Tontin rajalla kulkeminen

Mitä mieltä olette?

Asun omakotitalossa ja naapurustoon on rakennettu paljon. Välissämme on kymmenisen metrin metsävyöhyke. Olemme antaneet uusille asukkaille asumisrauhan ja kulkeneet oman tontin reunaa. Rakentaneet jopa sillan ojan yli, että emme häiritsisi tätä yhtiötä. No seurauksena on ollut, että kaikki ovat alkaneet kulkea tätä meidän rajan pintaa, noin 1/2 metrin päästä rajasta ja kaikki käyttävät tätä siltaa, vaikka oman yhtiön tontin rajalta pääsee hyvin myös. Vähän ottaa päähän tai itse asaissa paljon, koska meidän tonttirauha on mennyt, näkyvyys on tontille selkeä.

Onko teillä antaa neuvoa, että mitä teen? Tämä ei ole enää omakotiasumista. Voinko neuvoa tai jopa kieltää heitä kulkemista siitä?

17

2799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietysti

... ja sitten kamerat vahtimaan ja ukaasit niin, että näkevät.

• er1

voiko tehdä portin jota joskus lukitsee,
      vai pääsevätkö kiertämään sen.

Ainakin mökkitiellä auttaa puomi ja taulu,
      jossa kerrotaan sulkemisesta.

• Pussis joka ei pääse kirj.

kun omalle tontillesi, jos polku kulkee rajaa myöten voit sulkea vaan oman rajasi.

• tonttirauha

eihän ne ihmiset sinun tontilla kulje.
      Tie alueella on piennar alue mutta tontti loppuu rajalle.
      Rakenna sellainen karsina että köyhät ei kurki sinua.

• seuraava

esimerkki:
      Ennen ison tontin ostamista tontin läpi kulki metsäpolku, jota esim. koiranomistajat ja marjastajat olivat luontopolkunaan käyttäneet.

Vilinä jatkui vaikka talot (2kpl) olivat jo rakenteilla ja tontin rajalla oli selkeä kyltti yksityisalueesta.
      Olen eläinystävä, mutta en minäkään halua koirankusettajia pihaani!

Pari vuotta meni ennen kuin asia hoitui!

• tontin..

rajalla saa kulkea kun ei tule tontille. Hommaa ketunraudt ja viritä ne tontillesi tai haukanraudat, ne lyö ylempää leuat yhteen.

• Akaton mies

Naapurien kans pitää aina elää ihimisiksi, ku lähellä tykätähän ja kaukana pelätähän niin silloon on asiat hyviin. Pitääs osata kattoa pikkuusen kauemmaksi ku vain kranniin airan taa ja se "kasakanpamppuu" on aina se vasta vihoonviimeenen konsti. Eli jos yrittääsit neuvotella ensiks.

• voi kieltää
        Akaton mies kirjoitti:

Naapurien kans pitää aina elää ihimisiksi, ku lähellä tykätähän ja kaukana pelätähän niin silloon on asiat hyviin. Pitääs osata kattoa pikkuusen kauemmaksi ku vain kranniin airan taa ja se "kasakanpamppuu" on aina se vasta vihoonviimeenen konsti. Eli jos yrittääsit neuvotella ensiks.

ihmisiä liikkumasta, oman tonttinsa ulkopuolella.
        Omakoti tontti loppuu rajalle,ei siinä ole mitään suojavyöhykkeitä.

• Lisään vaan
        voi kieltää kirjoitti:

ihmisiä liikkumasta, oman tonttinsa ulkopuolella.
        Omakoti tontti loppuu rajalle,ei siinä ole mitään suojavyöhykkeitä.

tiedän, että en voi kieltää kulkemasta siinä rajanpinnassa. Tontin rajaa ei ole merkattu, joten siksi olen maininnut joillekin ihmisille siitä, miten pitkälle tonttimme raja tulee. Kysymys on vaan siitä, että miten lähelle toisen tontin rajaa kehtaat mennä. Tässä tapauksessa me olemme olleet kohteliaita ja kiertäneet naapurin tontin kaukaa ja rakentaneet tämä sillankin sen takia, että ei häirittäisi. Ehkä tämä on näitä ikäkysymyksiä, en tiedä. Nämä ovat nuoria perheitä ja eivät ehkä ole ajatelleet asiasta siten, niin kuin me vanhemmat. Itse kyllä menen mahdollisimman kaukaa toisten tonttia, varsinkin jos sitä ei ole selkeästi merkitty. Tämä on vaan hassu juttu, siis tämä silta juttu, nyt nämä ihmiset sitten käyttää sitä siltaa, mikä oli laitettu mahdollisimman lähelle meidän tonttia, että ei häirittäisi. Tontin luona menee iso oja, minkä pääsee kiertämään juuri tämän toisen yhtiön kohdalta, missä nämä ihmiset asuu....Täytyy vaan jutella ihmisten kanssa ja selvittää tilannetta tai ottaa tämä silta pois.

• Pirre*
        Lisään vaan kirjoitti:

tiedän, että en voi kieltää kulkemasta siinä rajanpinnassa. Tontin rajaa ei ole merkattu, joten siksi olen maininnut joillekin ihmisille siitä, miten pitkälle tonttimme raja tulee. Kysymys on vaan siitä, että miten lähelle toisen tontin rajaa kehtaat mennä. Tässä tapauksessa me olemme olleet kohteliaita ja kiertäneet naapurin tontin kaukaa ja rakentaneet tämä sillankin sen takia, että ei häirittäisi. Ehkä tämä on näitä ikäkysymyksiä, en tiedä. Nämä ovat nuoria perheitä ja eivät ehkä ole ajatelleet asiasta siten, niin kuin me vanhemmat. Itse kyllä menen mahdollisimman kaukaa toisten tonttia, varsinkin jos sitä ei ole selkeästi merkitty. Tämä on vaan hassu juttu, siis tämä silta juttu, nyt nämä ihmiset sitten käyttää sitä siltaa, mikä oli laitettu mahdollisimman lähelle meidän tonttia, että ei häirittäisi. Tontin luona menee iso oja, minkä pääsee kiertämään juuri tämän toisen yhtiön kohdalta, missä nämä ihmiset asuu....Täytyy vaan jutella ihmisten kanssa ja selvittää tilannetta tai ottaa tämä silta pois.

siitä vain saa jos menee kieltämään, tai vaikka muka neuvottelemaankin, kaupungin/kunnan mailla liikkumisen, eikä siihen sitäpaitsi ole mitään oikeuttakaan.

• se silta
        Lisään vaan kirjoitti:

ensimmäiseksi pois. Luulevat kai, että se on jokin virallinenkin kulkupaikka.

• sillan pois
        Lisään vaan kirjoitti:

mistä itse jourut kulkemaan?
        Pääsetkö muualta vai jourutko kulkemaan naapurien tontin vierestä?
        Onko kyseessä patti tilanne,kun nokka irtoaa pyrstö tarttuu?

• Pirre*
        sillan pois kirjoitti:

kaava-alueilla olevan jo kaavatietkin, ettei tarvihe koluta tonttien rajoja myöten, kun kulukissan :))

• kuulosta kaikille
        sillan pois kirjoitti:

olevan vain oikotie. Ei kai missään viralliset kulkutiet kulje pitkin rakentamatonta metsäkaistaletta, avo-ojan pientareella?

• portti

auttaa asiaan.ei kai virallinen tie tontillesi olekaan mikään ojan yli menevä lankku-silta.järkeä asiaan.

• Pussis joka ei pääse kirj.

perällä pieni puro jonne ollaan rakennettu silta ihan sen takian että voidaan ottaa purosta vettä pumpulla.
      Silloin kun pumppu ei ole paikoillaan niin monet naapuruston lapset leikkii sillalla ja mua se ei ole koskaan häirinnyt yhtään.

Joskus ne eksyvät myös meidän pihaan leikkimään koirien kanssa ja ollaankin sovittu pikkulasten kanssa että sillon kun oon ite pihassa ja annan luvan niin koiria saa tulla katsomaan ja leikkiin niiden kanssa..muuten ei.

Kyllä ainakin meillä tää homma on pelannu ihan hyvin, lapset ymmärtää että pumpun ollessa sillalla ei saa mennä lähelle, se on laitettu sinne niin että mitään vaaraa ei ole, mutta silti olen varotellut lapsia menemästä lähelle.

Tän parinkymmenen vuoden aikana kun ollaan tässä asuttu ei kertaakaan oo mitään ilkivaltaa tehty pumpulle, sillalle eikä pihalle.

Puro rajottuu meidän tonttiin, mutta se on kyllä virallisesti kaupungin puolella...joten kyllä kaikilla halukkailla on oikeus käyttää sitä, tästä ei pääse kulkemaan muuta kun pihan poikki jos aikoo oikaista jonnekin, puron toisella puolen pienen pusikon takana on kävelytie.
      Koskaan en oo nähnyt kenenkään kulkevan meidän pihan poikki.

Jos sun silta ei ole virallisesti sun omalla tontillasi niin kyllä se on sillon kaikkien käytettävissä.
      Ja jos siitä ottaa kasteluvettä niin on myös vahdittava että mitään vahinkoa ei kellekään sen takia tule.

• se silta pois

jos oot sen itte rakentanut. Nehän luulee, että ihan yleinen kulkuväylä siinä.

Eikö sun talolles ole tietä? Ojan yli loikitte?
      Yks tielaitoksen suunnittelija sano kerran, ettei hän enää ymmärrä ihmisiä.
      Kun piirretään tien paikka karttaan ihmisten toivomuksesta, niin sitä ei sitte käytetä, vaan tehdään kaikenmmoisia oikopolkuja siihen melkein viereen.

Kattokaa vaikka noita puistojen t-risteyksiä, joka ainoos on joku oikopolku, kukaan ei kävele sillain kun varsinainen kävelytie menee. Niistä tulee y-risteyksiä, mikä oliski järkevämpää heti alkuunsa tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      109
      4266
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      78
      3486
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      81
      3321
    4. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      24
      3229
    5. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3212
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      72
      2906
    7. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2790
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      63
      2777
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2559
    10. Autolla törmäilijä

Kuka törmäili yläkouluikäiseen pyöräilijään?
      Jämsä
      8
      2405
    Aihe