Oppimisympäristöt

Signifer

Mitä tarkoitetaan oppimisympäristöllä?

21

942

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laukku2

      Oppimisympäristöllä tarkoitetaan tässä tapauksessa luultavasti netissä sijaitsevaa oppimisympäristöä. Tällaisia ovat sivustot, jotka koostuvat erilaisista oppimismateriaaleista, joiden avulla etäopiskelu mahdollistuu. Sivuistoilla voi olla tehtäviä tai tekstejä tai vaihtoehtoisesti vain käydään keskustelua opettajien ja oppilaiden välillä ja vaihdetaan mielipiteitä ja mietteitä. Opettajat voivat kommentoida oppilaiden töitä tai oppilaat voivat keskenään miettiä ratkaisuja ongelmiin.
      Oppimisympäristöstä voi olla hyötyä opettajaksi aikovalle, sillä niissä on useasti ideoita oppitunneille tai uusia opetustapoja esimerkiksi tietokoneen avulla. Myös aikuisopiskelijoille nämä sivustot ovat todella hyödyllisiä, sillä työn takia voi olla vaikee osallistua tuntiopetukseen.

      Koulutusportaalin palveluja voivat olla esimerkiksi:

      * Verkkokurssit
      * Sähköpostit
      * Materiaalipankki
      * Tiedotus

    • Kirsiko

      Koulutusportaalilla tarkoitetaan webbisivustoa, johon on koottu vaikka linkkilistoiksi tietyn alan koulutusta tarjoavia tahoja. Koulutusportaalin kautta voi olla pääsy myös erilaisiin oppimisympäristöihin. Esimerkki koulutusportaalista on listassa annettu www.milnet.fi, Puolustusvoimien koulutusportaali.
      Oppimisympäristö on nettisivusto, joka voi olla hyvinkin rajattu, ja sisältää esim. vain yhden kurssin tai opiskelualustan. Olennaista on kuitenkin, että oppimisympäristössä tapahtuu opiskelijoiden ja opettajan välistä vuorovaikutusta. Esimerkki oppimisympäristöstä on Avoimen yliopiston mediakasvatuksen perusopinnot kurssin sivusto, listan esimerkeistä WSOY:n Opit on tunnettu oppimisympäristö ja samalla kaupallistettu tuote, jolla voidaan rakentaa oppimisympäristöjä.

      • iiiiiii

        Oppimisympäristöstä löysin melko kattavan ja tiiviin selityksen:

        "Oppimisympäristö on paikka, tila, yhteisö tai toimintakäytäntö. Se sisältää sosiaalisia, fyysisiä, teknisiä ja didaktisia ulottuvuuksia. Siihen kuuluvat kaikki opiskelijan käytössä olevat opiskelumuodot, oppimistavat ja työskentelyvälineet."

        Huomioitavaa tässä kuitenkin on, että oppimisympäristö ei rajoitu pelkästään nettiin. Oppimisympäristö netissä taas luo oppimiselle uudenlaisen haasteen. Oppimisympäristöillä esim. juuri netissä tai verkko-oppimisessa päästään itseohjautuvuuden juurille. Oppija nähdään humanistisen ihmiskäsityksen mukaisesti oppijana aktiivisessa roolissa, vastuun kantajana omasta oppimisesta.Oppija itse asettaa tavoitteet omalle oppimiselleen ja etenee opiskelussa sen mukaisesti. Onkohan kysymys aikuiskasvatuksesta vai päästäänkö lasten ja nuorten kanssa näin pitkälle?


      • Marde
        iiiiiii kirjoitti:

        Oppimisympäristöstä löysin melko kattavan ja tiiviin selityksen:

        "Oppimisympäristö on paikka, tila, yhteisö tai toimintakäytäntö. Se sisältää sosiaalisia, fyysisiä, teknisiä ja didaktisia ulottuvuuksia. Siihen kuuluvat kaikki opiskelijan käytössä olevat opiskelumuodot, oppimistavat ja työskentelyvälineet."

        Huomioitavaa tässä kuitenkin on, että oppimisympäristö ei rajoitu pelkästään nettiin. Oppimisympäristö netissä taas luo oppimiselle uudenlaisen haasteen. Oppimisympäristöillä esim. juuri netissä tai verkko-oppimisessa päästään itseohjautuvuuden juurille. Oppija nähdään humanistisen ihmiskäsityksen mukaisesti oppijana aktiivisessa roolissa, vastuun kantajana omasta oppimisesta.Oppija itse asettaa tavoitteet omalle oppimiselleen ja etenee opiskelussa sen mukaisesti. Onkohan kysymys aikuiskasvatuksesta vai päästäänkö lasten ja nuorten kanssa näin pitkälle?

        Mä löysin goolettamalla tuon saman selityksen ja mielestäni se oli oikein hyvä. Lisäksi tuo huomio siitä, ettei oppimisympäristö rajoitu pelkästään nettiin on tosi hyvä. Mielestäni aikaisemmin puhuttiin enemmänkin verkko-oppimisympäristöstä, mutta nykyään se on taitanut lyhentyä tuossa merkityksessä vain oppimisympäristöksi.

        Mä olen tullut sen verran kyyniseksi, etten aina jaksa uskoa tuohon itseohjeutuvuuteen ja vastuun ottamisen omasta oppimisesta edes aikuisten osalta;)


      • Nimetön
        iiiiiii kirjoitti:

        Oppimisympäristöstä löysin melko kattavan ja tiiviin selityksen:

        "Oppimisympäristö on paikka, tila, yhteisö tai toimintakäytäntö. Se sisältää sosiaalisia, fyysisiä, teknisiä ja didaktisia ulottuvuuksia. Siihen kuuluvat kaikki opiskelijan käytössä olevat opiskelumuodot, oppimistavat ja työskentelyvälineet."

        Huomioitavaa tässä kuitenkin on, että oppimisympäristö ei rajoitu pelkästään nettiin. Oppimisympäristö netissä taas luo oppimiselle uudenlaisen haasteen. Oppimisympäristöillä esim. juuri netissä tai verkko-oppimisessa päästään itseohjautuvuuden juurille. Oppija nähdään humanistisen ihmiskäsityksen mukaisesti oppijana aktiivisessa roolissa, vastuun kantajana omasta oppimisesta.Oppija itse asettaa tavoitteet omalle oppimiselleen ja etenee opiskelussa sen mukaisesti. Onkohan kysymys aikuiskasvatuksesta vai päästäänkö lasten ja nuorten kanssa näin pitkälle?

        Oppimisympäristöillä tarkoitetaan toimintaympäristöjä, jotka muodostuvat useista tekijöistä. Oppimisympäristö edellyttää ympäristön, jossa toimitaan (esim. verkkoympäristö). Toimintaympäristöä käyttävät oppijat ja opettajat sekä mahdollisesti erilaiset vierailijat. Oppimisympäristö voi pitää sisällään erilaista oppimismateriaalia, linkkejä, keskustelualueita jne. Toimintaidea on pitkälti se, että oppimisympäristö on aktiivinen vuorovaikutteinen kohtaamispaikka. Tässä yhteydessä verkkoympäristö mahdollistaa maailmanlaajuisen kontaktipaikan, jossa ihmiset voivat toimia silloin kuin heille se parhaiten sopii. Verkkoympäristö sopii etenkin työssäkäyville opiskelijoille. Myös ne opiskelijat, jotka eivät ehkä uskaltaudu ”yleisön” edessä niin herkästi esittämään ajatuksiaan ja kysymyksiään hyötyvät verkko-opiskelusta paljon.


      • paroniman
        Nimetön kirjoitti:

        Oppimisympäristöillä tarkoitetaan toimintaympäristöjä, jotka muodostuvat useista tekijöistä. Oppimisympäristö edellyttää ympäristön, jossa toimitaan (esim. verkkoympäristö). Toimintaympäristöä käyttävät oppijat ja opettajat sekä mahdollisesti erilaiset vierailijat. Oppimisympäristö voi pitää sisällään erilaista oppimismateriaalia, linkkejä, keskustelualueita jne. Toimintaidea on pitkälti se, että oppimisympäristö on aktiivinen vuorovaikutteinen kohtaamispaikka. Tässä yhteydessä verkkoympäristö mahdollistaa maailmanlaajuisen kontaktipaikan, jossa ihmiset voivat toimia silloin kuin heille se parhaiten sopii. Verkkoympäristö sopii etenkin työssäkäyville opiskelijoille. Myös ne opiskelijat, jotka eivät ehkä uskaltaudu ”yleisön” edessä niin herkästi esittämään ajatuksiaan ja kysymyksiään hyötyvät verkko-opiskelusta paljon.

