Mekaniikan tehtävä

Mr. Bloom

Tämän b kohtaa yritin onnistumatta ratkaista:

a) Turvallisuustestissä auto liukuu lukituin jarruin alas kaltevaa, liukasta tasoa, jonka pituus on 25 metriä ja korkeus 15 m. Jos auton massa on 1500 kg ja liikekitkakerroin renkaiden ja tason välillä on 0,05, mikä on auton kiihtyvyys?

b) Sama auto rullaa jarruttamatta tasoa alas siten, että sen kaikki neljä rengasta pyörivät liukumatta. Laske auton kiihtyvyys, jos auton eri osien pyörimiseen liittyvä kitka jätetään huomiotta? Oleta kunkin renkaan säteeksi 0,3 metriä ja hitausmomentiksi 2,5 kgm^2.

Eli a) kohdanhan nyt ratkaisee vaikka vammainen apina, ja siitä tulee kiihtyvyyden arvoksi 5,49 m/s^2. Lisäksi kaltevuuskulma on (36.87=)37 astetta. Mutta miten ratkaista b-kohta, sillä en ole ennen törmännyt autonrenkaiden hitausmomenttien laskuun. Oikea ratkaisu on 5,48 m/s^2. Tehtävä on vuoden -99 TKK:n sisäänpääsykokeesta.

8

1148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun tarkastellaan R-säteisen sylinterin vierimistä pintaa pitkin, matkan s ja kiertymäkulman φ välille saadaan yhteys s = φ*R. Tästä edelleen saadaan yhteydet nopeuden v ja kulmanopeuden ω välille, eli v = ω*R, sekä myös kiihtyvyydelle a ja kulmakiihtyvyydelle α, eli a = α*R.

      Toisaalta kulmakiihtyvyys α pyörimisliikkeessä saa aikaan momentin

      M = J*α,

      missä J on pyörivän kappaleen hitausmomentti.

      Momentilla M ja voimalla F taas on yhteys

      M = F*R,

      missä R on etäisyys rotaatiokeskipisteestä.

      Kun nämä tulokset yhdistetään, niin saadaan yhteys

      F = M/R = J*α/R = J*(a/R)/R = J*a/R^2.

      Auton liikkeeseen kaltevalla tasolla pätee näin yhtälö

      m*a J*a/R^2 = m*g*sin(β),

      missä m on auton massa, J pyörien yhteinen hitausmomentti, g maan vetovoiman kiihtyvyys ja β tason kaltevuuskulma ja mistä kiihtyvyys a voidaan ratkaista.

      • Mr. Bloom

        Ensinnäkään, en olisi tarvinnut noin perusteellisia perusteluita, sillä kyllä minä olen ennenkin hitausmomentti ja kulmakiihtyvyys laskuja laskenut ja tiesin kyllä perjaatteessa miten F:n lausekkeen saa momentista. Suurin ongelma oli siinä miten kaikki neljä rengasta huomioidaan ja minkälainen lauseke saadaan lopulta kiihtyvyydelle. Näihin kysymyksiin on nyt osaltaan vastattu, kiitos siitä, mutta sen ongelma on vain siinä että se ei anna oikeaa vastausta. Ajattelin vian olevan siinä ettei yhtälössäsi huomiotu maan ja renkaiden välistä kitkaa (tosin en ole aivan varma tuleeko se huomioida), jolloin yhtälö olisi muotoa: G(x)-F(myy)=ma ,jossa F(myy)=pyörimisen liikevastus alustan kitkavoima. Mutta testattuani tätä teoriaa, kiihtyvyyden arvo oli nyt liian pieni, tosin ihan hiukkasen. Ja sinun yhtälölläsi sen asro on liian iso. Oikean pitäisi olla 5,48 m/s^2. Missä menenemme metsään?


      • Mr. Bloom kirjoitti:

        Ensinnäkään, en olisi tarvinnut noin perusteellisia perusteluita, sillä kyllä minä olen ennenkin hitausmomentti ja kulmakiihtyvyys laskuja laskenut ja tiesin kyllä perjaatteessa miten F:n lausekkeen saa momentista. Suurin ongelma oli siinä miten kaikki neljä rengasta huomioidaan ja minkälainen lauseke saadaan lopulta kiihtyvyydelle. Näihin kysymyksiin on nyt osaltaan vastattu, kiitos siitä, mutta sen ongelma on vain siinä että se ei anna oikeaa vastausta. Ajattelin vian olevan siinä ettei yhtälössäsi huomiotu maan ja renkaiden välistä kitkaa (tosin en ole aivan varma tuleeko se huomioida), jolloin yhtälö olisi muotoa: G(x)-F(myy)=ma ,jossa F(myy)=pyörimisen liikevastus alustan kitkavoima. Mutta testattuani tätä teoriaa, kiihtyvyyden arvo oli nyt liian pieni, tosin ihan hiukkasen. Ja sinun yhtälölläsi sen asro on liian iso. Oikean pitäisi olla 5,48 m/s^2. Missä menenemme metsään?

        Tarkistin ratkaisuni ja sain jälleen tulokseksi a = 5.480068966 m/s^2, joka minusta on varsin lähellä antamaasi.

        Vihjeeksi voin kertoa, ettei kulman arvoja kannata mennä turhaan laskemaan ja pyöristelemään tasa-asteille, vaan kulman β sinille on viisainta käyttää sen tarkkaa arvoa 15/25.


      • Mr. Bloom
        Jäärä kirjoitti:

        Tarkistin ratkaisuni ja sain jälleen tulokseksi a = 5.480068966 m/s^2, joka minusta on varsin lähellä antamaasi.

        Vihjeeksi voin kertoa, ettei kulman arvoja kannata mennä turhaan laskemaan ja pyöristelemään tasa-asteille, vaan kulman β sinille on viisainta käyttää sen tarkkaa arvoa 15/25.

        Saan siitä ratkaisuksi 5,77898 m/s^2! Missä se vika oikein on? Ei se siinä kulman pyöristyksessäkään ole, sillä olen koko ajan laskenut täsmällisellä arvolla. Onko kiihtyvyyden yhtälösi siis tällainen:

        a=(mg sin (beeta))/(m J/r^2)

        tästä yhtälöstä ainakin minä saan väärän ratkaisun. Millä konstilla sinä sen lasket?


      • Mr. Bloom kirjoitti:

        Saan siitä ratkaisuksi 5,77898 m/s^2! Missä se vika oikein on? Ei se siinä kulman pyöristyksessäkään ole, sillä olen koko ajan laskenut täsmällisellä arvolla. Onko kiihtyvyyden yhtälösi siis tällainen:

        a=(mg sin (beeta))/(m J/r^2)

        tästä yhtälöstä ainakin minä saan väärän ratkaisun. Millä konstilla sinä sen lasket?

        Olet näköjään unohtanut, että autossa on neljä pyörää, jolloin pyörien kokonaisinertia on niiden kaikkien inertioiden summa. Täten J = 4*2,5 kg m^2 = 10 kg m^2.

        Kerroin kyllä tuolla ratkaisun yhteydessä, että "J pyörien yhteinen hitausmomentti", minkä olisi pitänyt kiinnittää asiaan huomio.


      • log...
        Jäärä kirjoitti:

        Tarkistin ratkaisuni ja sain jälleen tulokseksi a = 5.480068966 m/s^2, joka minusta on varsin lähellä antamaasi.

        Vihjeeksi voin kertoa, ettei kulman arvoja kannata mennä turhaan laskemaan ja pyöristelemään tasa-asteille, vaan kulman β sinille on viisainta käyttää sen tarkkaa arvoa 15/25.

        Hakkeritko iskeneet koneellesi, kun ilmoittamasi tulos poikkeaa siitä minkä minä saan kaavastasi. ;-) Eli, saan siitä saman tuloksen kuin minkä tuolla aiemmin kerroin - a = 5,478 m/s^2.


    • logiikalla

      Kalteva taso aikaansaa ajoneuvon pyöriin vakiomomentin, joka kiihdyttää systeemiä tasaisesti. ”Hämäävää” on se, että systeemissä vaikuttaa samanaikaisesti suoraviivaisen liikkeen hitaus että pyörimisliikkeen hitaus. Tehtävän ratkaisuksi pitää redusoida joko suoraviivaisen liikkeen massa pyörivien renkaiden hitausmomentiksi tai kaikkien renkaiden (4 kpl?) hitausmomentti suoraviivaisen liikkeen massaksi.

      Laskin redusoimalla ajoneuvon massan hitausmomentiksi pyörille. Kaltevan tason aiheuttaman momentin avulla laskin renkaiden kulmakiihtyvyyden ja sen säteen arvolla kertomalla sain ajoneuvoarvon.
      Tuo massojen redusointi on yksinkertainen tapa ratkaista laitekiihtyvyys.
      Näin laskien sain tässä esimerkissä tulokseksi – ilman takuuta – 5,478 m/s^2.

    • keskivertokeke

      uuh aah löytyihän tämäkin lasku netistä, kamppailin itse myös b-osan kanssa.
      lisähuomautuksena täytyy mainita, että fotoni-kirjasarjassa (ainakin vuosimallia x) tuo a-laskun vastaus on kirjassa väärin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      260
      4596
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      43
      2776
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1119
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    Aihe