Tulen ja Jään laulu

köhköh

Onko kukaan sattumoisin lukenut tätä George Martinin mestariteos-sarjaa? Itsellä 3 ensimmäistä kirjaa
luettu ja neljänteen kirjaan engalnninkielisenä siirtymässä. Aivan mahtavaa kirjallisuutta, Tolkienin ja Hobbin veroista.

17

2254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lise

      Joo, olen lukenut. Minäkin olin alussa varsin liekeissä kyseisen sarjan suhteen. Ikävä kyllä näyttäisi siltä, että sarjalle on käymässä sama ilmiö kuin Robert Jordanin Ajan Pyörälle: juoni etenee yhä hitaammin samalla kun uusia henkilöitä esitellään ja sivujuonteita seurataan sivukaupalla.

      Tämä näkyy myös siinä, että sarjan uusin osa muistaakseni piti jakaa kahteen osaan, koska kirja oli paisumassa liian suureksi yksien kansien väliin. Näinpä Daenerysta ei nähty lainkaan, sillä jako tehtiin jakamalla henkilöistä kertovat kappaleet eri kirjoihin.

      Tästä herää aina epäilys, että kirjailija on päättänyt rahastaa hyvin myyvällä sarjallaan pitkittämällä sitä mahdollisimman kauan, mutta voihan kyse tietysti olla myös hukkumisesta omaan maailmaan...

      Mutta joo, olen kyllä siinä samaa mieltä, että sarjan alku on fantasiaa parhaimmillaan ja jos GRRM saisi nyt homman takaisin raiteille, niin tästä voisi vielä tulla yksi kaikkien aikojen parhaita sarjoja.

    • The Rat

      Monta kertaa miettinyt, jotta pitäisikö tuota lukea.

      Ja sitten joku vertaa sitä Hobbiin...

      Siis kategorisesti. Hobbivertauksilta ei voi välttyä. Mistä lie johtuu... Ei vakuuta. :)

      Ai niin, lisäksi englanninkielinen pokkari maksoi jotain 16 euroa kun vilkaisin. Siis olihan se paksu kuin elämä, mutta silti, 16 euroa pokkarista???

      • Nynaeve

        Joko olet lukenut Hobbia oikeasti vai perustatko edelleen tuon mielikuvasi johonkin epämääräiseen muistaakseni joskus sitä luin tunteeseen. Lue Liveship Traders ja sano sen jälkeen, ettet tykännyt, niin uskon.

        Mietin oikein miksi Martinia ja Hobbia verrataan, koska ei minusta heidän kirjoissaan tai tyylissään kirjoittaa ole hirveästi samaa. Molemmat kirjoittavat hahmoistaan kyllä elävän tuntuisia, mutta aivan eri tavalla. Muutenkin ovat kyllä ihan eri maailmasta.

        Niin, että lakkaa vikisemästä siimahäntä ja ala lukemaan. Molempia. :)

        Niin ja mitä tekosyyhysi pokkarin törkeästä hinnasta niin, joskus voi vaihtaa kirjakauppaakin... http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=000647988X


      • The Rat
        Nynaeve kirjoitti:

        Joko olet lukenut Hobbia oikeasti vai perustatko edelleen tuon mielikuvasi johonkin epämääräiseen muistaakseni joskus sitä luin tunteeseen. Lue Liveship Traders ja sano sen jälkeen, ettet tykännyt, niin uskon.

        Mietin oikein miksi Martinia ja Hobbia verrataan, koska ei minusta heidän kirjoissaan tai tyylissään kirjoittaa ole hirveästi samaa. Molemmat kirjoittavat hahmoistaan kyllä elävän tuntuisia, mutta aivan eri tavalla. Muutenkin ovat kyllä ihan eri maailmasta.

        Niin, että lakkaa vikisemästä siimahäntä ja ala lukemaan. Molempia. :)

        Niin ja mitä tekosyyhysi pokkarin törkeästä hinnasta niin, joskus voi vaihtaa kirjakauppaakin... http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=000647988X

        Edelleenkin se ainut luettu on salamurhaajatrilogia silloin joskus (pari-kolme vuotta sitten). Mutta kun ei vakuuttanut silloin, en usko että vakuuttaa nytkään.

        Liveshippiä oli muuten näemmä myynnissä risingilla - kymmenen euroa per kirja. Joku aikoo pistää rahoiksi. :)

        Pitää harkita tuota adlibriksen tarjousta. Akateemisessa muistaakseni tuota joskus ihmettelin, mutta oli sen verran tyyris että jäi hyllyyn... Tai sitten pitää vilkaista josko googoomuckin hyllyssä olisi, epäilen että ei.


      • The Rat
        Nynaeve kirjoitti:

        Joko olet lukenut Hobbia oikeasti vai perustatko edelleen tuon mielikuvasi johonkin epämääräiseen muistaakseni joskus sitä luin tunteeseen. Lue Liveship Traders ja sano sen jälkeen, ettet tykännyt, niin uskon.

        Mietin oikein miksi Martinia ja Hobbia verrataan, koska ei minusta heidän kirjoissaan tai tyylissään kirjoittaa ole hirveästi samaa. Molemmat kirjoittavat hahmoistaan kyllä elävän tuntuisia, mutta aivan eri tavalla. Muutenkin ovat kyllä ihan eri maailmasta.

        Niin, että lakkaa vikisemästä siimahäntä ja ala lukemaan. Molempia. :)

        Niin ja mitä tekosyyhysi pokkarin törkeästä hinnasta niin, joskus voi vaihtaa kirjakauppaakin... http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=000647988X

        Olipas muuten adlibris kallis.

        Akateemisen verkkokaupasta tilasin. 7,90, eikä postikuluja. :)


      • Nynaeve
        The Rat kirjoitti:

        Olipas muuten adlibris kallis.

        Akateemisen verkkokaupasta tilasin. 7,90, eikä postikuluja. :)

        tilasit kuitenkin. No, se ei kyllä vielä tarkoita lukemista. Epäilen raskaasti, että saan potkia sinua lukemaan sitä vielä ensi keväänäkin. *tietää*


      • The Rat
        Nynaeve kirjoitti:

        tilasit kuitenkin. No, se ei kyllä vielä tarkoita lukemista. Epäilen raskaasti, että saan potkia sinua lukemaan sitä vielä ensi keväänäkin. *tietää*

        Kesä on perinteisesti sitä parasta lukuaikaa... Ei töitä, ei häiriötekijöitä (tai no).

        Saapa nähdä saako linnoittautua kirjan kanssa mökille tänä kesänä. Jotenkin epäilyttää...


      • The Rat
        Nynaeve kirjoitti:

        tilasit kuitenkin. No, se ei kyllä vielä tarkoita lukemista. Epäilen raskaasti, että saan potkia sinua lukemaan sitä vielä ensi keväänäkin. *tietää*

        Unohdin mainita, mutta viime viikolla tuli kannettua kotiin kaupasta... Eli olemme askelen lähempänä. :)

        Nyt pahasti kesken Tuntematon sotilas, Algebraist ja eräs scifipläjäys jonka nimeä en sattumalta muista (palannee kohta mieleen), en viitsi aloittaa uutta ennen kuin ainakin pari noista saan loppuun. Vähän riippuu aikatauluista, mutta lupaan ainakin pakata tuon mukaan kun lähden juhannukseksi keskisuomeen päin.


      • Nynaeve
        The Rat kirjoitti:

        Unohdin mainita, mutta viime viikolla tuli kannettua kotiin kaupasta... Eli olemme askelen lähempänä. :)

        Nyt pahasti kesken Tuntematon sotilas, Algebraist ja eräs scifipläjäys jonka nimeä en sattumalta muista (palannee kohta mieleen), en viitsi aloittaa uutta ennen kuin ainakin pari noista saan loppuun. Vähän riippuu aikatauluista, mutta lupaan ainakin pakata tuon mukaan kun lähden juhannukseksi keskisuomeen päin.

        tuokin varmaan, en onneksi ole odotellut hengitystäni pidätellen. :p

        Tuntematon on luettu pariinkin kertaan, Algebraist on niin alhaalla lukulistallani, että siihen asti ei ehdi varmaan vielä vuosiin ja nimettömiä scifipläjäyksiä ei ole juuri tarjolla, mutta pari Le Guinin tädin kirjaa vaatii huomiotaan. :)


      • The Rat
        Nynaeve kirjoitti:

        tuokin varmaan, en onneksi ole odotellut hengitystäni pidätellen. :p

        Tuntematon on luettu pariinkin kertaan, Algebraist on niin alhaalla lukulistallani, että siihen asti ei ehdi varmaan vielä vuosiin ja nimettömiä scifipläjäyksiä ei ole juuri tarjolla, mutta pari Le Guinin tädin kirjaa vaatii huomiotaan. :)

        Luettu on nyt. Tai itse asiassa joskus torstain tienoilla. :)

        Mitäpä tuosta sanoisi? Kai sitä pitää vähän kritisoidakin nopeasti... Englanninkielinen nide kyseessä.

        erilainen rakenne
        sujuvasti kirjoitettu
        osittain realistiset hahmot
        muutama yllätys

        - ei juonta
        - ei varsinaista päähenkilöä/päähenkilöitä
        - paljon täysin turhia tapahtumia
        - loppu on puhdas antikliimaksi (ja vielä kirjan normitasoa heikommin kirjoitettu)
        - Muutama ylikliseinen hahmo
        - Klassisen romanttisen keskiajan ihannointi ja sijoittaminen ympäristöön jossa se ei oikein toimi
        - Heikosti selostettu uskonnollinen ympäristö verrattuna poliittiseen (nämä eivät usein erotettavissa, ja uskonto tuolla selvästi tärkeä tekijä kuitenkin)
        - Halvat cliffhangerit lukujen lopuissa (joissain paikoin).

        /- lukijan asettaminen outoon asemaan, jossa hän tietää melkein kaiken, muttei kuitenkaan kaikkea (edes siitä mitä "päähahmot" ajattelevat). Tuntuu huijaukselta, mutta on piristävää.

        Lyhyesti: Tämä ei ole kirja, tämä on nide. Ja sellaisenaan, pisin prologi jonka olen ikinä lukenut.


      • Nynaeve
        The Rat kirjoitti:

        Luettu on nyt. Tai itse asiassa joskus torstain tienoilla. :)

        Mitäpä tuosta sanoisi? Kai sitä pitää vähän kritisoidakin nopeasti... Englanninkielinen nide kyseessä.

        erilainen rakenne
        sujuvasti kirjoitettu
        osittain realistiset hahmot
        muutama yllätys

        - ei juonta
        - ei varsinaista päähenkilöä/päähenkilöitä
        - paljon täysin turhia tapahtumia
        - loppu on puhdas antikliimaksi (ja vielä kirjan normitasoa heikommin kirjoitettu)
        - Muutama ylikliseinen hahmo
        - Klassisen romanttisen keskiajan ihannointi ja sijoittaminen ympäristöön jossa se ei oikein toimi
        - Heikosti selostettu uskonnollinen ympäristö verrattuna poliittiseen (nämä eivät usein erotettavissa, ja uskonto tuolla selvästi tärkeä tekijä kuitenkin)
        - Halvat cliffhangerit lukujen lopuissa (joissain paikoin).

        /- lukijan asettaminen outoon asemaan, jossa hän tietää melkein kaiken, muttei kuitenkaan kaikkea (edes siitä mitä "päähahmot" ajattelevat). Tuntuu huijaukselta, mutta on piristävää.

        Lyhyesti: Tämä ei ole kirja, tämä on nide. Ja sellaisenaan, pisin prologi jonka olen ikinä lukenut.

        Sä löysit oikeasti plussia, ehkä et olekaan ihan toivoton tapaus.

        Täytyy kyllä tunnustaa, että minulla ei ole mitään hajua, miten ensimmäinen osa loppui, pitää varmaan käydä vilkaisemassa hyllystä.

        Ai joo, Lohikäärmeiden äiti... No joo, jos Martin pystyy edes itse lukemaan tuon luvun tuntematta suurta häpeää, niin ihmettelen. Mä olen jo aika monta osaa lukenut, enkä vieläkään käsitä miksi Dany yleensä on tässä tarinassa. Ehkä se joskus selviää.

        Päähenkilöasia on varsin hämmentävä, siis se, ettei ketään oikein voi pitää päähenkilönä ja se, että ei voi aavistaa mitä hahmoille tapahtuu ja se, ettei kaikkien aivoituksia ruodita aivan yllätyksettömyydeksi asti. Puhumattakaan siitä, että ainakin seuraavien osien aikana on hyvin vaikeaa olla selvästi jonkun puolella, kun joka osassa käsitys maailmasta ja siitä kuka on oikeassa keikahtelee nurin kerran pari.

        Niin, kai jatkat lukemista? Ei kai tarinaa lopeteta prologin lukemiseen? ;)


      • The Rat
        Nynaeve kirjoitti:

        Sä löysit oikeasti plussia, ehkä et olekaan ihan toivoton tapaus.

        Täytyy kyllä tunnustaa, että minulla ei ole mitään hajua, miten ensimmäinen osa loppui, pitää varmaan käydä vilkaisemassa hyllystä.

        Ai joo, Lohikäärmeiden äiti... No joo, jos Martin pystyy edes itse lukemaan tuon luvun tuntematta suurta häpeää, niin ihmettelen. Mä olen jo aika monta osaa lukenut, enkä vieläkään käsitä miksi Dany yleensä on tässä tarinassa. Ehkä se joskus selviää.

        Päähenkilöasia on varsin hämmentävä, siis se, ettei ketään oikein voi pitää päähenkilönä ja se, että ei voi aavistaa mitä hahmoille tapahtuu ja se, ettei kaikkien aivoituksia ruodita aivan yllätyksettömyydeksi asti. Puhumattakaan siitä, että ainakin seuraavien osien aikana on hyvin vaikeaa olla selvästi jonkun puolella, kun joka osassa käsitys maailmasta ja siitä kuka on oikeassa keikahtelee nurin kerran pari.

        Niin, kai jatkat lukemista? Ei kai tarinaa lopeteta prologin lukemiseen? ;)

        Olihan tuo piristävää vaihtelua tusinafantasian ohella... Aluksi tosin meinasi mennä vähän sekaisin hahmoissa (miksi hitossa Ed on Ed eikä Ned, jos kerran pitää lyhentää, yms), mutta siihenhän auttaa lukemisen jatkaminen... Mutta toisaalta, joku tuolla varoitti että hahmoja tulee lisää, eikä juoni etene (siis mikä juoni?)...

        Mitä hahmojen puolella oloon tuli, olin ainakin itse selvästi Impin puolella. Ärsyttäviä ämmiä muuten riittää tässäkin kirja(sarjassa) enemmän kuin laki sallii... Oikeastaan jokainen nainen jolla on vähänkin valtaa, on kusipää. Valtaapitävissä miehissä sentään on pari ihan OK:n oloista ja pari jotka ovat kusipäitä, mutta sentään myöntävät sen. :) Onkohan Martinin setäkin umpisovinisti, kuten Eddings vaimoineen ilmeisesti. :D


      • Nynaeve
        The Rat kirjoitti:

        Olihan tuo piristävää vaihtelua tusinafantasian ohella... Aluksi tosin meinasi mennä vähän sekaisin hahmoissa (miksi hitossa Ed on Ed eikä Ned, jos kerran pitää lyhentää, yms), mutta siihenhän auttaa lukemisen jatkaminen... Mutta toisaalta, joku tuolla varoitti että hahmoja tulee lisää, eikä juoni etene (siis mikä juoni?)...

        Mitä hahmojen puolella oloon tuli, olin ainakin itse selvästi Impin puolella. Ärsyttäviä ämmiä muuten riittää tässäkin kirja(sarjassa) enemmän kuin laki sallii... Oikeastaan jokainen nainen jolla on vähänkin valtaa, on kusipää. Valtaapitävissä miehissä sentään on pari ihan OK:n oloista ja pari jotka ovat kusipäitä, mutta sentään myöntävät sen. :) Onkohan Martinin setäkin umpisovinisti, kuten Eddings vaimoineen ilmeisesti. :D

        Hahmojen kanssa menee kyllä helposti sekaisin, yhdellä ihmisellä on etu- ja sukunimen lisäksi vielä jokin titteli, lempinimi tai liikanimi tai nämä kaikki ja näistä kolmea voidaan käyttää yhden kappaleen aikana. Siinä sitten erehdyt laskemaan että kohtauksessa olikin pari ihmistä enemmän kuin oli... No mä ainakin onnistuin joskus tekemään noin. Sen ymmärrän, että eri ihmiset ajattelevat jotain ihmistä eri nimellä kuin toiset, mutta miksi ihmeessä joku kolmessa perättäisessä ajatuksessaan käyttäisi samasta henkilöstä ensin titteliä, sitten liikanimeä ja sitten viimeiseksi vielä sukunimeä.

        Imp on varmaan suomeksi Peikko, Tyrion. Minunkin suosikkini alussa, tosin kolmannen osan lukemisen jälkeen yksi niistä kusipäistä on kirinyt rinnalle (ja yhdestä tai jopa kahdesta superkliseisestä hahmosta on tullut kiinnostava.) Kummallista miten mielipide jostain tyypistä voi muuttua kun pääsee kurkistamaan maailmaa hänen näkökulmastaan.

        Tuossa maailmassa ei pärjää kukaan joka ei ole jonkin verran kusipää, joten jokin kuningatar lempeä varmaan kuolisi minuutissa. Uskottava vallassa oleva naishahmo joka on samalla mukava ja hyvä tyyppi saattaa olla vähän vaikea järjestää...


      • The Rat
        Nynaeve kirjoitti:

        Hahmojen kanssa menee kyllä helposti sekaisin, yhdellä ihmisellä on etu- ja sukunimen lisäksi vielä jokin titteli, lempinimi tai liikanimi tai nämä kaikki ja näistä kolmea voidaan käyttää yhden kappaleen aikana. Siinä sitten erehdyt laskemaan että kohtauksessa olikin pari ihmistä enemmän kuin oli... No mä ainakin onnistuin joskus tekemään noin. Sen ymmärrän, että eri ihmiset ajattelevat jotain ihmistä eri nimellä kuin toiset, mutta miksi ihmeessä joku kolmessa perättäisessä ajatuksessaan käyttäisi samasta henkilöstä ensin titteliä, sitten liikanimeä ja sitten viimeiseksi vielä sukunimeä.

        Imp on varmaan suomeksi Peikko, Tyrion. Minunkin suosikkini alussa, tosin kolmannen osan lukemisen jälkeen yksi niistä kusipäistä on kirinyt rinnalle (ja yhdestä tai jopa kahdesta superkliseisestä hahmosta on tullut kiinnostava.) Kummallista miten mielipide jostain tyypistä voi muuttua kun pääsee kurkistamaan maailmaa hänen näkökulmastaan.

        Tuossa maailmassa ei pärjää kukaan joka ei ole jonkin verran kusipää, joten jokin kuningatar lempeä varmaan kuolisi minuutissa. Uskottava vallassa oleva naishahmo joka on samalla mukava ja hyvä tyyppi saattaa olla vähän vaikea järjestää...

        Tämä menee jo laiskuuden puolelle, mutta mitkäs ovat seuraavat osat? Voisi kokeilla jos tästä ei ihan Jordania tule... :)


      • Nynaeve
        The Rat kirjoitti:

        Tämä menee jo laiskuuden puolelle, mutta mitkäs ovat seuraavat osat? Voisi kokeilla jos tästä ei ihan Jordania tule... :)

        A Clash of Kings
        A Storm of Swords
        A Feast for Crows

        Nämä ovat ilmestyneet ja lisää kuulemma pukkaa. Ei varmaan ihan Jordanmaisiin mittoihin, mutta pari kirjaa vissiin vielä... Joku suurempi fani voisi tietää.

        Mä vielä odottelen, että Kirjavat saavat Korppien kestit (tai jotain sinnepäin) taiottua suomeksi.


      • Tulen ja jään laulu
        Nynaeve kirjoitti:

        A Clash of Kings
        A Storm of Swords
        A Feast for Crows

        Nämä ovat ilmestyneet ja lisää kuulemma pukkaa. Ei varmaan ihan Jordanmaisiin mittoihin, mutta pari kirjaa vissiin vielä... Joku suurempi fani voisi tietää.

        Mä vielä odottelen, että Kirjavat saavat Korppien kestit (tai jotain sinnepäin) taiottua suomeksi.

        Martin kirjoittaa parhaillaan A Dance with Dragonsia. Saa nähdä valmistuuko tämä viides kirja niin, että julkaistaan vuoden 2008 aikana. Pahalta näyttää, ettei.

        Kuudes tuleva kirja on työnimeltä The Winds of Winter ja seiska eli viimeinen A Dream of Spring. Neljäs kirja, Korppien kestit, ilmestyy ylihuomenna (25.10.) suomeksi.


      • Tulen ja jään laulu
        Tulen ja jään laulu kirjoitti:

        Martin kirjoittaa parhaillaan A Dance with Dragonsia. Saa nähdä valmistuuko tämä viides kirja niin, että julkaistaan vuoden 2008 aikana. Pahalta näyttää, ettei.

        Kuudes tuleva kirja on työnimeltä The Winds of Winter ja seiska eli viimeinen A Dream of Spring. Neljäs kirja, Korppien kestit, ilmestyy ylihuomenna (25.10.) suomeksi.

        By the way, sarjalle löytyy suomenkielinen fanisivustokin, jossa on koottuna lyhennelmiä kirjojen luvuista muistin virkistykseksi. Muutakin materiaalia on tulossa.

        http://www.freewebs.com/tulenjajaanlaulu/


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe