Renault 30

löytyykö?

Lueskelen silloin tällöin vanhoja autolehtiä, joissa on ollut testissä tämä 30 -malli. Varmaankin ihan mukava peli ollut aikanaan. Moottorina 2.7 V6 bensa (yhteistyössä tehty Peugeotin ja Volvon kanssa) sekä turbodiesel (tilavuutta en muista). Oli mm. TM 20/75 vertailussa "isot eurooppalaiset V6:set", jossa kilpailijoina olivat Fiat 130 3.2, Ford Granada 2.6, Peugeot 604 ja Volvo 264. Kaikki automaattivaihteistolla varustettuja. Fiat voitti tuon vertailun, olihan se myös ylivoimaisesti kallein, suurin ja tehokkain. Renault ja Ford jäivät selvemmin vertailun hännille, vaikka olivatkin ihan edustavia ja mukavia nekin. Onkohan tätä rellun mallia vielä Suomessa liikenteessä? Eikös sitä tehty pitkälti 80-luvun puolelle, kunnes seuraaja 25 esiteltiin?

18

3719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laguna -04

      Jopas sattui... mulla on sama lehti tallessa jossa nämä tuon ajan sikariportaan pirssit oli vertailussa. Renault 30-mallia en ole kyllä nähnyt paljoakaan edes 70-luvulla. Eikös muuten siitä ollut myös halvempi versio kahden litran koneella?? Malli taisi olla Renault 20. Taisivat olla enimmäkseen juuri näitä kaks´kymppisiä mitä Suomessa näki. Oli miten oli, mutta 30- ja 20-malleja en ole nähnyt vuosiin liikenteessä. Muuten... muistatkohan sellaista mallia 70-luvulta kuin Renault 14, viisiovinen hatchback? Oli muistaakseni pelleiltään tosi heikko ja kova ruostumaan.

      • Laguna -04

        Niin piti sanomani että tuo mainitsemani 14-malli on kanssa kadonnut kuin tuhka tuuleen. Tuntuu siltä ettei monikaan muista ko. mallia.


      • löytyykö?
        Laguna -04 kirjoitti:

        Niin piti sanomani että tuo mainitsemani 14-malli on kanssa kadonnut kuin tuhka tuuleen. Tuntuu siltä ettei monikaan muista ko. mallia.

        Ei ihan heti tullut tuo 14-malli mieleen, piti ihan googlesta katsoa minkänäköinen peli se on. Enpä muista nähneeni niitä liikenteessä aikoihin. Muistan kyllä sellaisen olleen koulukaverini vanhemmilla joskus 80-luvun alussa.


      • löytyykö?
        löytyykö? kirjoitti:

        Ei ihan heti tullut tuo 14-malli mieleen, piti ihan googlesta katsoa minkänäköinen peli se on. Enpä muista nähneeni niitä liikenteessä aikoihin. Muistan kyllä sellaisen olleen koulukaverini vanhemmilla joskus 80-luvun alussa.

        Kyllä, muistan lukeneeni jostain että 30:n halvempi versio oli 20, 2 litran koneella. 20:ssä oli suorakaiteen muotoiset etuvalot, 30:ssä pyöreät tuplavalot. Muutenhan autot olivat koriltaan samanlaiset.


      • Laguna -04
        löytyykö? kirjoitti:

        Kyllä, muistan lukeneeni jostain että 30:n halvempi versio oli 20, 2 litran koneella. 20:ssä oli suorakaiteen muotoiset etuvalot, 30:ssä pyöreät tuplavalot. Muutenhan autot olivat koriltaan samanlaiset.

        Juu, näin oli. :-D


      • ruostuivat jäljettömiin
        löytyykö? kirjoitti:

        Ei ihan heti tullut tuo 14-malli mieleen, piti ihan googlesta katsoa minkänäköinen peli se on. Enpä muista nähneeni niitä liikenteessä aikoihin. Muistan kyllä sellaisen olleen koulukaverini vanhemmilla joskus 80-luvun alussa.

        Kyllä Rellu 14 oli suomessakin suhtellisen yleinen aikoinaan. Aivan kuten olivat Morris Marina, Austin Allegro, Vauxhall Viva ja vastaavat.

        Noilla on yhteisenä nimittäjän myös se miksi niitä ei enää ole juurikaan jäljellä...
        No joo, Marina (nomen est omen) ja Allegro käytännössä tuhosivat koko pritanian autoteollisuuden mutta rellulla oli onneksi valikoimassa muitakin malleja kuin 14.


    • sittenkin granada jos sopii

      Jos pritanian kieli taipuu niin piinatuista relluistakin on paljon juttua:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_20/30

      Jutun autoista omistin aikoinaan 2,6l Granadan ja fordin V6 koneen legendaarinen alakierrosvääntö tuli tutuksi. Nyt alla on tuon PRV V6:en seuraaja joka toki on eri moottori mutta mukavasti vääntävä käyttömoottori sekin.

      604:n jos jostain saisi entisöitynä niin siinäpä olisi tyylikäs ajopeli. Noita en ole nähnyt liikenteessä kuin pari vuosien varrella mutta samaa luokkaa ovat olleet nuo 130 fiatit ja V6 rellutkin.

      • Ei tosin Suomessa

        Suomessahan nuo pelit on harvinaisia, mutta niin Renault 30, Fiat 130 kuin Peugeot 604:kin on tarjolla Saksassa, hyväkuntoisen näköisinä yksilöinä. Siitä vaan mobile.de:tä selaamaan.


      • löytyykö?

        Minustakin 604 on todella tyylikäs, eikös se ollut Pininfarinan muotoilema? Fiat 130-mallia on suomessa ihan mukavasti entisöitynä, enimmäkseen sedan malleja. Niillähän on oma kerhokin. Minusta todella tyylikäs on 130 Pininfarina Coupe.


    • okie

      oli hyvä ajettava, koeajoin sellaisen joskus, mutta en sitten vaihtanut viitostani siihen.
      R30 on kokeilematta, mutta epäilemättä se on ollut hieno ajoltaan. Sen pikkuveli R20 on itselläni tallessa, melko hyväkuntoinen yksilö.
      Sen kun vielä ehtisi kunnostaa museokuntoon....

      • Anonyymi

        Isällä oli 70 luvulla Carina ja se kulki kokoisekseen ja aikalaisekseen reippaasti eli n. 170 todellista. Kerran tultiin Kuopiosta etelään 5 tietä ja ohi pyyhkäisi Mersu 250 ja perässä Rellu 30. Kokeiltiin huvikseen miten ne kulkee ja kulkihan ne, ei saanut mentyä ohi vaan välimatka kasvoi. Olin kakara silloin ja takapenkiltä kannustin isäukkoa kisassa.🙂


    • PRV V6 fani

      Ostin 1978 mallisen Renault 30 TS:n ensimmäiseksi autokseni 2000-luvun alussa (ajoin ajokortin tuolloin, vasta kolmekymppisenä!). Nyt auto seissyt useampia vuosia synnyinkotini autotallissa, en tiedä kiinnostaisiko se ketään projektiksi ?

      PRV V6 moottori Rellu 30:ssa on aivan fantastinen, juuri tuolle mallille "tailor-made".
      Moottorin ominaisuuksia korostaa hieno ohjaustehostin, kevyt ja nopea mutta samalla tarkka. Rellu 30 voi näyttää ulkoa vain monikäyttömallia olevalta edustusautolta, mutta kuljettajalla oli ajoittain olo kuin GT-auton ratissa!

      Ensimmäinen, Renault 30 TS malli oli kaasutinkoneinen. Myöhemmin tuli ruiskuversio 30 TX ja viimeksi 30 Turbodiesel.

      Suomessa Renault 30 mallia myytiin uutena tietääkseni n. 10 kpl, lähinnä 1970-luvun puolella. Tällä hetkellä näistä liikenteessä on varmuudella muutama, ehkä korkeintaan puoli tusinaa.

      Eihän tuota mallia rahallisesti korkealle arvosteta, mutta mielestäni Renault 30 olisi jollekin harrastajalle antoisa ja hyvin käyttökelpoinen entisöintikohde.

      • Saitko tehtyä? 11v sitten kirjoitus niin kiinnostaa menikö auto johonki keräilijälle vai ajosi?


      • Anonyymi
        swap kirjoitti:

        Saitko tehtyä? 11v sitten kirjoitus niin kiinnostaa menikö auto johonki keräilijälle vai ajosi?

        Vieläkö tota Renault 30 mallia löytyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö tota Renault 30 mallia löytyy

        Itseäni kiinnostaa fiat 132. Renault 25 Renault 30 mallit


    • Anonyymi

      Pääsin koeajamaan 1980-luvun puolivälissä Fiat 130:ä, se oli jännä. 3-lovinen automaatti, 3,2L v-6 ja auto oli taksimersun kokoinen. Liikennevaloista moottoritien alussa lähti suht nopeasti, ei kauhea raketti, mutta kiihtyvyys jatkui ja jatkui satasen jälkeen väsymättömästi. Joidenkin ikkunoiden reunat olivat oudosti maitomaiset ja ovien saranat kuluneet, ovea piti hieman nostaa sulkiessa. Automaattivaiteisto ei kiinnostanut. Muuten olisin voinut ostaakin.

    • Anonyymi

      Mulla on 30 malli edelleen arkiajossa vm 1977 ja ajettu 700 tkm ilman vian vikaa.

      • Anonyymi

        siinäs näette renu kestää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      227
      17173
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      170
      12209
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      45
      6007
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      64
      4872
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      14
      4805
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      19
      3967
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3595
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      136
      3017
    9. 260
      1452
    10. Mitä toivot joululahjaksi ja

      mitä antaisit kaivatullesi? 😃
      Ikävä
      85
      1031
    Aihe