Siis mitä meinaa kun aika monessa keskustelussa on puhuttu maksusitoumuksen hankkimisesta ennen operaatiota? Olen menossa syksyllä eturistusiteen korjaukseen, se on ihan säpäleinä, lääkäritermein "täydellinen murtuma" (ottaavat tarvittavan puuttuvan osan tosta polven yläpuolelta). Olen menossa ihan "normaalisti" aluesairaalan leikkaukseen, siksi jonotusaika on niin julmetun pitkä. Mutta mutta, tarviaako mun hakea tuota maksusitoumusta ja mistä? Leikkaava ortopedi ei sanonut viimeksi vastaanotolla mitään tällaisesta.
Vai onko tämä maksusitoumus vain jos menee yksityiselle? Ja minkä aikaa sellaisen saaminen kestää?
eturistisidekorjaus tähystyksellä
4
661
Vastaukset
- tcie
Käsittääkseni jos yksityisen kautta menee, jos on vakuutus kannattaa pyytää vakuutusyhtiöltä maksusitoumusta. Sen tekee lääkäri. Minulla on lääkäri itse kysynyt missä vakuutusyhtiössä on vakuutus ja kirjoittanut sen maksusitoumuspyynnön jonka olen toimittanut vakuutusyhtiöön. Joka risaukseen kun lääkäri tekee sen maksusitoumuspyynnön kirjoittaa hän sen lausuntonsa (olikohan E-lausunto?) ja se maksaa 88 e.
En ole itse saanut mitään tietoa vielä suostutaanko siihen ja arvelen että siihen menee vielä aikaa. Lähetin omani 10.5.- Lisää
Kunnan asukkina saamme veroeurojen vastikkeeksi hoidot omassa terveyskeskuksessa ja sairaaloissa (sairaanhoitopiirin yksiköissä) hoidon porrastuksen mukaan pienehköä käynti- tai hoitopäivämaksua vastaan. Jos haluat jostakin syystä mennä sairaanhoitopiirisi ulkopuollle hoidettavaksi, pitää sinun maksaa se itse kokonaan tai saada maksusitoumus kotikunnaltasi. Toisin sanoen kotikuntasi lupaa maksaa saamasi hoidon toisessa sairaanhoitopiirissä (tai yksityisessä laitoksessa).
Maksusitoumus hoituu käytännössä siinä terveyskeskuksessa tai sairaalassa, johon sinun olisi alun perin pitänyt mennä. Äkillisissä ensiapuluontoisissa tapauksissa ei maksusitoumusta tarvita, mutta sinut lähetetään kotikuntaasi jatkohoitoon heti, kun se on sairauden puolesta mahdollista. Siten esim. Kustavissa nilkkansa murtanut helsinkiläinen saatetaan lähettää leikattavaksi siltä istumalta Helsinkiin.
Maksusitoumusta käytetään yleensä sellaisessa tilanteessa, jossa sairaanhoitipiirien kesken on jo ennalta sovittu jonkinlaisesta työnjaosta tai kunta (terveyskeskus, sairaala, sairaanhoitopiiri) on ostanut jonkun terveydenhoidollisen hoito- tai tutkimuspalvelun muualta. Maksusitoumusta ei anneta pelkästään sen vuoksi, että joku haluaa mennä mualle, jos omasta sairaanhoitopiiristä saa saman hoidon hoitotakuun puitteissa.
Myös vakuutusyhtiöt käyttävät maksusitoumusta, eli useimmiten ennen hoitoon hakeutumista (yleensä yksityiseen laitokseen) otetaan yhteyttä vakuutusyhtiöön, kerrotaan mistä on kysymys ja pyydetään maksusitoumusta. Vakuutusyhtiö voi evätä sitoumuksen, jos se on sitä mieltä, että hoito ei kuulu vakuutuksen piiriin. Vakuutusyhtiö voi myös rajoittaa hoidon kokonaiskustannusta ja hoitopaikan valintaa. - aloittaja
Lisää kirjoitti:
Kunnan asukkina saamme veroeurojen vastikkeeksi hoidot omassa terveyskeskuksessa ja sairaaloissa (sairaanhoitopiirin yksiköissä) hoidon porrastuksen mukaan pienehköä käynti- tai hoitopäivämaksua vastaan. Jos haluat jostakin syystä mennä sairaanhoitopiirisi ulkopuollle hoidettavaksi, pitää sinun maksaa se itse kokonaan tai saada maksusitoumus kotikunnaltasi. Toisin sanoen kotikuntasi lupaa maksaa saamasi hoidon toisessa sairaanhoitopiirissä (tai yksityisessä laitoksessa).