        Oppimisympäristöillä tarkoitetaan toimintaympäristöjä, jotka muodostuvat useista tekijöistä. Oppimisympäristö edellyttää ympäristön, jossa toimitaan (esim. verkkoympäristö). Toimintaympäristöä käyttävät oppijat ja opettajat sekä mahdollisesti erilaiset vierailijat. Oppimisympäristö voi pitää sisällään erilaista oppimismateriaalia, linkkejä, keskustelualueita jne. Toimintaidea on pitkälti se, että oppimisympäristö on aktiivinen vuorovaikutteinen kohtaamispaikka. Tässä yhteydessä verkkoympäristö mahdollistaa maailmanlaajuisen kontaktipaikan, jossa ihmiset voivat toimia silloin kuin heille se parhaiten sopii. Verkkoympäristö sopii etenkin työssäkäyville opiskelijoille. Myös ne opiskelijat, jotka eivät ehkä uskaltaudu ”yleisön” edessä niin herkästi esittämään ajatuksiaan ja kysymyksiään hyötyvät verkko-opiskelusta paljon.


    • Palmunen

      oppimisympäristöstä ja koulutusportaalista on se, että koulutusportaali on joko avoin tai salasanoin suljettu oppimisympäristö, jossa voi opiskella erilaisia asioita. Koulutusportaaliin on tuotu erilaisia elementtejä, joiden avulla voi opiskella ja oppia. Oppimisympäristö voi taas olla mikä tahansa ympäristö, jossa voi oppia.Esimerkiksi työssäoppijalle työpaikka on oppimisympäristö, jossa voi oppia esim. asiakaspalvelua. Verkossa oppimisympäristö tarjoaa oppimiseen erilaisia välineitä ja mahdollisuuksia kuten keskustelut, lukumateriaalit, animaatiot ym.

    • Sonjacky

      Oppimisympäristö on enemmänkin kokonaisvaltainen toimintaympäristö, jossa itse ympäristön lisäksi on läsnä opiskelijoita, opettaja/opettajia, erilaisia oppimisnäkemyksiä ja toimintamuotoja, oppimislähteitä sekä välineitä ja käytön tapoja. Täällä lisänä on selkeästi nähtävä toiminta, tehdään yhdessä (keskustellaan, on kalenteria ja tehtäviä jne.)
      http://tinyurl.com/247lrv

      • Sonjacky

        Ja jos tämäkin tähän samaan topicciin niin:

        Koulutusportaali-termi tuntuu voimakkaasti hakeutuvan Puolustusvoimiin. Googleen kun pistää termin hakusanaksi, on lähes jokaisessa muutaman ensimmäisen sivun linkissä jokin viittaus Puolustusvoimiin. Koulutusportaalin sanotaan olevan sähköinen opetusmateriaalisivusto. Se on verkko-opiskelun tueksi tehty, Puolustusvoimien kohdalla koko kansan (yli 15v.) käytettäväksi. Siellä on sähköpostipalvelut, verkkokursseja sekä tietopankki.
        http://tinyurl.com/2ddcnt


    • Heli

      Linkkilistalla oli monenlaisia portaaleja, jotkut niistä koulutukseen liittyviä, osa jotain ihan muuta, kuten tämä suomi24. Ymmärrän portaalin niin, että se on sivusto, jossa voi olla monenlaisia palveluja. Suomi24:ssä vaikkapa on kaikenlaista nettitreffeistä keskustelupalstoihin ja markkinapaikkaan. Selkeä koulutusportaali taas on esim. milnet.fi, jonka palvelut liittyvät tavalla tai toisella opiskeluun. Sieltä löytyy verkkosotakoulu (kurssialueita), tietopankki, linkkilista, sähköpostikin vielä hetken.

      Oppimisympäristön taas ymmärrän olevan portaalin osa. Ympäristöjä (alustoja) on tarjolla erilaisia, esim. R5, Moodle, WebCT... Ne eroavat toisistaan teknisiltä ratkaisuiltaan, ulkoasultaan, toiminnallisuuksiltaan.

      • Heli

        Tarkkaanottaenhan ope taitaa nyt tarkoittaa VERKKO-oppimisympäristöä... ;) Oppimisympäristö kun yleisesti voi olla ihan missä vaan, missä oppimista tapahtuu.

        Ja se jäi vielä äsken täsmentämättä, että verkko-oppimisympäristössä on kurssialueita, joita voidaan opettajan valinnan mukaan käyttää eri tavoilla. Useinhan se on ainakin jonkinlainen yhteydenpidon väline, tehtävien palautuspaikka, keskustelufoorumi jne.


      • rullapaakkonen
        Heli kirjoitti:

        Tarkkaanottaenhan ope taitaa nyt tarkoittaa VERKKO-oppimisympäristöä... ;) Oppimisympäristö kun yleisesti voi olla ihan missä vaan, missä oppimista tapahtuu.

        Ja se jäi vielä äsken täsmentämättä, että verkko-oppimisympäristössä on kurssialueita, joita voidaan opettajan valinnan mukaan käyttää eri tavoilla. Useinhan se on ainakin jonkinlainen yhteydenpidon väline, tehtävien palautuspaikka, keskustelufoorumi jne.

        Olipas teräv huomio, että kysymys on sähköisestä oppimisympäristöstä.

        Minäkin heti vain ajattelin, etteihän mitään muuta maailmaa olekaan kuin tämä tietotekninen tai virtuaalinen.

        Tietystihän oppimista tapahtuu kaikenlaisissa ympäristöissä.

        Sitä vaan niin pian lumoutuu siihen mitä juuri sillä hetkellä on tekemässä.


    • Päivi_123

      Eri oppiaineiden ja aiheiden oppimisympäristöjä voi olla sekä kaupallisia että maksuttomia. Niitä voidaan käyttää etä- sekä lähiopetuksessa, yksilöllisesti, omaan tahtiin. Sisältöä voidaan tuottaa yhdessä: keskustelua, tehtäviä yms.

      Opit-palvelu on suunnattu suomalaisten oppilaitosten tarpeisiin (peruskoulu, lukio, ammatillinen opetus).

      Moodle on TAMK:n verkko-oppimisympäristö.

      Etälukio on Opetushallituksen ja Yleisradion kehittämä etäopiskeluväylä. Kenguru sisältyy tähän.

      Kenguru tukee koulutuksen järjestäjiä tuottamaan opettajien täydennyskoulutusta, joka antaa valmiudet uudistuvan tietoyhteiskunnan vaatimuksiin.

      Milnet on puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen koulutusportaali. Sen palveluja ovat mm. verkkokurssit, sähköpostit, materiaalipankki ja tiedotus.

      • Lumikki*

        Verkko oppimisympäristönä tarjoaa erittäin laajat mahdollisuudet itseopiskeluun ja mikä mukavinta, opiskeluajankohdan voi valita itse eli opiskella juuri silloin kun itselleen parhaiten sopii.
        Usein verkko-oppimisympäristöjä käytetään myös eri koulujen ym. kurssien yhtenä osa-alueena, jolloin osa kurssista suoritetaan läsnäoloina lähitapaamisissa ja osa kurssimateriaalista on sijoitettuna nettiin. Opettaja on tuottanut kurssinsa sisällön, mutta itse pidän tärkeänä, että opettaja ja oppilaat voivat olla vuorovaikutuksessa keskenään. Tämän vuoksi hyvässä oppimisympäristössä on keskustelualue tai muu vastaava, jossa voidaan käydä avointa keskustelua, saada opiskeluvinkkejä muilta ym. hyödyllistä.
        Hyvin laaditussa juuri tiettyyn kurssiin liittyvässä oppimisympäristössä on mielestäni monipuolisesti kurssimateriaalia, oppimistehtävät selkeästi kuvattuna, kurssiin liittyvä aikataulu ja ohjelma nähtävissä jne.


    • medka jenni

      Oppimisympäristö on virtuaalinen luokkahuone. Oppimisympäristö on alusta, johon opettajat tai oppilaitokset voivat luoda verkkokursseja. Yksi kurssi muodostaa suhteellisen suljetun yhteisön, jonka toiminnalle on asetettu tietty tavoite. Yleensä kurssilla on myös määrätty ajankohta.

      Koulutusportaaliin verrattuna oppimisympäristö on suljettu, yhteisöllinen ja tavoitteellisempi. Koulutusportaali on tiedottamisen väline (ikään kuin ilmoitustaulu), verkko-oppimisympäristö on opettamisen ja oppimisen väline.

      Oppimisympäristö vaatii kirjautumisen, eikä sen sisältämä tieto ole julkista. Opiskelija toimii oppimisympäristössä tavoitteellisesti. Tavoitteena on suorittaa kurssi, ja useimmiten kurssisuoritukset ovat tarkasti määrätyt ja niiden aiheet rajattuja.

      Oppimisympäristön työtapoja ovat mm. keskustelu keskustelualueella. Opiskelija voi myös postittaa tehtävänsä kurssin opettajalle oppimisympäristön sisäisellä viestijärjestelmällä.

      Kurssin opettaja julkaisee oppimateriaalit oppimisympäristössä. Myös oppimateriaalit ovat tarkoin rajattuja kokonaisuuksia. Koulutusportaaliin verrattuna materiaalia on huomattavasti vähemmän.

    • SannaKoo

      Opettajan näkökulmasta katsottuna oppimisympäristöstä voi löytää lähteitä ja tietoa oman opettamisen toteutukseen sekä suunnitteluun. Se tarjoaa myös alustan opetuksen toteuttamiseen esimerkiksi tehtävien muodossa, joita oppilaat/opiskelijat käyvät tekemässä, ja joita opettaja voi seurata, arvioida ja kommentoida. Myös muut opiskelijat voivat seurata toistensa tehtäviä ja keskustella niistä.
      Luulen, että oppimisympäristöjen käyttö tulee yleistymään opetuksessa, sillä se avaa niin paljon mahdollisuuksia ja materiaalia opettamiseen. Ongelmana onkin se kuinka opettajat saisi "tutustutettua" näihin ympäristöihin niin että niitä ei koettaisi työn kuormittajana (lisätehtävänä) vaan mahdollisuutena ja apuvälineenä.
      Henk.koht. kokemuksia minulla on opit-oppimisympäristöstä ja ainakin ala-asteella se toimii oikein hyvin. (Kun vertailukohdetta ei siis ole ;))

      Koulutusportaali ilmeisesti pitää sisällään melko laajan linkistön tietyn alan ympärillä olevista oppimisympäristöistä yms. sekä tarjoaa myös omia palveluja portaalin käyttäjälle, kuten sähköpostin.

    • Medka_Nina

      Oppimisympäristö: Sähköinen oppimisympäristö voi olla niin suljetussa kuin kaikille avoimessa käytössä. Oppimisympäristöjä käyttävät eri oppilaitokset, työpaikat, yhteisöt jne. Oppimisympäristössä on useasti erilaisia alueita: kurssitarjotin, keskustelualue, uutiset ja ilmoitustaulu. Useasti "etusivu" voi olla avoin kaikille, josta sisäänkirjautumisen kautta pääsee suljetuille alueille kuten keskustelu ja kurssitarjottimiin.

      Koulutusportaali:
      Koulutusportaali taas on sivusto, jolle on koottu yhteen osoitteeseen esim. tiettyyn aiheeseen/alaan liittyvää tai alueellisia/valtakunnallisia koulutusmahdollisuuksia. Yksi tällainen, loistava koulutusportaali sivusto on http://www.opintoluotsi.fi

    • JohKoh

      Oppimisympäristöt ovat toimintaympäristöjä, jotka muodostuvat monista eri tekijöistä, kuten oppijoista, opettajista, erilaisista oppimisnäkemyksistä ja oppimislähteistä sekä välineistä ja tavoista käyttää teknologiaa ja mediaa.

      Oppimisympäristöjä voidaan käyttää opetuksen apuna sellaisenaan tai lisänä perusopetukseen.

      Itse olen opiskelijana käyttänyt oppimisympäristöä kurssin ohessa tallettamalla sinne tehtäviä, joista keskusteltiin sivustolla yhdessä, tavallaan opponoitiin tehtäviä.

      Oppimisympäristöjä ovat mm. Workmates, TopClass, WebCT, WCB.

      • JohKoh

        Koulutusportaali

        Esim. kansalaisten käyttöön tarkoitettu koulutusportaali Opintoluotsi.fi tarjoaa kaiken koulutustiedon ja opiskeluun liittyvän tiedon yhdestä osoitteesta, Opetusministeriön palvelu kokoaa yhteen verkosta löytyvät koulutustiedot

        Puolustusvoimien koulutusportaali on rakennettu Puolustusvoimien palkatun henkilöstön ja reservilaisten osaamisen kehittämiseen. Puolustusvoimien verkkotuetun monimuotokoulutuksen tärkein toteutus, jossa opitaan teoriaa ohjattuna tai itseopiskeluna verkkosotakoulussa (LMS) lisäksi muita palveluita kutentietopankki (dokumentinhallintajärjestelmä), koulutustarjonta ja sen haku, linkit kirjastopalveluihin ja muihin palveluihin.


    • rullapaakkonen

      Puolustusvoimien koulutusportaalista (mikäli osoitteeni http://www.mil.fi/tyojakoulutus/ on oikea) löydät lisää tietoa puolustusvoimissa avoimina olevista työpaikoista, erilaisista tehtävistä sekä puolustusvoimien organisaatiokulttuurista ja palkkauksesta.

      Etälukio on Opetushallituksen ja Yleisradion kehittämä etäopiskeluväylä.


      Opit-palvelu on WSOY:n kehittämä ja ylläpitämä sähköisen oppimisen kokonaispalvelu, joka on suunniteltu suomalaisten oppilaitosten tarpeisiin. Tarjoamalla kokonaispalvelua WSOY haluaa tehdä sähköisen oppimisympäristön käyttöönotosta ja tietotekniikan hyödyntämisestä oppimisessa ja opetuksessa mahdollisimman helppokäyttöistä. Käyttäjän kannalta tärkeää on käyttäjäystävällisyys, riittävä tuen saanti sekä mahdollisuus edetä askel askeleelta omien taitojen karttuessa.

      Opit-kokonaispalvelu koostuu oppimisympäristöstä monipuolisine työkaluineen, käyttäjäpalveluista kuten asiakaspalvelusta, teknisestä tuesta ja opettajien koulutuksesta sekä perussisältöpaketista, joka soveltuu eri luokka- ja kouluasteille. Palveluun sisältyvät lisäksi mm. sähköposti, käyttäjätunnusten hallinta ja tekninen ylläpito. Palvelun käyttäjiksi voidaan myös ottaa huoltajia ja näin toteuttaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

      Tämä on Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) verkko-oppimisympäristö Moodle.
      Moodle-opas opettajille
      TAMKin opettajien käyttöön tarkoitettu Moodle-opas on nyt saatavilla. Opas on ladattavissa omalle koneelle TAMKin intrasta. Oppaan voi myös tulostaa omaan käyttöönsä.


      Näiden esimerkkien pohjalta olettaisin, että koulutusportaalissa kuvaillaan jotain koulutusta, annetaan tietoja koulutuksesta ja ammateista joihin koulutus johtaa ja mahdollisesti myös työpaikkatietoja. Oppimisympäristö puolestaan on foorumi, jolla voi opiskella. Oppimisympäristössä on oppimateriaalia ja tehtäniä.

    • oppija

      Oppimisympäristö verkossa on paikka, jota opettaja oppilaineen käyttää mm. tiedon esittämiseen ja yhteiseen jakamiseen. Tietyn oppimisympäristön käyttö verkossa edellyttää usein rekisteröitymistä ja käyttäjätunnuksia.
      (esim. http://opit.wsoy.fi/)

      Koulutusportaali -sivustolta löytyy tietoa ja linkkejä esimerkiksi tietystä koulutusohjelmasta.
      (esim. KOPO Puolustusvoimien koulutusportaali, www.milnet.fi)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1402
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      81
      833
    6. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      831
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe