Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Älvsbytalo...?

Ennakkoasenne, mutta onko o...

Kävimme katsomassa tosi kivalla tontilla olevaa taloa. Aivan ihana autotalli/varasto, talon pohja hyvä, mutta tuntui, että "älvsby" näkyi talon sisällä... Seinät heppoisen oloiset, tapetit kupruilivat. Kylpyhuoneen lattia narisi ja mietin, että muovimatto / "tapetit" kylppärissä - onko miten kestävät?

Tuntuu, että Älvsbyllä huono maine ja mietimme, että millaista on myydä esim. 15 vuoden ikäistä taloa? (Tämä talo 3v sitten rakennettu). Älvsbystä tunnutaan puhuttavana aina "onhan tämä tällainen" - tyyliin, mutta onko sille ihan oikeita perusteita, kun vertaa esim. kastelliin, vaaja-taloon tai mihin tahansa muuhun?

Tietävät, kertokaa...?

49

6651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsastaja kävijä

      Tutustuimme juuri viikko sitten vain kuukausi sitten valmistuneeseen Älspyy taloon, joka oli tosi hieno, iso, avara valoisa, mutta uusi talo, jossa pesuhuoneen lattia nitisi ja natisi, tapeteissa oli sanomista, lautoja halki...

      Asia, jota emme ymmärtäneet ja jota talon omistajiltakin kysyimme:
      Miksi ihmeessä uudessa talossa pitää ruveta heti remppaamaan?

      • alkuper. viestittäjä

        Olen käynyt muutamassa Ä-talossa ja niissä kaikissa sama olo, että jotakin on aina pielessä. Tulee olo, että jos jo uutena näin, niin minkälainen viidentoista vuoden päästä...


    • jfidoaU8ROEJ

      Mitä mä oon käyny älvsbytaloissa niin ei ne tosiaan häävejä oo, niistä näkyy et ne on halvalla tehty. Mielestäni ei älvsbytaloa voi verratakkaan esim. Kastelliin. Arvo talossa ei varmaan säily niin hyvin ko esim. Kastellila. En suosittele.

    • on jo kolme vuotta vanha

      on se elämisensä siihen malliin elänyt että voitte vetää kaakelit muovimattojen tilalle.. jos älvärin haluatte.. varmasti parempi ratkaisu siten.. samalla vetää sitten sinne väliin lattialämmityskaapelit. Lastulevyseinä on kinkkinen tapetoida.. se tarvitsee aina joka saumasta jättää auki kun elää niin paljon muute tapetit repeilee ja menee kuprulle.. mut voihan ne maalata? ja jos 15 vuoden päästä olette myymässä... ainakin treen. seudulla talot maksaa sen mitä maksaa.. oli sitten älväri tai kastelli.. uus on uus ja vanha vanha ja hinta menee sen mukaan (tietty varustelu ja paikka vaikuttaa) ei monikaan ostaessa kato että minkäs firman tämä nyt sitten olikaan?? Pääasia että huolehtii talosta niin että voi myydä kunnossa olevan talon

      Mistään mitään tiedä.. kerroin silti :)

    • Anna M.

      Kun vertaat älvsbytaloa mihin tahansa muuhun taloon, vertaa (tai anna jonkun asiantuntijan verrata) seinän ja lattian rakenteita piirustuksista. Älvsbytalon rakenteet ovat heikoksi todetut. Tanskassa on 100 ihmistä on haastanut tehtaan oikeuteen heikon kattorakenteen vuoksi. Kattotuolit ovat liian harvassa.

      • epäilevä tuomas

        Jos katttorakenne liian heppoinen tanskan lumikuormille niin ihme että täällä pohjoisessa kestää...

        Joojoo, eri rakenteet varmasti, kunhan piti päästä sanomaan:)


      • Viikinkki
        epäilevä tuomas kirjoitti:

        Jos katttorakenne liian heppoinen tanskan lumikuormille niin ihme että täällä pohjoisessa kestää...

        Joojoo, eri rakenteet varmasti, kunhan piti päästä sanomaan:)

        ja olkikattoja. Viimeksimainitut kestää, mutta ovat kalliita rakennuttaa.


    • alkuper.viestittäjä

      Pitäisi olla (aina) mukana joku rak.alan ammattilainen katsomassa, miten talo on rakennettu, mitkä eristeet ym. Sitä on itsekin oppinut jo jotain ihan perusasioita kyselemään, mutta esittelijät eivät kyllä näytä tuntuvan tietävän juuri paljoakaan kohteista. Toki heiltä saa sähköpostiin hyvin vastauksia.

      • esittelijät

        sitä taloa ole rakentanut, joten ei niiltä kannata odottakkaan mitään järkevää selitystä. USeammat esittelijät, ei tiedä talon rakentamisesta ja rakenteista yhtään mitään.

        MEille tulee älvsbytalo ja mä olen siitä ylpee. Jokainen talo kuluu käytössä. Joka tapauksessa, kyllä se älvsbykin tehdään oikein sääntöjen mukaan. Ei ole mikään pahvilaatikko, niinkuin monet täällä tykkää sanoa. Ne älvärit mitä minä olen nähnyt ovat olleet asiallisia ja päätökseni niiden perusteella tehnyt. Minä halusin halvalla uuden talon. Kyllä mekin kaakeloidaan ja seinä pinnat laitetaan sitten myöhemmin. Mutta ei nyt. Nyt me ei haluta sitä tehdä. Halutaan levätä ja nauttia uudesta talosta. Tuunataan sitten, kun tuunauksen tarvetta tulee.
        Miksi korjata ehjää ja toimivaa. Mulle kelpaa muovimatot. En muita tämän perheen kanssa voisi harkitakkaan. LApset on tässäkin kämpässä uudet tapetit repineet ja piirtäneet piloille.
        Rakenna sitten kallis talo jota joutuu pintarempata koko ajan. Mieluummin rakennutan halvan talon ja jää rahaa niihin pintojen remppoihin.

        Pitkä selitys, mutta tämä on MINUN mielipiteeni.


      • siisllllllll
        esittelijät kirjoitti:

        sitä taloa ole rakentanut, joten ei niiltä kannata odottakkaan mitään järkevää selitystä. USeammat esittelijät, ei tiedä talon rakentamisesta ja rakenteista yhtään mitään.

        MEille tulee älvsbytalo ja mä olen siitä ylpee. Jokainen talo kuluu käytössä. Joka tapauksessa, kyllä se älvsbykin tehdään oikein sääntöjen mukaan. Ei ole mikään pahvilaatikko, niinkuin monet täällä tykkää sanoa. Ne älvärit mitä minä olen nähnyt ovat olleet asiallisia ja päätökseni niiden perusteella tehnyt. Minä halusin halvalla uuden talon. Kyllä mekin kaakeloidaan ja seinä pinnat laitetaan sitten myöhemmin. Mutta ei nyt. Nyt me ei haluta sitä tehdä. Halutaan levätä ja nauttia uudesta talosta. Tuunataan sitten, kun tuunauksen tarvetta tulee.
        Miksi korjata ehjää ja toimivaa. Mulle kelpaa muovimatot. En muita tämän perheen kanssa voisi harkitakkaan. LApset on tässäkin kämpässä uudet tapetit repineet ja piirtäneet piloille.
        Rakenna sitten kallis talo jota joutuu pintarempata koko ajan. Mieluummin rakennutan halvan talon ja jää rahaa niihin pintojen remppoihin.

        Pitkä selitys, mutta tämä on MINUN mielipiteeni.

        sehän älppäreissä onki vikana että perustukset on heikot. Muovimatot on niin heikkoa laatua että ne tosiaan saaki aika pian vaihtaa. Märkätilojen muovimatot on heikkolaatuisia, halvinta markkinoilta saatavaa. Materiaalin täytys kuitenki olla sen verran kestävää että kestää olla perheesä lapsiaki. Pahvilaatikko mikä pahvilaatikko ja ei se älppärikään niin halvaksi tule mitä kuvitellaan! nimim. läheltä seurannu.


      • hyh älväri!
        siisllllllll kirjoitti:

        sehän älppäreissä onki vikana että perustukset on heikot. Muovimatot on niin heikkoa laatua että ne tosiaan saaki aika pian vaihtaa. Märkätilojen muovimatot on heikkolaatuisia, halvinta markkinoilta saatavaa. Materiaalin täytys kuitenki olla sen verran kestävää että kestää olla perheesä lapsiaki. Pahvilaatikko mikä pahvilaatikko ja ei se älppärikään niin halvaksi tule mitä kuvitellaan! nimim. läheltä seurannu.

        Noin 15 vuotta vanhaa 1.5 kerroksista älväriä. Suorastaan järkyttävä kokemus. Tunkkaisuus sisällä oli aivan omaa luokkaansa, mitään ilmanvaihtoa kun ei ollut koko talossa. Hyi helvetti miltä tuntui käväista katsomassa ph ja sauna!! Ummehtunut katku täytti koko pään! Silti siinä vaan ihmiset asui ja oli pommiansa myymässä. Ja jopa saivat sen läävän myytyä! Käsittämätöntä että joku vielä sortuu moisen paskaläjän ostamaan.


      • hyh älväri
        hyh älväri! kirjoitti:

        Noin 15 vuotta vanhaa 1.5 kerroksista älväriä. Suorastaan järkyttävä kokemus. Tunkkaisuus sisällä oli aivan omaa luokkaansa, mitään ilmanvaihtoa kun ei ollut koko talossa. Hyi helvetti miltä tuntui käväista katsomassa ph ja sauna!! Ummehtunut katku täytti koko pään! Silti siinä vaan ihmiset asui ja oli pommiansa myymässä. Ja jopa saivat sen läävän myytyä! Käsittämätöntä että joku vielä sortuu moisen paskaläjän ostamaan.

        Chekkasin samassa kaupungissa v. 88 valmistuneen rinnetalon, joka oli huolella tehty, paikalla rakennettu. Ei pienintäkään ongelmaa missään, talo kuin uusi perustaltaan. Lattiat jykevää betonia ja liittolevyä. Sisäilma raikas, talossa oli koneellinen IV LTO koneella. Ero tosiaan kuin yöllä ja päivällä kun pahviseen älväriin vertasi!


      • Jatka vaan sitä läheltä
        siisllllllll kirjoitti:

        sehän älppäreissä onki vikana että perustukset on heikot. Muovimatot on niin heikkoa laatua että ne tosiaan saaki aika pian vaihtaa. Märkätilojen muovimatot on heikkolaatuisia, halvinta markkinoilta saatavaa. Materiaalin täytys kuitenki olla sen verran kestävää että kestää olla perheesä lapsiaki. Pahvilaatikko mikä pahvilaatikko ja ei se älppärikään niin halvaksi tule mitä kuvitellaan! nimim. läheltä seurannu.

        seuraamista. Kannattaisihan se maksaa 30-50 t€ enemmän samanlaisesta, kun olisi oikein "kotimainen laatutuote". Jos alta 200 t€;n pitää selvitä ja tilaa tarvitsee vaikkapa 150-180 m2, eipä ole paljoa vaihtoehtoja. Järki vaihtoehto asumiseen, antaa Kastelli-ihmisten valehdella kustannuksiaan ja säästöjään.


      • riippumatta valmistajasta
        hyh älväri! kirjoitti:

        Noin 15 vuotta vanhaa 1.5 kerroksista älväriä. Suorastaan järkyttävä kokemus. Tunkkaisuus sisällä oli aivan omaa luokkaansa, mitään ilmanvaihtoa kun ei ollut koko talossa. Hyi helvetti miltä tuntui käväista katsomassa ph ja sauna!! Ummehtunut katku täytti koko pään! Silti siinä vaan ihmiset asui ja oli pommiansa myymässä. Ja jopa saivat sen läävän myytyä! Käsittämätöntä että joku vielä sortuu moisen paskaläjän ostamaan.

        tai valmistustavasta ... on paska miina.


      • Voi helvetti näitä asiantun...
        hyh älväri kirjoitti:

        Chekkasin samassa kaupungissa v. 88 valmistuneen rinnetalon, joka oli huolella tehty, paikalla rakennettu. Ei pienintäkään ongelmaa missään, talo kuin uusi perustaltaan. Lattiat jykevää betonia ja liittolevyä. Sisäilma raikas, talossa oli koneellinen IV LTO koneella. Ero tosiaan kuin yöllä ja päivällä kun pahviseen älväriin vertasi!

        Mistähän johtuu muuten yön ja päivän erot, voiko niitä edes vertailla ?


      • Tiedonantaja
        esittelijät kirjoitti:

        sitä taloa ole rakentanut, joten ei niiltä kannata odottakkaan mitään järkevää selitystä. USeammat esittelijät, ei tiedä talon rakentamisesta ja rakenteista yhtään mitään.

        MEille tulee älvsbytalo ja mä olen siitä ylpee. Jokainen talo kuluu käytössä. Joka tapauksessa, kyllä se älvsbykin tehdään oikein sääntöjen mukaan. Ei ole mikään pahvilaatikko, niinkuin monet täällä tykkää sanoa. Ne älvärit mitä minä olen nähnyt ovat olleet asiallisia ja päätökseni niiden perusteella tehnyt. Minä halusin halvalla uuden talon. Kyllä mekin kaakeloidaan ja seinä pinnat laitetaan sitten myöhemmin. Mutta ei nyt. Nyt me ei haluta sitä tehdä. Halutaan levätä ja nauttia uudesta talosta. Tuunataan sitten, kun tuunauksen tarvetta tulee.
        Miksi korjata ehjää ja toimivaa. Mulle kelpaa muovimatot. En muita tämän perheen kanssa voisi harkitakkaan. LApset on tässäkin kämpässä uudet tapetit repineet ja piirtäneet piloille.
        Rakenna sitten kallis talo jota joutuu pintarempata koko ajan. Mieluummin rakennutan halvan talon ja jää rahaa niihin pintojen remppoihin.

        Pitkä selitys, mutta tämä on MINUN mielipiteeni.

        ennen kuin saat talosi. Meitä on ringissä muutama älvärillinen jotka keskustelemme avoimesti vioista ja talotehtaan suhtautumisesta vikojen ja puutteiden korjauksiin. Lähtökohtasi on ok, meilläkin oli kullakin sama tilanne, mutta et tosiaan tule pääsemään niin vähällä että vain maksat Ä-tehtaalle ja sinulle tehdään toimiva talo. Näin homman luvataan etenevän, mutta juuri näin se ei mene. 5 vuoden aikajänteellä älväri tulee maksamaan sinulle yllättävän paljon enemmän kuin osasit arvella. Tuo ehjä ja toimiva on varmaankin vitsi. Myönnetään että jostain käsittämättömästä syystä aina joku älväri onnistuukin, mutta epäonnistumisen todennäköisyys on suurempi. Viimeisin todella surullinen tapaus on kuluvalta viikolta. Varaudu vastoinkäymisiin ennalta. Hanki maksimaalinen vakuutusturva talolle 1-1,5 vuotta ENNEN talon rakentamista. Nöin siksi jotta vakuutus on sitten voimassa kun sitä tarvitaan. Lisätilauksia älä tee sähköputkituksia lukuunottamatta. Osta työ ja tarvikkeet mistä tahansa muualta. Opettele suhtautumaan talon tuloon siten että et ehkä olekaan onnellinen talon ns. valmistuttua. Good luck, sitä tarvitaan.


      • hyh älväri
        Voi helvetti näitä asiantun... kirjoitti:

        Mistähän johtuu muuten yön ja päivän erot, voiko niitä edes vertailla ?

        88 valmistunut oli about 150te ja homeälväriparakista pyydettiin 210te!!! Että eipä siinä mitään... Neliöitä oli suunnilleen saman verran.


      • ja ylpee siitä
        Tiedonantaja kirjoitti:

        ennen kuin saat talosi. Meitä on ringissä muutama älvärillinen jotka keskustelemme avoimesti vioista ja talotehtaan suhtautumisesta vikojen ja puutteiden korjauksiin. Lähtökohtasi on ok, meilläkin oli kullakin sama tilanne, mutta et tosiaan tule pääsemään niin vähällä että vain maksat Ä-tehtaalle ja sinulle tehdään toimiva talo. Näin homman luvataan etenevän, mutta juuri näin se ei mene. 5 vuoden aikajänteellä älväri tulee maksamaan sinulle yllättävän paljon enemmän kuin osasit arvella. Tuo ehjä ja toimiva on varmaankin vitsi. Myönnetään että jostain käsittämättömästä syystä aina joku älväri onnistuukin, mutta epäonnistumisen todennäköisyys on suurempi. Viimeisin todella surullinen tapaus on kuluvalta viikolta. Varaudu vastoinkäymisiin ennalta. Hanki maksimaalinen vakuutusturva talolle 1-1,5 vuotta ENNEN talon rakentamista. Nöin siksi jotta vakuutus on sitten voimassa kun sitä tarvitaan. Lisätilauksia älä tee sähköputkituksia lukuunottamatta. Osta työ ja tarvikkeet mistä tahansa muualta. Opettele suhtautumaan talon tuloon siten että et ehkä olekaan onnellinen talon ns. valmistuttua. Good luck, sitä tarvitaan.

        Kun ihminen on menettänyt terveytensä, lastensa terveyden, miehensä terveyden sekä kaiken omaisuutensa, niin kyllä sitä osaa olla pienestä onnellinen. En TUNNE ketään, joka ei olisi ollut onnellinen älväristään.
        T. entinen hometalon omistaja jonka elämä meinasi hukkua oikeudenkäynteihin ja sairaalareissuihin...

        Kun lähtökohta on mitä meillä on, niin sitä osaa olla onnellinen pienistäkin. Vaikka mä laittaisin koko taloon parkettia ja laattaa niin en saisi niihin menemää 60 tuhatta euroa, mikä on hintaero, kun kysyimme toista toimittajaa avaimetkäteen.


      • Tiedonantaja
        ja ylpee siitä kirjoitti:

        Kun ihminen on menettänyt terveytensä, lastensa terveyden, miehensä terveyden sekä kaiken omaisuutensa, niin kyllä sitä osaa olla pienestä onnellinen. En TUNNE ketään, joka ei olisi ollut onnellinen älväristään.
        T. entinen hometalon omistaja jonka elämä meinasi hukkua oikeudenkäynteihin ja sairaalareissuihin...

        Kun lähtökohta on mitä meillä on, niin sitä osaa olla onnellinen pienistäkin. Vaikka mä laittaisin koko taloon parkettia ja laattaa niin en saisi niihin menemää 60 tuhatta euroa, mikä on hintaero, kun kysyimme toista toimittajaa avaimetkäteen.

        Älvsbytalo on periaatteesa ihan toimiva konsepti eikä itse konseptissa ole mitään pahaa. Koko homma kusee kaikinaiseen laadun puutteeseen ja välinpitämättömyyteen. Omavalvontaa ei ole ollenkaan. Jos tehtaalla, tai muualla toimitusketjussa havaitaan virhe korjaus on pelkästään virheiden peittelyä, ellei tilaaja pääse puuttumaan tilanteeseen. Tiettävästi aiemmin laatutaso oli jonin verran parempi. Meillä on tiedossa kymmenkunta täysin tyytymätöntä ja todella karkeita virheitä, joita ei ole riitelemättä suostuttu korjaamaan. Tiedossa on jopa tapauksia joissa tehdas on virheiden vuoksi joutunut lunastamaan takaisin kokonaisia taloja. Ajattelemisen aihetta; Moniko muu avaimetkäteen toimittaja on joutunut lunastamaan taloja takaisin? Satsaa omaehtoiseen laaduntarkkailuun niin paljon kuin pystyt! Mobilisoi kaikki tuttavat ja kylänmiehet laaduntarkastustalkoisiin silloin kun työmaa on käynnissä. Älä päästä tehtaan miehiä karkaamaan tontilta ennen kuin talossa on kaikki asiaankuuluvat varuisteet paikoillaan ja asennettuna. Työt pitää olla suoritettu asianmukaisesti loppuun saakka. Minkä jätät tarkastamatta, sen löydät edestäsi. Muista vakuutukset.


      • alkuper. kirjottelija
        Tiedonantaja kirjoitti:

        Älvsbytalo on periaatteesa ihan toimiva konsepti eikä itse konseptissa ole mitään pahaa. Koko homma kusee kaikinaiseen laadun puutteeseen ja välinpitämättömyyteen. Omavalvontaa ei ole ollenkaan. Jos tehtaalla, tai muualla toimitusketjussa havaitaan virhe korjaus on pelkästään virheiden peittelyä, ellei tilaaja pääse puuttumaan tilanteeseen. Tiettävästi aiemmin laatutaso oli jonin verran parempi. Meillä on tiedossa kymmenkunta täysin tyytymätöntä ja todella karkeita virheitä, joita ei ole riitelemättä suostuttu korjaamaan. Tiedossa on jopa tapauksia joissa tehdas on virheiden vuoksi joutunut lunastamaan takaisin kokonaisia taloja. Ajattelemisen aihetta; Moniko muu avaimetkäteen toimittaja on joutunut lunastamaan taloja takaisin? Satsaa omaehtoiseen laaduntarkkailuun niin paljon kuin pystyt! Mobilisoi kaikki tuttavat ja kylänmiehet laaduntarkastustalkoisiin silloin kun työmaa on käynnissä. Älä päästä tehtaan miehiä karkaamaan tontilta ennen kuin talossa on kaikki asiaankuuluvat varuisteet paikoillaan ja asennettuna. Työt pitää olla suoritettu asianmukaisesti loppuun saakka. Minkä jätät tarkastamatta, sen löydät edestäsi. Muista vakuutukset.

        Minä olisin juuri niin sinisilmäinen, että luottaisin, että laadukasta on enkä voisi uskoa moista käytöstä. Kamalaa, jos täytyy vahtia työmiehiä tuolla tavalla...


      • epäilevä tuomas...
        hyh älväri kirjoitti:

        88 valmistunut oli about 150te ja homeälväriparakista pyydettiin 210te!!! Että eipä siinä mitään... Neliöitä oli suunnilleen saman verran.

        laitappa sitten linkit noihin kohteisiin, varmasti löytyvät netistä.


      • No minä onnellinen
        alkuper. kirjottelija kirjoitti:

        Minä olisin juuri niin sinisilmäinen, että luottaisin, että laadukasta on enkä voisi uskoa moista käytöstä. Kamalaa, jos täytyy vahtia työmiehiä tuolla tavalla...

        Sitä varten on ne VASTAAVAT jotka vahtivat kuin haukka. Siitähän me maksetaan. Ei sitä taloa montaa päivää pystytetä, joten ne vastaavan palkkiot menee niihin muutamaan päivän tarkkailuihin.


      • Mikä Asiantuntija!
        No minä onnellinen kirjoitti:

        Sitä varten on ne VASTAAVAT jotka vahtivat kuin haukka. Siitähän me maksetaan. Ei sitä taloa montaa päivää pystytetä, joten ne vastaavan palkkiot menee niihin muutamaan päivän tarkkailuihin.

        Vai vastaava on sitä varten? Miten vastaavasi korjaa virheet ja laadulliset puutteet jotka on tehty elementtitehtaalla? Vaatiiko uudet elementit ja tuodaanko? Tiedätkö, raukka, edes mitä kaikkia kuuluu asentajien velvollisuuksiin? Jätettiinkö sinunkin kohdalla puolet asentajien velvollisuuksista hoitamatta? Suhtaudutko kenties totena kaikkeen siihen paskaan jota asentajat suoltavat *rehellisyyden nimissä*?


      • älvsbytaloa
        Mikä Asiantuntija! kirjoitti:

        Vai vastaava on sitä varten? Miten vastaavasi korjaa virheet ja laadulliset puutteet jotka on tehty elementtitehtaalla? Vaatiiko uudet elementit ja tuodaanko? Tiedätkö, raukka, edes mitä kaikkia kuuluu asentajien velvollisuuksiin? Jätettiinkö sinunkin kohdalla puolet asentajien velvollisuuksista hoitamatta? Suhtaudutko kenties totena kaikkeen siihen paskaan jota asentajat suoltavat *rehellisyyden nimissä*?

        olet sinä RAUKKA rakentanut? Jos et kehittävämpään keskusteluun kykenen niin mene nukkumaan.

        Ei se vastaava pystykkään tekemään TALOPAKETIN virheille mitään, mutta tontilla tapahtuville asennusvirheille varmasti pystyy. Ja siinä tapauksessa se on ihan sama mikä taloPAKETTI meille tulisi, koska virheitä tekee kaikki. Myös ne kauniit ja kuuluisat!! Minulleppa jää vain enemmän rahaa korjauksiin, kuin sinulle! Sekö sua nyt vituttaa, kun piti noin alaarvoinen vastaus laittaa?!


      • että tarviitkin
        älvsbytaloa kirjoitti:

        olet sinä RAUKKA rakentanut? Jos et kehittävämpään keskusteluun kykenen niin mene nukkumaan.

        Ei se vastaava pystykkään tekemään TALOPAKETIN virheille mitään, mutta tontilla tapahtuville asennusvirheille varmasti pystyy. Ja siinä tapauksessa se on ihan sama mikä taloPAKETTI meille tulisi, koska virheitä tekee kaikki. Myös ne kauniit ja kuuluisat!! Minulleppa jää vain enemmän rahaa korjauksiin, kuin sinulle! Sekö sua nyt vituttaa, kun piti noin alaarvoinen vastaus laittaa?!

        älvärin kanssa sitä rahaa korjauksiin, koska se on niin laaduton halvalla kyhätty pahvilaatikko että ei se kestä kulutusta... ei auta vaikka asennusvirheitä ei tulisikaan, mutta kun muovimatot ja tapetit alkaa kuitenkin repsottaa pian jostain kulmasta... itse voin ottaa vain rennosti, siemailla olutta ja naureskella älvärin hankkineille...
        voin nauttia elämästä enkä pelätä että koska taas joku paikka repsottaan... tätä se on kaveripariskuntanikin elämä nykyään...


      • perustelut!
        että tarviitkin kirjoitti:

        älvärin kanssa sitä rahaa korjauksiin, koska se on niin laaduton halvalla kyhätty pahvilaatikko että ei se kestä kulutusta... ei auta vaikka asennusvirheitä ei tulisikaan, mutta kun muovimatot ja tapetit alkaa kuitenkin repsottaa pian jostain kulmasta... itse voin ottaa vain rennosti, siemailla olutta ja naureskella älvärin hankkineille...
        voin nauttia elämästä enkä pelätä että koska taas joku paikka repsottaan... tätä se on kaveripariskuntanikin elämä nykyään...

        Vai lattiapinta ja tapettien kulutuskestävyys ovat laadun mitta:) Mitäs jos älväriin hankkii laminaattia ja lasikuitutapettia? Silloinhan liikutaan "keskitasoa paremmassa" varustelussa. Parketti ja valkolakattu kattopaneeli niin enää et varmaan rauhalasta erottaisi :)

        Ota vaan rennosti kaljaa ja naureskele mille lystäät.


      • muutenkin tehty
        perustelut! kirjoitti:

        Vai lattiapinta ja tapettien kulutuskestävyys ovat laadun mitta:) Mitäs jos älväriin hankkii laminaattia ja lasikuitutapettia? Silloinhan liikutaan "keskitasoa paremmassa" varustelussa. Parketti ja valkolakattu kattopaneeli niin enää et varmaan rauhalasta erottaisi :)

        Ota vaan rennosti kaljaa ja naureskele mille lystäät.

        kaikista materiaaleista säästäen!
        äänieristyksestä ei ole tietoakaan ja kun kävelet käytävillä niin tietskan ruutu heiluu viereisen huoneen pöydällä...

        eli kyllä erottaa rauhalasta takuulla! sinusta en tiedä erotatko edes miestä naisesta...

        ja kun luet noi muutkin älväri puut niin löydät varmasti 100 hyvää syytä miksi älväri on halpa! ja halvalla ei saa ikinä hyvää!


      • haukkumassa
        muutenkin tehty kirjoitti:

        kaikista materiaaleista säästäen!
        äänieristyksestä ei ole tietoakaan ja kun kävelet käytävillä niin tietskan ruutu heiluu viereisen huoneen pöydällä...

        eli kyllä erottaa rauhalasta takuulla! sinusta en tiedä erotatko edes miestä naisesta...

        ja kun luet noi muutkin älväri puut niin löydät varmasti 100 hyvää syytä miksi älväri on halpa! ja halvalla ei saa ikinä hyvää!

        mutta yksikään ei vastannut monta älväriä olette rakentaneet?? "kaverit" on rakentanut, "tutuntutntuttu" on rakentanut... Ja kaikki on onnettomia. Voi heh heh...

        Itse mainaamme kaakeloida kylppärin sitten kun jaksetaan. Ei sillä mikään kiire ole. PArkettia ei koira/lapsi pperheeseen voisi kuvitellakkaan. Luultavimmin laitetaan jossain vaiheessa laattaa tai laminaattia, mutta saa nähä. Tai sitten, kun alkaa repsottaa niin vaihdetaan vaan uudempaan mattoon.
        Ei minua pintaremontit pelkää. Sitä joutuu tekemään joka talossa. Oli toimittaja kastelli tai vestelli niin taloa on HUOLLETTAVA.
        Minulla sitä rahaa nyt sattuu jäämään enemmän siihen huoltoon, kuin teillä. Piste.

        p.s. vielä lisään, että kyllä minulle kelpaisi joku upea kartanomainen talopakettikin, mutta ei minulla ole semmoiseen mahdollisuutta. Joten tähän ratkaisuun olen tyytyväinen. Vaihtoehtona tälle rahalle on kerrostalo kolmio. Sielläkin muuten on muovimattoa joka paikassa eikä edes omaa saunaa...
        ei me kaikki olla synnytty kultalusikka suussa ja omisteta hehtaareittain metsää ja perintönä merenranta tontti ja kesämökki saimaalla...


      • köyhät
        haukkumassa kirjoitti:

        mutta yksikään ei vastannut monta älväriä olette rakentaneet?? "kaverit" on rakentanut, "tutuntutntuttu" on rakentanut... Ja kaikki on onnettomia. Voi heh heh...

