomattavasti painavampia kuormia jarruttoman kärryn kanssa (joo, joo, ei ole laillista), eikä tuollaisia ongelmia ole esiintynyt. Olen vain huolehtinut siitä, että kärryssä on sopiva aisapaino. Mutta toki on myönnettävä, että ei mikään tuon luokan auto ole varsinaisesti veturiksi tarkoitettu. Silti tuolla omakotiasujan/rakentajan tarpeet vetelee.

    • vetokyky

      johtuu pääasiallisesti korin lujuudesta. Valmistaja antaa tämän peräkärryn maksimipainon.

      Itse olen vetänyt monta kertaa yli tuhannen kilon kuormia jarruttomalla kärryllä. Koskaan ei ole ollut ongelmia vaikka kuormaaminen on ollut vähän mitä sattuu. Kysessä on saman kokoluokan toisenmerkkinen auto. Suuret ovat erot saman kokoluokankin sisällä.

      • kokemuksia...

        800 kiloa olen vetänyt jarruttomalla kärryllä Corollalla ilman ongelmia. Tuo raja on vain luku paperilla. Se voisi olla yhtä hyvin täydet 750kg auton ominaisuuksien perusteella.

        Mutta nämä luvuthan vedetään tunnetusti täysin hatusta vaikka täällä yksi "asiantuntija" muuta väittääkin.


      • määritellä
        kokemuksia... kirjoitti:

        800 kiloa olen vetänyt jarruttomalla kärryllä Corollalla ilman ongelmia. Tuo raja on vain luku paperilla. Se voisi olla yhtä hyvin täydet 750kg auton ominaisuuksien perusteella.

        Mutta nämä luvuthan vedetään tunnetusti täysin hatusta vaikka täällä yksi "asiantuntija" muuta väittääkin.

        paremmin tuon sallitun kilomäärän kuin sinä. Kun korille ei sallita enempää niin ei voi mitään. Mutta mikä lie Corollan kantavuus, tuntuu, että se loppuu kesken jo melko pienellä kuormallakin (siis ilman peräkärryäkin).


      • virttä
        määritellä kirjoitti:

        paremmin tuon sallitun kilomäärän kuin sinä. Kun korille ei sallita enempää niin ei voi mitään. Mutta mikä lie Corollan kantavuus, tuntuu, että se loppuu kesken jo melko pienellä kuormallakin (siis ilman peräkärryäkin).

        jaksat veisata. Mitäpä muutakaan voisit tehdä kun ei eväitä muuhun ole.


      • valmistajan
        virttä kirjoitti:

        jaksat veisata. Mitäpä muutakaan voisit tehdä kun ei eväitä muuhun ole.

        ilmoitukseen ja sinäkö sitten et? Minä satun ymmärtämään näitä asioita ja tiedän, että Tojolle tulisi todella kalliiksi muuttaa auton rakenne sellaiseksi, että sillä voisi vetää yhtä suurta kuormaa kuin monella muullakin.


      • luota
        valmistajan kirjoitti:

        ilmoitukseen ja sinäkö sitten et? Minä satun ymmärtämään näitä asioita ja tiedän, että Tojolle tulisi todella kalliiksi muuttaa auton rakenne sellaiseksi, että sillä voisi vetää yhtä suurta kuormaa kuin monella muullakin.

        Ja uskon jopa että V8-hemi Chrysleriin voi ottaa viidennenkin matkustajan vaikka valmistajan mukaan kantavuus ylittyykin.


    • vetopainoista

      Avensis 2.2D-4D 177 Clean, omamassa 1565kg,sallittu jarruttoman perävaunun paino 500kg, jarrullisen 1300kg
      vs.
      Volvo V70 D5, omamassa 1577kg, salittu jarruttoman perävaunun paino 750kg, jarrullisen 1800kg.

      Ei kai Toyota ihmisten kiusaksi laita sallittuja perävaunupainoja alakanttiin, varmasti auton rakenteella ja ajo-ominaisuuksilla on jotain tekemistä asiaan, teho ja omamassa, kun noissa vertailu autoissa on lähestulkoon sama, hintaluokka kylläkin eri.

      • ettää....

        Volovo onkin traktori, maatalousvetolaite nostolaite levikepyörät saa varmaan lisävarusteina.


    • ABCDE kortti

      Pitkää tavaraa kuljetettaessa pienikin ohjauspyörän nopea liike saa yhdistelmän heilumaan.

    • Verso07

      1.8l uudessa Versossa on myös 450 kg suurin sallittu jarruttoman kärryn massa. Järkytyksekseni huomasin että 1.0l uudessa Yariksessa se massa on 550 kg. Täytyyköhän tässä ostaa kakkosautoksi litran Yaris että sais vetää hiukan painavampaa kuormaa.

      Esimerkiksi Buster M -vene moottoreineen tulee laillisesti pienen Yariksen perässä, mutta Verson perässä se on laiton. No, aivan sama, vedän venettä Versolla tästä huolimatta...

    • kuljetukseen

      tarkoitettu auto ei ole tavara-auto ja varsinkaan pikku-auto.kuljetus tarpeisiin on varmaan siellä toyota kaupassakin joku vaihtoehto ja ellei ole on myös olemassa kuljetus-liikeitä

    • Anonyymi

      Kaikissa Tojotan h-autoissa on onneton vetokyky. Uusissa hybrideissä jarrullinen max vetomassa vain 750kg ?? Ei voi hinata (ainakaan laillisesti) venettä, traileria, asuntovaunua yms.. Esim. VW Golfin 1.0 tsi vetokyky 1300kg vaikka se on melkein 200 kg kevyempi kuin Corolla Cross.

    • Anonyymi

      Camryyn EI SAA koukkua eikä katolle edes suksitelineitä.
      Kyllä on avutonta.
      Sojota on pettymys.

      • Anonyymi

        Camryn päämarkkina alue on pohjois Amerikka. Siellä rahti on tapana kuska eri autolla. Siellä ei peräkärryä henkilöauton perässä näe. Avolavat on sitä varten.

        Jokainen voi ostaa sellaisen auton kuin haluaa. Jos Tojottimen vetopainot ei riitä niin sitten vaan jotain muuta merkkiä tai Tojon avolava.

        Vetopaino määräytyy korisuunnittelussa. Kori voidaan suunnitella isoa vetopainoa varten tai sitten kyseinen vaatimus jätetään pois. Kärryn vedon tarve henkilöautolla on harvinainen asia maailmassa. Huom avolavat ei ole henkilöautoja maailmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Camryn päämarkkina alue on pohjois Amerikka. Siellä rahti on tapana kuska eri autolla. Siellä ei peräkärryä henkilöauton perässä näe. Avolavat on sitä varten.

        Jokainen voi ostaa sellaisen auton kuin haluaa. Jos Tojottimen vetopainot ei riitä niin sitten vaan jotain muuta merkkiä tai Tojon avolava.

        Vetopaino määräytyy korisuunnittelussa. Kori voidaan suunnitella isoa vetopainoa varten tai sitten kyseinen vaatimus jätetään pois. Kärryn vedon tarve henkilöautolla on harvinainen asia maailmassa. Huom avolavat ei ole henkilöautoja maailmalla.

        "..Vetopaino määräytyy korisuunnittelussa. Kori voidaan suunnitella isoa vetopainoa varten tai sitten kyseinen vaatimus jätetään pois..."

        Toyotan hybrideissä alhainen vetokyky määräytyy hybridijärjestelmän suunnittelusta. Ns. itselataava hybridijärjestelmä on monimutkainen kokonaisuus, ja siellä monta hajoavaa osaa. Esim. Sähkömoottori ja Cvt vaihteisto voi hajota tai ylikuumentua raskaassa vedossa.

        https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-voiko-hybridi-tai-sahkoautolla-vetaa-raskasta-karrya-ja-miten-se-kestaa-rasituksen/


    • Anonyymi

      Lelu toyotat on tarkoitettu vain riisikärryjen vetoon.

    • Anonyymi

      Uusimmassa TM vertailussakin Tojota hävi Ooppelille vetokyvyssä.

      • Anonyymi

        siis hävisi.


      • Anonyymi

        Mutta voittihan ainakin melutasossa. Melua oli Corollassa 3-4dB enemmän kautta linjan, nopeudesta riippumatta, eli tuplameteli ja rapiat päälle.


    • Anonyymi

      Tyypillinen aloitus ihmiseltä jolla ei ole eikä ikinä edes saa auton ajokorttia hehehe buahaaaa. Toyota on hyvä auto.

    • Anonyymi

      Uuden Corolla vetopainot melko naurettavat, jarruton 450 ja jarrullinen 750.
      Kori taitaa olla aika heikko ja ratkeaa jos käytettäisiin vastaavia painoja mitä kilpailijoilla on?

      • Anonyymi

        Corollassa kori ratkeaa ja cvt kuminauha katkeaa.


    • Anonyymi

      Toy(lelu)ota on lelu vaikka voissa paistais. Vetokyky sama kuin leluautoilla.

    • Anonyymi

      Onneton rimpula tuollaiseen hommaan?

    • Anonyymi

      Bensa Yariksella saa vetää 100kg enemmän kuin itsehinkkaavalla farkku corollalla 🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      Aika onnettomia rimpuloita nuo tohjot.

    • Anonyymi

      Tojotan ja Ooppelin TM 19/24 vertailussa Corolla hybridi sai miinuksia juuri tuosta onnettomasta vetokyvystä. Opel Astralla saa vetää 400kg suurempaa kuormaa vaikka sekin on hybridi.??

      • Anonyymi

        Toyotassa ei ole teräsrattaisiin perustuvaa vaihteistoa. Cvt lamellikytkin ja sähkömoottorin yhdistelmä ei kestä suurta kuormimitusta.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7390
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      48
      5500
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      57
      3039
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1578
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      195
      1416
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1109
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1067
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      242
      1025
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe