Menkat+ pillereiden lopetus

Mitähän mun kannattais tehdä? Oon syöny Yasmin-pillereitä 3vuotta, nyt pidin kuukauden tauon (tyhjennysvuoto tuli ajallaan) ja ajattelin aloittaa uudestaan, mut menkkoja ei ole kuulunut kuuteen viikkoon.. Kahden viikon päästä olis aika, jolloin ei vuotoa missään nimessä saisi olla, onkohan mitään keinoa saada alkamaan ne pikaisesti? Raskaana en ole, gyne puhui mahdollisuudesta käyttää terolutia, tms, mutta kuinka kauan kestää ennen kuin se vaikuttaa?
62734
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

En ole koskaan tajunnut, miksi ihmiset tahallaan tekevät tuollaista kropalleen. Juuri kun kroppasi alkaa selvitä pillereiden lopettamisesta johtuvasta shokista, alat työntää uudestaan hormoneja sisääsi.

Ei, ei ole mitään keinoa, millä saisit ne alkamaan nopeammin. Lääkäri tuskin antaa sinulle Teroluteja, jos yhtään välittää sinun hyvinvoinnistasi. Tuosta lopettamisesta toipumiseenkin (kuukautisten alkamiseen) voi mennä useita kuukausia.

Ja tosiaan, oliko ongelmasi se, että haluat hormoneja joilla käynnistät normaalin hormonitoimintasi, jotta voit aloittaa e-pillerit, joilla lopetat hormonitoimintasi jälleen? Kaikki tämä vain siksi, että parin viikon päästä ei saisi olla menkkoja? Mitä jos miettisit asiaa vielä hetken. Järjen kanssa.

Äänestä
  • Olipas mukavaan sävyyn kirjoitettu vastaus..

    Oletko sitä mieltä, ettei hormoneita (eli siis pillereitä) kannattaisi käyttää ollenkaan? Miten pitkä tauko -ja millä perusteilla- kannattaa pitää jos kerran taukoilee pillereistä? Olisi vain kiva kuulla faktat noiden mielipiteiden takaa..

    Eikä siis mun ongelmani tosiaankaan ollut tuo, olisin vain halunnut tietää miten terolut toimii (jota siis gyne mulle ehdotti, mutten halunnut silloin). Olen joka tapauksessa aloittamassa pillerit uudestaan, eikä tuo parin viikon päästä oleva reissu vaikuta asiaan.

    Äänestä

  • ketjun aloittaja kirjoitti:

    Olipas mukavaan sävyyn kirjoitettu vastaus..

    Oletko sitä mieltä, ettei hormoneita (eli siis pillereitä) kannattaisi käyttää ollenkaan? Miten pitkä tauko -ja millä perusteilla- kannattaa pitää jos kerran taukoilee pillereistä? Olisi vain kiva kuulla faktat noiden mielipiteiden takaa..

    Eikä siis mun ongelmani tosiaankaan ollut tuo, olisin vain halunnut tietää miten terolut toimii (jota siis gyne mulle ehdotti, mutten halunnut silloin). Olen joka tapauksessa aloittamassa pillerit uudestaan, eikä tuo parin viikon päästä oleva reissu vaikuta asiaan.

    Ensinnäkin, on normaalia että kuukautiset jäävät pitkäksikin aikaa pois kun lopetat pillerit. Joillakin saattaa kestää 6 kk ennenkuin ne luomumenkat ekan kerran tulevat.

    Periaatte on se, että ei kannata pitää tuollaisia lyhyitä taukoja. Niille ei oikeastaan ole mitään perustetta. E-pillereiden vähäisetkin terveysvaikutukset perustuvat niiden pitkäaikaiselle käytölle. Ja niiden lopettaminen ja uudelleen aloitus on aika raskas muutos elimistölle.

    Sanoisin että e-pillerit kannattaa lopettaa jos aikoo pitää esim. vuoden tauon, tai pidemmän. Koska jo muutama kuukausi, puolikin vuotta, voi mennä siihen oman hormonitoiminnan normalisoitumiseen. Pillereistä "taukoilusta" voi siis olla enemmän haittaa kuin hyötyä. En tiedä miksi itse tuon lyhyen tauon päätit pitää, mutta mielestäni e-pillerit kannattaa lopettaa seuraavista syistä: ne eivät sovi, ei ole tarvetta ehkäisyyn, halutaan vaihtaa ehkäisymenetelmää tai kokeilla väliaikaisesti muuta ehkäisymenetelmää.

    Terolut toimii niin, että sitä syödään esim. 10 päivää, jonka jälkeen sitten kuukautiset alkavat. Ja sitten voidaan aloittaa se e-pillerien syönti. Mulla tuli kyllä jo viimeisen Terolut-päivän aikana heikkoa vuotoa, eli kannattaa olla tarkkana sen kanssa milloin ne e-pillerit aloittaa. Terolut on keltarauhasvalmiste, eikä se nyt ole elimistölle mitenkään oleellisesti sen kamalampi kuin tavallisten mini/yhdistelmäpillerit, toisin kuin tuossa ylemmässä viestissä annettiin hieman ymmärtää.

    Jos sä aloittaisit ne Terot nyt, niin todennäköisesti ne kuukautiset tulee just sen reissun kanssa samaan aikaan.

    Äänestä

  • ketjun aloittaja kirjoitti:

    Olipas mukavaan sävyyn kirjoitettu vastaus..

