pco kuriin ruokavaliolla!

Annika1970

Lääkärini - (Tarja Olkinuora, ent. Bützow, vastaanottaa Forumin Mehiläisessä sekä Felicitas-klinikalla Helsingissä) - joka on yleisesti tosi guru tämän PCOS:n tutkimuksessa ja hoidossa, on jo monta vuotta paukuttanut päähäni, että pitäisi syödä matalahiilariruokaa, jättää peruna ja leipä sekä sokeri pois. Nyt kun vihdoin olen sen tehnyt, tuli kuukautiset kuin salaman iskusta. Ja minulla ei luomumenkkoja ole ollut juuri koskaan! Tällä hetkellä 3 viikkoa Heikkilän-karppia takana, -4kg lähtenyt kuin itsestään ja makeanhimo tipotiessään. Olen vakuuttunut, että tää ruokavalio auttaa, koska minulla on metabolinen PCOS. Elikkäs insuliinijutut "pinnassa".

23

34401

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syönyt?

Voisitko ystävällisesti antaa listan niistä.

• PCO:sta kärsivä

Siis onko jutussasi puhe PCO:sta vai vaikeammasta muodosta PCOS:sta? itselläni PCO todettu, mutta ainoa viittaus tähän on monirakkulat munasarjoissa ja epäsäännöllinen kierto. Olen hoikka, ei ole karva-ongelmaa ja iho on hyvä. Aloitin kuitenkin metformiini-lääkityksen, millä paino tippui vielä pari kiloa. Syön paljon hiilihydraatteja (vaal leipää, pasta, karkkia ). En usko et pystyn vaihtamaan ruokavalion hiilarittomaan... pitänee kuitenkin yrittää, onhan kuitenkin vauva tärkeämpi kuin omat mieliteot.

• myös monirakkulaiset munasa...

Itselläni on myös monirakkulaiset munasarjat (normaali säännöllinen kierto, ovuloin, ei kasvata karvaa). Syön metuja ja olen karsinut paljon hiilareita ruokavaliostani, en kuitenkaan kaikkea leipää, riisiä, pastaa ja perunaa jättänyt pois.
        Paino on pudonnut 10 kiloa noin 3kuukaudessa, mutta uskon johtuvan ennemminkin siitä että olen jättänyt toisen lämpimän aterian päivässä pois ja korvannut sen hedelmillä ja kasviksilla.
        Uskoisin ettei hiilarien karsimisesta ole haittaa ja miettimällä vähän enemmän mitä syö niin painonkin saa pysymään samoissa lukemissa.
        Karppaus-sivustolta saa paljon vinkkejä, mitä kaikkea sitä voi syödä. Kannattaa toki tutustua myös http://groups.msn.com/pcolaiset/ sivustoihin.

• Jaki karhu

ruokavalio auttaa eniten. =) Mullakin nyt painoa pudonnut 8kg ja näyttää putoovan lisää!

Valkoiset jauhot ovat niet,perunaa kohtuudella voi syödä,mutta vaatii tarkkuutta. Sokeri oisi hyvä jättää kokonaan pois.

Hienoa Annika uudesta saavutuksesta!!! Eikö tunnukkin hyvältä kun tuloksia ilmaantuu!? =) Jatka samaan malliin niin hyvä tulee =) 4kg on hieno pudotus!

• matop

Mitä sitten VOI syödä, kun se perusruoka karsitaan pois (peruna, riisi, pasta, leipä)? En mä ainakaan pelkillä hedelmillä ja kasviksilla elä.. :/

No, sokeria oon saanu kyllä ihan liikaa, se ainaki on helppo karsia pois. Jospa se auttas jo jotain..

• kokeilla..!

Sehän siinä hiukan ongelma onkin, kun oikeastaan nuo perunat ja pastat eivät olekaan mitään perusruokaa! Niiden osuus on vain valitettavasti vallannut ihmisten lautaset ja sen takia kuvitellaan, että ne olisivat jotakin perusruokaa...

Kasvikset vaan reippaasti isoimmaksi osuudeksi, hyviä proteiineja kylkeen, pari hedelmää päivässä muun ruoan yhteydessä, muutama täysjyväruisleivän siivua päivässä riittää, hyviä rasvoja esim. oliiviöljystä ja manteleista. Kyllä kasviksista saa tehtyä vaikka mitä salaatteja, paistoksia, keittoja, patoja, jos vaan haluaa! Eikä kukaan ole puhunut, että "pelkillä kasviksilla" pitäisi elää... :)

• Ruokavalio

Olen lueskellut nyt tästä pco ruokavalio asiasta ja näyttää siltä, että oikealla ruokavaliolla on positiivinen vaikutus raskaaksi tulemiseen. Elikkä dieetti alkakoon, yritän potkia itseäni persuksille ja pitää sen ajatuksen mielessä, että tämä voi mahdollistaa raskaaksi tulemisen! Tsemppiä kaikille muillekin pcon kanssa kamppaileville!!!

• Tääonniintätä

Olen normaalipainoinen, mutta auttamaton sokeriholisti. Tällä palstalla oli muutama kuukausi sitten keskustelua siitä, että sokeri saattaa vaikeuttaa alkion kiinnittymistä. Tein keskustelusta motivoituneena ja Jaki Karhun esimerkin mukaisesti (terveisiä!;) ruokaremontin.

Vähensin makeita ja lisäsin ruokavalioon hedelmiä. Perunan ja vaalean jauhon olen "remontoinut" pois jo aiemmin. Tarkkailen lisäksi, että saan tarpeelliset kuidut, rasvat ym. tärkeät ravintoaineet. Apuna yksi netin maksullinen laihdutuspalsta jota voi käyttää myös "terveellisen" elämän opetteluun. Paino on pudonnut tasaiseen tahtiin puoli kiloa viikossa;) ja olen kuitenkin herkutellutkin ihan kohtuullisesti!

Kp yleensä 25-27. Nyt kp 26 ja ei tietoakaan kk olosta! Saas katsoa onko ruokaremontti tehonnut;)

Tsemppiä kaikille!!!!!!!

• Jaki karhu

Hienostihan se sitten on startannut jos puoli kiloa viikossa olet onnistunut tiputtamaan! =) Onnitteluni hienosta työstä ja kiva jos olen saanut motivoitua itseni lisäksi sinuakin =D

Se onkin hyvä,että tippuu tasaseen tahtiin. Silloin se on keholle terveellisempää ja tulokset pysyvempiä. Ruokavalio kun pysyy pääpiirteittäin kondiksessa,niin siitä on tullut elämän tapa ja sehän tarkoittaa et myös parempi olo ja kevyempi kroppa on pysyvää!! =)

Jestas miten tulee hyvä mieli lukea,että motivoituneita ja tuloksiakin saaneita jo löytyy. Kaikille teille papukaija merkki hyvästä suorituksesta ja niille jotka alottelee vasta kovasti tsemppiä ja pitkää pinnaa. Alkuun se voi tuntua ihan ylivoimaiselle,mutta hiljalleen kun hammasta purren vaan pitää päänsä se siitä kyllä alkaa kehittymään parempaan suuntaan.

Auttaa moneen muuhunkin vaivaan jo ennalta ehkäisevästi painon hallinta ja sitten viellä se mitalina silmissä kiiluva pääpotti olisi tietysti se oma lapsi! =D

• elmeri77
        Jaki karhu kirjoitti:

Hienostihan se sitten on startannut jos puoli kiloa viikossa olet onnistunut tiputtamaan! =) Onnitteluni hienosta työstä ja kiva jos olen saanut motivoitua itseni lisäksi sinuakin =D

Se onkin hyvä,että tippuu tasaseen tahtiin. Silloin se on keholle terveellisempää ja tulokset pysyvempiä. Ruokavalio kun pysyy pääpiirteittäin kondiksessa,niin siitä on tullut elämän tapa ja sehän tarkoittaa et myös parempi olo ja kevyempi kroppa on pysyvää!! =)

Jestas miten tulee hyvä mieli lukea,että motivoituneita ja tuloksiakin saaneita jo löytyy. Kaikille teille papukaija merkki hyvästä suorituksesta ja niille jotka alottelee vasta kovasti tsemppiä ja pitkää pinnaa. Alkuun se voi tuntua ihan ylivoimaiselle,mutta hiljalleen kun hammasta purren vaan pitää päänsä se siitä kyllä alkaa kehittymään parempaan suuntaan.

Auttaa moneen muuhunkin vaivaan jo ennalta ehkäisevästi painon hallinta ja sitten viellä se mitalina silmissä kiiluva pääpotti olisi tietysti se oma lapsi! =D

pastat ja riisti yms.pois, niin täytyy kyllä sitten syödä muuta ruokaa aika paljon, jotta saa energiaa tarpeeksi. Olen hoikka muutenkin, joten painoa en halua pudottaa ja lisäksi harrastan aika paljon liikuntaa. Minulla on siis pco, eli kuukautiset eivät tule ilman terolutteja. Koitan nyt sitten jättää noi vaaleat jauhot, pastat, riisit ja karkit pois ja katsoa mitä tapahtuu..

Voiko muuten tummaa riisiä yms. syödä vai onko hyvä jättää muutkin pois?

• Jaki karhu
        elmeri77 kirjoitti:

pastat ja riisti yms.pois, niin täytyy kyllä sitten syödä muuta ruokaa aika paljon, jotta saa energiaa tarpeeksi. Olen hoikka muutenkin, joten painoa en halua pudottaa ja lisäksi harrastan aika paljon liikuntaa. Minulla on siis pco, eli kuukautiset eivät tule ilman terolutteja. Koitan nyt sitten jättää noi vaaleat jauhot, pastat, riisit ja karkit pois ja katsoa mitä tapahtuu..

Voiko muuten tummaa riisiä yms. syödä vai onko hyvä jättää muutkin pois?

en ole sata prosenttisen varma siitä onko hoikalle tai normaali vartaloiselle ravinto muutoksista suurtakaan apua.

Marjat,hedelmät ja kasvikset ainakin on hyvästä ihan kaiken kokoisille,mutta sitten hoikan ruokavalio pco:ssakaan ei varmaan saa olla liaan niukkaa.

Voi vastaavasti aiheuttaa sitten niitä liian vähäisen painon ongelmia.Luinkohan kaksplussalta tai joltain vastaavalta et pco potilaalle jolla oli alipainoa kehotettiin syömään ruokaa joka lihottaa.

Mun ruokavalio perustuu pco:n hoidossa just sille että olen ylipainoinen eli painoa pitää pudottaa jotta tilanne hedelmällisyyden kannalta paranisi.Useat pco:laiset kärsii ylipainosta.

Sua Elmeri en kehottaisi kyllä luopumaan noista ruoka-aineista ilman lääkärin kanssa juttelua.Ettei vaan käy niin et menee ihan metsään alhaisen painon takia.Liikkuvana ihmisenä tuskin saat ravinnosta liikaa mitään mikä vaikuttaisi pco:n kannalta tilannettasi heikentävästi.

Itsekin olin sellanen 50kg kovasti liikkuvainen tyttö kun mulla 2000 vuonna todettiin pcos ja silloin ei ruokailuun puututtu mitenkään,nyt 76 kg (jouluna painoin 83,5 kg) on aihettakin ruokavalioon. =)

• Malla 30

Eli vuosi sitten todettu PCO, kun kuukautiset olivat olleet vuoden sekaisin (kierrot kp 50->). Lääkkeet eivät mulle sopineet, joten ajattelin kokeilla luomuhoitoa; aloitin vähähiilihydraattisen ruokavalion. Nyt kolme viime kuukautta ihmettelin, kun kuukautiset tulivatkin ajallaan (kp n. 30) ja lääkäri vahvisti asian; munasarjoissa ei enää merkkejä PCO:sta. Jos sen asian voi näin helposti hoitaa, suosittelen!
      Eli minun ruokavaliostani jäivät pois lisätty sokeri (kahviin, teeheen, mehut yms.), valkoinen jauho ja peruna, vaihdoin pastan ja riisin täysjyvään ja vähensin niiden osuutta esin lautasella yhteen neljäsosaan, sittemmin jäivät pois. Toinen neljäsosa lihaa/kalaa ja puolet eli 2/4 salaattia.
      En näe nälkää enkä ole laihtunutkaan ihmeemmin, joten sitä ei hoikkien kannata pelätä. Itse kokoajan 167 cm/59 kg. Alussa oli vaikeampaa hahmottaa, mitä voi syödä ja mitä ei, mutta kun aika kuluu, tulee siitä rutiini ja lipsahdukset kerran pari viikossa karkkiin tai pullaan eivät hetkauta mitään. Itse asiassa en edes himoitse suklaata kuin kuukautisten aikaan.

• noin...

itselläni on PCO ja ylipainoa joka pitäis saada pois mutta en osaa kyllä kuvitella elämääni ilman perunaa yms. niistähän saa tehtyä suurimman osan ruoasta.. itse oisin ihan avuton ruoan laitossa jos ei perunaa sais syödä ja mitä sitten töissäkin söisin kun sielläkin on melkeen joka päivä perunoita yms.. huih! vaikka se auttaiskin PCO:n hoidossa mutta eikö jotain muuta keinoa siihen olisi... täytyy muuten yrittää laihuttaa..

• mie vaan

Mulla kanssa pcos. Yksi ihana lapsi hormonihoidoilla :) Mutta nyt kovasti toista pikkuista toivotaan. Syksyllä taas hoitoihin, mutta sitä ennen voisi tuolla ruokavaliolla yrittää parantaa luomumahiksia;) Mullakaan ei ylipainoa, mutta sokerijutuistahan tässä kaikessa on kyse.. Nyt vaan pähkäilemään, että mitä sitä tänään syötäisiin. Kovaa itsekuria kyllä vaatii tällaisellekin herkkusuulle kuin minä :D

ps. Mulla muuten kaikki muut perinteiset pcos oireet, paitsi akne ja se liikapaino! mikä onkin tosi erikoista, kun en ole ollut kovinkaan tarkka ruokavalioni suhteen koskaan!

• Pilttikaipuu

Olen ollut vhh 2 kuukautta ja tuntuu ettei mitään tehoa. Olen siis hoikka jo ennestään mutta vatsanympärille tuppaa kertymään tota ylimääräistä.
      Mietin vaan et auttaako vhh vaan ylipainoisilla, koska paino putoaa ja sitäkautta hormonitoiminta tasaantuu. Mites me hoikat pcos:laiset?!

• pco_ja_vhh:lla

Itseasiassa vhh:sta elimisto saa vähemmän glugoosia ja täten hillitsee verensokerin nousua. Glugoosin imeytyminen on meillä pco:laisilla päin p:tä insuliiniresistenssin takia ja tästä syystä suosittelen vhh:ta kaikille.
        Syy siihen, että monet pco-naiset ovat ylipainoisia johtuu juuri tästä glugoosin puuttellisesta imeytymisestä. Koska silloin ylimääräinen glugoosi muuttuu vararavinnoksi, eli suomeksi sanottuna läskiksi.

• toivoton...

Vanha ketju, mutta edelleen niin ajankohtainen aihe... Osaako joku sanoa missä ajassa sen huomaa, onko vhh:sta apua pco:n hoidossa? Käsittääkseni kaikille pco-naisille ruokavaliosta ei ole apua. Riippuu ilmeisesti siitä, onko insuliinit kohdillaan vai ei. Olen nimittäin nyt reilut 2 kuukautta ollut vhh:lla ja mitään muutosta kierrossa ei näy, eli yhtä pitkä on edelleen... :( Ylipainoa ei ole, joten ehkäpä johtuisi siitä?

• jl

hei, mulla kans pco todettu ja kovasti haluan laiduttaa mutta ei onnistu haluan myös saada lapsia sekään ei onnistu. pco.lainen muuten ovulaatikoiko joka menkan yhteydessä.

• hask

hey,i am 25 having PCO and i want to lose weight so that everything becomes normal.Let me know if there's another alternative or suggest me the right diet to follow

• HaluanVauvan_

Moi!

Mullakin on todettu toisessa munasarjassa PCO:ta ja kierrot on välillä pitkiä ilman lääkkeitä. Lasta täälläkin yritetään ja ollaan lapsettomuushoidoissa. Olen normaalipainoinen, mutta vähän on kuitenkin paino noussu siitä mitä se oli aikaisemmin ja makeaa tulee syötyä liikaa. Voitteko kertoa mitä kaikkea syötte että ruoka on VHH:tista? Siis tiiän että peruna, leivokset, riisi jne.. pois mut jos syötte esim. pihviä niin syöttekö vaan kasviksia senkaa ja mitä muita ruokia pystyy tekemään kun ei voi tehä lasagnea eikä makaroonilaatikkoa jne..? Antaisitteko vinkkeja ruuista ja siitä mitä syötte päivän aikana? Entä mitä otetta töihin evääksi jos ette syö leipääkään ettekä jogurttia jne?

• Vailla vauvaa

Mulla PCO todettu 2009 ja paino jojotellu ennen viime syksyä sujuvasti 10kg vuoden aikana kunnes tosiaan vuos sitte alko nousu kiito ja kuukautiset jäi helmikuussa kokonaan pois. Olin vuoden vaihteen jälkeen vähähiilarisella dietillä mutta paino vain nousi makean himo kasvoi.
      Huhtikuussa kun sain terolut kuurin ja lääkäri kirjoitti papereihin että keskivartalo lihava (tuolloin 66kg ja pituus ruhtinaalliset 158cm).
      Kesäkuussa uusi yritys jotta painoa pois ja vauva tilalle. Tällä hetkellä 2 kiertoa menny ilman terolutteja ja painoa 59kg.
      Kesäkuun painon pudotus alko aika rajusti eli 3vkoa täysin ilman herkkuja,leipää,pastaa jne. Tai no normijugurttia söin yhen purkin päivässä. Ja liikuin tosi paljon töiden lisäksi (lähihoitaja olen).
      Nyt on ehkä ruokailutottumukset päässy vähä lipsahtaan ja leipää ja herkkuja tulee syötyä mutta liikkua koitan muistaa. Vauvakuume on kova ja ovulaation tunnistus niin ja näin koska ovulaatiotestit mulla näyttää plussaa pitkin kiertoa. Että kyllähän elämäntapamuutos kannattaa mutta ei sekään ihmeisiin pysty :/

• ohi kiitävä

Olen 37v., ylipainoinen PCOS- nainen, kaikkine kauheine oireineni. Kuukautiseni alkoivat ollessani 11v., mutta ovat aina olleet erittäin epäsäännölliset. Ainoa apu on ollut Terolut, ja lähes pariinkymmeneen vuoteen vuotoa ei ole tullut ilman niitä ollenkaan. Parikymppisenä olin vielä aika normaalipainoinen. Vauvaa toivottu n.15 vuotta, takana useita erilaisia, tuloksettomia hoitoja, mm.2xIVF, joista molempien seurauksena erittäin hengenvaaralliset hyperstimulaatiot. Lukuisista PASseista yksi plussa, km. heti ensimetreillä. Lääkärini mukaan uusia hoitoja ei uskalleta ajatella, ennenkuin olen laihtunut. Useiden eri dieetti-kokeilujen jälkeen päätin vihdoin tehdä totaalisen elämänmuutoksen. Syyskuun alussa painoa oli 116kg, pituus 168cm, BMI 41. Aloitin 5päivän Nutrilett-tehokuurin, jonka aikana ateriakoot ja myös vatsalaukku pienenivät ja opin säännöllisen ruokarytmin merkityksen. Tehokuurin jälkeen olen jatkanut syömistäni siten, että osan päivän aterioista korvaan edelleen ateriankorvikkeilla (Nutrilet, Naturdiet ym.) ja muuten syön vähähiilihydrattista karppiruokaa niin, että olen lisännyt reilusti kasvisten ja hedelmien määrää. Olen jättänyt perunan, riisin, pastan ja vaaleat jauhot (sekä tietysti roskaruuat yms.) pois, ruisleipää syön 4 siivua viikossa. Enää en syö laisinkaan "tavallisia" -jugurtteja. Myös kaikki tuore-ym. mehut olen jättänyt pois. En ole innostunut valtavista pekoni-kokkeleista vaan yritän käyttää maalaisjärkeä. Karpin keittokirjasta olen saanut uusia ideoita ja upeita makuelämyksiä. Nälässä en ole ollut kertaakaan ja pieniä herkkuhetkiäkin olen itselleni silloin tällöin suonut. Lopetin myös alkoholinkäytön, vaikken mikään suurkuluttaja ole ollut muutenkaan. Juhlissa käyn edelleenkin, mutta asenteeni on muuttunut. Voin valita alkoholittoman ja samalla kevyemmän vaihtoehdon, eikä kotimatkalla tarvitse poiketa nakkikioskille. Seuraava päivä on fyysisesti ja psyykkisesti huomattavasti iloisempi ja virkeämpi, eikä tule houkutuksia krapulamässäilyyn. Liikunta on tullut elämääni. Ennen en juuri liikkunut, vähäiset kävelylenkitkin menivät enemmän maisemien katseluun, kuin hikoiluun. Nyt harrastan liikuntaa säännöllisesti lähes 10 tuntia viikossa (vesijuoksu, jumppa, pyöräily,sauvakävely), ja uskokaa tai älkää, siihen on tullut himo!! Onneksi rakas mieheni on innostunut kaverikseni ja monista yhteisitä lenkeistä ja pururatailloista on tullut yhteinen harrastuksemmekin.Tätä on jatkunut nyt 2kk ja motivaatio on yhä vähintäänkin yhtä korkealla, kuin aloittaessani. Ruokavalioni saa varmaan jotkut ihmettelemään, että mitä tämä nyt oikein on....oli mitä oli, niin itse olen saavutuksistani erittäin ylpeä ja tyytyväinen: Paino on laskenut 2kk:ssa -10kg, BMI nyt 38, olen virkeämpi ja edelleen motivoitunut (tavoitteena vielä ainakin -20kg!). Ja mikä ihmeellisintä: "luomu"-kuukautiset alkoivat eilen aivan itsestään, ensimmäisen kerran siis ilman lääkitystä varmaan pariinkymmeneen vuoteen!!!!! Joten, sanokoot kuka mitä hyvänsä, niin minä olen vakuuttunut, että PCOn voi saada kuriin ruokavaliolla, liikunnalla ja laihtumisella :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      82
      3250
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      36
      2060
    3. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      169
      1830
    4. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      299
      1376
    5. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      34
      1278
    6. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      91
      1200
    7. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      109
      1196
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1090
    9. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      120
      1084
    10. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      28
      1061
    Aihe