Meillä koliikki loppui, kun vaihdoimme rintaruokinnasta korvikkeeseen ja pulloruokintaan.
Lapsi on meidän kolmas ja myös kahdella ensimmäisellä lapsellamme oli koliikki. Ensimmäinen huusi aina hereillä ollessaan ja nukkui vain lyhyitä pätkiä, koska kipu herätti. Toinen lapsi oli "iltahuutaja", joka itki kipujaan joka ilta noin 17-23 välisen ajan.
Kaikki mahdollinen oli jo kokeiltu: vauvahieronnat, vyöhyketerapiat, täysin maidottomat ruokavaliot, ruokavalion putsaaminen kaasuja aiheuttavista ruoka-aineista maitohappobakteerit, apteekin vatsan kaasuja poistavat tipat (Disflatyl) yms yms.
Kaksi ensimmäistä lasta olin täysimettänyt enkä koskaan edes miettinyt että syy saattaisi löytyä imetyksestä.
Kolmannen koliikkilapsen kanssa elämä alkoi olla aikamoista perhehelvettiä, kun olisi pitänyt jaksaa hoitaa itkevän vauvan lisäksi kaksi isompaa lasta, mutta voimat olivat ihan lopussa.
Sanoin miehelleni, että ainoa mitä ei olla koskaan kokeiltu, on pulloruokinta, mitään muuta en enää keksi mikä voisi auttaa.
Siirryttyämme pulloruokintaan koliikki loppui kuin seinään. En halua vähätellä rintaruokinnan etuja ja korvikkeeseen siirtyminen ei välttämättä auta kaikilla vaan syy on jossain muussa.
Tätä voi kuitenkin kokeilla, jos tuntuu että jaksaminen on lopussa eikä mikään muu tunnu auttavan. Neuvola suositteli Tutteli Omneota, joka on erityisesti vatsavaivoista kärsiville lapsille suunniteltu korvike (jauhetta) ja se on nyt meillä käytössä.
Meillä koliikki loppui näin
7
4230
Vastaukset
- nan-maito
on vatsaystävällistä. Sitä meitin poika söi 2viikkosesta kun ei rinnalta tullut. Loistavasti kasvanut, ei allergioita, eikä ole erityisen kipeäkään ollut. Normaalit kuumeet ja vatsataudit.
Kun taas sitten tiedän tapauksen jossa tissillä vauva ollut vuoden ikäiseksi ja kaikki mahdolliset korva ym.tulehukset ollut. En väitä, että rintaruokinta näitä aiheuttanut, mutta haluan herättää ajatuksia siitä, että ei rintaruokinta kaikelta pelasta. Joskus jopa tuntuu että turhan paljon sitä hehkutetaan.- mahanpurut
Ei toimi meillä lainkaan. Itkua ja huutoa.
- kaiaisk
Meil oli sama vaavin kans, osittaisimetin kaks kuukautta, hirvee huuto. Lopetin imetyksen viikoks ja huuto loppu. No, sit lypsin päiväs 20ml niin tuostakin määrästä tuli kaamee huuto, joten tajusin lopettaa koko imetyksen. Tutullani on 8 lasta. Yksi näistä itki paljon, ja lääkäri sanoi, että lopetapa imetys, että todennäköisesti stressaava elämäntilanne, joka oli päällä silloin oli huonontanu maidon (no, en tuosta selityksestä oo niin vakuuttunu...)Joka tapauksessa itkut loppu siihen, ku rintaruokinta lopetettiin...
- meilläkin
Meillä esikoinen nyt 2,5kk ja kärsiny kokoajan pahoista vatsavaivoista. Etenkin päivällä unet on tosi katkonaisia, kun aina herää vatsanväänteisiin. Nyt kun oma maito ei meinaa enää riittää olen joutunu antamaa lisäksi korviketta. Olen huomannu, että noin tunti imetyksen jälkee alkaa hirveet väännöt, mut sillä kertaa ku olen antanu pelkkää korviketta, niin ei juuri mitään oireita. Kyllä on tullu kovasti mietittyä onko se äidinmaito todellakaa niin mahtavaa mitä annetaan ymmärtää, että voisko masuvaivat todella johtua siitä. Olin niin ajatellu jo raskausaikana, että "minä ainakin imetän lastani niin kauan kun maitoa tulee", mutta kyllä nämä havainnot on pistäny miettimää asiaa uudelleen. Näin ensimmäisen lapsen kohdalla, kun kaikki on niin uutta ja itse on niin varpaillaan joka asian suhteen, niin ei oikein tiedä aina muutenkaan miten toimia, mutta mukava kuulla että muillakin samoja kokemuksia.
- koliikkilapsen äiti
Koko neuvolajärjestelmä painottaa joka käänteessä niin paljon imetyksen hyötyjä lapselle, että lähes kaikki äidit yrittävät viimeiseen asti imettää, vaikka kyyneleet silmissä. Minullekin sanottiin neuvolassa, ettei kukaan koliikkilapsen äiti ole kuulemma kokeillut pulloruokintaa rintamaidon sijaan.
Olen surffannut netissä vaikka mitä koliikkiaiheisia sivustoja ja missään ei rohjeta ehdottaa rintaruokinnasta luopumista. Se on meillä jotakuinkin pyhä asia.
Jos se kuitenkaan yhtään lohduttaa, kokemus on meillä osoittanut, että näistä imetetyistä koliikkipsista on rankasta alusta huolimatta kasvanut ihan reippaita ja terveitä lapsia. Eli se kolmen kuukauden itkuilu ei sinänsä vahingoita lasta, vaikka hurjalta tuntuukin. - kaiaisk
koliikkilapsen äiti kirjoitti:
Koko neuvolajärjestelmä painottaa joka käänteessä niin paljon imetyksen hyötyjä lapselle, että lähes kaikki äidit yrittävät viimeiseen asti imettää, vaikka kyyneleet silmissä. Minullekin sanottiin neuvolassa, ettei kukaan koliikkilapsen äiti ole kuulemma kokeillut pulloruokintaa rintamaidon sijaan.
Olen surffannut netissä vaikka mitä koliikkiaiheisia sivustoja ja missään ei rohjeta ehdottaa rintaruokinnasta luopumista. Se on meillä jotakuinkin pyhä asia.
Jos se kuitenkaan yhtään lohduttaa, kokemus on meillä osoittanut, että näistä imetetyistä koliikkipsista on rankasta alusta huolimatta kasvanut ihan reippaita ja terveitä lapsia. Eli se kolmen kuukauden itkuilu ei sinänsä vahingoita lasta, vaikka hurjalta tuntuukin.Niinhän se on et ei ihan pienestä kantsi imetystä lopettaa. Mä olin umpiväsyny ja mulla kyllä muutenkin tuo imetys takkuili, eli jouduin käyttää jatkuvasti rintakumii ja maitoruiskuja stimuloimaan imua ja maitoo ei tullu tarpeeksi. meni liiaksi välineurheilun puolelle, imetyksestä luopuminen toi suuren levon, rauhan ja helpotuksen. Parhaani tein...Ehkäpä kantsii ton kriittisen kolme kuukautta imettää jos vaan itse jaksaa ja jos vaivat sittenkin jatkuu niin harkita muita vaihtoehtoja...
- jotkut
koliikkilapsen äiti kirjoitti:
Jos se kuitenkaan yhtään lohduttaa, kokemus on meillä osoittanut, että näistä imetetyistä koliikkipsista on rankasta alusta huolimatta kasvanut ihan reippaita ja terveitä lapsia. Eli se kolmen kuukauden itkuilu ei sinänsä vahingoita lasta, vaikka hurjalta tuntuukin.syövät matojakin. Meillä ei rintaruokita!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446