    Oletko sitä mieltä, ettei hormoneita (eli siis pillereitä) kannattaisi käyttää ollenkaan? Miten pitkä tauko -ja millä perusteilla- kannattaa pitää jos kerran taukoilee pillereistä? Olisi vain kiva kuulla faktat noiden mielipiteiden takaa..

    Eikä siis mun ongelmani tosiaankaan ollut tuo, olisin vain halunnut tietää miten terolut toimii (jota siis gyne mulle ehdotti, mutten halunnut silloin). Olen joka tapauksessa aloittamassa pillerit uudestaan, eikä tuo parin viikon päästä oleva reissu vaikuta asiaan.

    Oletko sitä mieltä, ettei hormoneita (eli siis pillereitä) kannattaisi käyttää ollenkaan?
    -Ei, en ole. Itsekin pilleristi, mutta ei tulisi mieleenkään tehdä tuollaisia typeriä kuukauden taukoja ja vahinkoa kropalle.

    Miten pitkä tauko -ja millä perusteilla- kannattaa pitää jos kerran taukoilee pillereistä? Olisi vain kiva kuulla faktat noiden mielipiteiden takaa..
    -Ei siihen mitään oikeaa aikaa ole, mutta kuukauden mittainen se ei ainakaan ole. Sinulle on jo kahteen kertaan sanottu miksi.

    Äänestä

  • älä välitä edellisestä kirjoitti:

    Ensinnäkin, on normaalia että kuukautiset jäävät pitkäksikin aikaa pois kun lopetat pillerit. Joillakin saattaa kestää 6 kk ennenkuin ne luomumenkat ekan kerran tulevat.

    Periaatte on se, että ei kannata pitää tuollaisia lyhyitä taukoja. Niille ei oikeastaan ole mitään perustetta. E-pillereiden vähäisetkin terveysvaikutukset perustuvat niiden pitkäaikaiselle käytölle. Ja niiden lopettaminen ja uudelleen aloitus on aika raskas muutos elimistölle.

    Sanoisin että e-pillerit kannattaa lopettaa jos aikoo pitää esim. vuoden tauon, tai pidemmän. Koska jo muutama kuukausi, puolikin vuotta, voi mennä siihen oman hormonitoiminnan normalisoitumiseen. Pillereistä "taukoilusta" voi siis olla enemmän haittaa kuin hyötyä. En tiedä miksi itse tuon lyhyen tauon päätit pitää, mutta mielestäni e-pillerit kannattaa lopettaa seuraavista syistä: ne eivät sovi, ei ole tarvetta ehkäisyyn, halutaan vaihtaa ehkäisymenetelmää tai kokeilla väliaikaisesti muuta ehkäisymenetelmää.

    Terolut toimii niin, että sitä syödään esim. 10 päivää, jonka jälkeen sitten kuukautiset alkavat. Ja sitten voidaan aloittaa se e-pillerien syönti. Mulla tuli kyllä jo viimeisen Terolut-päivän aikana heikkoa vuotoa, eli kannattaa olla tarkkana sen kanssa milloin ne e-pillerit aloittaa. Terolut on keltarauhasvalmiste, eikä se nyt ole elimistölle mitenkään oleellisesti sen kamalampi kuin tavallisten mini/yhdistelmäpillerit, toisin kuin tuossa ylemmässä viestissä annettiin hieman ymmärtää.

    Jos sä aloittaisit ne Terot nyt, niin todennäköisesti ne kuukautiset tulee just sen reissun kanssa samaan aikaan.

    Kiitos hyvästä vastauksesta! Nyt olen tulevaisuudessa viisaampi, enkä edes harkitse taukoja vähään aikaan.

    Ja tämä ongelmakin ratkesi itsestään, olin jo päässyt unohtanut miten tuskaa luomumenkat on..

    Äänestä

  • ''' kirjoitti:

    Oletko sitä mieltä, ettei hormoneita (eli siis pillereitä) kannattaisi käyttää ollenkaan?
    -Ei, en ole. Itsekin pilleristi, mutta ei tulisi mieleenkään tehdä tuollaisia typeriä kuukauden taukoja ja vahinkoa kropalle.

    Miten pitkä tauko -ja millä perusteilla- kannattaa pitää jos kerran taukoilee pillereistä? Olisi vain kiva kuulla faktat noiden mielipiteiden takaa..
    -Ei siihen mitään oikeaa aikaa ole, mutta kuukauden mittainen se ei ainakaan ole. Sinulle on jo kahteen kertaan sanottu miksi.

    Hyvä, että täältä saa muutkin neuvoja ja apua. Kiitos vaan! :)
    Silti pakkko sanoa, että edellisen kirjoittajan takia on veemäistä lukea näitä keskustelupalstoja. Äkäiset vanhat piiat tulee tänne kiukuttelemaan. Vai oiskohan ollu joku hormonihäiriö päällä? Hah!

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


alkaispa jo!! kirjoitti:

Mitähän mun kannattais tehdä? Oon syöny Yasmin-pillereitä 3vuotta, nyt pidin kuukauden tauon (tyhjennysvuoto tuli ajallaan) ja ajattelin aloittaa uudestaan, mut menkkoja ei ole kuulunut kuuteen viikkoon.. Kahden viikon päästä olis aika, jolloin ei vuotoa missään nimessä saisi olla, onkohan mitään keinoa saada alkamaan ne pikaisesti? Raskaana en ole, gyne puhui mahdollisuudesta käyttää terolutia, tms, mutta kuinka kauan kestää ennen kuin se vaikuttaa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu