En yleensä vaivaidu edes keskustelemaan tästä asiasta, mutta nyt on kyllä pakko avautua.
Vähän väliä saa lukea/kuulla ties mistä, kun kukkahattutätimäiset kaikkitietäjät kauhistelevat, kuinka itsensä viiltely on niin hirveänkamalaahui, ja että sen harrastajat tulisi pikapuoliin lähettää pehmustettuun huoneeseen.
Raivostuttaa kuulla, kun ihmiset toisensa jälkeen paasaavat siitä, että "itsensä viiltelijä" on
A) masentunut
B) huomionhakuinen
C) saatananpalvoja.
D) haluakas tekemään itsemurhan
Masennuksen purkamiseen on omasta mielestäni paljon parempiakin keinoja, en ainakaan näe itsensä pilkkomisen helpottavan pahaa oloa juuri yhtään. Tietysti JOS se tuo jollekin ihmiselle lohtua, siihen on aivan turha ulkopuolisten mennä jeesustelemaan.
Seikka, jonka halusin tuoda esille, on se että joidenkin ihmisten mielestä viiltely yksinkertaisesti on ihan oikeasti hauskaa. Kun toiminta ei kerta vahingoita ketään muuta, minkä ihmeen takia ulkopuolisten pitäisi siitä moralisoida? Jokainen huolehtikoon omista asioistaan.
Vertaisin viiltelyä lähinnä johonkin alkoholin käyttöön: haitallista, mutta mukavaa. Ja vaarallista lisäksi, jos menee liiallisuuksiin. Siitä huolimatta jokaviikkoista baari-iltaa ei katsota läheskään yhtä pahasti.
Viiltely
11
1433
Vastaukset
- eikä kukaan muukaan
kellä tuota onglemaa ei ole ei voi tietää sitä. Jokaisella on omat rituaalinsa pahan olon/vitutuksen/whatever purkamiseen, jotkut hakkaavat muita, jotkut tekevät niinkuin nämä kukkahattutädit käskevät eli käyttävät raivonsa siivoamiseen, piirtämiseen, kukkienkasteluun, lol lol. Sitten on sellaisia niitä jotka käyttävät sen siihen että purevat kättä verille, tyyynyjä rikki, hakkaavat kätensä mustelmille, tai sitten tekevät niin kuin nämä kaikki kauhistelevat, eli ottavat vaikka ne sakset ja repivät ihon verille. "Miten joku haluaa niin tuottaa niin inhottavaa kipua itselleen", siinä tilassa fyysistä kipua ei samalla tavalla tunne, saattaa ilmestyä joku 5-10 haavaa kunnes alkaa olo helpottamaan hetkeksi. En usko että kenenkään mielestä se on "hauskaa" muiden kuin joidenkin huomionhakuisten pellejen, vaan siitä tulee kuin refleksi.
- tj0
Ymmärrän kyllä, että jokaisella on omat tapansa purkaa paha olo. Ymmärrän myös, miksi jotkut viiltelevät sen takia, vaikka en itse leikkelisikään itseäni pahaan oloon. Jos se kerran auttaa, siinähän sitten tekee niin. Ei kuulu minulle, eikä minun pidä siitä ketään moralisoida.
Tuo "ongelma" kyllä särähtää aika pahasti korvaan. Totta, viiltely VOI olla ongelma, mutta ei se todellakaan sitä aina ole. Kuten myös alkoholin käyttö voi olla ongelma, mutta yleensä ei ole.
(Ehkä näin anonyymisti voi kertoa, että itsekin tuota "harrastan". En masennuksen, huomionhakuisuuden tai minkään muunkaan vastaavan takia, vaan yksinkertaisesti sen takia että se on jollain kierolla tavalla jopa mukavaa.
Tätä on ilmeisesti erittäin vaikea saada menemään perille, joten siinä on taas yksi syy pitää ko. toiminta visusti salassa)
"En usko että kenenkään mielestä se on "hauskaa" muiden kuin joidenkin huomionhakuisten pellejen, vaan siitä tulee kuin refleksi."
Huomionhakuiseksi pelleksi en tunnustaudu, koska en ole kertonut tavastani kenellekään/näyttänyt sitä muullakaan tavalla. Aina minä kuitenkin sen verran masokisti olen, että se ON hauskaa. Ja mikä sinä olet sanomaan, että kaikki ihmiset viiltelisivät masennukseen vain sen takia että se on yleinen käsitys.
Viiltely hauskaa? Ei ainakaan omasta kokemuksesta.Eikä se ole mukavaa. Ei omasta eikä läheisten mielestä.Itse olen viillellyt, ja edelleen viiltelen..Mutta en mä mene kadulla hihat ylhäällä ja huuda "KATSOKAA" mä pidän ne piilossa,ja jos tarve vaatii niin menen tikattavaksi ja sieltä taas ohjaataan yleensä muualle,koska ne tietävät/näkevät kuinka paha olo oikeasti on. Ei kukaan viiltele itseään ilman syytä,viiltely voi olla hauskaa jos kaveri porukassa jotkut ala-astelaiset niin tekevät ilman mitään syytä. Mutta ne ketkä viiltelevät eivät kailota sitä kaikille,eivät kehtaa kertoa muille,hyvä jos itselleen myöntävät sen tosi asian että nyt kaikki ei ole kunnossa. Itselläni meni pari vuotta ennen kuin pystyin itselleni kertoa tuon,ja siitä meni muutama kk kun muutkin sen saivat tietää. Mukavaa se ei ole,kädet ja jalat paskana..Kesällä ei voi olla edes toppi/t-paita päällä vaan pitää kulkea kuumassa hupparissa kun muut uivat kavereiden kanssa.. Haluan sanoa teille jotka viiltelette,lopettakaa ja hakekaa apua,helppoa se ei ole mutta aina kannattaa yrittää.
- tj0
"Mutta ne ketkä viiltelevät eivät kailota sitä kaikille"
No eivät tietenkään kailota. Onhan se jo nähty, miten ahdasmielistä porukka on tämän asian kanssa. Jopa oikeasti pahasti masentuneita katsotaan kieroon - puhumattakaan siitä, että joku tekee sitä vielä huvikseen.
"Ei kukaan viiltele itseään ilman syytä,viiltely voi olla hauskaa jos kaveri porukassa jotkut ala-astelaiset niin tekevät ilman mitään syytä."
Eiköhän minulla nuo ala-asteajat ole mennyt ohi jo vajaat kymmenen vuotta sitten. En todellakaan viiltele kaveriporukassa, näytä jälkiä tai kerro niistä kenellekään. Mutta hauskaa se silti on, olkoot miten kieroutunutta tai "sairasta" tahansa. Ymmärrän hyvin, että omat kokemuksesi ovat kaukana hauskuudesta. Mutta mikä sinä silti olet tuomitsemaan niitä, jotka pitävät siitä, vain sen takia, ettet itse ymmärrä, mikä siinä on hauskaa?
Enhän minäkään ymmärrä, miksi viiltelystä on tullut niin yleisen masennuksenpurkukeino. Mutta ei silti tulisi mieleenkään ruveta jeesustelemaan näille ihmisille vain sen takia, että MINÄ en ymmärrä heidän motiivejaan. Ei minun tarvitsekaan ymmärtää.
Juuri tämän näkökannan halusin tuoda esille, ja näköjään epäonnistuin siinä melkoisesti.
Kaikki viiltelijät EIVÄT ole masentuneita tai huomionhakuisia.
- Viillellyt
Minä olen viillellyt itseäni. Ja voin sanoa, että olin silloin aivan masentunut. Isäni avovaimon veli yritti raiskata minut isäni syntymäpäivillä ja isäni huoritteli minua tapauksen jälkeen! Joten sanon vaan en yritä haastaa riitaa tai mitään, mutta kyllä viiltely on mielestäni masennuksen merkki. Se ei ole hauskaa. Eikä tervettä. Olen sairaala hoidossa tämän takia. Ja olen saanut hoitoa siihen. Hoito on todellakin auttanut minut tolpilleni. Jos tahdot puhua asiasta kirjoittele.
- tj0
Ikävä tapaus. Ymmärrän hyvin, että sinun kohdallasi viiltely kertoi masennuksesta, ja ilmeisesti masennus onkin selkeästi yleisin motiivi.
"mutta kyllä viiltely on mielestäni masennuksen merkki. Se ei ole hauskaa."
Mutta onko se ehdoton totuus, että viiltely on AINA masennuksen merkki? En todellakaan yritä puhua muiden ihmisten puolesta, tai tehdä omia johtopäätöksiä heidän motiiveistaan. Mutta jos sanon, että MINUN KOHDALLA viiltely on hauskaa, ei ole kiva kuunnella kommentteja "ei voi olla hauskaa. Viiltely on masennuksen merkki". Se on melko turhauttavaa.
En toki yritä väittää, että huvikseen viiltely (masokismi) olisi tervettä - se on mahdollista kuitenkin. Ei pedofiliakaan ole tervettä, mutta silti noita pedofiilejä on nähty. - Minä vain
tj0 kirjoitti:
Ikävä tapaus. Ymmärrän hyvin, että sinun kohdallasi viiltely kertoi masennuksesta, ja ilmeisesti masennus onkin selkeästi yleisin motiivi.
"mutta kyllä viiltely on mielestäni masennuksen merkki. Se ei ole hauskaa."
Mutta onko se ehdoton totuus, että viiltely on AINA masennuksen merkki? En todellakaan yritä puhua muiden ihmisten puolesta, tai tehdä omia johtopäätöksiä heidän motiiveistaan. Mutta jos sanon, että MINUN KOHDALLA viiltely on hauskaa, ei ole kiva kuunnella kommentteja "ei voi olla hauskaa. Viiltely on masennuksen merkki". Se on melko turhauttavaa.
En toki yritä väittää, että huvikseen viiltely (masokismi) olisi tervettä - se on mahdollista kuitenkin. Ei pedofiliakaan ole tervettä, mutta silti noita pedofiilejä on nähty.En mitenkään yrittänyt haastaa riitaa tai mitään... En tietenkään tarkoita, että se on aina masennuksen merkki. Olen minäkin joskus huvikseni viillellyt. Että ollaan varmaan aika samassa veneessä.
- Punttari
Viiltely on valitettavan yleinen konsti masennuksessa/sisäisen agression purkamisessa.
en voi väittää etteikö ehkä hetkeksi oloa helpota mutta seuraavassa hetkessä kahta pahempi, parempi keino on esim. musiikin kuuntelu jota itse paljon käytän.. En sitten tiedä onko agressiivinen/vihainen Black metal paljon viiltelyä parempi mutta kyseinen äänimaailma helpottaa oloa varsin tehokkaasti. - Välinpitämätön tai avoin
Minä itse puhun asiasta suhteellisen avoimesti, eli jos joku kysyy, vastaan rehellisesti. Viiltelen, kyllä. Minulla menee huonosti, kyllä. Osaan ulkoistaa tunteeni asioista liiankin hyvin, en ole kosketuksissa niihin, ja siksi pystyn puhumaan siitä ihmisten kanssa. Myös yksi syy avoimuuteni on se, etten aidosti välitä mitä mieltä puolitutut ihmiset ovat. Ainoastaan aivan lähimmäisten ihmisten mielipide saattaa vaikuttaa minuun.
Olen ollut viiltelyni takia sairaalahoidossa parin kuukauden ajan, eli ei tämä nyt mitenkään kovin pientä ole. Enkä ole uudelle ihmiselle aina heti aluksi että "Hei, olen masentunut, halutako nähdä käsivarteni?"
Mutta siis asiat voivat olla näinkin, nyt minulla menee jo hieman paremmin, kuin mitä meni osastojakson aikana. - Masokisti?
Tätä viestiä ei tuskin ketään tule ikinä huomaamaan, mutta minulla on aivan sama juttu kuin tj0:lla. Minulla ei ole masennusta eikä muutenkaan mitään sen erikoisempia murheita, en hae sillä huomiota, päin vastoin peittelen arpia! Kyseessä on minun kohdallani luultavasti masokismi, koska viiltely on minusta hauskaa ja nautin kivusta, eikä kyse ole itseni rankaisemisesta tai mistään pahasta olosta. Viiltelen vain, koska se on nautinnollista ja rakastan sitä kun veri alkaa valua. Olen itsekin jo pitkään halunnut saada vastauksen tj0:n kysymykseen "voiko ihminen viillellä huvikseen vai piileekö alla aina jokin muu syy esim. pahan olon lievittäminen?" Mitä jos minulla onkin paha olo, mutta en tiedosta sitä? Olisiko se mahdollista? Toivon vastauksia ja muiden kokemuksia. En niiden, joilla viiltely on johtunut pahasta olosta! Kiitos.
- http://www.listamedi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603475Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472951Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242819Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541897- 731132
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101111Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2001059Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27889Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että104874- 45869