Renault 30

löytyykö?

Lueskelen silloin tällöin vanhoja autolehtiä, joissa on ollut testissä tämä 30 -malli. Varmaankin ihan mukava peli ollut aikanaan. Moottorina 2.7 V6 bensa (yhteistyössä tehty Peugeotin ja Volvon kanssa) sekä turbodiesel (tilavuutta en muista). Oli mm. TM 20/75 vertailussa "isot eurooppalaiset V6:set", jossa kilpailijoina olivat Fiat 130 3.2, Ford Granada 2.6, Peugeot 604 ja Volvo 264. Kaikki automaattivaihteistolla varustettuja. Fiat voitti tuon vertailun, olihan se myös ylivoimaisesti kallein, suurin ja tehokkain. Renault ja Ford jäivät selvemmin vertailun hännille, vaikka olivatkin ihan edustavia ja mukavia nekin. Onkohan tätä rellun mallia vielä Suomessa liikenteessä? Eikös sitä tehty pitkälti 80-luvun puolelle, kunnes seuraaja 25 esiteltiin?

18

3658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laguna -04

      Jopas sattui... mulla on sama lehti tallessa jossa nämä tuon ajan sikariportaan pirssit oli vertailussa. Renault 30-mallia en ole kyllä nähnyt paljoakaan edes 70-luvulla. Eikös muuten siitä ollut myös halvempi versio kahden litran koneella?? Malli taisi olla Renault 20. Taisivat olla enimmäkseen juuri näitä kaks´kymppisiä mitä Suomessa näki. Oli miten oli, mutta 30- ja 20-malleja en ole nähnyt vuosiin liikenteessä. Muuten... muistatkohan sellaista mallia 70-luvulta kuin Renault 14, viisiovinen hatchback? Oli muistaakseni pelleiltään tosi heikko ja kova ruostumaan.

      • Laguna -04

        Niin piti sanomani että tuo mainitsemani 14-malli on kanssa kadonnut kuin tuhka tuuleen. Tuntuu siltä ettei monikaan muista ko. mallia.


      • löytyykö?
        Laguna -04 kirjoitti:

        Niin piti sanomani että tuo mainitsemani 14-malli on kanssa kadonnut kuin tuhka tuuleen. Tuntuu siltä ettei monikaan muista ko. mallia.

        Ei ihan heti tullut tuo 14-malli mieleen, piti ihan googlesta katsoa minkänäköinen peli se on. Enpä muista nähneeni niitä liikenteessä aikoihin. Muistan kyllä sellaisen olleen koulukaverini vanhemmilla joskus 80-luvun alussa.


      • löytyykö?
        löytyykö? kirjoitti:

        Ei ihan heti tullut tuo 14-malli mieleen, piti ihan googlesta katsoa minkänäköinen peli se on. Enpä muista nähneeni niitä liikenteessä aikoihin. Muistan kyllä sellaisen olleen koulukaverini vanhemmilla joskus 80-luvun alussa.

        Kyllä, muistan lukeneeni jostain että 30:n halvempi versio oli 20, 2 litran koneella. 20:ssä oli suorakaiteen muotoiset etuvalot, 30:ssä pyöreät tuplavalot. Muutenhan autot olivat koriltaan samanlaiset.


      • Laguna -04
        löytyykö? kirjoitti:

        Kyllä, muistan lukeneeni jostain että 30:n halvempi versio oli 20, 2 litran koneella. 20:ssä oli suorakaiteen muotoiset etuvalot, 30:ssä pyöreät tuplavalot. Muutenhan autot olivat koriltaan samanlaiset.

        Juu, näin oli. :-D


      • ruostuivat jäljettömiin
        löytyykö? kirjoitti:

        Ei ihan heti tullut tuo 14-malli mieleen, piti ihan googlesta katsoa minkänäköinen peli se on. Enpä muista nähneeni niitä liikenteessä aikoihin. Muistan kyllä sellaisen olleen koulukaverini vanhemmilla joskus 80-luvun alussa.

        Kyllä Rellu 14 oli suomessakin suhtellisen yleinen aikoinaan. Aivan kuten olivat Morris Marina, Austin Allegro, Vauxhall Viva ja vastaavat.

        Noilla on yhteisenä nimittäjän myös se miksi niitä ei enää ole juurikaan jäljellä...
        No joo, Marina (nomen est omen) ja Allegro käytännössä tuhosivat koko pritanian autoteollisuuden mutta rellulla oli onneksi valikoimassa muitakin malleja kuin 14.


    • sittenkin granada jos sopii

      Jos pritanian kieli taipuu niin piinatuista relluistakin on paljon juttua:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_20/30

      Jutun autoista omistin aikoinaan 2,6l Granadan ja fordin V6 koneen legendaarinen alakierrosvääntö tuli tutuksi. Nyt alla on tuon PRV V6:en seuraaja joka toki on eri moottori mutta mukavasti vääntävä käyttömoottori sekin.

      604:n jos jostain saisi entisöitynä niin siinäpä olisi tyylikäs ajopeli. Noita en ole nähnyt liikenteessä kuin pari vuosien varrella mutta samaa luokkaa ovat olleet nuo 130 fiatit ja V6 rellutkin.

      • Ei tosin Suomessa

        Suomessahan nuo pelit on harvinaisia, mutta niin Renault 30, Fiat 130 kuin Peugeot 604:kin on tarjolla Saksassa, hyväkuntoisen näköisinä yksilöinä. Siitä vaan mobile.de:tä selaamaan.


      • löytyykö?

        Minustakin 604 on todella tyylikäs, eikös se ollut Pininfarinan muotoilema? Fiat 130-mallia on suomessa ihan mukavasti entisöitynä, enimmäkseen sedan malleja. Niillähän on oma kerhokin. Minusta todella tyylikäs on 130 Pininfarina Coupe.


    • okie

      oli hyvä ajettava, koeajoin sellaisen joskus, mutta en sitten vaihtanut viitostani siihen.
      R30 on kokeilematta, mutta epäilemättä se on ollut hieno ajoltaan. Sen pikkuveli R20 on itselläni tallessa, melko hyväkuntoinen yksilö.
      Sen kun vielä ehtisi kunnostaa museokuntoon....

      • Anonyymi

        Isällä oli 70 luvulla Carina ja se kulki kokoisekseen ja aikalaisekseen reippaasti eli n. 170 todellista. Kerran tultiin Kuopiosta etelään 5 tietä ja ohi pyyhkäisi Mersu 250 ja perässä Rellu 30. Kokeiltiin huvikseen miten ne kulkee ja kulkihan ne, ei saanut mentyä ohi vaan välimatka kasvoi. Olin kakara silloin ja takapenkiltä kannustin isäukkoa kisassa.🙂


    • PRV V6 fani

      Ostin 1978 mallisen Renault 30 TS:n ensimmäiseksi autokseni 2000-luvun alussa (ajoin ajokortin tuolloin, vasta kolmekymppisenä!). Nyt auto seissyt useampia vuosia synnyinkotini autotallissa, en tiedä kiinnostaisiko se ketään projektiksi ?

      PRV V6 moottori Rellu 30:ssa on aivan fantastinen, juuri tuolle mallille "tailor-made".
      Moottorin ominaisuuksia korostaa hieno ohjaustehostin, kevyt ja nopea mutta samalla tarkka. Rellu 30 voi näyttää ulkoa vain monikäyttömallia olevalta edustusautolta, mutta kuljettajalla oli ajoittain olo kuin GT-auton ratissa!

      Ensimmäinen, Renault 30 TS malli oli kaasutinkoneinen. Myöhemmin tuli ruiskuversio 30 TX ja viimeksi 30 Turbodiesel.

      Suomessa Renault 30 mallia myytiin uutena tietääkseni n. 10 kpl, lähinnä 1970-luvun puolella. Tällä hetkellä näistä liikenteessä on varmuudella muutama, ehkä korkeintaan puoli tusinaa.

      Eihän tuota mallia rahallisesti korkealle arvosteta, mutta mielestäni Renault 30 olisi jollekin harrastajalle antoisa ja hyvin käyttökelpoinen entisöintikohde.

      • Saitko tehtyä? 11v sitten kirjoitus niin kiinnostaa menikö auto johonki keräilijälle vai ajosi?


      • Anonyymi
        swap kirjoitti:

        Saitko tehtyä? 11v sitten kirjoitus niin kiinnostaa menikö auto johonki keräilijälle vai ajosi?

        Vieläkö tota Renault 30 mallia löytyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö tota Renault 30 mallia löytyy

        Itseäni kiinnostaa fiat 132. Renault 25 Renault 30 mallit


    • Anonyymi

      Pääsin koeajamaan 1980-luvun puolivälissä Fiat 130:ä, se oli jännä. 3-lovinen automaatti, 3,2L v-6 ja auto oli taksimersun kokoinen. Liikennevaloista moottoritien alussa lähti suht nopeasti, ei kauhea raketti, mutta kiihtyvyys jatkui ja jatkui satasen jälkeen väsymättömästi. Joidenkin ikkunoiden reunat olivat oudosti maitomaiset ja ovien saranat kuluneet, ovea piti hieman nostaa sulkiessa. Automaattivaiteisto ei kiinnostanut. Muuten olisin voinut ostaakin.

    • Anonyymi

      Mulla on 30 malli edelleen arkiajossa vm 1977 ja ajettu 700 tkm ilman vian vikaa.

      • Anonyymi

        siinäs näette renu kestää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      237
      45139
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      120
      25951
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      321
      15629
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      161
      10772
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9697
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9121
    7. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      82
      8451
    8. 238
      6808
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      219
      6463
    10. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      6463
    Aihe