1. vuosisadan kristityt

vastine advenisteille

Herran päivä varhaisessa kristillisyydessä

Didakhe, joka on mitä todennäköisimmin ensimmäinen Uuden testamentin ulkopuolinen kristillinen dokumentti, kirjoitettiin hyvinkin mahdollisesti jo vuoden 50 tienoilla. Toisaalta jotkut tutkijat sijoittavat dokumentin vuoteen 70, toiset taas vuoden 100 paikkeille. Aivan viimeistään se on kirjoitettu vuoteen 140 mennessä, mutta aiemmat vuosiluvut ovat todennäköisempiä. Barnabaan kirje puolestaan on mahdollisesti peräisin jo 70-luvulta, ja aivan viimeistään se on kirjoitettu 130-luvulla. Lukekaamme näiden kahden muinaisen dokumentin todistus.

Didakhe opettaa: ”Kun olette Herran päivänä kokoontuneet, murtakaa leipää ja lausukaa kiitosrukous sen jälkeen kun olette ensin tunnustaneet syntinne…” (14:1) Barnabaan kirje opettaa: ”Teidän uusikuitanne ja sapattejanne minä en voi sietää. Katsokaa, kuinka hän sanoo: Eivät nämä nykyiset sapatit ole minulle otollisia, vaan se minkä minä olen tehnyt, jona minä saatan kaiken lepoon ja panen alulle kahdeksannen päivän, mikä merkitsee toisen maailman alkua. Siitäpä syystä me vietämmekin iloksemme kahdeksatta päivää, jona Jeesuskin nousi kuolleista, ilmestyi ja nousi taivaisiin.” (15:8)

Ignatius Antiokialainen kirjoitti vielä ennen vuotta 110: ”Nämä nyt siis elivät elämänsä vanhan järjestyksen vallitessa, mutta pääsivät siitä huolimatta uuteen toivoon eivätkä viettäneet enää sapattia, vaan elivät Herran päivää noudattaen…” (Kirje magnesialaisille 9:1)

Näiden tekstien valossa ei voi muuta kuin ihmetellä, kuinka adventtikirkko voi 19. opinkohdan selityksessään virallisesti väittää seuraavaa: ”Ei ole olemassa mitään todistetta kristittyjen viikoittaisesta sunnuntainvietosta ennen toista vuosisataa…” Olisi mielenkiintoista nähdä todisteet siitä, että ensimmäisen vuosisadan kristityt viettivät ehtoollista adventistien tavoin lauantaina neljästi vuodessa.

42

587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nouse maallikko

      Adventtikirkko tarvitsee kipeasti uskonpuhdistusta ja sisäistä herätystä.
      Kaikki Jeesuksen opetuslapset olivat maallikoita.
      Nouse Jumalan kansa.

    • Sheep

      "Olisi mielenkiintoista nähdä todisteet siitä, että ensimmäisen vuosisadan kristityt viettivät ehtoollista adventistien tavoin lauantaina neljästi vuodessa."

      Miksi tuo olisi mielenkiintoista?

      • kiistattomana totuutena

        Ovatko Ellen Whiten näkyjen tulkinnat sitten kiistattomia Raamatun ja 1. vuosisadan alkuseurakunnan käytäntöjen valossa tarkasteltuna?


      • totuutta
        kiistattomana totuutena kirjoitti:

        Ovatko Ellen Whiten näkyjen tulkinnat sitten kiistattomia Raamatun ja 1. vuosisadan alkuseurakunnan käytäntöjen valossa tarkasteltuna?

        Sinä voit rauhassa uskoa hyvällä omalla tunnolla kirkkosi 19. opinkohtaa ja pitää sitä totuutenasi.

        Kaikki unet ja näyt voidaan selittää Raamatulla jopa sinunkin näkemäsi unet. Ei se ole uutta kun Ilmestyskirjaa tulkitaan jopa totuutena.


      • mitä näet
        totuutta kirjoitti:

        Sinä voit rauhassa uskoa hyvällä omalla tunnolla kirkkosi 19. opinkohtaa ja pitää sitä totuutenasi.

        Kaikki unet ja näyt voidaan selittää Raamatulla jopa sinunkin näkemäsi unet. Ei se ole uutta kun Ilmestyskirjaa tulkitaan jopa totuutena.

        http://www.bahamasconference.org/images/sda-lojune032.gif

        Älä käy lunnttaamassa. Näkevätkö kaikki adventistit samalla lailla ko. symbolin niinkuin se pitää nähdä.


      • sapattina
        mitä näet kirjoitti:

        http://www.bahamasconference.org/images/sda-lojune032.gif

        Älä käy lunnttaamassa. Näkevätkö kaikki adventistit samalla lailla ko. symbolin niinkuin se pitää nähdä.

        Jeesus antoi sapatin luomisen jälkeen Mosekselle ja ihmisille. Jeesus lepäsi sapattina kuten Jumala teki luomisen jälkeen. Ilmestyskirja käskee lopunaikana eläviä ja kuolleita pitämään sapattilain noudattamisen luomisen johdosta. Ja näin jokainen Jeesuksen TODELLINEN seuraaja tekee sillä kuulummehan me Jumalan adventtikansaan - tosi Israeliin.


      • luikerteletko vastuutasi?
        sapattina kirjoitti:

        Jeesus antoi sapatin luomisen jälkeen Mosekselle ja ihmisille. Jeesus lepäsi sapattina kuten Jumala teki luomisen jälkeen. Ilmestyskirja käskee lopunaikana eläviä ja kuolleita pitämään sapattilain noudattamisen luomisen johdosta. Ja näin jokainen Jeesuksen TODELLINEN seuraaja tekee sillä kuulummehan me Jumalan adventtikansaan - tosi Israeliin.

        Uudessa Testamentissahan esitetään sellainen periaate, että väärän kanssa liittoutuminen tekee vastuulliseksi ryhmän muidenkin jäsenten tekoihin.


      • tapauksessa
        luikerteletko vastuutasi? kirjoitti:

        Uudessa Testamentissahan esitetään sellainen periaate, että väärän kanssa liittoutuminen tekee vastuulliseksi ryhmän muidenkin jäsenten tekoihin.

        sinä olet syypää siihen, että suomalaisissa vankiloissa on sinun kirkkosi jäseniä murhasta istumassa. Logiikkasi ei ole Raamatusta, vaan kreikkalaisesta filosofiasta.


      • kirkkokuntaan
        tapauksessa kirjoitti:

        sinä olet syypää siihen, että suomalaisissa vankiloissa on sinun kirkkosi jäseniä murhasta istumassa. Logiikkasi ei ole Raamatusta, vaan kreikkalaisesta filosofiasta.

        1:9   Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
        1:10   Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
        1:11   sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.


    • Didakhe on tietenkin tärkeä dokumentti, mutta ei se mitään suurempaa vaikeutta adventisteille aiheuta. Didakheen venyvä ajoitus 50-160 johtunee siitä, että se on pitemmän aikavälin kuluessa syntynyt kooste. Ensimmäinen katekismuksen tapainen teos, joka ilmeisesti ei saanut lopullista muotoaan yhdellä kertaa.

      Käsitykseni mukaan useimmat niistä, jotka patristiikkaa ajoittavat yleensä sovittavat herran päivään liittyvän kohdan toiselle vuosisadalle. Kristillinen sunnuntain viettohan alkoi vakiintua suurissa kaupungeissa (Rooma, Antiokia, Aleksandria) jo pian vuoden 100 jälkeen.

      Barnabaan kirje lienee sekin toisen vuosisadan tuote, kylläkin ennen Bar Kokhba kapinaa vuonna 132.

      Mitä tulee Iganitiuksen kirjeeseen Magnesialaisille, kehottaisin kirjoittajaa vilkaisemaan keitä ne, jotka "elivät elämänsä vanhan järjestyksen vallitessa" olivat. Tekstiyhteys puhuu Vanhan Testamentin profeetoista. Eli halutaanko nyt väittää, että VTn profeetat pitivät sunnuntaita??? Huh...

      Ignatioshan vain osoittaa, ettei tuo "Herran päivä" ole yksiselitteisesti sunnuntaimerkityksinen niinkuin yleensä väitetään. Ja sitäpaitsi kirjeen vanhin käsikirjoitus käyttää sanoja "Herran elämän mukaan..." ei "Herran päivän mukaan..."

      Eli ihan hyvin voidaan vielä yöt nukkua tämän asian suhteen... Ja tekisi joskus mieli kysyä niiltä, jotka tässä sapatti-sunnuntai asiassa vannovat Didakhen, Barnabaan tai Ignatioksen nimeen: Tuleekos seurattua kaikkea muuta, mitä mainitut eepokset mukamas alkuperäisenä kristillisyytenä opettavat? Eihän näissä nyt mitään kovin suuria kummallisuuksia ole, mutta kysymys kannatta kuitenkin tehdä. Kyllä kai turvallisempaa on vain lukea jutut Raamatusta!?

      Kai

      • olet eksyttäjä

        Shalom Shabbath!

        Kyllä kaikki apostolit ts. Jeesuksen opetuslapset ovat kokoontuneet sunnuntaina yhteen.
        Pyhä Henkikin vuodatettiin sunnuntaina merkikisi ja sinetiksi.
        Olet varastanut Jumalalta --- Israelille kuuluvan perointöosan.
        Aivan epäolennaisissa asioissa ja kirjanoppineisuuden fakkiutumissa pyöriskelet.


        Siunausta!


      • elävässä uskossa?
        olet eksyttäjä kirjoitti:

        Shalom Shabbath!

        Kyllä kaikki apostolit ts. Jeesuksen opetuslapset ovat kokoontuneet sunnuntaina yhteen.
        Pyhä Henkikin vuodatettiin sunnuntaina merkikisi ja sinetiksi.
        Olet varastanut Jumalalta --- Israelille kuuluvan perointöosan.
        Aivan epäolennaisissa asioissa ja kirjanoppineisuuden fakkiutumissa pyöriskelet.


        Siunausta!

        Ilmestyskirjassa ei ole sapattia sanana mainintana.
        Missä Raamatusta löytyy että Jeesus lepäsi opetuslasten kanssa sapattina?
        Jumala ei Aatamille ja Eevalle antanut sapattia koskevia ohjeita tai käskyä.


      • Tohtori Kai A:lle
        elävässä uskossa? kirjoitti:

        Ilmestyskirjassa ei ole sapattia sanana mainintana.
        Missä Raamatusta löytyy että Jeesus lepäsi opetuslasten kanssa sapattina?
        Jumala ei Aatamille ja Eevalle antanut sapattia koskevia ohjeita tai käskyä.

        Rikoitko sapattikäskyn kun et levännyt nyt sapattina sillä kello oli paljon?
        Pyydäisit anteeksi julkisesti kun rikoit sapattikäskyn.


      • olet eksyttäjä kirjoitti:

        Shalom Shabbath!

        Kyllä kaikki apostolit ts. Jeesuksen opetuslapset ovat kokoontuneet sunnuntaina yhteen.
        Pyhä Henkikin vuodatettiin sunnuntaina merkikisi ja sinetiksi.
        Olet varastanut Jumalalta --- Israelille kuuluvan perointöosan.
        Aivan epäolennaisissa asioissa ja kirjanoppineisuuden fakkiutumissa pyöriskelet.


        Siunausta!

        Tottahan se on, että löytyy muutama alkuseurakunnan sunnuntaipalaveri, mutta taisivatpa myös maanantaisin murtaa leipää ja mennä temppeliin ylistämään Herraa, kun UT sanoo, että he "joka päivä kokoontuivat uskollisesti temppeliin..." (Ap.t. 2.46)

        Eli oleellisempi pointti on kysymys siitä, oliko sunnuntai alkuseurakunnan pyhäpäivä? Mielestäni UT ei sano mitään, mikä tätä puoltaisi.

        Tämän jälkeen voi kysyä, onko sapatti ensimmäisten kristittyjen lepopäivä? Tähänkin joutuu toteamaan, ettei UTn vastaus ole yksiselitteinen.

        Minulle kuitenkin riittää se, että niin Jeesuksesta kuin Paavalista sanotaan, että he "tapansa mukaan" (Lk 4.16; Ap.t. 17.2) osallistuivat sapattina jumalanpalvelukseen.

        Joten en ole ihan huonossa seurassa, jos teen samoin... varsinkin, jos muistan olla tuomitsematta uskovia sunnuntain viettäjiä tai niitä, jotka eivät pidä mitään päivää pyhäpäivänä vaan pidän heitä veljinäni.

        Tässä koko jutussa kannattaa pitää mielessä, että niin Luukkaan evankeliumi kuin Apostolien teot yhteensä kymmenine sapattiteksteineen kirjoitettiin useita vuosikymmeniä helluntain jälkeen...

        Vielä vähän ihmetyttää se, että miksi yritys antaa asialliseen kysymykseen lyhyt asiallinen vastaus on pilkunviilausta? Vai onko niin, että heikotkin sunnuntain puolesta esitetyt argumentit ovat niin mahtavia, ettei niitä saisi vähän kyseenalaistaa?

        Kiitos kuitenkin siunaustoivotuksesta! Sitä samaa ja kaikkea niin ajallista kuin hengellistäkin hyvää toivottelen niin edelliselle kirjoittajalle kuin muillekin lukijoille.

        Kai


      • Tohtori Kai A:lle kirjoitti:

        Rikoitko sapattikäskyn kun et levännyt nyt sapattina sillä kello oli paljon?
        Pyydäisit anteeksi julkisesti kun rikoit sapattikäskyn.

        Voi voi, taidanpa usein sapattisin tehdä paljon pahempaakin... enkä ole edes osannut olla siitä huolissani.

        Onneksi Herran armosta katuvalle riittää - vaikka tuo katumus tässä asiassa on vähän heikonlaista. En nimittäin ole koskaan Vanhan Testamentin sapattia pitänyt (sen enempää kuin tällä palstalla usein mainostettua ellensapattia). Sen sijaan pidän Uuden Testamentin ja Jeesuksen mallin mukaista sapattia, joka on vapauden ja ilon päivä.

        Kai


      • lyhyesti
        Kai_A kirjoitti:

        Tottahan se on, että löytyy muutama alkuseurakunnan sunnuntaipalaveri, mutta taisivatpa myös maanantaisin murtaa leipää ja mennä temppeliin ylistämään Herraa, kun UT sanoo, että he "joka päivä kokoontuivat uskollisesti temppeliin..." (Ap.t. 2.46)

        Eli oleellisempi pointti on kysymys siitä, oliko sunnuntai alkuseurakunnan pyhäpäivä? Mielestäni UT ei sano mitään, mikä tätä puoltaisi.

        Tämän jälkeen voi kysyä, onko sapatti ensimmäisten kristittyjen lepopäivä? Tähänkin joutuu toteamaan, ettei UTn vastaus ole yksiselitteinen.

        Minulle kuitenkin riittää se, että niin Jeesuksesta kuin Paavalista sanotaan, että he "tapansa mukaan" (Lk 4.16; Ap.t. 17.2) osallistuivat sapattina jumalanpalvelukseen.

        Joten en ole ihan huonossa seurassa, jos teen samoin... varsinkin, jos muistan olla tuomitsematta uskovia sunnuntain viettäjiä tai niitä, jotka eivät pidä mitään päivää pyhäpäivänä vaan pidän heitä veljinäni.

        Tässä koko jutussa kannattaa pitää mielessä, että niin Luukkaan evankeliumi kuin Apostolien teot yhteensä kymmenine sapattiteksteineen kirjoitettiin useita vuosikymmeniä helluntain jälkeen...

        Vielä vähän ihmetyttää se, että miksi yritys antaa asialliseen kysymykseen lyhyt asiallinen vastaus on pilkunviilausta? Vai onko niin, että heikotkin sunnuntain puolesta esitetyt argumentit ovat niin mahtavia, ettei niitä saisi vähän kyseenalaistaa?

        Kiitos kuitenkin siunaustoivotuksesta! Sitä samaa ja kaikkea niin ajallista kuin hengellistäkin hyvää toivottelen niin edelliselle kirjoittajalle kuin muillekin lukijoille.

        Kai

        PYHÄ HENKI vs. opillinen profetian henki?

        Pyhä Henki vuodatettiin helluntaina ja silloin oli sunnuntai.
        Pyhä Henki tuli sunnuntaina uskoville sydämeen sinetiksi ja sinulla on joku Raamatun ulkopuolinen ")sapattisinetti".
        Sapatti=sinetti ei ole Raamatussa.

        Siunausta Kai vanhalle A(atamille)


      • sinettimerkkisi
        Kai_A kirjoitti:

        Voi voi, taidanpa usein sapattisin tehdä paljon pahempaakin... enkä ole edes osannut olla siitä huolissani.

        Onneksi Herran armosta katuvalle riittää - vaikka tuo katumus tässä asiassa on vähän heikonlaista. En nimittäin ole koskaan Vanhan Testamentin sapattia pitänyt (sen enempää kuin tällä palstalla usein mainostettua ellensapattia). Sen sijaan pidän Uuden Testamentin ja Jeesuksen mallin mukaista sapattia, joka on vapauden ja ilon päivä.

        Kai

        Kymmenen käskyä ja sapattikäsky uudessa vai vanhassa liitossa?
        Eli eri tulkinta joka on veteen piirretty viiva sapattikäskyn kohdalla.

        Adventismissa on hapatusta ja vääriä tulkinnallisia pelastushistoriallisia lupauksia (eläminen profetioista).

        >>>>sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki


      • lyhyesti kirjoitti:

        PYHÄ HENKI vs. opillinen profetian henki?

        Pyhä Henki vuodatettiin helluntaina ja silloin oli sunnuntai.
        Pyhä Henki tuli sunnuntaina uskoville sydämeen sinetiksi ja sinulla on joku Raamatun ulkopuolinen ")sapattisinetti".
        Sapatti=sinetti ei ole Raamatussa.

        Siunausta Kai vanhalle A(atamille)

        Jos selaat vähän palstaa taaksepäin huomaat haukkuvasi väärän puun juutella. En ole koskaan korostanut sapattia sinettinä, koska ulkoisella sapatinvietolla ei pisteitä sen enempää kuin sinettejä hankita. Pyhä Henki sinetöi Jumalan omia, hänelle uskollisia Kristuksen armon vastaanottaneita eikä kukaan tule sinettiä ilman Pyhää Henkeä saamaan...

        Kai


      • Tohtori Kai Adventisti?
        Kai_A kirjoitti:

        Jos selaat vähän palstaa taaksepäin huomaat haukkuvasi väärän puun juutella. En ole koskaan korostanut sapattia sinettinä, koska ulkoisella sapatinvietolla ei pisteitä sen enempää kuin sinettejä hankita. Pyhä Henki sinetöi Jumalan omia, hänelle uskollisia Kristuksen armon vastaanottaneita eikä kukaan tule sinettiä ilman Pyhää Henkeä saamaan...

        Kai

        Tiedän ja tunnen mitä elävä usko on ja mikä on Pyhä Henki. Tiedätkö sinä?

        Miten on sielusi laita ja onko nimesi kirjoitettuna Elämän Kirjaan?


      • kirkon hyväksi (raha?)
        Tohtori Kai Adventisti? kirjoitti:

        Tiedän ja tunnen mitä elävä usko on ja mikä on Pyhä Henki. Tiedätkö sinä?

        Miten on sielusi laita ja onko nimesi kirjoitettuna Elämän Kirjaan?

        Jostain opetuksesta ne adventistien aloitukset sapatista kumpuavat.


      • Tohtori Kai Adventisti? kirjoitti:

        Tiedän ja tunnen mitä elävä usko on ja mikä on Pyhä Henki. Tiedätkö sinä?

        Miten on sielusi laita ja onko nimesi kirjoitettuna Elämän Kirjaan?

        Kiitos Herralle, joka pelastaa.

        Minut johti uskon tielle hyvän luterilaisen veljen (viidesläinen??) todistus, jossa ei ollut paljon sanoja, mutta suoraselkäistä uskoa. Herra antoi Henkensä osoittaa synnin synniksi ja armon riittäväksi. Sain syntyä uudesti ihan perinteisen suomalaisen herätyskristillisyyden mallin mukaan.

        Sama armo on tähän asti riittänyt ja Herra on sen useaan kertaan uusin kokemuksin vahvistanut, mutta eihän tässä mitään kehumista ole mistään muusta kuin Herran hyvyydestä.

        Kai


      • Kai A:lle
        sinettimerkkisi kirjoitti:

        Kymmenen käskyä ja sapattikäsky uudessa vai vanhassa liitossa?
        Eli eri tulkinta joka on veteen piirretty viiva sapattikäskyn kohdalla.

        Adventismissa on hapatusta ja vääriä tulkinnallisia pelastushistoriallisia lupauksia (eläminen profetioista).

        >>>>sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki

        Myönnätkö että adventtiopin sapattisinetti on Raamatun ulkopuolelta?


      • Kain A:n kohdalla?
        Kai_A kirjoitti:

        Kiitos Herralle, joka pelastaa.

        Minut johti uskon tielle hyvän luterilaisen veljen (viidesläinen??) todistus, jossa ei ollut paljon sanoja, mutta suoraselkäistä uskoa. Herra antoi Henkensä osoittaa synnin synniksi ja armon riittäväksi. Sain syntyä uudesti ihan perinteisen suomalaisen herätyskristillisyyden mallin mukaan.

        Sama armo on tähän asti riittänyt ja Herra on sen useaan kertaan uusin kokemuksin vahvistanut, mutta eihän tässä mitään kehumista ole mistään muusta kuin Herran hyvyydestä.

        Kai

        Tunnustatko harhaopiksi että sapatti olisi sinetti?


      • Kain A:n kohdalla? kirjoitti:

        Tunnustatko harhaopiksi että sapatti olisi sinetti?

        Kommenttejani TTstä löytyy vanhoista teksteistäni enemmän kuin tarpeeksi... taidanpa sen sijaan ottaa nokoset.

        KA


      • kysyy......
        Kain A:n kohdalla? kirjoitti:

        Tunnustatko harhaopiksi että sapatti olisi sinetti?

        Miksi Adventisti Tohtori Kai A ei ole sapattijumalanpalveluksessa?


      • kaipaa
        Kai_A kirjoitti:

        Kommenttejani TTstä löytyy vanhoista teksteistäni enemmän kuin tarpeeksi... taidanpa sen sijaan ottaa nokoset.

        KA

        Kyse oli sinun henkilökohtaisesta uskostasi!!!


      • usko sinua
        kaipaa kirjoitti:

        Kyse oli sinun henkilökohtaisesta uskostasi!!!

        Että oikeasti menisit NYT päivänokosille nukkumaan.
        Luikertelet koloosi vaan.


      • tunnettua
        Kai_A kirjoitti:

        Tottahan se on, että löytyy muutama alkuseurakunnan sunnuntaipalaveri, mutta taisivatpa myös maanantaisin murtaa leipää ja mennä temppeliin ylistämään Herraa, kun UT sanoo, että he "joka päivä kokoontuivat uskollisesti temppeliin..." (Ap.t. 2.46)

        Eli oleellisempi pointti on kysymys siitä, oliko sunnuntai alkuseurakunnan pyhäpäivä? Mielestäni UT ei sano mitään, mikä tätä puoltaisi.

        Tämän jälkeen voi kysyä, onko sapatti ensimmäisten kristittyjen lepopäivä? Tähänkin joutuu toteamaan, ettei UTn vastaus ole yksiselitteinen.

        Minulle kuitenkin riittää se, että niin Jeesuksesta kuin Paavalista sanotaan, että he "tapansa mukaan" (Lk 4.16; Ap.t. 17.2) osallistuivat sapattina jumalanpalvelukseen.

        Joten en ole ihan huonossa seurassa, jos teen samoin... varsinkin, jos muistan olla tuomitsematta uskovia sunnuntain viettäjiä tai niitä, jotka eivät pidä mitään päivää pyhäpäivänä vaan pidän heitä veljinäni.

        Tässä koko jutussa kannattaa pitää mielessä, että niin Luukkaan evankeliumi kuin Apostolien teot yhteensä kymmenine sapattiteksteineen kirjoitettiin useita vuosikymmeniä helluntain jälkeen...

        Vielä vähän ihmetyttää se, että miksi yritys antaa asialliseen kysymykseen lyhyt asiallinen vastaus on pilkunviilausta? Vai onko niin, että heikotkin sunnuntain puolesta esitetyt argumentit ovat niin mahtavia, ettei niitä saisi vähän kyseenalaistaa?

        Kiitos kuitenkin siunaustoivotuksesta! Sitä samaa ja kaikkea niin ajallista kuin hengellistäkin hyvää toivottelen niin edelliselle kirjoittajalle kuin muillekin lukijoille.

        Kai

        Onhan sekin tunnettua, ettei kristinuskoon ole opetettu juutalaisten sapatin tapaan erityistä päivää pyhitettäväksi. Sunnuntain pitäminen kokoontuspäivänä on tapahtunut vapaan valinnan mukaan ilman siihen liittyvää syyllistämistä. Jos jotkut syyllistävätkin myös sunnuntain kohdalla, ei sille löydy perusteita. Adventistien tulisi luopua ajattelutavastaan kuvitella sunnuntaita kristityillä vastaavaksi kuin heillä on sapatti, koska näiden kahden eri viettotavan perusteet poikkeavat täysin toisistaan. Adventistit noudattakoot omaa uskontoaan ,mutta pysyköön erossa toisen uskonnon uskonasioista. Adventistien toiminta sotii kristinuskon kaikkia Uusi-testamentillisia periaatyteita vastaan alkaen Paavalin periaatteesta olla julistamatta siellä missä Jumalan sanaa on jo muiden toimesta levitetty ihmisten tietoisuuteen.


