Minulla on kääpiökani, jonka suurta herkkua on salaatti.
Eilen olimme koko päivän ulkona ja kani oli mukana. En siis antanut hänelle eilen tuore ruokaa ollenkaan, vain kuivaruokaa ja vettä.
Tänään laitoin tuoreruokakippoon paljon herkkuja, kuten omenaa ja pupun suosikkia; salaattia. Kumma kyllä.. ei edes salaatti maistunut kunnolla. puolet salaatin lehdestä oli jyrsitty ja vähän omenaa. Yleensä ruoka ei kauan kupissa pysy.
Mietin että jos kanillani on flunssa tai kun en ole vielä madottanut kania, voisiko olla matoja? mistä huomaa?
Kani sairas?
11
3294
Vastaukset
- Hermanni75
Kakkaako kani ? Liikkuuko vai makaako vain paikallaan ?
Jos ei kakkaa ja makoilee vain paikallaan, voi kyseessä olla ummetus, jota sitten kotihoidolla hoitamaan http://www.kolumbus.fi/marijamuut/kanitieto/kaninsairaudet/yleisimmatsairaudet.htm
Jos ongelmat kotihoidosta huolimatta jatkuvat vielä huomenna tai pahenevat -> lääkäriin, jossa muistettava, että myös kanin hampaat tarkistetaan.
Madot kyllä huomaa kakan pinnalta, eikä ne (ainakaan meillä) ruokahaluun vaikuttaneet http://www.kolumbus.fi/marijamuut/kanitieto/kaninsairaudet/madotus.htm - anni-mari l.
Kaneille ei aina vain maistu ruoka se ei ole välttämättä merkkinä sairaudesta, ethän sinäkään jaksa syödä tolkuttomasti. Kanit saattavat myös paastota lyhyen aikaa. Seuraa tilannetta ja jos kani ei syö pariin kolmeen päivään mitään ota yhteyttä eläinlääkäriin. Jos kanilla on suuria kipuja silloin se narskuttaa hampaita.
- Hermanni75
Jos kani ei syö yhteen(kään) päivään mitään, on silloin jotain vialla. Kani ei kestä paastoa ja mikäli suolisto tyhjenee, tulee entistä enemmän ongelmia (suolisto pysähtyy jne.). Kani voi syödä hieman vähemmän toisinaan, mutta jos se on syömättä kokonaan, kaikki ei ole kunnossa.
Odottele sinä vain rauhassa pari-kolme päivää (otan osaa kaniesi puolesta), jos omatuntosi antaa myöten, mutta älä neuvo niin muille.
Kani saaliseläimenä peittää kipunsa viimeiseen asti, eli kun se narskuttelee hampaitaan, on se jo todella kipeä ja hoitoon vieminen voi olla jo myöhäistä. - anni-mari l
Hermanni75 kirjoitti:
Jos kani ei syö yhteen(kään) päivään mitään, on silloin jotain vialla. Kani ei kestä paastoa ja mikäli suolisto tyhjenee, tulee entistä enemmän ongelmia (suolisto pysähtyy jne.). Kani voi syödä hieman vähemmän toisinaan, mutta jos se on syömättä kokonaan, kaikki ei ole kunnossa.
Odottele sinä vain rauhassa pari-kolme päivää (otan osaa kaniesi puolesta), jos omatuntosi antaa myöten, mutta älä neuvo niin muille.
Kani saaliseläimenä peittää kipunsa viimeiseen asti, eli kun se narskuttelee hampaitaan, on se jo todella kipeä ja hoitoon vieminen voi olla jo myöhäistä.pien eläinten hoitajana tiedän että kanit voivat paastota muutaman päivän ihan vain protestoidakseen yms.jos oireet ovat ummetus, ripuli yms. silloin kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin pian..
otappa puhelin luottelo kauniiseen käteesi ja soita eläinlääkärille. - ...
anni-mari l kirjoitti:
pien eläinten hoitajana tiedän että kanit voivat paastota muutaman päivän ihan vain protestoidakseen yms.jos oireet ovat ummetus, ripuli yms. silloin kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin pian..
otappa puhelin luottelo kauniiseen käteesi ja soita eläinlääkärille.itse kyllä menisin tuohon hermannin linjalle, tai luottaisin hänen puheisiinsa enemmän. Varmasti ainakin itse huolestuisin, jos kanini olisi päivänkin syömättä! Ummetuksen oireita kaikki eivät edes tunnista, joten kaikenlainen syömättömyys kannattaisi tutkia tarkkaan. Hyvä, jos itse erotat, milloin kani protestoi, ja milloin on oikeasti jotain vialla, itse en varmasti tuota erota (ummetuksen kylläkin erotan)vaikka olen lähemmäs vuosikymmenen kanien kanssa "pelannut".
- Hermanni75
anni-mari l kirjoitti:
pien eläinten hoitajana tiedän että kanit voivat paastota muutaman päivän ihan vain protestoidakseen yms.jos oireet ovat ummetus, ripuli yms. silloin kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin pian..
otappa puhelin luottelo kauniiseen käteesi ja soita eläinlääkärille.Pieneläinhoitajana sinun tulisi tietää, että kani on yksi niitä eläimiä, joita ei saa paastottaa edes ennen leikkausta (kuten esim. koiraa ja kissaa), joten ei se paasto niille muutenkaan hyvää tee/normaalia ole. Ehkä kannattaa perehtyä kaniaiheeseen vielä uudemman kerran, oli sulla koulutus tai ei.
- MU01
Tietääkö kukaan että onko kanilla matoja jos se yskii paljon,jopa yllä...
- Vieseeläinlääkäriin
Suosittelen viemään eläinlääkäriin aika nopeasti sillä kanilla saattaa olla ummetus tai hammasppikki, hammaspiikki estää kanin syömisen ja voi aiheuttaa kanille haavan suuhun, jos kania ei viedä eläinlääkäriin ajoissa haava voi tulehtua ja kani voi kuolla. Koska kanin hampaat kasvavat koko ajan tarvitsee se aina jotain kovaa jyrsittävää esim. Omenapuun oksia. Kun kani saa jyrsittävää paljon hampaat kuluvat ja pysyvät terveinä eikä hammasppikkejä kasva. Jos kani EI liiku, syö, ulosta, ja vain makoilee vie se eläinlääkäriin sillä kaikki ei ole kunnossa.
- oons
Minulla on kani pelkään että sillä ei ole kaikki hyvin. ... . ...... voiko joku auttaa minua
- pattipää
Vie se lääkäriin ei kukaan täällä omista yliluonnollisia kykyjä jolla auttaa kaniasi
- beyourselfnowandtomorrow
Ensimmäinen kysymys, mitä salaattia te olette syöttäneet kanillenne ? Olen kuullut, että kanille ei saisi syöttää jäävuorisalaattia - tämä tiedon paikkaan pitävyys kannattaa tarkistaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä1062991Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri1542106IPCC romahtaa
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl632082Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al381759- 1471444
Pelolla pakottaminen
Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha624996- 100890
- 50754
- 78734
- 55717