Epäilen, että ilmastoinnin kondenssiveden poistoletku on tukossa. Sadeilmalla ikunat huurtuvat todella nopeasti jos lämpö on päällä. Ainoa mikä auttaa on ilmastoinnin käyttö.
Olen etsiskellyt tuota kondenssiveden poistotletkua auton alta mutta ei ole löytynyt.
En tosin ole vielää poistanut pohajapanssaria.
Tietääkö joku mistä se löytyy?
Malli on GS 1,6 2005
Imstoinnin kondenssivesi
9
10884
Vastaukset
- lämppärin kenno vuotaa
Jos ikkunat huurtuvat nimenomaan silloin kun lämppäri on päällä pitäisi vikaa etsiä ensimmäiseksi vuotavasta lämppärin kennosta.
Se että huurre katoaa ilmastointia käytettäessä viittaa pikemminkin sihen että ilmastointi ainakin toimii. Jos ilmastointilaitteen kennosto on täynnä kondensoitunutta vettä pitäisi laseille pelmahtaa kostea lehmän henkäys silloin kun ilmastointi kytketään päälle.- mja
Sadeilmalla ikkunat useinkin huurtuvat, kun lämpö on päällä. Se johtuu siitä että ilma on valmiiksi kosteaa, tai sisäilmafiltteri saattaa olla kostea. Kostea ja lämmitetty ilma tiivistyy sitten lasien sisäpinnoille, koska ne ovat viileämmät. Se, miten helposti sadeveden kosteus tiivistyy ikkunapinnoille riippuu lämppärin ja ilmanvaihdon rakenteesta (mm. poistokanavien toimivuudesta), puhalluksen suuntauksesta, puhallinnopeudesta sekä matkustajien lukumäärästä.
Kuten edellinen kirjoittaja jo kertoi, Scenicissä huurre katoaa hetkessä, kun panee AC:n päälle. Se johtuu siitä että laitteen kylmäkenno tiivistää ilman kosteuden ja kondenssivesi valuu auton alle, => matkustamoon tuleva ilma on kuivempaa. Varsinkin kesällä poistunut kondenssivesi näkyy helposti P-paikalla, kun sitä liruu auton alta. - tai kokonaan pois
mja kirjoitti:
Sadeilmalla ikkunat useinkin huurtuvat, kun lämpö on päällä. Se johtuu siitä että ilma on valmiiksi kosteaa, tai sisäilmafiltteri saattaa olla kostea. Kostea ja lämmitetty ilma tiivistyy sitten lasien sisäpinnoille, koska ne ovat viileämmät. Se, miten helposti sadeveden kosteus tiivistyy ikkunapinnoille riippuu lämppärin ja ilmanvaihdon rakenteesta (mm. poistokanavien toimivuudesta), puhalluksen suuntauksesta, puhallinnopeudesta sekä matkustajien lukumäärästä.
Kuten edellinen kirjoittaja jo kertoi, Scenicissä huurre katoaa hetkessä, kun panee AC:n päälle. Se johtuu siitä että laitteen kylmäkenno tiivistää ilman kosteuden ja kondenssivesi valuu auton alle, => matkustamoon tuleva ilma on kuivempaa. Varsinkin kesällä poistunut kondenssivesi näkyy helposti P-paikalla, kun sitä liruu auton alta.Pahasti tukossa oleva tai jopa kostea raitisilmasuodatin voisi olla ensimmäinen vaihtokohde jos summamutikassa ruvetaan huoltamaan.
Jos ohjaamoon alkaa tulla selvästi normaalia enemmän kosteutta ja ikkunat vetävät huuruun, syynä on todennäköisimmin juuri tukossa oleva raitisilmasuodatin mikäli lämppärin kennossa ei ole vuotoa.
- W..
Tuntuu olevan tyypillistä, että jos on käyttänyt ilmastointia vähänkään kosteammalla kelillä, niin sitä on käytettävä seuraavallakin kerralla. Kondenssivettä tahtoo ilmeisesti jäädä jonnekin. Tästä on ollut tälläkin palstalla juttua aiemmmin.
Hieman auttaa se, että ajaa aina ilmastointi sammutettuna viimeiset pari kilometriä.- jekku2
Eikö siis kukaan tiedä missäpäin se poistoletku tai poistokanava sijaitsee?
Muutkin mielipiteet ovat tietysti tervetulleita ja niistä voi olla apua jollekin joka alkaa vasta selvittämään mistä huurtuminen voisi johtua. Omassa tapauksessani tiedän, että seuraava tutkittava paikka on juuri tuo kondenssiveden poistokanava.g - HemiT
jekku2 kirjoitti:
Eikö siis kukaan tiedä missäpäin se poistoletku tai poistokanava sijaitsee?
Muutkin mielipiteet ovat tietysti tervetulleita ja niistä voi olla apua jollekin joka alkaa vasta selvittämään mistä huurtuminen voisi johtua. Omassa tapauksessani tiedän, että seuraava tutkittava paikka on juuri tuo kondenssiveden poistokanava.gKatso mistä se vesi tippuu auton alle, jos sitä ei tule se on silloin tukossa. Jos se on tukossa niin kondenssi vettä tulee sen verran reilusti että se kyllä näkyy muuallakin kuin auton alla.
- scenic
HemiT kirjoitti:
Katso mistä se vesi tippuu auton alle, jos sitä ei tule se on silloin tukossa. Jos se on tukossa niin kondenssi vettä tulee sen verran reilusti että se kyllä näkyy muuallakin kuin auton alla.
tiputtelee myös jalkatilaan vettä, ei tiputtele auton alle, enkä tiedä edes mistä sieltä pitäisi etsiä sitä poistoletkun päätä. Antakaa ny neuvoa tähän...
- Anonyymi
scenic kirjoitti:
tiputtelee myös jalkatilaan vettä, ei tiputtele auton alle, enkä tiedä edes mistä sieltä pitäisi etsiä sitä poistoletkun päätä. Antakaa ny neuvoa tähän...
Yritän nopeesti kirjoittaa jos siellä yrität vikaa etsiä. Eli katsoppa auton alta löytyiskö sieltä poistoletku! Jos se on tukossa ni yleensä auttaa kun avaa sen. Eli ottaa tukoksen pois. Sen jälkeen kondenssiveden pitäisi valua letkua pitkin auton alle. Toivottavasti saat pian kuntoon!
- Anonyymi
Onnistuiko?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372310
- 551327
- 841303
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...361266- 631191
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä39904Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.121788- 31751
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi23596Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan55575