        Itse mainaamme kaakeloida kylppärin sitten kun jaksetaan. Ei sillä mikään kiire ole. PArkettia ei koira/lapsi pperheeseen voisi kuvitellakkaan. Luultavimmin laitetaan jossain vaiheessa laattaa tai laminaattia, mutta saa nähä. Tai sitten, kun alkaa repsottaa niin vaihdetaan vaan uudempaan mattoon.
        Ei minua pintaremontit pelkää. Sitä joutuu tekemään joka talossa. Oli toimittaja kastelli tai vestelli niin taloa on HUOLLETTAVA.
        Minulla sitä rahaa nyt sattuu jäämään enemmän siihen huoltoon, kuin teillä. Piste.

        p.s. vielä lisään, että kyllä minulle kelpaisi joku upea kartanomainen talopakettikin, mutta ei minulla ole semmoiseen mahdollisuutta. Joten tähän ratkaisuun olen tyytyväinen. Vaihtoehtona tälle rahalle on kerrostalo kolmio. Sielläkin muuten on muovimattoa joka paikassa eikä edes omaa saunaa...
        ei me kaikki olla synnytty kultalusikka suussa ja omisteta hehtaareittain metsää ja perintönä merenranta tontti ja kesämökki saimaalla...

        kai tiesit että jos meinaat laatottaa älävärisi kylppärin niin joudut myös vahvistamaan kylppärin rakenteita?? eihän se pahvilaatikko muuten kestä niiden laatojen ja lastin painoa... eli loppupeleissä niin tosi halvaksi tulee... tuunattuna sun älppäri on kohta samoissa hinnoissa kuin muut valmistalot! ja ne on sentään kunnollisia heti!


      • Mikä asiantuntija!
        haukkumassa kirjoitti:

        mutta yksikään ei vastannut monta älväriä olette rakentaneet?? "kaverit" on rakentanut, "tutuntutntuttu" on rakentanut... Ja kaikki on onnettomia. Voi heh heh...

        Itse mainaamme kaakeloida kylppärin sitten kun jaksetaan. Ei sillä mikään kiire ole. PArkettia ei koira/lapsi pperheeseen voisi kuvitellakkaan. Luultavimmin laitetaan jossain vaiheessa laattaa tai laminaattia, mutta saa nähä. Tai sitten, kun alkaa repsottaa niin vaihdetaan vaan uudempaan mattoon.
        Ei minua pintaremontit pelkää. Sitä joutuu tekemään joka talossa. Oli toimittaja kastelli tai vestelli niin taloa on HUOLLETTAVA.
        Minulla sitä rahaa nyt sattuu jäämään enemmän siihen huoltoon, kuin teillä. Piste.

        p.s. vielä lisään, että kyllä minulle kelpaisi joku upea kartanomainen talopakettikin, mutta ei minulla ole semmoiseen mahdollisuutta. Joten tähän ratkaisuun olen tyytyväinen. Vaihtoehtona tälle rahalle on kerrostalo kolmio. Sielläkin muuten on muovimattoa joka paikassa eikä edes omaa saunaa...
        ei me kaikki olla synnytty kultalusikka suussa ja omisteta hehtaareittain metsää ja perintönä merenranta tontti ja kesämökki saimaalla...

        Ensimmäisen ja viimeisen. Osallistun keskusteluun omine kokemuksineni. Satutko muuten tietämään että kuluttajaviranomainen on ihan viikon sisällä ojentanut tätä erinomaista talotehdasta useista eri lainvastaisuuksista asiakkaitansa kohtaan?


      • kiinnostunut 45
        Mikä asiantuntija! kirjoitti:

        Ensimmäisen ja viimeisen. Osallistun keskusteluun omine kokemuksineni. Satutko muuten tietämään että kuluttajaviranomainen on ihan viikon sisällä ojentanut tätä erinomaista talotehdasta useista eri lainvastaisuuksista asiakkaitansa kohtaan?

        Kerro toki mistä luit kuluttaja-asiamiehen kannanotosta?!!

        itselläni aika varattuna ko neuvojalle MA!


      • Mikä asiantuntija!
        kiinnostunut 45 kirjoitti:

        Kerro toki mistä luit kuluttaja-asiamiehen kannanotosta?!!

        itselläni aika varattuna ko neuvojalle MA!

        Kysymys kuitenkin on nimenomaa kuluttaja-asiamiehen kurinpalautuksesta, ei kunnallisen kuluttajaneuvojan. Asian tiimoilta ovat vääntäneet viraston lakimies ja talotehtaan lakimies.


      • taas näitä...
        muutenkin tehty kirjoitti:

        kaikista materiaaleista säästäen!
        äänieristyksestä ei ole tietoakaan ja kun kävelet käytävillä niin tietskan ruutu heiluu viereisen huoneen pöydällä...

        eli kyllä erottaa rauhalasta takuulla! sinusta en tiedä erotatko edes miestä naisesta...

        ja kun luet noi muutkin älväri puut niin löydät varmasti 100 hyvää syytä miksi älväri on halpa! ja halvalla ei saa ikinä hyvää!

        Vaikka täältä oletkin lukenut noita monitorin heilumisia ym ei se tarkoita että se olisi totta.

        Yleensä huoneissa pidetään ovet auki niin väliseinien äänen eristyksellä ei ole mainittavaa merkitystä. Murrosikäisten vanhemmat puolestaan tietävät että edes tupla seinät eivät auta :)

        Vinkki: sukupuolet eroittaa parhaiten sotun loppuosan perusteella, naisilla parillinen numero ja miehillä pariton.
        Sinä ammennat tietämystäsi tätä palstaa lukemalla ja mä olen hakannut naulaa pattinkkiin pidemmän matkan kuin sinä olet laittanut lusikkaa suuhusi. Eipä kannata enempää sun kanssa täällä kinata.


      • vain on
        taas näitä... kirjoitti:

        Vaikka täältä oletkin lukenut noita monitorin heilumisia ym ei se tarkoita että se olisi totta.

        Yleensä huoneissa pidetään ovet auki niin väliseinien äänen eristyksellä ei ole mainittavaa merkitystä. Murrosikäisten vanhemmat puolestaan tietävät että edes tupla seinät eivät auta :)

        Vinkki: sukupuolet eroittaa parhaiten sotun loppuosan perusteella, naisilla parillinen numero ja miehillä pariton.
        Sinä ammennat tietämystäsi tätä palstaa lukemalla ja mä olen hakannut naulaa pattinkkiin pidemmän matkan kuin sinä olet laittanut lusikkaa suuhusi. Eipä kannata enempää sun kanssa täällä kinata.

        kait sitä naulaa onkin joutunut hakkamaan kun pitää parsia omaa älväria kasaan paivät pitkät... ;D


        onneksi oon itse siinä asemassa että voi vain käskyttää muita tekemään hommat puolestani.


      • Hyllyt jaksaa heilua
        taas näitä... kirjoitti:

        Vaikka täältä oletkin lukenut noita monitorin heilumisia ym ei se tarkoita että se olisi totta.

        Yleensä huoneissa pidetään ovet auki niin väliseinien äänen eristyksellä ei ole mainittavaa merkitystä. Murrosikäisten vanhemmat puolestaan tietävät että edes tupla seinät eivät auta :)

        Vinkki: sukupuolet eroittaa parhaiten sotun loppuosan perusteella, naisilla parillinen numero ja miehillä pariton.
        Sinä ammennat tietämystäsi tätä palstaa lukemalla ja mä olen hakannut naulaa pattinkkiin pidemmän matkan kuin sinä olet laittanut lusikkaa suuhusi. Eipä kannata enempää sun kanssa täällä kinata.

        Meillä heiluu myös. En pidä täysin mahdottomana etteikö jossakin toisessa älvärissä voi lattia olla onnistunut paremmin, mutta meillä on näin. Se että kirjahylly tai tv heiluu johtuu siitä, että lattialastulevy on hieman koholla kantavasta palkista. Älväreissä levyt on kiinnitetty naulaamalla ja sileillä nauloilla, joten levy pääsee liikkumaan esteittä. Palkit sinänsä kestää suunniteltua kuormitusta, mutta rakenteiden elämisen myötä lattian narinaa on enemmän kuin kohtuullista olisi. Narinalta olisi voinut välttyä jos lattialevyt olisi ruuvattu palkkeihin. Kustannusten säästösyistä levyt on kuitenkin naulattu. Jos kärkyt halvinta, saat ihan varmasti...


      • ekkevaari
        hyh älväri kirjoitti:

        Chekkasin samassa kaupungissa v. 88 valmistuneen rinnetalon, joka oli huolella tehty, paikalla rakennettu. Ei pienintäkään ongelmaa missään, talo kuin uusi perustaltaan. Lattiat jykevää betonia ja liittolevyä. Sisäilma raikas, talossa oli koneellinen IV LTO koneella. Ero tosiaan kuin yöllä ja päivällä kun pahviseen älväriin vertasi!

        ...että siinä Älvärissäkin oli koneellinen ilmanvaihto LTO-koneella.
        Sitä se ennakkoluuloisuus ja vainoharhaisuus tekee!


      • ekkevaari
        Tiedonantaja kirjoitti:

        Älvsbytalo on periaatteesa ihan toimiva konsepti eikä itse konseptissa ole mitään pahaa. Koko homma kusee kaikinaiseen laadun puutteeseen ja välinpitämättömyyteen. Omavalvontaa ei ole ollenkaan. Jos tehtaalla, tai muualla toimitusketjussa havaitaan virhe korjaus on pelkästään virheiden peittelyä, ellei tilaaja pääse puuttumaan tilanteeseen. Tiettävästi aiemmin laatutaso oli jonin verran parempi. Meillä on tiedossa kymmenkunta täysin tyytymätöntä ja todella karkeita virheitä, joita ei ole riitelemättä suostuttu korjaamaan. Tiedossa on jopa tapauksia joissa tehdas on virheiden vuoksi joutunut lunastamaan takaisin kokonaisia taloja. Ajattelemisen aihetta; Moniko muu avaimetkäteen toimittaja on joutunut lunastamaan taloja takaisin? Satsaa omaehtoiseen laaduntarkkailuun niin paljon kuin pystyt! Mobilisoi kaikki tuttavat ja kylänmiehet laaduntarkastustalkoisiin silloin kun työmaa on käynnissä. Älä päästä tehtaan miehiä karkaamaan tontilta ennen kuin talossa on kaikki asiaankuuluvat varuisteet paikoillaan ja asennettuna. Työt pitää olla suoritettu asianmukaisesti loppuun saakka. Minkä jätät tarkastamatta, sen löydät edestäsi. Muista vakuutukset.

        ...tapauksia missä tehdas on joutunut lunastamaan virheiden vuoksi talonsa takaisin ,niin julkista nyt ihmeessä muutama että voin ottaa yhteyttä näihin onnettomiin.Vai oliko se Sinun puheesi vain kuulopuheita ja pahaa panettelua?


      • ekkevaari
        Mikä asiantuntija! kirjoitti:

        Ensimmäisen ja viimeisen. Osallistun keskusteluun omine kokemuksineni. Satutko muuten tietämään että kuluttajaviranomainen on ihan viikon sisällä ojentanut tätä erinomaista talotehdasta useista eri lainvastaisuuksista asiakkaitansa kohtaan?

        ... vai oliko tuokin vain pahaa paskapuhetta?


      • on juu...
        Hyllyt jaksaa heilua kirjoitti:

        Meillä heiluu myös. En pidä täysin mahdottomana etteikö jossakin toisessa älvärissä voi lattia olla onnistunut paremmin, mutta meillä on näin. Se että kirjahylly tai tv heiluu johtuu siitä, että lattialastulevy on hieman koholla kantavasta palkista. Älväreissä levyt on kiinnitetty naulaamalla ja sileillä nauloilla, joten levy pääsee liikkumaan esteittä. Palkit sinänsä kestää suunniteltua kuormitusta, mutta rakenteiden elämisen myötä lattian narinaa on enemmän kuin kohtuullista olisi. Narinalta olisi voinut välttyä jos lattialevyt olisi ruuvattu palkkeihin. Kustannusten säästösyistä levyt on kuitenkin naulattu. Jos kärkyt halvinta, saat ihan varmasti...

        2007 toimitetussa missä purettiin lattiaa takkaa varten oli naulattu kampanauloilla. Lattianiska oli tulla mukana joten naulat oli pakko katkoa ja lyödä loput sisään.

        Varmaan sama ulosvetolujuus noissa kuin ruuveissa ellei parempikin.


      • Tämäkin on varmaan paskapuh...
        ekkevaari kirjoitti:

        ... vai oliko tuokin vain pahaa paskapuhetta?

        Sain luotettavalta taholta tiedon että talotehdas on toimittanut Kuluttaja-asiamiehelle luettelon toimenpiteistä, joihin se aikoo ryhtyä asiantilan muuttamiseksi. Virheet on siis tunnustettu talotehtaan lakimiehen välityksellä. Varmaankin lisätietoja saa kuluttaja-asiamieheltä.


      • "Vain yksi sopimus"
        ekkevaari kirjoitti:

        ...tapauksia missä tehdas on joutunut lunastamaan virheiden vuoksi talonsa takaisin ,niin julkista nyt ihmeessä muutama että voin ottaa yhteyttä näihin onnettomiin.Vai oliko se Sinun puheesi vain kuulopuheita ja pahaa panettelua?

        Tiedän 100 % varmasti tapauksia. Ovat kuitenkin yksityistapauksia ja en lähde kommentoimaan tapauksia sen enempää.
        En ymmärrä miksi Ä-talon hankkinut voisi loukkaantua siitä että talotehtaan menettelytavat monessa suhteessa ovat joko selkeästi väärin tai jopa laittomia. Huolto ei pelaa, tai pelaa kepuli konstein. Lisätietoja esim rakenteellisista yksityiskohdista ei saa. Sovituissa toimintamalleissa ei pysytä. Päätän kommentoinnin tähän ja alan harkitsemaan hyvitysvaatimuksen tekemistä nyt kun virheet on myönnetty.


      • äippä
        esittelijät kirjoitti:

        sitä taloa ole rakentanut, joten ei niiltä kannata odottakkaan mitään järkevää selitystä. USeammat esittelijät, ei tiedä talon rakentamisesta ja rakenteista yhtään mitään.

        MEille tulee älvsbytalo ja mä olen siitä ylpee. Jokainen talo kuluu käytössä. Joka tapauksessa, kyllä se älvsbykin tehdään oikein sääntöjen mukaan. Ei ole mikään pahvilaatikko, niinkuin monet täällä tykkää sanoa. Ne älvärit mitä minä olen nähnyt ovat olleet asiallisia ja päätökseni niiden perusteella tehnyt. Minä halusin halvalla uuden talon. Kyllä mekin kaakeloidaan ja seinä pinnat laitetaan sitten myöhemmin. Mutta ei nyt. Nyt me ei haluta sitä tehdä. Halutaan levätä ja nauttia uudesta talosta. Tuunataan sitten, kun tuunauksen tarvetta tulee.
        Miksi korjata ehjää ja toimivaa. Mulle kelpaa muovimatot. En muita tämän perheen kanssa voisi harkitakkaan. LApset on tässäkin kämpässä uudet tapetit repineet ja piirtäneet piloille.
        Rakenna sitten kallis talo jota joutuu pintarempata koko ajan. Mieluummin rakennutan halvan talon ja jää rahaa niihin pintojen remppoihin.

        Pitkä selitys, mutta tämä on MINUN mielipiteeni.

        täysin samaa mieltä!!!!


      • Anonyymi
        hyh älväri! kirjoitti:

        Noin 15 vuotta vanhaa 1.5 kerroksista älväriä. Suorastaan järkyttävä kokemus. Tunkkaisuus sisällä oli aivan omaa luokkaansa, mitään ilmanvaihtoa kun ei ollut koko talossa. Hyi helvetti miltä tuntui käväista katsomassa ph ja sauna!! Ummehtunut katku täytti koko pään! Silti siinä vaan ihmiset asui ja oli pommiansa myymässä. Ja jopa saivat sen läävän myytyä! Käsittämätöntä että joku vielä sortuu moisen paskaläjän ostamaan.

        Älvärissähän on poistoilmapumppu joka hoitaa lämmityksen ja ilmastoinnin ja lämpimän veden. Se siitä ilmanvaihdosta


      • Anonyymi
        siisllllllll kirjoitti:

        sehän älppäreissä onki vikana että perustukset on heikot. Muovimatot on niin heikkoa laatua että ne tosiaan saaki aika pian vaihtaa. Märkätilojen muovimatot on heikkolaatuisia, halvinta markkinoilta saatavaa. Materiaalin täytys kuitenki olla sen verran kestävää että kestää olla perheesä lapsiaki. Pahvilaatikko mikä pahvilaatikko ja ei se älppärikään niin halvaksi tule mitä kuvitellaan! nimim. läheltä seurannu.

        Meillä älppäri paalutettiin 26 teräspaalulla ja uuninpohja 3 teräspaalulla


    • joku

      voi niin epätoivosesti haluta omakotitaloa että ostaa älvärin? Ite en ostais vaikka olis viimeinen vaihtoehto! Se on sama ko laittais rahat kankkulan kaivoon. Älä ihmeessä mene ostamaan, kattele rauhassa, löytyy varmasti paljon parempiki vaihtoehto.

      • asuntosi. Nauti kuitenkin

        siitä täysin siemauksin ja ihmettele omakotiasujia .... kateudella.


      • MENE
        asuntosi. Nauti kuitenkin kirjoitti:

        siitä täysin siemauksin ja ihmettele omakotiasujia .... kateudella.

        Ihan noin. Meki kateltiin taloja tosi pitkään, useampi vuosi ja oltiin jo epätoivoisia ja mietittiin älväriäki, mutta järki onneksi voitti eikä ostettu. Nyt sitten omistamme hyvän ok talon jonka viime syksynä löysimme ja perustukset on kunnossa eikä ole mikään pahvilaatikko:) hintakin oli kohtuullinen!


    • kkklöll

      menin korjaamaan haljenneet kylpyhuoneen saumalaatoitukset. Koko lattialaatoitus piti purkaa.
      Alla oli muovimatto. Muovimaton alla käsittelemätön lastulevy. Koolaus 60 jaolla. Pysyn kaukana kyseisistä "taloista".

    • vain

      Jos kerran haluaa niin kovasti ok taloa ja älväri on ainoa vaihtoehto hinnan vuoksi niin jättäsin kyllä suosiolla kaupat tekemättä. Älvärihän ei tule sen halvemmaksi kuin mikäänmuukaan talo koska siinä on niin paljon tuunaamisen varaa. Älväritalon omistajat kyllä yrittävät vakuuttaa itsensäkin että joo halvemmaksi tulee ja meillä on nyt vara paljon muuhun sellaiseen johon muilla ei ole koska talo tuli niin halvaksi, kusetusta koko homma. On myös hauska kuulla kuinka selitellään kaikkia mokia mitä älppärille on tapahtunu talon pystytyksen aikana, eikä tietenkään mikään johdu älppäristä vaan ne on ihan ok juttuja joita tapahtuu kaikille talopaketeille, no huhuh! Ite aion pysyä kaukana älppäristä ja SÄÄLIN niitä perheitä jotka siihen helvettiin sortuvat!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe