Puolustusvoimat

IT hemmo

hauskoja nuo puolustusvoimien työpaikkailmoitukset.

Etsivät siviili-inssejä aika-ajoin palvelukseen ja joka hemmetin ilmoituksessa, että RUK tai alikessun natsoista etua.

Miten hemmetissä liittyy joku RUK tai alikessun natsat, jonkun siviilitehtävän hoitamiseen?
ts. miksi niistä pitäisi olla etua

Vai onko se "Kenraaleille" liian vaikea pala niellä, että joku siviiliasiantuntija tulee ja sanoo, että nyt tehdään näin?

Muuten vois olla ihan mukava työnantaja, mutta kuten kaikissa valtion hommissa on palkkaus kehno, joten en ole edes hakemassa.

Mutta silti ihmetyttää, kun tuo on toistuvaa.

38

12569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IT hemmo

      itse olen ihan tykäri, kun kieltäydyin "elektroniikka AU kunniasta" aikoinaan, kun oli parempaakin tekemistä.

      Tämä sen takia ettei minua säälittäväksi sivaripelleksi luulla =)

      • <<<kessu>>>

        Parempi sivarikin kuin tykäri.


    • ei mikään ura

      Armeijan hierarkkisessa ympäristössä esiintyy enemmän perseennuolentaa, selkäänpuukottamista ja kateutta kuin missään muussa yhteisössä. Mainitsemasi syy on osittain arkipäivää tornifirmassa. Käytännössä talo ei tarjoa mahdollisuuksia ilman kauluslaattoja ja sellaiset omistavillekin vain osalle, loput saavat niellä katkeruutensa itsekseen.

      • DI/03

        Puhuu ihminen, jolla on sopeutumisongelmia ? Kun sopeutumisongelmia, silloin vika on aina muissa, vaikka syy selviäisi usein sinne peiliin katsomalla.

        Itse olen ollut töissä niin Puolustusvoimissa kuin siviilipuolella, ja voin todeta, että sitä perseennuolentaa löytyy kaikista eniten kuntasektorilta ja etenkin pörssiin listautuneista firmoista.


    • Resalik

      Käytännössähän jokainen IT-ammattilainen - ainakin amk-tutkinnon suorittanut - on saanut reservinjohtajakoulutuksen.

      Tuon AUK/RUK-vaatimus on paikallaan, koska se ei pienennä haitallisesti hakijajoukkoa ja samalla varmistuu, että kaverilla on "kaikki kotona".

      Todellisuudessa sisään otetaan ensisijassa tietoteknisen varusmieskoulutuksen saaneet (viesti, elso tai tietoteknikka).

      • IT hemmo

        jos tosissasi väität, että inssit yms. on lähes kaikki suorittanut vähintään AU koulutuksen menet pahasti metsään...mistä ylipäätänsä moisen tiedon olet saanut päähäsi?

        Jos ei muuten niin teeppä työpaikallasi gallup sotilasarvoista inssien ja ylemmän koulutuksen saaneiden kesken.

        Mutta selventäähän tuo kyllä juttuja jos tosissaan otetaan vain viesti yms. palvelusmiehiä...


      • IT hemmo
        IT hemmo kirjoitti:

        jos tosissasi väität, että inssit yms. on lähes kaikki suorittanut vähintään AU koulutuksen menet pahasti metsään...mistä ylipäätänsä moisen tiedon olet saanut päähäsi?

        Jos ei muuten niin teeppä työpaikallasi gallup sotilasarvoista inssien ja ylemmän koulutuksen saaneiden kesken.

        Mutta selventäähän tuo kyllä juttuja jos tosissaan otetaan vain viesti yms. palvelusmiehiä...

        ystäväpiirini sotilasarvot ja ammatit

        pioneeri korpraali insinööri
        panssarimies (normi sotamies) insinööri
        tiedustelija (normi sotamies) insinööri
        tiedustelija alikessu insinööri

        sotketaanko soppaa lisää?
        otetaan muutkin kuin inssit mukaan sotilasarvoineen...

        kersantti kokki
        alikersantti historian opettaja
        pioneeri sekatyömies
        alikersantti rakennusmies

        Löytyykö mielestäsi joku korrelaatio koulutuksen ja sotilasarvon välillä?


