Moi, ostin Biltemasta itselleni geeliakun (12V/6Ah) ja siihen myyjä laittoi jonkun 6/12V (500mA) tehoisen laturin. Laturissa sanotaan "sopii lyijyakuille, joissa vapaat elektrolyytit". Onko kyseinen laturi yhteensopiva ton geeliakun kanssa vai ei?
Geeliakun lataaminen?
4
11301
Vastaukset
- tarpeen
Eihän akun perusidea muutu, oli elektrolyyttinä neste tai geeli. Moottoripyörän laturikaan ei eroa tiedä.
Jos laturi antaa 500mA, niin akku tulee täyteen noin 15 ... 18 tunnissa (lataushäviöt huomioiden). Latausjännite ei saa ylittää noin 14.3V ... 14.5V:ia - tuohon arvoon napajännite nousee täysin latautuneessa akussa. Kannattaa ehkä yleismittarilla varmistaa, että laturi ei ylilataa akkua, ja jatkuvasti ei laturia kannata pitää akussa kiinni, jos ylläpitolatauksessakin jännite on yli 13.8V.
Tuo laturi on muuten niin pienivirtainen, että sillä ei akkua saa normaalilla noin alle 18 tunnin latauksella mitenkään tuhotuksi! Edellisessä mopossa oli semmonen
-huolsi, latas, teki mitä hyvänsä, niin 2v se kesti, hyvälläsäkällä 3v
-sit niissä on semmonen ominaisuus, et virta loppuu kertalaakista, varottamatta
-ainakin mun kokemukset on tämmösiä
-normaali nesteakku hiipuu pikkuhiljaa- eroa
Geeliakku ei kestä laiminlyöntiä. Kerrankin kunnolla tyhjentynyt ei enää ota virtaa vastaan.
Paras on perinteinen halvin lyijyakku, jossa vielä pitää tsekata nestepintoja silloin tällöin. Se vaan pitää asentaa pystysuoraan ja huolehtia huohotusputken viemisestä sellaiseen paikkaan, että höyryt ei syövytä.
Edelleen on ns. "huoltovapaita" akkuja, joissa ei nestettä pääse lisäämään, tulpat on peitetty teipillä. Näissäkin nestettä voi haihtua ja vippaskonsteilla voi veden lisäys kennoon onnistuakin.
Geeliakku on kallein, lyhytikäisin ja huolellisinta latausta ja tarkkuutta vaativa! - ainakalleenlaan
eroa kirjoitti:
Geeliakku ei kestä laiminlyöntiä. Kerrankin kunnolla tyhjentynyt ei enää ota virtaa vastaan.
Paras on perinteinen halvin lyijyakku, jossa vielä pitää tsekata nestepintoja silloin tällöin. Se vaan pitää asentaa pystysuoraan ja huolehtia huohotusputken viemisestä sellaiseen paikkaan, että höyryt ei syövytä.
Edelleen on ns. "huoltovapaita" akkuja, joissa ei nestettä pääse lisäämään, tulpat on peitetty teipillä. Näissäkin nestettä voi haihtua ja vippaskonsteilla voi veden lisäys kennoon onnistuakin.
Geeliakku on kallein, lyhytikäisin ja huolellisinta latausta ja tarkkuutta vaativa!Mopot ei ole koskaan pystysuorassa...
Kuis nyt pannaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255