Löysin tuollaisen vanhan ketjun...
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000013172033
Vastasin siihen ennen kuin huomasin, että ketju on 1,5 vuotta vanha, joten sitä tuskin kukaan enää lukee...
Joten aloitan uuden - pohjaksi voitte lukaista tuon linkin kautta...
uin koko ketjun ja huomaan, että monilla on samoja ongelmia kuin minulla - tosin omat lasini sain vasta eilen, joten olen valmis myöntämään, että voin vielä tottua näihin - ehkä.
Ensimmäisen kerran elämässäni koen, että näen vanhoilla laseillani paremmin kuin uusilla. Nimenomaan tarkkuus tuntuu näissä uusissa olevan heikompi kuin vanhoissa. Kovasti eilen minullekin sovituksessa sanottiin, että on vain totuttava - mutta miten tottuu lukemaan laseilla, joilla ei voi lukea? Eihän tottuminen siitä synny, että tuijottelee sitä epätarkkaa tekstiä, jota ei pysty lukemaan.
Suhtauduin itse paljon lukevana epäröiden monitehoihin, koska muutenkin kykenen kohdistamaan katseen vain yhdellä silmällä kerrallaan. Lääkäri kuitenkin piti ehdottoman tärkeänä, että kokeilen monitehoja, koska niihin tottuu nopeammin nuorempana kuin myöhemmin.
Maksoin laseistani n 800 euroa, joka on aivan pöyristyttävä hinta - kuitenkin tänä aamuna aamulehti oli luettava vanhoilla laseilla. Sängyssä lukeminen ei myös eilen illalla onnistunut ollenkaan, vaikka teksti oli tavallista isompaa.
Erilliset kauko- ja lukulasit kuulostaisivat huomattavasti paremmalta ratkaisulta. On todella hirveää maksaa 800 euroa laseista, joilla kokee näkevänsä huonommin kuin vanhoillaan.
monitehot?
8
1841
Vastaukset
- optikko
...ja jos ei parane, palaa liikkeeseen takaisin. On totta, että monitehot vaativat monen kohdalla tottumista, mutta lähtökohta on se, että niillä pitäisi kuitenkin nähdä ihan hyvin alusta asti. Tottumista vaatii reunavääristymät ja tästä johtuva kapeampi lähinäköalue (ja myös kaukoalue on kapeampi kuin kaukolaseilla tai omilla silmillä) kun mihin on lukulaseilla totuttu.
Näkyykö teksti hyvin edes jostain kohtaa ? Jos näkyy, niin alue voi laajentua käytön myötä, eli tämä on sitä tottumista. Jos teksti ei ole hyvä millään kohtaa, saattaa olla muuta vikaa, esim. voimakkuuden määrityksessä tai linssissä itsessään. Tosin jos on vuorotteleva näkö, moniteho voi olla hankala.
Laseja tulisi kuitenkin yrittää käyttää ainakin se viikko hakemisesta, muuten liikkeestä sanotaan että täytyy vaan pitää. Jos ei tule mitään, palaa liikkeeseen ja siellä ratkaistaan tilanne jotenkin toisin, joka sopii sinulle paremmin.
Hinnasta sen verran, että monitehoissa on eroja, ja hinta on suoraan suhteessa lukualueen leveyteen. Tässä on kyllä tarkoitus ollut laittaa mahd. leveä lukualue hinnasta päätellen, mutta monitehoissa se on kuitenkin kapeampi lukulaseihin verrattuna. Eli olet tod. näk. saanut parhaimmasta päästä olevat linssit, mutta voi olla ettei se rakenne sinulle kuitenkaan sovi.- kaikkeen tottuu
Ikävä kyllä - tosiasia on samalla sekin, että huonoihinkin laseihin tottuu.
Aina ennen ostettuani uudet lasit (tähän asti aina siis vain yksitehot) olen tuntenut, että uusilla laseilla näkee heti paremmin - "maailma kirkastuu". Mutta kun joskus lasit menivät rikki ja jouduin käyttämään yhtäkkiä taas vanhoja lasejani, niin nopeasti niihinkin tottui, vaikka huonot olivatkin. Sekö tässäkin tulee tapahtumaan? Vähitelleen vain tottuu siihen, että näkökenttä on hyvin suppea ja maailma jotenkin utuinen...
Mietin vain, mitä se vaikuttaa elämiseen ja esim. liikenneturvallisuuteen, jos tottuu liian suppeaan näkökenttään? Mitä se vaikuttaa lukuintoon ja haluun, jos luklemisesta tulee vaikeaa? Minä pystyn lukemaan myös ilman laseja tuomalla kirjan tarpeeksi lähelle. Kalliilla laseillani en pysty sängyssä lukemaan, joten luen ilman laseja. Totun siihen - ja olen siis maksanut aivan turhaan lasien ominaisuudesta, jota en voi käyttää. Lukeminen niin, että näkee jotakuinkin rivin kerrallaan ja sen rivin alla näkyy kaiken aikaa lasin kehys, on aika rasittavaa. - optikko
kaikkeen tottuu kirjoitti:
Ikävä kyllä - tosiasia on samalla sekin, että huonoihinkin laseihin tottuu.
Aina ennen ostettuani uudet lasit (tähän asti aina siis vain yksitehot) olen tuntenut, että uusilla laseilla näkee heti paremmin - "maailma kirkastuu". Mutta kun joskus lasit menivät rikki ja jouduin käyttämään yhtäkkiä taas vanhoja lasejani, niin nopeasti niihinkin tottui, vaikka huonot olivatkin. Sekö tässäkin tulee tapahtumaan? Vähitelleen vain tottuu siihen, että näkökenttä on hyvin suppea ja maailma jotenkin utuinen...
Mietin vain, mitä se vaikuttaa elämiseen ja esim. liikenneturvallisuuteen, jos tottuu liian suppeaan näkökenttään? Mitä se vaikuttaa lukuintoon ja haluun, jos luklemisesta tulee vaikeaa? Minä pystyn lukemaan myös ilman laseja tuomalla kirjan tarpeeksi lähelle. Kalliilla laseillani en pysty sängyssä lukemaan, joten luen ilman laseja. Totun siihen - ja olen siis maksanut aivan turhaan lasien ominaisuudesta, jota en voi käyttää. Lukeminen niin, että näkee jotakuinkin rivin kerrallaan ja sen rivin alla näkyy kaiken aikaa lasin kehys, on aika rasittavaa.niin sitten palaat takaisin liikkeeseen. Ei kaikki linssityypit sovi kaikille, ja voi olla että monitehot ei sovi sulle. Laseja täytyy vaan yrittää käyttää ensin edes se viikko, muuten liikkeessä ei välttämättä vielä tehdä mitään. Tämä tietenkin siinä tapauksessa että laseissa ei ole mitään valmistusvikaa. Monitehdon luku-ja kaukoalueet ovat kapeampia kuin yksitehoilla, mutta alueet voi käytön myötä hieman leventyä. Jos siis tuntuu hankalalta, niin sitten vaihdat ne johonkin muuhun ratkaisuun, käytännössä takaisin yksitehoihin, ja sitten lukulasit erikseen jos on tarve. Monitehoilla ei sängyssä lukeminen oikein onnistu vaikka olisi miten uudet linssit. Kaksitehoonkin vaihto voi olla mahdollinen, mutta siinä näkyy sitten se luukku, ja luukun reunan kohdalla kuva hyppää suoraan kaukoalueelta lähialueelle. Mutta mene ensi viikolla takaisin sinne mistä lasit ostit, jos ei tunnu hyviltä.
- Monitehot 15 vuotta
Ostin itse liian aikaisin monitehot ja tytär yrittää jo samaa, eikä ehkä usko, että hyöty silloin on lähes olematon, jos näköarvot eivät vielä ole ko. tasolla. Monitehoilla tulee nähdä kyllä heti hyvin lukea. Jos ei näe, optikko on tehnyt virheen.
Opettelua vaatii pään käänteleminen sopiviin asentoihin ja käveleminen monitehoilla (jalkoihin katseleminen ym). Vaadi tarkistusta ja vaihtoa tai käy näyttämässä laseja toisella optikolla (mittaa näkösi eri optikolla ja vertaa tuloksia).
- puoli sokea
monitehot 15 vuotta
kyllä sitä kaikessa vedätetään, minulla oikeassa silmässä ollut 10 vuotta samat
näköarvot 1.75 nyt optikko sanoo, että näköä ei voi enää tarkentaa.Laseja kohta
pyykkikorillinen.Ei optikot rupea mittaamaan vain vertailun vuoksi, nehän vaatii ostosopimusta, vaikka onkin tarjous jopa TV:ssä 1€ näöntarkastus.Pitää kai
tässäkin asiassa matkustaa ulkomaille - Jarriocina
Jos optikko sanoo, että näköarvoa ei voi enää tarkentaa hän tarkoittaa, että vaikka voimakkuutta lisätään tai vähennetään, ei näkö parane yhtään sen enempää. Siksi linssivoimakkuuden muutos ei paranna näkemistä.
Kyllä optikot tekevät näöntutkimuksia kunhan vain maksat siitä, kuten hammaslääkärille hänen suorittamastaan tutkimuksesta. Mutta jos on kyseessä tapaus, jossa asiakkaan mielestä lasit ei toimi, niin kyllä optikko silloin tekee näöntutkimuksen veloituksetta ja koettaa löytää ongelmaan ratkaisun.- summeliskummelis
kyllä menisin silmälääkärille,sehän se ammattilainen viime kädessä on,eikä optikko.
- Jupupupusti
Kyllä jättäisin sen silmälääkärin tutkimaan omaa aluettaan eli silmän terveyttä. Näönmäärittämisestä saatika linsseistä kun lääkärit eivät juurikaan ole kiinnostuneita. Optikon työtä taas on silmälasien määrääminen. He myös parhaiten tietävät korjausvaihtoehdoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.
Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat11118303Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä
Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell1567439Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"
"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."884058Toksinen persuvasemmisto
Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k273013Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa
Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve722712Hotelli Kainuu konkurssiin
Vasta laajenivat Eskobarilla ja nyt näin https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/hotelli-kainuu-hakeutunut-konkurssiin1002386Tikkunenällä on kovat luulot itsestään
Mut ei tarjottavana muuta kuin katkeruutta, ilkeyttä ja ilkeä luonne hyih.. oikea miesten nielijä Onneksi kaivatullani202324"Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"
Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt1062169Mitä Purra oikeasti sanoi ennen vaaleja...
...pienituloisten leikkaamisesta? Tässä se on. "Esimerkiksi se, mistä aiotaan leikata, perussuomalaisten ero muun muass1272146Huomentaaaa
Hyvää huomenta.... Tiiätkö kuinka vaikeata susta on ottaa mitään selvää ja ymmärtää yhtään mitään? Mukavaa päivää... sil382022