      • IT hemmo
        IT hemmo kirjoitti:

        ystäväpiirini sotilasarvot ja ammatit

        pioneeri korpraali insinööri
        panssarimies (normi sotamies) insinööri
        tiedustelija (normi sotamies) insinööri
        tiedustelija alikessu insinööri

        sotketaanko soppaa lisää?
        otetaan muutkin kuin inssit mukaan sotilasarvoineen...

        kersantti kokki
        alikersantti historian opettaja
        pioneeri sekatyömies
        alikersantti rakennusmies

        Löytyykö mielestäsi joku korrelaatio koulutuksen ja sotilasarvon välillä?

        puolustusvoimat koittaa painostaa esim. inssikoulutukseen meneviä AU:iksi. Mutta ketäänhän ei Suomen puolustusvoimissa pakoteta mihinkään.

        Ilmaisin selkeästi, että ei kiinnosta AU hommat, minut ilmoitettiin kuitenkin elektroniikka AU pääsykokeeseen.
        No ei siinä mitään kirjoitin nimen paperiin ja palautin.

        Sillä Suomen armeijassahan ketään ei pakoteta AU:ksi.


      • Skye
        IT hemmo kirjoitti:

        ystäväpiirini sotilasarvot ja ammatit

        pioneeri korpraali insinööri
        panssarimies (normi sotamies) insinööri
        tiedustelija (normi sotamies) insinööri
        tiedustelija alikessu insinööri

        sotketaanko soppaa lisää?
        otetaan muutkin kuin inssit mukaan sotilasarvoineen...

        kersantti kokki
        alikersantti historian opettaja
        pioneeri sekatyömies
        alikersantti rakennusmies

        Löytyykö mielestäsi joku korrelaatio koulutuksen ja sotilasarvon välillä?

        Hei tykäri, et luonnollisesti käsitä tilastollisesta yleistettävyydestä mitään. Nuo ovat omia kavereitasi, jotka ovat valikoituneet "tykärin" lasien läpi. Kuten jo Suomen kansallisteoksessa todettiin: "...mutta tykkimiehistä ei niin väliä". :D

        Ja se kansallisteos oli tietenkin Tuntematon sotilas, senkin moiskija.


      • korppi

        Sillä kuka inttiin (duuniin) haluais. Ehkä AMK:n jengi on armeijassa roikkunut maksimi ajan, kun elämälleen ennen ja jälkeen eivät parempaakaan käyttöä ole keksineet. Kun ruvetaan puhumaan oikean korkeakoulututkinnon suorittaneista, niin jengiä ei niin hirveästi sotaleikit kiinnosta. Yliopistolla opiskelutovereistani suurempi osa oli sivareita kuin AUK/RUK:n käyneitä, mistä olen edelleen iloinen. Inttijuttuja kukaan jaksa kuunnella! Lapsellista pelleilyä koko paikka, mutta onneksi itse selvisin kahdeksassa kuukaudessa siitä riesasta ja mielestäni älykkäät ihmiset eivät siellä pitempää viivykään.


      • reservin luutnantti
        korppi kirjoitti:

        Sillä kuka inttiin (duuniin) haluais. Ehkä AMK:n jengi on armeijassa roikkunut maksimi ajan, kun elämälleen ennen ja jälkeen eivät parempaakaan käyttöä ole keksineet. Kun ruvetaan puhumaan oikean korkeakoulututkinnon suorittaneista, niin jengiä ei niin hirveästi sotaleikit kiinnosta. Yliopistolla opiskelutovereistani suurempi osa oli sivareita kuin AUK/RUK:n käyneitä, mistä olen edelleen iloinen. Inttijuttuja kukaan jaksa kuunnella! Lapsellista pelleilyä koko paikka, mutta onneksi itse selvisin kahdeksassa kuukaudessa siitä riesasta ja mielestäni älykkäät ihmiset eivät siellä pitempää viivykään.

        Heh, tyypillistä kynäniskaisen nelisilmäanteron astmaista piipitystä.
        Omista opiskelukavereista (yliopisto) huomattava osa oli vähintään aliupseereita, mutta en opiskellutkaan naistutkimusta tai nyyhkyhumanistien huuhaata.

        Inttijuttuja ei kukaan jaksa kuunnella, ja Puolustusvoimien siviiliduuneja en kellekään surkean palkkatason vuoksi suosittele.


      • helvetissä

        sinulle on syntynyt mielikuva, että amk-tutkinnonkaan suorittaneet IT-ammattilaiset olisivat saaneet intissä minkäänlaista johtajakoulutusta?


      • upseereita
        reservin luutnantti kirjoitti:

        Heh, tyypillistä kynäniskaisen nelisilmäanteron astmaista piipitystä.
        Omista opiskelukavereista (yliopisto) huomattava osa oli vähintään aliupseereita, mutta en opiskellutkaan naistutkimusta tai nyyhkyhumanistien huuhaata.

        Inttijuttuja ei kukaan jaksa kuunnella, ja Puolustusvoimien siviiliduuneja en kellekään surkean palkkatason vuoksi suosittele.

        Itse asiassa kommunikaatiostrategiasi tuo elävästi mieleen muistoja kasarmilta ja kertoo ihan riittävästi persoonallisuudestasi. Hieman minua hämmästyttää, miten päädyit yliopistoon. Eikö autoja ja mopoja rassata ammattikoulussa? Toisaalta on hyvä, että vähälahjaisemmat yksilöt viihtyvät puolustusvoimissa pidempäänkin. Itse olin jo aikoinaan sitä mieltä, että ysin P-arvolla pitäisi antaa vapautus asepalveluksesta, jottei koko ikäluokan aika tärväänny moiseen pelleilyyn. Toisesta päästä porukka joutaisi vaikka roikkumaan pitempäänkin, jotta pysyisivät pois kaduilta.


      • IT hemmo
        upseereita kirjoitti:

        Itse asiassa kommunikaatiostrategiasi tuo elävästi mieleen muistoja kasarmilta ja kertoo ihan riittävästi persoonallisuudestasi. Hieman minua hämmästyttää, miten päädyit yliopistoon. Eikö autoja ja mopoja rassata ammattikoulussa? Toisaalta on hyvä, että vähälahjaisemmat yksilöt viihtyvät puolustusvoimissa pidempäänkin. Itse olin jo aikoinaan sitä mieltä, että ysin P-arvolla pitäisi antaa vapautus asepalveluksesta, jottei koko ikäluokan aika tärväänny moiseen pelleilyyn. Toisesta päästä porukka joutaisi vaikka roikkumaan pitempäänkin, jotta pysyisivät pois kaduilta.

        nimittäin, kunhan meillä on uskottava armeija, niin ei tarvitse sotia.

        Ja nykyään hedelmäkakkuarmeijassa selviää jo 6kk...

        Kuuluttais aika hätäseen Venäjään jos kaikki olis sivareita.
        Maailmassa pääsee aika ajoin valtaan joku sotahullu sekopää, eikä ne kesken lopu.

        Joten mikään hippimeininki ei oikeasti toimi.


      • IT hemmo
        Skye kirjoitti:

        Hei tykäri, et luonnollisesti käsitä tilastollisesta yleistettävyydestä mitään. Nuo ovat omia kavereitasi, jotka ovat valikoituneet "tykärin" lasien läpi. Kuten jo Suomen kansallisteoksessa todettiin: "...mutta tykkimiehistä ei niin väliä". :D

        Ja se kansallisteos oli tietenkin Tuntematon sotilas, senkin moiskija.

        sinulle, muista vain otettu lääke auttaa.

        Sulla vippaa jo aika pahasti päässä, kun alat yhdistelemään tilastotieteen hallintaa sotilasarvoon :D


      • 4 %
        IT hemmo kirjoitti:

        nimittäin, kunhan meillä on uskottava armeija, niin ei tarvitse sotia.

        Ja nykyään hedelmäkakkuarmeijassa selviää jo 6kk...

        Kuuluttais aika hätäseen Venäjään jos kaikki olis sivareita.
        Maailmassa pääsee aika ajoin valtaan joku sotahullu sekopää, eikä ne kesken lopu.

        Joten mikään hippimeininki ei oikeasti toimi.

        Uskottava puolustus ei voi olla kiinni neljästä prosentista ikäluokkaa, joka saa p-arvon 9 ja on yleensä keskimääräistä huonommin motivoitunut armeijan kuvioihin muutenkin. Tietty voidaan keskustella, antaako palikkatesti todellista kuvaa älykkyydestä, mutta joka tapauksessa yhteiskunnan kannalta on järjetöntä haaskausta pitää ikäluokan lahjakkain osa valmistautumassa ruokailuun, kun he voisivat hyödyttää yhteiskuntaa tekemällä jotain tuottavaa.

        Tietenkin olen jäävi, koska oma p-arvoni oli 9, mutta mun mielestä tykinruoaksi riittää hyvin tyhmin 96 % ikäluokasta, eikä Suomen puolustuksen uskottavuus siitä miksikään muuttuisi. Itse asiassa luultavasti enemmän murensin kuin vahvistin maanpuolustusta vastentahtoisella palveluksellani. Sinänsä on totta, että Suomen kannalta uskottava maanpuolustus on tärkeä asia, mutta Länsi-Euroopassa on jo huomattu, ettei lukutoukkien pitäminen asepalveluksessa ole järkevää. Kyllä täälläkin ennen pitkää.


      • gosu

        " Tuon AUK/RUK-vaatimus on paikallaan, koska se ei pienennä haitallisesti hakijajoukkoa ja samalla varmistuu, että kaverilla on "kaikki kotona". "

        Hehe. Tuo aukin suoritus nyt ei taatusti takaa, että olisi "kaikki kotona". Veikkaisin, että aukin suorittaneilla voisi jopa olla hieman enemmän mielenterveydellisiä ongelmia kuin ns. normi rivimiehillä. ;)

        Tämä nyt on vain oma subjektiivinen havainto asiasta.


      • intissä_
        IT hemmo kirjoitti:

        ystäväpiirini sotilasarvot ja ammatit

        pioneeri korpraali insinööri
        panssarimies (normi sotamies) insinööri
        tiedustelija (normi sotamies) insinööri
        tiedustelija alikessu insinööri

        sotketaanko soppaa lisää?
        otetaan muutkin kuin inssit mukaan sotilasarvoineen...

        kersantti kokki
        alikersantti historian opettaja
        pioneeri sekatyömies
        alikersantti rakennusmies

        Löytyykö mielestäsi joku korrelaatio koulutuksen ja sotilasarvon välillä?

        Korrelaatio on heikompi, jos koulutusta ei ole hankittu ennen armeijaa. Esim. lääkärit käy intin yleensä koulutuksen jälkeen - muutenhan saattaisi tulla koulutuksi vaikka tykkimieheksi.. Yleensä jo lukio painaa valinnassa ja antaa valmiuden opetella ulkoa ylpalvoa.

        Toisaalta sitten valmis DI, joka tulee inttiin "pääsee" johtajakoulutukseen. Tokihan on poikkeuksia, joko oma tai luonnonvalinta. Äärimmäisen harvinaisia, toki muistan "proffan" joka ei tohtoriudestaan huolimatta ollut kiinnostunut natsoista vaan painoi muiden joukossa (ehkä nauttien) poikamaisella huumorilla intin läpi. Toisaalta mitäpä "proffan" olisi tarvinnut todistaa.


      • joka suorittanut reservinjo...

        Terv. FM


      • silmällä ...

        >Tuon AUK/RUK-vaatimus on paikallaan, koska se ei pienennä haitallisesti hakijajoukkoa ja samalla varmistuu, että kaverilla on "kaikki kotona".

        Minä kyllä muistan erään helsinkiläisen tunnetusti mielenterveysongelmaisen sotilashenkilön ja kansanedustajan. Miten sinun mielestäsi seula petti hänen kohdallaan? Onko mahdollisesti samanlaisia seulan pettämisiä tapahtunut muussa kantahenkilökunnassa? Ja miten sinä et ole tätä huomannut?

        Entäs akkahakijat?


      • vain hyvä?
        IT hemmo kirjoitti:

        nimittäin, kunhan meillä on uskottava armeija, niin ei tarvitse sotia.

        Ja nykyään hedelmäkakkuarmeijassa selviää jo 6kk...

        Kuuluttais aika hätäseen Venäjään jos kaikki olis sivareita.
        Maailmassa pääsee aika ajoin valtaan joku sotahullu sekopää, eikä ne kesken lopu.

        Joten mikään hippimeininki ei oikeasti toimi.

        "Kuuluttais aika hätäseen Venäjään jos kaikki olis sivareita. Maailmassa pääsee aika ajoin valtaan joku sotahullu sekopää, eikä ne kesken lopu."

        Niin, sekopää Suomen hallitus hyppi Neuvostoliiton silmille vastoin Ruotsin ja Saksan suosituksia ja käynnisti Neuvostoliiton hyökkäyksen Suomeen. Huonot tiet, neuvostoarmeijan huono vakoilu ja pari sakemannien lentokonetta pelasti typerät esi-isämme. Darwinismi ei toimi.

        Eikö olisi ollut pitemmän päälle parempi, että typerien suomalaispoliitikkojen geeniaines olisi poistettu saastuttamasta perimäämme, esimerkiksi Siperiaan tai hirsipuuhun?

        Stalinhan ystävällisesti suoritti moisen puhdistuksen omassa maassaan pahimpien pyrkyreiden keskuudessa sekä puhdisti Virosta korruptoituneet poliitikot ja virkamiehet Siperiaan.

        Tosin virolaiset näyttävät olevan yhtä tyhmiä kuin ennen toista maailmansotaa. Kuin myös suomalaiset. Antaa virolaisten olla vaan Suomen puskurivaltio ja tapattaa itsensä ihan rauhassa, kun he sitä haluavat.

        Useat sodat kyllä aloittaa optimistinen ja kyyninen eliitti periaatteella "minä tapan - sinä maksat". Irakin sota on ollut menestys sota- sekä öljyteollisuudelle. Sotateollisuus on saanut paljon tilauksia ja öljykenttien hinnat ovat nousseet kohisten.


      • ihmeessä?
        4 % kirjoitti:

        Uskottava puolustus ei voi olla kiinni neljästä prosentista ikäluokkaa, joka saa p-arvon 9 ja on yleensä keskimääräistä huonommin motivoitunut armeijan kuvioihin muutenkin. Tietty voidaan keskustella, antaako palikkatesti todellista kuvaa älykkyydestä, mutta joka tapauksessa yhteiskunnan kannalta on järjetöntä haaskausta pitää ikäluokan lahjakkain osa valmistautumassa ruokailuun, kun he voisivat hyödyttää yhteiskuntaa tekemällä jotain tuottavaa.

        Tietenkin olen jäävi, koska oma p-arvoni oli 9, mutta mun mielestä tykinruoaksi riittää hyvin tyhmin 96 % ikäluokasta, eikä Suomen puolustuksen uskottavuus siitä miksikään muuttuisi. Itse asiassa luultavasti enemmän murensin kuin vahvistin maanpuolustusta vastentahtoisella palveluksellani. Sinänsä on totta, että Suomen kannalta uskottava maanpuolustus on tärkeä asia, mutta Länsi-Euroopassa on jo huomattu, ettei lukutoukkien pitäminen asepalveluksessa ole järkevää. Kyllä täälläkin ennen pitkää.

        Ainoa syy miksi kukaan haluaisi puolustaa asiat ryssinyttä eliittiä sodan puhjettua on harhaanjohdetuksi joutuminen.

        Kansainvälinen tilanne tulehtuu pikku hiljaa tulevina vuosikymmeninä uusien ja vanhojen suurvaltojen välillä, kuten aina ennenkin historiassa. Suomalaiset poliitikot keräävät jo nyt turhia riskejä. Minusta moisella riskihakuisuudella ansaitseekin kuolemanrangaistuksen.


      • Jaaaaaha
        IT hemmo kirjoitti:

        ystäväpiirini sotilasarvot ja ammatit

        pioneeri korpraali insinööri
        panssarimies (normi sotamies) insinööri
        tiedustelija (normi sotamies) insinööri
        tiedustelija alikessu insinööri

        sotketaanko soppaa lisää?
        otetaan muutkin kuin inssit mukaan sotilasarvoineen...

        kersantti kokki
        alikersantti historian opettaja
        pioneeri sekatyömies
        alikersantti rakennusmies

        Löytyykö mielestäsi joku korrelaatio koulutuksen ja sotilasarvon välillä?

        Ei tosiaan vastaa, sotketaan vaan.

        Olen ylikersantti ja ins, kertharj 5X. P-arvo 9. (so. 2-9) (yksi numero ja ykköstä ei käytetä ymmärrät 7) .
        Jouduin vittelyyn kapiäijän kanssa suujarruista?? Sanoin alkeisfysiikasta ym. suljetusta putkesta jne. ei mennyt perille vaan väitti että rekyyli tulee iskurin iskemästä. Voi että vitutti ja ajattelin den sista gåången. Ja asepäälikkö olin.
        Jaska


    • .............

      "Muuten vois olla ihan mukava työnantaja, mutta kuten kaikissa valtion hommissa on palkkaus kehno, joten en ole edes hakemassa."

      Palkka on tosiaan perseestä. Ja muutenkin työpaikkana. Aataminaikaisilla vehkeillä pelataan ja kehittymisestä ei mitään tietoa. Työympäristö (työkaverit) yleensä letkeää ja mukavaa, mutta pääpamput (insinööriupseeristo) täysiä ku**päitä. Se, että heillä on natsoja kauluksessa, ei tee heistä insinööritieteissä yhtään viisaampaa. Kukahan sen vielä heille kertoisi. Etuna siviilipuolelle on yleensä hitaammat kiireet.

      Been there, done that.

      • rukkioppilas..

        eka vuoden rillipäinen TKK´n (tai muu teekkari)/kauppakorkean opiskelija..

        näin meillä -91.

        Entiedä miksi, ehkä he kuvittelevat ups. koulutuksen jotenkin vaikuttavan urakehitykseen tulevaisuudessa...?

        Itse FM/kersantti, ja valitsin AUK´n jotta pääsis helpommalla loppuinttiajan..
        (mikä myös piti paikkansa vaikka palvelusaika oli 45vrk pidempi kuin rivijääkäreiden(=kaikki 9 1/2 kk miehiä normaalisti))


    • laöjfoineioa

      Itse veikkaisin, että tuolla vaatimuksella pyritään karsimaan pois asenneongelmainen aines hakijajoukosta. Omien kokemuksieni mukaan motivoitunut ja kyvykäs (tai vähemmän kyvykäs) aines pääsee asepalveluksessa ainakin aliupseerikouluun suhteellisen helposti. Jos aliupseerikoulua ei ole halunnut käydä, kertoo se nähdäkseni jotain asenteesta maanpuolustukseen tai sitten vika saattaa olla kyvykkyydessä. Armeijan hommissa siviili-ihmisetkin joutuvat lähes väkisin tekemiseen operatiivisen tiedon kanssa, joten asenteen tulee olla kunnossa.

      Sinulta IT-hemmo voisi kysyä, miksi jaksat itkeä vaatimuksista, jos kerran et arvosta kyseistä organisaatiota? Jos taas olet huipputyyppi ja alasta innostunut, ei puuttuva AUK todennäköisesti estä työpaikan saantia.

      Puolustusvoimien tärkeä kalusto on pääasiassa huipputekniikkaa, jolle on asetettu korkeat suorituskyky- ja laatuvaatimukset. Toki vanhoja järjestelmiä on käytössä, mutta uutta teknologiaa käyttävät järjestelmät ovat aivan toisesta maailmasta verrattuna tavallisiin kuluttuja- ja teollisuustuotteisiin. Kannattaa kuitenkin huomioida, että tavallisella varusmiehellä harvemmin on pääsyä uusimpiin ja hienompiin järjestelmiin.

      Palkkauksen hyvyys on tietenkin aina melko subjektiivinen asia, mutta itse myös ilmoituksia seuranneena ja it-alalla työskentelevänä en ainakaan puolustusvoimien tarjoamaa alkupalkkaa voi kauhean heikkona pitää. Usein mainitsemissasi ilmoituksissa on alkupalkaksi uudelle henkilölle ilmoitettu ESJA 11 -luokka, joka tarkoittaa noin 2800 - 2900 euron alkupalkkaa. Tästä on edelleen hyvä huomata, että työnkuvasta riippuen maksetaan erilaisia lisiä esimerkiksi lennonvarmistukseen tai palvelussitoumukseen liittyen. TEK suosittelee aloittelevalle diplomi-insinöörille aloituspalkaksi 3070 euroa, mutta aika harva tuon summan saa alkupalkakseen.

      Omista kokemuksistani eräässä teknillisessä yliopistossa opiskelleena, voin todeta, että pääasiassa opinnoissaan menestyvät, pystyvät ja fiksut kaverit olivat pääsääntöisesti suorittaneet ainakin AUK:in. Perinteisesti puolustusvoimat ovat mainostaneet reserviupseerikoulutuksen vahvaa korrelaatiota ansiotason kanssa. Omat havaintoni ovat samansuuntaiset.

      • .............

        "Puolustusvoimien tärkeä kalusto on pääasiassa huipputekniikkaa, jolle on asetettu korkeat suorituskyky- ja laatuvaatimukset. Toki vanhoja järjestelmiä on käytössä, mutta uutta teknologiaa käyttävät järjestelmät ovat aivan toisesta maailmasta verrattuna tavallisiin kuluttuja- ja teollisuustuotteisiin."

        Kuluttajatuotteisiin kyllä, teollisuustuotteisiin ei ikimaailmassa. Kummallakin sektorilla samaa alaa tehneenä voin kyllä sanoa, että puolustusvoimilta ei _todellakaan_ löydy alan uusin teknologia. Ei lähimainkaan. Se löytyy yksityisen sektorin mm. tuotekehityksestä, josta se kulkeutuu myös sinne PV:lle.


      • IT hemmo

        mutta tokihan tuo 2800 on hyvä jos suoraan koulunpenkiltä meet sinne.

        Mutta tyydytkö tuohon jos sinulla on työkokemusta vuosia?

        IT alalla on monella vuosien salassapitovelvollisuudet ja pääsy luottamukselliseen ja toisinaan sisäpiiritietoon.

        Jos nuo salaisuudet ovat pysyneet vuosia salassa, niin onko siis luotettavampi IT alalla ko. tietoja vuosia salassa pitänyt vai AU tai RUK:n käynyt?

        Joten uskomukseni mukaan luotettavuudesta ei voi olla kyse, vaan kiltisti teet vain kaikki määrätyt jutut vaikka käskyn antaja olisi tekemässä pahan mokan.

        Toki tämähän toimii kaupallisissakin firmoissa, että toisinaan ylhäältä käsketään järjettömyyksiä ja kun heitä varoittaa ongelmista, eivät ne usko "koska me ollaan niin wiisaita johtajia".

        Sitten kun vahinko on sattunut he eivät muista ollenkaan, että heitä varoitettiin ja sen verran minullakin on itsesuojeluvaistoa, etten ole asiaa ottanut esille.

        Nimittäin yllättäen aina seuraavissa YT:issä lähtee ne tyypit pätevyydestä yms. riippumatta ketkä "herra isoherrojen" varpaille ovat astuneet.

        ps. uusin teknologia ei ole puolustusvoimilla ja uusin teknologia on siviilien kehittämää, koska se on kallista pitää yllä tuotekehitys toimintoja...


      • Danger Zone

        Oli ihan pakko kirjoittaa jotain, koska aina 1000 postia kohden löytyy myös yksi asiallinen kirjoitus. Tässä postissa oli vaivauduttu ottamaan asioista edes auttavasti selvää, eikä vain tyydytty huutelemaan "mielipiteitä" vailla minkään tasoista taustatietoa.

        Näin PV:ssä toimivana IT-hemmona voisin sanoa, että 0-5v työkokemuksen omaavalle IT-osaajalle PV tarjoaa varsin kilpailukykyisen palkan. Tarkoitan tällä sitä, että sijoitut ihan oikeisiin IT-hommiin jotka ovat lähellä puolustusvoimien ydinbusinesta. Hitaammin kelaaville täytyy valoittaa sitä, että PV:n ydinbusiness ei ole esim mikrotukityöt.

        Asiantuntija- ja johtotehtävät käyttävät ESJA palkkaluokkaa, joka muodostuu vaatiluokasta(ESJAxx henkiosasta max 36% ja mahdollisesta tulospalkasta 4%). Mitä korkeammalla organisaation rakenteessa työskentelet aka esikunnat, niin sitä todennäköisempää on että olet akselilla ESJA10-13. Tämä tarkoittaa sitä, että arvoisa puolustusvoimat maksaa sinulle kuukausitasolla 3-4k€ sektoriin osuvan kertakorvauksen. Ei ylitöitä, lomat toimii, liikuntamahdollisuudet, eksoottisia vehkeitä yms - joku arvostaa enemmän kuin toinen.

        Ja mitä tekniikkaan tulee, niin kyllä täällä tietojärjestelmiä tehdään tällä hetkellä tekniikoilla, jotka kestävät kriittisenkin vertailun. Ongelmana tässä on se, että kaikki tällä sektorilla työskentelevät ovat vaitiolositoumuksen velvoittamia, joten hirmuista arkkitehtuurikuvausta tämän tasoisilla foorumeilla ei tulla näkemään.

        Summary:
        PV työnantajana IT-osaajalle!
        Säännölliset työajat
        Mukava työilmapiiri (paikkakuntakohtainen)
        Kilpailukykyinen palkka 0-5v kokemuksen omaavalle (Korkeakoulu-/Ylempikorkeakoulututkinnot)
        Hyvät lomat, liikunta ja harraste mahdollisuudet
        - Palkan kilpailukyky heikkenee työkokemuksen karttuessa
        - Iso organisaatio/byrokratia ei mahdollista aivan kirkkaimpien huippuosaajien sitouttamista
        - Siviilien urakehitys melko suppea (ylimmät johtotehtävät luonnollisesti sotilaille)

        Et sillai.


    • Resalik 2

      ...niin ei sinne sitten myöskään mennä töihin!

      Ihan paikallaan tuo AUK/RUK-vaatimus ja se tulee myöskin pysymään.

    • Resalik

      Sotilasinsinöörin tehtävään nimetty saa sotilasarvokseen insinööriluutnantti. Tuosta sitten ylennytään ajan/ansioiden/tehtävän mukaan järjestyksessä insinööriyliluutnantti -> insinöörikapteeni -> insinöörimajuri jne.

      Palkka on sellaiset 2k€ eli rahan perässä ei kannata mennä.

      PS. Muistakaas muuten selvittää, mitä tarkoittaa lause "virka on puolustusvoimien yhteinen." :D

      • Res. Ltn.

        Palkkakin on sitten enemmän kuin tuo 2k€.


      • PV:llä ollut
        Res. Ltn. kirjoitti:

        Palkkakin on sitten enemmän kuin tuo 2k€.

        Ei se mene koulutuksen mukaan, vaan tehtävän mukaan. Ajan kanssa sitten ylennytään. Jos olet lukenut PV:n ilmoituksia, haetaan insinööritehtävään insinööriä tai DI:tä samanarvoisesti. Ja palkka on 2 k€ ja sotilasarvo insinööriluutnantti. Toivottavasti opit elämään tosiasioiden kanssa ennen kuin edes harkitset hakevasi PV:n palvelukseen.


      • PV:llä ollut
        PV:llä ollut kirjoitti:

        Ei se mene koulutuksen mukaan, vaan tehtävän mukaan. Ajan kanssa sitten ylennytään. Jos olet lukenut PV:n ilmoituksia, haetaan insinööritehtävään insinööriä tai DI:tä samanarvoisesti. Ja palkka on 2 k€ ja sotilasarvo insinööriluutnantti. Toivottavasti opit elämään tosiasioiden kanssa ennen kuin edes harkitset hakevasi PV:n palvelukseen.

        Kyllähän se olisi valtiolle edullista, jos tuollaiset "nappulat" kelpaisivat kaikille muillekin palkaksi. Itse haluan hieman toisenlaista nappulaa - sellaista jolla voi maksaa kaupassa. Siksi lähdin yksityisen palvelukseen.


      • Hehhehheheh
        PV:llä ollut kirjoitti:

        Ei se mene koulutuksen mukaan, vaan tehtävän mukaan. Ajan kanssa sitten ylennytään. Jos olet lukenut PV:n ilmoituksia, haetaan insinööritehtävään insinööriä tai DI:tä samanarvoisesti. Ja palkka on 2 k€ ja sotilasarvo insinööriluutnantti. Toivottavasti opit elämään tosiasioiden kanssa ennen kuin edes harkitset hakevasi PV:n palvelukseen.

        Mistä sinne saadaan yhtäkään dippa-inssiä töihin?


      • tyomyyra
        Hehhehheheh kirjoitti:

        Mistä sinne saadaan yhtäkään dippa-inssiä töihin?

        DI:n alkupalkka PV:lla noin 2,8 riippuen tehtavasta. Ongelmana on kuitenkin etta palkkakehitys jumiutuu noin 3,5, koska muille kuin upseereille tarjolla vahan esimiestehtavia


    • södkfömvsck

      Mitä väliä? Sivarit on hinureita. Se on fakta joka ei miksikään muutu.

    • 09jioaf3

      Onko tuoreita kokemuksia PV:stä työnantajana? Näkyy olevan hakua menossa aina ajoittain siviilivirkapuolelle. Mikä mahtaa olla meno tänä päivänä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe