Hien outo haju

Haisuli50

Hei
vaihdevuodet iskivät kuin puukolla selkään,
ja nyt hikoilen yöt ja päivisinkin. Mutta minua askarruttaa, kuuluuko asiaan, että hiki haisee "laastarille" tai kuin hikoillessa sairaana antibioottikuurin aikana?
Itse en aluksi tätä haistanutkaa, vaan mieheni ihmetteli outoa haisuliaan vieressä..
Kertokaapa kokemuksistanne.

27

11589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös mulla..

Hei, olen 52v. ja mulla alko kans vaihtarit 3kk. sitten. Mulla on samantapaista ihme hajuista hikeä. En oikein osaa sanoa mitä se haju on. Se ei varsinaisesti tule kainaloista, vaan rinnan alustat hikoilevat. Haistan itse sen merkillisen hajun. eikä se ole norm. kainalohiki hajua. Voipi olla, et siinä on jotain laastarin hajuakin. Luultavasti se on jotain hormooni peräistä.

• Talkkia talkkia

No ihan sama täällä... Jollain lailla pistävää minulla, tulee ihan murrosikä mieleen (jota vaihtarit kyllä ovatkin omalla tavallaan).

Hyvä dödö on tosi tarpeeseen, samoin talkin olen huomannut auttavan.

• Haisuli56
        Talkkia talkkia kirjoitti:

No ihan sama täällä... Jollain lailla pistävää minulla, tulee ihan murrosikä mieleen (jota vaihtarit kyllä ovatkin omalla tavallaan).

Hyvä dödö on tosi tarpeeseen, samoin talkin olen huomannut auttavan.

Hei muut haisulit,
        kiva kulla, että on jollakulla muullakin samaa vaivaa:) vaikka ei miellyttävää!!
        Tosiaankin haju on siellä missä kosteaa pintaa, eli koko keholla. Liittynee aineenvaihdunnan muutoksiin, mutta lääkärinikään ei osannut auttaa enempää. Mitenkähän lääkkeiden jäämisten ulostuleminen näin - syön vain kilpisrauhaspillereitä.
        Onko teillä kestänyt jo kauan - eli milloin aikusmurkkuiän voisi olettaa hellittävän?
        Iloista kevättä!

• hyvää tuoksua

Vauvojen natusan kosteuspyyhkeistä tulee ihana tuoksu ja on ihanaa käyttää rinnanalus-ja intiimipyyhkimiseen.

• haisee kummalle

Olen ruvennut alapesemään joka pissikäynnilläkin.
      Ei mitään vuotoa eikä tulehduksesta lie kyse, mutta ominaishaju on kyllä muuttunut, hyi sentään.

• hilmeli

ihan selvästi jo lemuan "vanhalle mummolle".
      äidistäni ja muista vanhoista naisista tulee juuri sama inhottava lemu. eniten minua rassaakin se. ja hajuvedetkään ei sitä peitä vaan nekin saa kummallisen sivuvivahteen. keksikää keino, joku ruoka ehkä????

• katosi

koko vartalosta kun lopetin tärkkelyspitoisen ruoan syömisen noin neljä kuukautta sitten. Minulla aukesivat rintojen alustat ja nivuset niin pahasti, että iho hilseili ja haju oli inhottava pesemisestä ja rasvaamisesta huolimatta. Ennen vaihdevuosioireita minulla ei ollut koskaan tällaisia ongelmia. Myös vatsa meni sekaisin ja olo oli jatkuvasti turvonnut. Lopetin kokeeksi leivän, perunan ja riisin syömisen kokonaan ja jo kahden viikon kuluttua olo oli parempi ja iho terve. Kummallinen hajukin on kadonnut.

• mitä enää..

Mitä enää jää syömiseksi, kun leipä, peruna ja riisi otetaan pois. Se vaatii uusia tottumuksia. Mulla on myös turvonnut olo ja lihonutkin olen vaihtareiden myötä. Se haju ei ole ihan jokapäiväistä, vaan tulee aina välillä. Voisitko kertoa, että mitä syöt esim. leivän tilalla ja muutenkin?

• Turvotus
        mitä enää.. kirjoitti:

Mitä enää jää syömiseksi, kun leipä, peruna ja riisi otetaan pois. Se vaatii uusia tottumuksia. Mulla on myös turvonnut olo ja lihonutkin olen vaihtareiden myötä. Se haju ei ole ihan jokapäiväistä, vaan tulee aina välillä. Voisitko kertoa, että mitä syöt esim. leivän tilalla ja muutenkin?

Miullakin jäi turvotus pois, kun lopetin perunan syömisen, vehnäjauhon ja sokerin olenkin lopettanut jo n. 25 vuotta sitten, ihan verensokerin reistaamisen takia. Sekä lopetin punaisen lihan syömisen, se jotenkin turvotti myöskin, kun *sulaa* hitaasti. Täysijyväriisiä kyllä käytän silloin tällöin, sekä kauramakaroonejakin.
        Ananas on hyvää turvotukseen.

• katosi
        mitä enää.. kirjoitti:

Aamuisin aloitan syömällä pellavansiemenrouhetta veteen sekoitettuna, 4tl rouhetta kupilliseen vettä, annetaan turvota hetken, makuun tottuu. Korvaan leivän, pastan ja perunat kasviksilla. Talvella pakastimesta ja kesällä puutarhasta, syön paljon kesäkurpitsaa ja parsakaalia. Valmistan kasvikset wokkipannulla öljyssä muhentamalla. Kun leipää tekee mieli laitan juustosiivun salaatinlehdelle, rullaan ja syön. Tonnikala ja kala yleensäkin on hyvää kasvisten kanssa. Kananmunia kuluu paljon myöskin, ne ovat helppoja ottaa evääksi ja vievät nälän tehokkaasti. Mitään makeaa en syö, joskus harvoin palan tummaa suklaata.

• Vaihdevuodet käsillä
        katosi kirjoitti:

Aamuisin aloitan syömällä pellavansiemenrouhetta veteen sekoitettuna, 4tl rouhetta kupilliseen vettä, annetaan turvota hetken, makuun tottuu. Korvaan leivän, pastan ja perunat kasviksilla. Talvella pakastimesta ja kesällä puutarhasta, syön paljon kesäkurpitsaa ja parsakaalia. Valmistan kasvikset wokkipannulla öljyssä muhentamalla. Kun leipää tekee mieli laitan juustosiivun salaatinlehdelle, rullaan ja syön. Tonnikala ja kala yleensäkin on hyvää kasvisten kanssa. Kananmunia kuluu paljon myöskin, ne ovat helppoja ottaa evääksi ja vievät nälän tehokkaasti. Mitään makeaa en syö, joskus harvoin palan tummaa suklaata.

Minulla lähti oudot hajus estrogeenikorvaushoidolla. Olen 53 v.

• haisulinäätä

No niin, taitaa olla minunkin aika alkaa etsiä tietoa vaihdevuosista. Ikää 49 vuotta. Kuukautiset ovat vielä normaalit, pitkähköt vain. Jo ainakin vuoden verran olen hikoillut öisin ihan kamalasti - usein pitää vaihtaa vaatteet ja lakanat. Puolison mukaan haluan nukkua pakastimessa, kun lasken huonelämpötilaa alas.

Nyt on uutena ilmiönä tullut kummallinen hienhaju, joka ajoi minut etsimään ihmisten kokemuksia. Tämä outo hikihaju ei haise kainalossa , vaan se haisee vartalolla, etenkin selässä ja vatsassa/rinnoilla. Haju tulee aika pian suihkunkin jälkeen, heti kun hiki tulee eli siitä päättelen hajun tulevan hiestä itsestään. Haju on tympeä ja etova. Olen joskus ennenkin haistanut tuon saman hajun muutamalla naistuttavalla (jotka ovat minua hieman vanhempia, mutta huolehtivat hyvin hygieniastaan), ja olen ihmetellyt, että miten heistä voi lähteä tuollainen haju. Nyt taisi selvitä...

Tämä lemu on tosi noloa, varsinkin kun on ammatissa, jossa ollaan ihmiskontakteissa. Mitä ihmettä tälle voi tehdä, jos ei halua hormonihoitoja? Ruokavalioni on terveellinen, en käytä lääkkeitä, paino normaali, liikun paljon, en tupakoi, en käytä alkoholia, kaikki ok eli mitä vielä voisi korjata???

• viisseiska2

Itselläni lähtee rintojen alta vähän niinkuin laastarin haju. Oikeastaan se ei varsinaisesti ole paha haju. muualta kehosta ei tule samaa hajua.

• Kuiva
        viisseiska2 kirjoitti:

Itselläni lähtee rintojen alta vähän niinkuin laastarin haju. Oikeastaan se ei varsinaisesti ole paha haju. muualta kehosta ei tule samaa hajua.

Itse olen laittanut talkkia rintojen alle. Pysyy kyllä kuivana,

• aktiivi liikkuja

Se haju johtuu testosteronista joka pääsee ns. voitolle kun kropan estrogeenitaso on laskussa. Hormonikorvaushoito tai aika, siinä ne vaihtoehdot joilla siitä hajusta pääsee eroon. Kyse ei ole huonosta hygieniasta joten turha kärsiä tunnontuskia. Hikiliikunta nostaa estrogeenitasoa ja ehkä sillä voisi tasapainottaa tuota hormonaalista häiriötä.

• haisulinäätä

Nyt osuit tosi oikeaan! Se haju on ihan samantyylinen kuin mieheni paidoissa. Joskus nimittäin lajittelin pyykkiä ja luulin miehen paidan olevan omieni seassa, kun nenään tuli mieheni paidan löyhkä. Paitaa ei löytynyt, vaan kaikki oli omiani ja sitten haistoin niitä tarkemmin ja hämmästyin hajun samankaltaisuudesta. Olen itsekin pistänyt merkille, että haju muistuttaa mieheni hien hajua, joka puistattaa minua (heh).

Nyt sain hyvää lisäpontta urheiluun (jota kyllä harrastan aktiivisesti jo nytkin). Kiitos vinkistä!

• 53 lasissa

Tuo liikuntajuttu on varmaan osittain tosi.En itse ole huomannut hienhajussani vielä mitään eroa entiseen nähden. Oon aina harrastanut aika rankkaa likuntaa ja hiki lentää lenkillä ja salilla aika reippasti. Tosin en usko, etä nämä naiset tässä tarkoittavat miehisen hienhajun lisääntyneen vaan nimenomaan sitä, että kun hormonitasot menee sekaisin niin haju on just "vanhan naisen " hajua. Mietin itsekin, että kun se tilanne iskee päälle, niin mitä ihmettä teen asiakaspalvelytyössä. Pitää varmaan etsiä uudet hajustee, jotka toimii "mummohien" kanssa niin että tuloksena ei ole outo ällö haju. entiset hajusteet ei ehkä toimi sitten kun tämä hajumuutos iskee.

• Hannukka

Olen pari vuotta sitten kirjoittanut tälle palstalle muuttuneesta ominaishajusta. Voin nyt kertoa, että ongelma ei ollut pitkäaikainen. Koen kuten tällä palstallakin todettiin, että hormonien heitellessä testosteroni pääsi välillä vallalle, mutta se ei ollut pysyvää (onneksi). En tehnyt ruokavaliolle mitään, enkä aloittanut korvaushoitoa, silti oma tuttu tuoksu palasi. Ja sitten onkin kaikki mennyt oikein mukavasti, ikä nyt 55 v.. Tietysti vielä "termostaatti" reistailee, mutta sen kanssa pärjää.

• viisseiska2

On sitten kaiketi kahden tyyppistä vaihdevuosi hienhajua. Laastarin tyyppinen haju ei ole sama, kuin mummohaju. Mummohaju on paljon pahempaa ja se kantautuu ikävästi useamman metrin etäisyyteen, haisulin poistuttua haju jää vielä leijumaan ilmaan. Haju muistuttaa jotenkin tunkkaista heinä tai olkikasan hajua, joka ainakin itselleni aiheuttaa silmien kirvelyä. Yleensä tämän tyyppinen haisuli ei käytä hormoonihoitoa ja voi töissä pitää helposti koko viikonkin samaa neuletta. Neule on kaikkein pahin hajun välittäjä, mutta puuvillainen löysä paita tällaiselle henkilölle on paras materiaali ja tietenkin aamuisin pesu ja puhdas paita ja hyvä dödö.

• otan osaa

pakko nauraa :), juuri tuollaista oli minullakin vaihdevuosissa, hajuaiti oli todella herkkä ja jopa miehistä bussissa haistoin testosteronin, mutta kunhan vaihdevuodet menee oho, hajuaistikin normalisoituu...silläkös jotkin naiset läträä liikaa hajuvesiä..

• näin on

Liika hajuvesi läträys ja mummohiki yhdessä tosi karmiva. Vielä kamalempaa on saman paidan toistuva käyttö ilman pesua ja siihen aamulla lisää hajustetta sekaan YÄK.. On kuin pommi olis räjähtänyt ja haju kattaa useamman metrin kanttiinsa. Vain kunnon pesu ja puhtaan paidan vaihto auttaa ainakin jonkin verran. Lääkäriltä saa varmasti lisää apua, ihan ilman hormooneitakin, ettei tarvi kärsiä itse, eikä muitten "rankkitynnyristä"

• nnmn.

Moi! REXONA 24T on kainaloissa paras pitää hyvin hienhajun jos ei ole allerginen et voi käyttää.:)

• Vain kainaloon

Eri kysyjien hiki haisee selässä, mahassa, rinnoilla, vähän kaikkialla - eiväthän he voi koko vartaloaan rexonalla kuorruttaa... Voisi olla aika mielenkiintoinen rexona-tuulahdus, jos he sen tekisivät ;)

• Haisuli?
        Vain kainaloon kirjoitti:

Eri kysyjien hiki haisee selässä, mahassa, rinnoilla, vähän kaikkialla - eiväthän he voi koko vartaloaan rexonalla kuorruttaa... Voisi olla aika mielenkiintoinen rexona-tuulahdus, jos he sen tekisivät ;)

Täällä yksi haisuli lisää. Olen lopettanut vuosikausien hormonikorvaushoidon, en vaan enää uskalla hormoneja käyttää, kun seuraavaksi täytän 60 v. Hikoilu on palannut ja tosiaan haisee omituiselta. Onneksi kesä on mennyt ja ilmat viilentyneet, hikoilukin on vähäisempää. Kesällä kun hikoilu iski heti suihkun jälkeen, niin huomasi että haju on tosiaankin hiessä itsessään esim. rinnalla ja selässä. Kysymys ei tosiaankaan ole huonosta hygieniasta. Jotkut tuttuni eivät kärsi oikein minkäänlaisista vaihdevuosioireista ja joskus ihmettelevät, miten ihoni kestää jokapäiväistä suihkuttelua talvellakin! Mitenkähän ympäristön nenät kestäisivtä, jos en kävisi päivittäin ainakin kerran suihkussa?

En ole enää työelämässä, mutta kun vielä olin, joka-aamuinen perusteellinen pesu ja tuoksutus dödöillä ym. vei pitkän ajan. Eikä lopputuloksesta kuitenkaan voinut olla ihan varma! Tuliko liikaa? Kun työpaikallani kävi ryhmä eläkeläisiä, lähinnä naisia, muheva tuoksujen pilvi vain jäi leijumaan huoneisiin ryhmän jälkeen! Ajattelin, siinäkö tulevaisuus, mummohaju! Samantapainen tuoksu on myös äitini luona ja yleensä vanhojen ihmisten kodeissa. Mutta itse asiassa, se on ihmisen aito tuoksu, ei edes mikään kovin paha haju. Kulttuurimme vain on sellainen, että emme oikein enää hyväksy mitään aitoa tuoksua ihmisen ympärille, kaikkien pitäisi olla täysin hajuttomia tai tuoksua "hyvälle".

• Luomutar9

Sitäkö se on kun kerrostalon saunavuorolla yli 60v kaataa saunan pukuhuoneessa hajuvesipullon päällensä ja jättää sellasen löyhkän että seuraava saunankäyttäjä meinaa tukehtua sinne.

• Gabeiella

Hajut on kyllämuuttuneet. Olen vasta 53 ja pahimmat hikoilupuuskat ohittanut. Nyt vaivaa outo hajuaistinsekoitus ! ! Uimahalli haisee ihan appelsiinille ja alapää mantelille samoin virtsa. Viime keväänä sairastin rajun influenssan joka vei hajuaistin melkein kokonaan. En haistanut edes etikkaa pullosta! Astman takia piti vahvistaa lääkitys kolminkertaiseksi. Nyt on aisti palautunut ja etikan hajukin tuntuu normaalilta. Luin netistä että hajuaistin katoaminen voi johtua aivokasvaimesta ja muistisairaudesta. Liika lääkitys voisi olla osasyyllinen!

• Anonyymi

Just tulin kooklailemaan löytyykö vastaus etikkaiseen hajuun sormissa, kun tissien alusia hankaa....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7274
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3143
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      34
      2370
    4. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      26
      1932
    5. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      20
      1908
    6. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1877
    7. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1602
    8. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1569
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      52