      • KARTA!
        Kai A:lle kirjoitti:

        Myönnätkö että adventtiopin sapattisinetti on Raamatun ulkopuolelta?

        Shabbath Shalom!

        Siitäpä syystä me vietämmekin iloksemme kahdeksatta päivää, jona Jeesuskin nousi kuolleista, ilmestyi ja nousi taivaisiin.
        Palvelemme ilolla Jeesusta ja lähimmäisiämme sapattina ja jokaisena päivänä. Me pyhitämme Jeesusta emmekä juutalaisten tai adventistien ellesapatteja.


      • omissa koloissaan
        KARTA! kirjoitti:

        Shabbath Shalom!

        Siitäpä syystä me vietämmekin iloksemme kahdeksatta päivää, jona Jeesuskin nousi kuolleista, ilmestyi ja nousi taivaisiin.
        Palvelemme ilolla Jeesusta ja lähimmäisiämme sapattina ja jokaisena päivänä. Me pyhitämme Jeesusta emmekä juutalaisten tai adventistien ellesapatteja.

        "Adventistit noudattakoot omaa uskontoaan ,mutta pysyköön erossa toisen uskonnon uskonasioista. Adventistien toiminta sotii kristinuskon kaikkia Uusi-testamentillisia periaatteita vastaan alkaen Paavalin periaatteesta olla julistamatta siellä missä Jumalan sanaa on jo muiden toimesta levitetty ihmisten tietoisuuteen".


      • opetuksessa
        Kai_A kirjoitti:

        Jos selaat vähän palstaa taaksepäin huomaat haukkuvasi väärän puun juutella. En ole koskaan korostanut sapattia sinettinä, koska ulkoisella sapatinvietolla ei pisteitä sen enempää kuin sinettejä hankita. Pyhä Henki sinetöi Jumalan omia, hänelle uskollisia Kristuksen armon vastaanottaneita eikä kukaan tule sinettiä ilman Pyhää Henkeä saamaan...

        Kai

        Uudessa Testamentissahan esitetään sellainen periaate, että väärän kanssa liittoutuminen tekee vastuulliseksi ryhmän muidenkin jäsenten tekoihin. Tämähän on taustalla, kun adventismia kritisoidaan erityisellä, muiden kritiikistä poikkeavalla tavalla. Tämä taas perustuu adventismin tapaan korottaa a-kirkkoa . Jokainen sanahan asettaa sanojat tiettyyn asemaan. Adventistien sanat asettavat adventtikirkon ALTTIIKSI arvosteluille joka kohdentuu aivan oikein kollektiivisesti adventismin tunnustajiin. Näinollen sinäkin olet sen sanoman tunnustaja, joka on myös täysin väärää adventtikirkossa. Olettehan te sitoutuneet samaistumaan jo kirkkoonne liittyessänne "adventtikirkko opettaa" asenteeseen.


      • Aikaero...
        usko sinua kirjoitti:

        Että oikeasti menisit NYT päivänokosille nukkumaan.
        Luikertelet koloosi vaan.

        ...selittää nämä nokoset.Kellonaika on toinen kuin Suomessa. Toim.Huom. ;)


      • viisii
        Kai A:lle kirjoitti:

        Myönnätkö että adventtiopin sapattisinetti on Raamatun ulkopuolelta?

        Siis myönnät sen, että saapatti ei kuulu käskyihin, vaan se on sinetti?
        Sillä sinetti ja käsky ovat kaksi eri asiaa.


      • mitähän
        Kai_A kirjoitti:

        Kommenttejani TTstä löytyy vanhoista teksteistäni enemmän kuin tarpeeksi... taidanpa sen sijaan ottaa nokoset.

        KA

        Mitähän sellaiset nokoset ovat, kun nukkuva päättää ottaa nokoset? Tuplauntako? Adventtikirkko on opillistanut koko Raamatun. Tästä on tullut sellainen teoreettinen ongelma, että hän joutuu ikäänkuin kahdelle hevosen selkään ratsastamaan. Raamatun oppihan on itse täydellisyys ja adventistien opit ovat ihmisen kuvittelua . Miten kukaan voi noudattaa yhtäaikaa oikein epätäydellisten oppia ja täydellistä oppia jotka ovat kohdittain ristiriidassa keskenään? adventismin ollessa kyseessä jopa toistensa vastakohtia.Sama kuin istuisi eri suuntiin menevien hevosten satulassa. Mahdoton akropaatti tuo kaitsu. Ehkä se nokosissa onnistuukin?


      • opetuksessa kirjoitti:

        Uudessa Testamentissahan esitetään sellainen periaate, että väärän kanssa liittoutuminen tekee vastuulliseksi ryhmän muidenkin jäsenten tekoihin. Tämähän on taustalla, kun adventismia kritisoidaan erityisellä, muiden kritiikistä poikkeavalla tavalla. Tämä taas perustuu adventismin tapaan korottaa a-kirkkoa . Jokainen sanahan asettaa sanojat tiettyyn asemaan. Adventistien sanat asettavat adventtikirkon ALTTIIKSI arvosteluille joka kohdentuu aivan oikein kollektiivisesti adventismin tunnustajiin. Näinollen sinäkin olet sen sanoman tunnustaja, joka on myös täysin väärää adventtikirkossa. Olettehan te sitoutuneet samaistumaan jo kirkkoonne liittyessänne "adventtikirkko opettaa" asenteeseen.

        On totta, että "Adventtikirkko ah Adventtikirkko" tyylinen adventismi kuuluu varmaankin siihen kategoriaan, josta Jeesus sanoo, että ovat saaneet palkkansa jo tässä ajassa.

        En sano, ettei sellaista adventismia ole, mutta se on kuitenkin oikeassa elämässä (siis tämän palstan ulkopuolella) huomattavasti harvinaisempaa kuin täällä - jonne se on pesiytynyt varsinkin kirkon arvosteijoiden mieliin.

        Jotenkin kuitenkin epäilyttää, että arvostelijoiden kerhon kanssa liittoutuminen toisi paljoa suurempaa autuutta sekään.

        Epäilen muuten suuresti kollektiivista vastuuta sellaisessa muodossa, että kaikkien adventistien synnit minun harteilleni laskettaisiin. Harvat täysjärkiset minkään kirkon jäsenet väittävät kuuluvansa täydelliseen yhteisöön ja ottavat vastuuta muusta kuin omaan välittömään vaikutuspiiriinsä kuuluvasta joukosta.

        Oikeaa sitoutumista adventismissakaan ei tietenkään ole muu kuin se, että sitoutuu Raamattuun ja Kristukseen.

        Muuten on aika surkeaa, kun jonkinlaista uskon kipinää heijastelevat jutut (puolin jos toisinkin) ovat täällä harvinaisempia kuin siniraitaset norsut.

        Kai


      • ihmisten
        mitähän kirjoitti:

        Mitähän sellaiset nokoset ovat, kun nukkuva päättää ottaa nokoset? Tuplauntako? Adventtikirkko on opillistanut koko Raamatun. Tästä on tullut sellainen teoreettinen ongelma, että hän joutuu ikäänkuin kahdelle hevosen selkään ratsastamaan. Raamatun oppihan on itse täydellisyys ja adventistien opit ovat ihmisen kuvittelua . Miten kukaan voi noudattaa yhtäaikaa oikein epätäydellisten oppia ja täydellistä oppia jotka ovat kohdittain ristiriidassa keskenään? adventismin ollessa kyseessä jopa toistensa vastakohtia.Sama kuin istuisi eri suuntiin menevien hevosten satulassa. Mahdoton akropaatti tuo kaitsu. Ehkä se nokosissa onnistuukin?

        kuvittelua, kun adventistit uskovat Raamatun olevan Jumalan sanaa? Sekö on kuvittelua? Tai, kun adventisti uskoo kolmiyhteiseen Jumalaan, niin sekä on kuvittelua eikä Raamatun täydellistä sanaa?


      • asuu Thaimaassa
        kysyy...... kirjoitti:

        Miksi Adventisti Tohtori Kai A ei ole sapattijumalanpalveluksessa?

        siellä oli jo ilta kun hän tuon kirjoitti.


      • kun..
        ihmisten kirjoitti:

        kuvittelua, kun adventistit uskovat Raamatun olevan Jumalan sanaa? Sekö on kuvittelua? Tai, kun adventisti uskoo kolmiyhteiseen Jumalaan, niin sekä on kuvittelua eikä Raamatun täydellistä sanaa?

        adventistit uskovat tutkivaan tuomioon, jota muut eivät Raamatusta löydä.


      • kuulin
        Kai_A kirjoitti:

        On totta, että "Adventtikirkko ah Adventtikirkko" tyylinen adventismi kuuluu varmaankin siihen kategoriaan, josta Jeesus sanoo, että ovat saaneet palkkansa jo tässä ajassa.

        En sano, ettei sellaista adventismia ole, mutta se on kuitenkin oikeassa elämässä (siis tämän palstan ulkopuolella) huomattavasti harvinaisempaa kuin täällä - jonne se on pesiytynyt varsinkin kirkon arvosteijoiden mieliin.

        Jotenkin kuitenkin epäilyttää, että arvostelijoiden kerhon kanssa liittoutuminen toisi paljoa suurempaa autuutta sekään.

        Epäilen muuten suuresti kollektiivista vastuuta sellaisessa muodossa, että kaikkien adventistien synnit minun harteilleni laskettaisiin. Harvat täysjärkiset minkään kirkon jäsenet väittävät kuuluvansa täydelliseen yhteisöön ja ottavat vastuuta muusta kuin omaan välittömään vaikutuspiiriinsä kuuluvasta joukosta.

        Oikeaa sitoutumista adventismissakaan ei tietenkään ole muu kuin se, että sitoutuu Raamattuun ja Kristukseen.

        Muuten on aika surkeaa, kun jonkinlaista uskon kipinää heijastelevat jutut (puolin jos toisinkin) ovat täällä harvinaisempia kuin siniraitaset norsut.

        Kai

        Adventtikirkon opit, joita teidän kirkkonne esittelee omalla nettisivullaan ovat varsin kaukana arkielämän kristinuskoon liittyvistä asioista. Toisin oli Jeesuksen ja apostolien elämään liittyvät opetukset. TEILLÄ KIRKKO ON KESKITTYNYT LAITOSMAISEEN KIRKOLLISUUTEEN JA SIIHEN IHMISTEN KALASTAMISEEN. Oman elämän kaikissa tilanteissa koetellaan uskon laatu, eikä niillä asioilla ole vähintäkään kosketuspintaa adventismin oppien kanssa. Jeesuksen vuorisaarna on tästä hyvänä esimerkkinä. Samoin kaikki ne sanat, joita Jeesus apostoleineen ovat meille jättäneet. Ihminen teidän opeillanne on pulassa ,kun hänelle tulevat "ne päivät jotka eivät miellytä". Silloin kun usko oikeassa elämässä punnitaan ihmisten keskinäisissä suhteissa. Silloin on oltava käytössä kaikki ne opetukset, joita hyvinä päivinä ammennamme hengellisyyteemme. Jos tällöin meidän hengellisyytemme on vain adventismin oppien ja tapojen tuntemusta, olemme hukassa, vaikka ne täydellisesti taitaisimme. Nimimerkki "kokemusta on".


      • .. paavali
        Kai_A kirjoitti:

        Tottahan se on, että löytyy muutama alkuseurakunnan sunnuntaipalaveri, mutta taisivatpa myös maanantaisin murtaa leipää ja mennä temppeliin ylistämään Herraa, kun UT sanoo, että he "joka päivä kokoontuivat uskollisesti temppeliin..." (Ap.t. 2.46)

        Eli oleellisempi pointti on kysymys siitä, oliko sunnuntai alkuseurakunnan pyhäpäivä? Mielestäni UT ei sano mitään, mikä tätä puoltaisi.

        Tämän jälkeen voi kysyä, onko sapatti ensimmäisten kristittyjen lepopäivä? Tähänkin joutuu toteamaan, ettei UTn vastaus ole yksiselitteinen.

        Minulle kuitenkin riittää se, että niin Jeesuksesta kuin Paavalista sanotaan, että he "tapansa mukaan" (Lk 4.16; Ap.t. 17.2) osallistuivat sapattina jumalanpalvelukseen.

        Joten en ole ihan huonossa seurassa, jos teen samoin... varsinkin, jos muistan olla tuomitsematta uskovia sunnuntain viettäjiä tai niitä, jotka eivät pidä mitään päivää pyhäpäivänä vaan pidän heitä veljinäni.

        Tässä koko jutussa kannattaa pitää mielessä, että niin Luukkaan evankeliumi kuin Apostolien teot yhteensä kymmenine sapattiteksteineen kirjoitettiin useita vuosikymmeniä helluntain jälkeen...

        Vielä vähän ihmetyttää se, että miksi yritys antaa asialliseen kysymykseen lyhyt asiallinen vastaus on pilkunviilausta? Vai onko niin, että heikotkin sunnuntain puolesta esitetyt argumentit ovat niin mahtavia, ettei niitä saisi vähän kyseenalaistaa?

        Kiitos kuitenkin siunaustoivotuksesta! Sitä samaa ja kaikkea niin ajallista kuin hengellistäkin hyvää toivottelen niin edelliselle kirjoittajalle kuin muillekin lukijoille.

        Kai

        Ei kait tuo Apostolientekojen viittaus edellytä jumalanpalvelusta? Eks siinä lähinnä kerrota Paavalin lähetystyöstä ja mistäs muualta hän olisi tavoittanut juutalaisia kuin sapattina synagogasta? Ilmeisesti sinne oli kokoontunut aika sekalainen "seurakunta", Paavalin asiasta kiinnostuneita. Paavali sai muutaman juutalaisen käännynnäisen mutta suuren joukon kreikkalaisia ja useita naisia yhteiskunnan yläluokasta.

        Kolmena sapattina hän keskusteli heidän kanssaan pyhien kirjoitusten pohjalta ja selitti ne heille. Hän osoitti, että Messiaan täytyi kärsiä ja nousta kuolleista, ja sanoi: "Juuri Jeesus, jota minä teille julistan, on tämä Messias, Kristus." Muutamat juutalaiset vakuuttuivat asiasta ja asettuivat kannattamaan Paavalia ja Silasta, samoin suuri joukko jumalaapelkääviä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset naiset. (Apt17.2-4)


    • puhdasta

      hölynpölyä. Didakhe EI ole ensimmäisen vuosisadan teksti. Se on toisen vuosisadan teksti. Se ei ole osa Raamattua, joten sillä ei ole mitään arvoa kristitylle, joka uskoo Raamattuun.

      • potaskaa

        22.10.1844-oppi ei ole Raamatusta ja on puhdasta potaskaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3095
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1097
    4. Koetko sä mitään

      Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      971
    5. Mies muistatko kun näit

      Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      68
      937
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

      Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

      Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      881
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      163
      858
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

      Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      844
    10. Oot mun koko maailma

      Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe