Vuoristoilma ja Cusco&Machu Picchu

MPC

Miten olet totuttautunut vuoristo-olosuhteisiin?
Olisiko jotain hyviä vinkkejä, joiden avulla voisi varautua etukäteen muutaman päivän vierailuun Cuscoon ja Machu Picchuun.
Tarkoitus olisi saapua lentämällä Limasta Cuscoon.

7

4141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aluksi iisisti

      Ei siihen ennen sinne menemistä oikein voi varautua. Cuscossa sitten täytyy ottaa aluksi rauhallisesti, ei ylenmääräistä syöntiä ja juontia eikä turhaa rehkimistä: "kävele hiljaa, syö vähän ja nuku yksin"
      Coca-lehdet ei auta mitään.
      Sorocheen eli vuoristotautiin on olemassa lääkkeitä (Diamox, tms), minulla ei ole niistä kokemusta. Ne on tarkoitettu lievittämään oireita, itse tautia ne eivät paranna. Ainoa hoito vakavaan vuoristotautiin on laskeutuminen alemmaksi. Cusco ei kuitenkaan ole korkealla eikä siellä pitäisi olla vaaraa jos muistaa ottaa aluksi rauhallisesti ja sopeutua korkeuteen. Ennen vaellukselle lähtöä, esim. Inka Trailille, pitäisi viettää muutama päivä Cuscossa ongelmien välttämiseksi. Onneksi Inka Trail ei ole paha.

      • ei ongelmia

        Ja jatkan että monilla ei Cuscon korkeus (3300) aiheuta mitään ongelmia, jotkut taas saavat armottoman päänsäryn. Itse olen käynyt paljon ylempänäkin, 5400m, ilman minkäänlaisia vaivoja, ohuesta ilmasta johtuvaa hengästymistä lukuunottamatta.


    • Alppimurmeli

      Testattiin tuota Diamoxia vastaavaa lääkettä Mt. Kenyan -vaelluksella. Hyvin toimi, suosittelen!

    • MP:lle

      Suosittelen kuten aikaisemmin on mainittu rauhallisesti ottamista, ja coka karkkien syömistä ja cokateen juontia. lääkkeitä en suosittele, sillä ne saattavat " piiloittaa "oireet. MP on alemmalla kuin Cuzco, joten mikäli et ole lähdössä vaellukselle niin ongelmia ei pitäisi olla. Varo hiekkakärpäsiä MP:llä. Niitä on varsinkin siinä "mökin" lähellä. Omat puremani kutiavat vieläkin vaikka olin siellä muutama viikko sitten. Hyvää matkaa.

    • meizzi

      itellä ei oo ollu mitää onkelmia, mitä ny vähä kävely hengästyttää. siellä on myynnissä hyviä luontaistuotteita jos tauti vaivaa - ja kokalehdet on vissii aika lyömättömiä ;)

    • huohhuoh-henki lahtee

      Perussa on ihan ok,itse olin vain todella sairas Titicaca-saarilla intiaanikylassa yopyessani.Paansarky meni ohi vasta neljannellla buranalla.Kun menee nukkumaan illalla-paata sarkee ja heraa aamulla niin paata sarkee edelleen.Taisi menna maksa tuolla reissulla.Tupakoitsijana voisin sanoa,etta kannattaa vahentaa tupakointia aika rajusti noin kuukausi ennen Perun matkaa.Itse en tota tiennyt ja kun laskeuduttiin Bolivian La Pazin kentalle,pystyin kavelemaan 20m ja sitten oli pysahdyttava valissa.Oltiin Boliviassa,Perussa ja Chilessa 1,5kk ja koko aikana en polttanut.Korkeus-sairauteen pitaa yrittaa alkaa heti latkia koka-teeta,mika poistaa oireita ihan mukavasti.Reilusti suklaata ja koka-karamelleja rouskutettavaksi,niin kylla silla pitaisi pysya vauhdissa mukana.Jos teette Inka vaelluksen,joka kestaa 4 paivaa,niin katso ettei rinkkasi ole liian taynna.Se kiipeaminen on raskasta tuhdeilla varustuksilla.Sadehousut ja takki mukaan ja hyvat lenkkarit on must!Inka trekki on tosi must!Viidakkoa,perhosia-orkideoita,kiviset portaat,joita kiiveta ylos.Kokeilkaa ihmeessa.

    • Steffo

      Kävin viime vuonna Perussa. Minulla oli Diamox tabletteja joita otin etupäässä yöksi,muuten heräilin tuon tuosta hengenahdistukseen ja aamulla oli kova päänsärky. Sitten on myös näin että 12 tunnin lento euroopasta Limaan vastaa yhtäpitkää oleskelua 5000 m korkeudessa. Näinollen siinäkin jo ruumis tottuu vähän. Mutta kyllä Cuscossa ei juoksuaskeliin pysty ja välillä puhalluttaa vaikka mitä tekisi. Macchu Picchu on alempana kuin Cusco.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      298
      6569
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      147
      5020
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2172
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1573
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1512
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1215
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      181
      1138
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      949
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      47
      867
    10. 46
      823
    Aihe