Saunamökin parvi

Mökkihöperö

Onko kenelläkään kokemuksia saunamökin parven kokoon liittyvistä rajoituksista? Kyselin mökkikunnastani asiaa. Saa rakentaa max 25m2 ( terassi) 30 m päähän keskirantaviivasta. Kyselin, saako rakentaa alle 160 cm korkean parven (ei lasketa kerrosalaan). Sain vastauksen, että ihan pieni parvi saa olla esim. tavaroiden säilytykseen ei makuutilaksi. Onko muissa kunnissa vastaavia rajoituksia?

9

6383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kaikilla

koska alle 1600 m tilaa ei lasketa neliöihin, niitä saa tehdä ja eristää ilman lupaakin.

Saa siellä nukkua jos mahtuu, ei sitä kukaan vahdi missä nukut.

• Mökkihöperö

Mihinhän lakiin voisin vedota, että kunnan rakennustarkastaja uskoisi? Voiko ko. asiassa olla kuntakohtaisia rajoitteita, vaikka niitä ei olekaan kunnan rakennusjärjestyksessä mainittu? Vai onko kyseessä rakennustarkastajan oma oikeus rajoittaa?
        Vaiko hänen oma mielipiteensäkö ratkaisee?

• hae lupa
        Mökkihöperö kirjoitti:

Mihinhän lakiin voisin vedota, että kunnan rakennustarkastaja uskoisi? Voiko ko. asiassa olla kuntakohtaisia rajoitteita, vaikka niitä ei olekaan kunnan rakennusjärjestyksessä mainittu? Vai onko kyseessä rakennustarkastajan oma oikeus rajoittaa?
        Vaiko hänen oma mielipiteensäkö ratkaisee?

rakennukselle johon saa ko parven eli alle 1600 mm korkean tilan, sitä ei voi kieltää eikä luvata koska se ei mitään lupaa tarvitse.

Se on säilytystilaa mutta voit siellä nukuttaa vieraasi ilman kunnan lupaa.

• säännnöt
        hae lupa kirjoitti:

rakennukselle johon saa ko parven eli alle 1600 mm korkean tilan, sitä ei voi kieltää eikä luvata koska se ei mitään lupaa tarvitse.

Se on säilytystilaa mutta voit siellä nukuttaa vieraasi ilman kunnan lupaa.

mulla kaava rajoittaa rantasaunan korkeuden max 3.5m joten sillä ei enää nukkumaparvea rakenneta...

• mokkeilija
        säännnöt kirjoitti:

mulla kaava rajoittaa rantasaunan korkeuden max 3.5m joten sillä ei enää nukkumaparvea rakenneta...

Minulla rantasaunan harjan korkeus on just tuo 3,5 metriä ja kyllä minä olen saunan päälle rakentanut tuollaisen vajaan 8 neliön parven. Eihän se hirveän korkea ole mutta on siellä parhaimmillaan 4 aikuista nukkunut sulassa sovussa.
        Niin, en sitten muistanut piirtää tuota parvea kuviin enkä kysyä muutenkaan lupia.

Lopputarkastuksessa kunnan mestari vaan tokaisi että "ihan mukavan parven oot saanut mahtumaan saunan päälle..." Ei ilmeisesti edes piruillut tuota sanoessaan..

• Mökkihöperö
        mokkeilija kirjoitti:

Minulla rantasaunan harjan korkeus on just tuo 3,5 metriä ja kyllä minä olen saunan päälle rakentanut tuollaisen vajaan 8 neliön parven. Eihän se hirveän korkea ole mutta on siellä parhaimmillaan 4 aikuista nukkunut sulassa sovussa.
        Niin, en sitten muistanut piirtää tuota parvea kuviin enkä kysyä muutenkaan lupia.

Lopputarkastuksessa kunnan mestari vaan tokaisi että "ihan mukavan parven oot saanut mahtumaan saunan päälle..." Ei ilmeisesti edes piruillut tuota sanoessaan..

Mun tuleva (toivottavasti!)saunamökkini ei ole rantakaava-alueella. Rakennustarkastaja ei maininnut mitään saunan max korkeudesta, mutta mä (rehellinen hölmö!) menin kysymään tuosta parvi asiasta. Mulla vaan on sellainen tilanne, että tarvitsisin niin paljon neliöitä kuin vain suinkin mahdollista. No, ajattelin mäkin parven sinne sijoittaa tavalla tai toisella ;)

• tumpelo
        Mökkihöperö kirjoitti:

Mun tuleva (toivottavasti!)saunamökkini ei ole rantakaava-alueella. Rakennustarkastaja ei maininnut mitään saunan max korkeudesta, mutta mä (rehellinen hölmö!) menin kysymään tuosta parvi asiasta. Mulla vaan on sellainen tilanne, että tarvitsisin niin paljon neliöitä kuin vain suinkin mahdollista. No, ajattelin mäkin parven sinne sijoittaa tavalla tai toisella ;)

Mulla on noin 8m2 parvi
        Max korkeus on juuri tuo 1600mm.

Käytännöllisyyttä on lisätty sillä että seinää on korotettu (ts. saunan ja pukuhuoneen korkeutta on madallettu 200 cm:iin) niin että parvella on 500 mm seinää. Jää näin koko ala käyttöön.

Huomioitavaa, nukkumisparvi tarvitsee poistumistien
        -min 6 x 9 ikkuna varustettuna kiintopainikkeilla
        -poistumistikkaat

Näin homma onnistuu

• kunnassa

Missäs kunnassa saunamökki pitää rakentaa 30 metrin päähän? Rakennusmääräykset vaihtelee tosiaan kuntakohtaisesti. Itse olen rakentanut 26 m2 ( terassi 22 m2) saunamökin 10 m:n etäisyyteen rannasta. Siinä on tilava (max alle 160 cm korkea makuuparvi, johon mahtuu helposti neljäkin yöpyjää. Mökki on Mikkelin suunnalla.

• Mökkihöperö

Kunta on eteläisessä Hämeessä. Tuo etäisyys rannasta on mulle ihan ok, en oikeastaan lähemmäksi haluaisikaan. Jos sauna olisi max 20m2 ja terassi max 10m2, niin saisi rakentaa 15m päähän vesirajasta. Kun etäisyys on se 30m, niin sauna saa olla max 25m2 ja terassin koolle ei ole rajoitetta, kunhan sopii mökin ulkonäköön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe