Mekaniikan tehtävä

Mr. Bloom

Tämän b kohtaa yritin onnistumatta ratkaista:

a) Turvallisuustestissä auto liukuu lukituin jarruin alas kaltevaa, liukasta tasoa, jonka pituus on 25 metriä ja korkeus 15 m. Jos auton massa on 1500 kg ja liikekitkakerroin renkaiden ja tason välillä on 0,05, mikä on auton kiihtyvyys?

b) Sama auto rullaa jarruttamatta tasoa alas siten, että sen kaikki neljä rengasta pyörivät liukumatta. Laske auton kiihtyvyys, jos auton eri osien pyörimiseen liittyvä kitka jätetään huomiotta? Oleta kunkin renkaan säteeksi 0,3 metriä ja hitausmomentiksi 2,5 kgm^2.

Eli a) kohdanhan nyt ratkaisee vaikka vammainen apina, ja siitä tulee kiihtyvyyden arvoksi 5,49 m/s^2. Lisäksi kaltevuuskulma on (36.87=)37 astetta. Mutta miten ratkaista b-kohta, sillä en ole ennen törmännyt autonrenkaiden hitausmomenttien laskuun. Oikea ratkaisu on 5,48 m/s^2. Tehtävä on vuoden -99 TKK:n sisäänpääsykokeesta.

8

1099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun tarkastellaan R-säteisen sylinterin vierimistä pintaa pitkin, matkan s ja kiertymäkulman φ välille saadaan yhteys s = φ*R. Tästä edelleen saadaan yhteydet nopeuden v ja kulmanopeuden ω välille, eli v = ω*R, sekä myös kiihtyvyydelle a ja kulmakiihtyvyydelle α, eli a = α*R.

      Toisaalta kulmakiihtyvyys α pyörimisliikkeessä saa aikaan momentin

      M = J*α,

      missä J on pyörivän kappaleen hitausmomentti.

      Momentilla M ja voimalla F taas on yhteys

      M = F*R,

      missä R on etäisyys rotaatiokeskipisteestä.

      Kun nämä tulokset yhdistetään, niin saadaan yhteys

      F = M/R = J*α/R = J*(a/R)/R = J*a/R^2.

      Auton liikkeeseen kaltevalla tasolla pätee näin yhtälö

      m*a J*a/R^2 = m*g*sin(β),

      missä m on auton massa, J pyörien yhteinen hitausmomentti, g maan vetovoiman kiihtyvyys ja β tason kaltevuuskulma ja mistä kiihtyvyys a voidaan ratkaista.

      • Mr. Bloom

        Ensinnäkään, en olisi tarvinnut noin perusteellisia perusteluita, sillä kyllä minä olen ennenkin hitausmomentti ja kulmakiihtyvyys laskuja laskenut ja tiesin kyllä perjaatteessa miten F:n lausekkeen saa momentista. Suurin ongelma oli siinä miten kaikki neljä rengasta huomioidaan ja minkälainen lauseke saadaan lopulta kiihtyvyydelle. Näihin kysymyksiin on nyt osaltaan vastattu, kiitos siitä, mutta sen ongelma on vain siinä että se ei anna oikeaa vastausta. Ajattelin vian olevan siinä ettei yhtälössäsi huomiotu maan ja renkaiden välistä kitkaa (tosin en ole aivan varma tuleeko se huomioida), jolloin yhtälö olisi muotoa: G(x)-F(myy)=ma ,jossa F(myy)=pyörimisen liikevastus alustan kitkavoima. Mutta testattuani tätä teoriaa, kiihtyvyyden arvo oli nyt liian pieni, tosin ihan hiukkasen. Ja sinun yhtälölläsi sen asro on liian iso. Oikean pitäisi olla 5,48 m/s^2. Missä menenemme metsään?


      • Mr. Bloom kirjoitti:

        Ensinnäkään, en olisi tarvinnut noin perusteellisia perusteluita, sillä kyllä minä olen ennenkin hitausmomentti ja kulmakiihtyvyys laskuja laskenut ja tiesin kyllä perjaatteessa miten F:n lausekkeen saa momentista. Suurin ongelma oli siinä miten kaikki neljä rengasta huomioidaan ja minkälainen lauseke saadaan lopulta kiihtyvyydelle. Näihin kysymyksiin on nyt osaltaan vastattu, kiitos siitä, mutta sen ongelma on vain siinä että se ei anna oikeaa vastausta. Ajattelin vian olevan siinä ettei yhtälössäsi huomiotu maan ja renkaiden välistä kitkaa (tosin en ole aivan varma tuleeko se huomioida), jolloin yhtälö olisi muotoa: G(x)-F(myy)=ma ,jossa F(myy)=pyörimisen liikevastus alustan kitkavoima. Mutta testattuani tätä teoriaa, kiihtyvyyden arvo oli nyt liian pieni, tosin ihan hiukkasen. Ja sinun yhtälölläsi sen asro on liian iso. Oikean pitäisi olla 5,48 m/s^2. Missä menenemme metsään?

        Tarkistin ratkaisuni ja sain jälleen tulokseksi a = 5.480068966 m/s^2, joka minusta on varsin lähellä antamaasi.

        Vihjeeksi voin kertoa, ettei kulman arvoja kannata mennä turhaan laskemaan ja pyöristelemään tasa-asteille, vaan kulman β sinille on viisainta käyttää sen tarkkaa arvoa 15/25.


      • Mr. Bloom
        Jäärä kirjoitti:

        Tarkistin ratkaisuni ja sain jälleen tulokseksi a = 5.480068966 m/s^2, joka minusta on varsin lähellä antamaasi.

        Vihjeeksi voin kertoa, ettei kulman arvoja kannata mennä turhaan laskemaan ja pyöristelemään tasa-asteille, vaan kulman β sinille on viisainta käyttää sen tarkkaa arvoa 15/25.

        Saan siitä ratkaisuksi 5,77898 m/s^2! Missä se vika oikein on? Ei se siinä kulman pyöristyksessäkään ole, sillä olen koko ajan laskenut täsmällisellä arvolla. Onko kiihtyvyyden yhtälösi siis tällainen:

        a=(mg sin (beeta))/(m J/r^2)

        tästä yhtälöstä ainakin minä saan väärän ratkaisun. Millä konstilla sinä sen lasket?


      • Mr. Bloom kirjoitti:

        Saan siitä ratkaisuksi 5,77898 m/s^2! Missä se vika oikein on? Ei se siinä kulman pyöristyksessäkään ole, sillä olen koko ajan laskenut täsmällisellä arvolla. Onko kiihtyvyyden yhtälösi siis tällainen:

        a=(mg sin (beeta))/(m J/r^2)

        tästä yhtälöstä ainakin minä saan väärän ratkaisun. Millä konstilla sinä sen lasket?

        Olet näköjään unohtanut, että autossa on neljä pyörää, jolloin pyörien kokonaisinertia on niiden kaikkien inertioiden summa. Täten J = 4*2,5 kg m^2 = 10 kg m^2.

        Kerroin kyllä tuolla ratkaisun yhteydessä, että "J pyörien yhteinen hitausmomentti", minkä olisi pitänyt kiinnittää asiaan huomio.


      • log...
        Jäärä kirjoitti:

        Tarkistin ratkaisuni ja sain jälleen tulokseksi a = 5.480068966 m/s^2, joka minusta on varsin lähellä antamaasi.

        Vihjeeksi voin kertoa, ettei kulman arvoja kannata mennä turhaan laskemaan ja pyöristelemään tasa-asteille, vaan kulman β sinille on viisainta käyttää sen tarkkaa arvoa 15/25.

        Hakkeritko iskeneet koneellesi, kun ilmoittamasi tulos poikkeaa siitä minkä minä saan kaavastasi. ;-) Eli, saan siitä saman tuloksen kuin minkä tuolla aiemmin kerroin - a = 5,478 m/s^2.


    • logiikalla

      Kalteva taso aikaansaa ajoneuvon pyöriin vakiomomentin, joka kiihdyttää systeemiä tasaisesti. ”Hämäävää” on se, että systeemissä vaikuttaa samanaikaisesti suoraviivaisen liikkeen hitaus että pyörimisliikkeen hitaus. Tehtävän ratkaisuksi pitää redusoida joko suoraviivaisen liikkeen massa pyörivien renkaiden hitausmomentiksi tai kaikkien renkaiden (4 kpl?) hitausmomentti suoraviivaisen liikkeen massaksi.

      Laskin redusoimalla ajoneuvon massan hitausmomentiksi pyörille. Kaltevan tason aiheuttaman momentin avulla laskin renkaiden kulmakiihtyvyyden ja sen säteen arvolla kertomalla sain ajoneuvoarvon.
      Tuo massojen redusointi on yksinkertainen tapa ratkaista laitekiihtyvyys.
      Näin laskien sain tässä esimerkissä tulokseksi – ilman takuuta – 5,478 m/s^2.

    • keskivertokeke

      uuh aah löytyihän tämäkin lasku netistä, kamppailin itse myös b-osan kanssa.
      lisähuomautuksena täytyy mainita, että fotoni-kirjasarjassa (ainakin vuosimallia x) tuo a-laskun vastaus on kirjassa väärin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      101
      4646
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3172
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2909
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      80
      1680
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1470
    6. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1264
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      15
      997
    8. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

      En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      911
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

      halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      25
      900
    10. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      184
      884
    Aihe