Maksusitoumus hoituu käytännössä siinä terveyskeskuksessa tai sairaalassa, johon sinun olisi alun perin pitänyt mennä. Äkillisissä ensiapuluontoisissa tapauksissa ei maksusitoumusta tarvita, mutta sinut lähetetään kotikuntaasi jatkohoitoon heti, kun se on sairauden puolesta mahdollista. Siten esim. Kustavissa nilkkansa murtanut helsinkiläinen saatetaan lähettää leikattavaksi siltä istumalta Helsinkiin.
Maksusitoumusta käytetään yleensä sellaisessa tilanteessa, jossa sairaanhoitipiirien kesken on jo ennalta sovittu jonkinlaisesta työnjaosta tai kunta (terveyskeskus, sairaala, sairaanhoitopiiri) on ostanut jonkun terveydenhoidollisen hoito- tai tutkimuspalvelun muualta. Maksusitoumusta ei anneta pelkästään sen vuoksi, että joku haluaa mennä mualle, jos omasta sairaanhoitopiiristä saa saman hoidon hoitotakuun puitteissa.
Myös vakuutusyhtiöt käyttävät maksusitoumusta, eli useimmiten ennen hoitoon hakeutumista (yleensä yksityiseen laitokseen) otetaan yhteyttä vakuutusyhtiöön, kerrotaan mistä on kysymys ja pyydetään maksusitoumusta. Vakuutusyhtiö voi evätä sitoumuksen, jos se on sitä mieltä, että hoito ei kuulu vakuutuksen piiriin. Vakuutusyhtiö voi myös rajoittaa hoidon kokonaiskustannusta ja hoitopaikan valintaa.Kiitos kovasti hyvistä vastauksista. En siis tarvitse pohtia tuota sen enempää kun omassa terveyskeskuksessa tuon leikkauksen tekevät. Tulee varmastikin vain se päiväkirurgian maksu.
- Sepi .
Loukkasin polven viimevuoden elokuussa, leikkaus heti kunnallisessa ja viikko sairaalassa oloa siitähän ei mennyt kun se päivämaksu joka päivältä ja särkylääkkeet apteekista. Ei maksusitoomusta, kuitit vaan vakuutusyhtiöön ja rahat tuli n. kuukaudessa tilille. Jalka ei tullut kuntoon ja varasin ajan Pulssiin passitus mangneettiin maksoin ensin itse ja sen jälkeen kuitit vakutusyhtiöön ja rahat taas tilille ( olisi kyllä saanut varmaan maksusitoomuksen mutta olisi taas mennyt ylimääräistä aikaa odotteluun. Tulos oli että uusi leikkaus edessä ( hinta n.6000euroa) Lääkäri pyysi vakuutusyhtiöltä maksusitoomuksen, E-lausunto tais maksaa 70e, tuli kutsu leikkaukseen ja lasku lähti suoraan vakuutusyhtiöön. Nyt ole kuukauden välein käynyt kontrollissa ja maksanut ensin itse lääkärinpalkkion ja kuitit vakuutusyhtiöön ja rahat tullut tilille. Nyt kesällä taas yksi pienenmpi leikkaus samaan polveen (hinta n.2200euroa) lääkäri tekee taas maksusitoomuspyynnön vakuutusyhtiölle ja homma menee samallatavalla kuin edellinenkin leikkaus.Eli näin itse olen toiminut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 162356
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70897Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135828- 45821
- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44735Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164722Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130673