ei osaa siivota

uus avuton...

Siis olen 30-vuotias nais-ihminen enkä vieläkään ole oppinut pitämään kotiani siistinä! Uskokaa tai älkää. Minulla ja miehelläni on omakotitalo joka räjähtää jatkuvasti käsiin. Osaan kyllä siivota kaikki järjestyksessä, mutta tämä on niin suuri urakka (usea päivä) että en useinkaan jaksa siihen ryhtyä. Mutta sitä "yllä-pitosiivousta" en osaa. Uskomattominta tässä on se että ei ole lapsia eikä eläimiä. Miten te perheelliset oiken ehditte/jaksatte/pystytte? En tiedä mihin se aika oikein menee mutta töistä tullessa käyn kaupassa, ja sitten tehdään ruokaa. Sitten kello onkin jo helposti 8-9 illalla. Jotenkin sitä ei enään sitten jaksa. Minusta alkaa tuntua siltä että olen äärimmäisen laiska ja saamaton ihminen. Miten te ihmiset oikein pärjäätte niiden lapsienne ja huushollienne kanssa. Ei haluaisi aina sisälläkään nyhjätä kun pihatöitäkin riittäisi (iso puutarhatontti). Olisiko jollain jotain neuvoa/niksiä/konstia. Miten te oikein selviätte ja ehditte kaikki asiat tehdä?? Käytättekö kaiken aikanne siivoomiseen, pyykkäämiseen , ruuanlaittoon, silittämiseen jne..

hyvistä nikseistä, neuvoista ja ohjeista ikuisesti kiitollinen!

9

2614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NainenVantaa

      Ensinnäkin mietin, miten pitkää työpäivää teette, kun kaupassakäynti ja ruoanlaitto menee noin myöhään.

      Toiseksi tuli mieleen, että kannattaisi harventaa kaupassakäyntiä. Ostatte useammaksi päiväksi sitä ruokaa.

      Kolmanneksi ajattelin ehdottaa, että teette kerralla enemmän ruokaa, joten välillä ei tarvitsisi kuin lämmittää. Vaihtoehtoisesti voisi varallisuudesta riippuen ostaa vaikka valmista ruokaa silloin tällöin.

      Sitten siihen siivoamiseen. Sopikaa vaikka joku siivouspäivä kerran viikossa. Listatkaa vaikka asiat, jotka silloin pitää tehdä ja jakakaa työt keskenänne. Ei pitäisi montaa tuntia viikossa mennä.

      Organisointia vaan peliin ja kurinalaisuutta. Harva jaksaa todellakaan montaa päivää siivota, joten on vain siivottava useammin pienissä erissä.

      Esim. joka päivä kannattaa siivota keittiö. Eli mitä on sotkettu, ne tiskataan samantien. Monen päivän vanhoja astioita on inhottava käsitellä. Samoin pöytätasojen ja tärkeimpien varusteiden pyyhintä. Ei siihen mene paljon varttituntia pidempään, kun ripeästi toimii.

      Vie mennessäs, tuo tullessas on hyvä neuvo. Jos tavaroita on päässyt kasaantumaan johonkin, ota aina yksi tavara kulkeissasi ja vie paikoilleen. Siis joka päivä. Toinen vaihoehto on, että tavarat palauttaa aina oikeille paikoilleen. Tämä edellyttää tietenkin, että jokaiselle tavaralle on paikka mietittynä. Näin myös löytää helposti sen, mitä tarvitsee. Ja kaikkien on tiedettävä yhteisten tavaroiden paikat, jotta homma toimii.

      Katsotteko telkkaria? Hyödyntäkää mainoskatkot. Niiden aikana ehtii vaikkapa kastella kukat tai osan niistä. Tai viedä unohtuneita tavaroita paikoilleen. Tai rullata mattoja valmiiksi huomista siivouspäivää varten. Jne. jne.

      Lopuksi toivon, ettei se siivous ole yksin sinun harteillasi, koska niin sen ei pitäisi olla. Tietysti ellei ole jotain painavaa syytä, miksi miehesi ei voi siihen osallistua - kuten sairaus tms.

      • perheellinen

        tuli vielä mieleen semmoinen jota olen itse tässä viime aikoina harrastanut, eli turhan tavaran setviminen ja poisheitto tai kirpputorille. On paljon kivempi siivouurakka, jos tavarat eivät ole tiellä.


    • lika ohjaa

      Sanoit,että koti"räjähtää käsiin ".
      Ymmärsin tuosta ,että epäjärjestys olisi se pahin ongelma.
      Kaikki tavarat omille paikoille ja sitten siivoamaan.
      Esim:jos vaatteita lojuu ympäriinsä pitkin huushollia niistä kertyy pölyä joka laskeutuu kaikille tasopinnoille.(pyykkikorit)Luetut lehdet(paperikassi johon lehdet laitetaan,helppo viedä keräykseen)
      Kodin ylläpitosiivoukseen riittää imurointi,pölyjen pyyhintä tasopinnoilta ja wc:n pesu.Kerta viikkoon riittää.Mattojen tuuletus ja lattioiden nihkeä pyyhintä vaikka joka kolmas viikko.Keittiö on tietenkin oma juttunsa joka hoidetaan kuntoon päivittäin.
      Kunnon välineet joita nykyään on hyvin saatavilla kannattaa hankkia.
      Mutta !!!! Kaikki lähtee siitä,että ensin on opeteltu järjestyksen hallinta.Siivoaminen onkin sitten se pienempi juttu.Niin ja "lika ohjaa "
      Ei tarvi siivota joka kerta sieltä missä ei ole likaa.

    • vaan..

      Moi!

      Älä välitä, et ole ainoa, jolla on talo joskus räjähdyspisteessä! Ja minä sentään siivoilen työkseni muiden koteja!! :D

      No, kotona ja työssäni olen kyllä oppinut, että kaikkein tärkeintä siivoamista päivttäisen järjestelyn lisäksi on juuri viikoittainen ylläpitosiivous! Kun tekee sen säännöllisesti, niin varsinaisia suursiivouksia tarvitsee tehdä vain harvoin.

      Omassa kodissani teen näin: pienemmät matot ja sohvatyynyt tuulettumaan, vessanpesu, imurointi, (pientä moppausta esim. keittiössä ja eteisessä) sekä tahrojen ja pölyjen pyyhintää... Ja siinä se oikeestaan onkin ja kaikki tehty tunnissa! (Meillä ei tosin ole lapsia eikä kotieläimiä, joten pääsemme hiukan vähemmällä.)

      Tuuletan peitot ja tyynyt sekä vaihdan lakanat parin viikon välein ihan omana projektinaan. Silloin siivouspäivä ei tunnu niin ylivoimaisen suurelta!

      Ja toisaalta: elämä on muutakin kuin jatkuvaa siivoamista! :) Kannattaa siis välillä ottaa löysin rantein, unohtaa siivoaminen, nauttia kesästä ja mennä kuopsuttamaan puutarhaa! Sitäpaitsi, kun puutarha on upeana, niin mikäs sen mukavampaa, kun tarjoilla yllätysvieraille kahvit ulkona, varsinkin, jos on kaaos sisällä! :D

      • se uusavuton

        Kiitosta vaan vastanneille. Ihan hyviä vinkkejä. Olen ottanut itseäni niskasta ja yrittänyt vähän paremmin pitää järjestystä yllä. olen aina ollut aika kova heittämään tavaraa pois, mutta luulen että siltikin on sitä turhaa roinaa nurkissa joille ei oikein edes ole paikkaa, joten niistä pitäisi vielä yrittää päästä eroon. Nyt olis ikkunapesu-urakka tiedossa. Huomaan että minussa asuu jonkinlainen "kieroutunut perfektionisti". Kun ei ole aikaa ja puhtia siivota kaikkia paikkoja kunnolla alusta loppuun asti niin en halua siivota "pintapuolisestikaan". Kitenkin, kun tein nopean perus siivouksen, ilman että jynssäsin joka kolon ja päällisen niin huomaan että paljon enemmin on mielenkiintoa ryhtyä esim. siihen ikkunan pesuun.


      • näin__
        se uusavuton kirjoitti:

        Kiitosta vaan vastanneille. Ihan hyviä vinkkejä. Olen ottanut itseäni niskasta ja yrittänyt vähän paremmin pitää järjestystä yllä. olen aina ollut aika kova heittämään tavaraa pois, mutta luulen että siltikin on sitä turhaa roinaa nurkissa joille ei oikein edes ole paikkaa, joten niistä pitäisi vielä yrittää päästä eroon. Nyt olis ikkunapesu-urakka tiedossa. Huomaan että minussa asuu jonkinlainen "kieroutunut perfektionisti". Kun ei ole aikaa ja puhtia siivota kaikkia paikkoja kunnolla alusta loppuun asti niin en halua siivota "pintapuolisestikaan". Kitenkin, kun tein nopean perus siivouksen, ilman että jynssäsin joka kolon ja päällisen niin huomaan että paljon enemmin on mielenkiintoa ryhtyä esim. siihen ikkunan pesuun.

        Älä välitä! Meikä asuttaa tasan yhtä huonetta, ja mulla on ongelmia pitää sielläkin järjestystä yllä! En edes muista, milloin viimeksi olisin pedannut petini..

        Mutta niin.. Tärkeä asia järjestyksen pidossa on ehdottomasti se, että jokaisella tavaralla on oma paikkansa. Tätä varten kannattaa hankkia kaikenlaisia laatikostoja, koreja, kaappeja, laatikoita jne, jonne tavarat saa pois näkyvistä. Tiskien kanssa mulla ainakin toimii se, että mul on käytössä tosi vähän astioita, jolloin astiat loppuu päivässä-parissa kesken, ellei niitä välissä tiskaa. Pyykkään kerralla enemmän vaatteita, ja viikkaan ne jo pyykkituvassa. Ei tarvitse yhtenään ravata pyykkituvan ja asunon väliä, kun uhraa pyykkäämiselle silloin tällöin enemmän aikaa. Kannan kotiin kans sen verran ruokaa kuin pystyn, ja saatan syödä samaa ruokaa useamman päivän. Ei tarvitse joka päivä kokata tai käydä kapassa.


      • siivousta kehiin
        näin__ kirjoitti:

        Älä välitä! Meikä asuttaa tasan yhtä huonetta, ja mulla on ongelmia pitää sielläkin järjestystä yllä! En edes muista, milloin viimeksi olisin pedannut petini..

        Mutta niin.. Tärkeä asia järjestyksen pidossa on ehdottomasti se, että jokaisella tavaralla on oma paikkansa. Tätä varten kannattaa hankkia kaikenlaisia laatikostoja, koreja, kaappeja, laatikoita jne, jonne tavarat saa pois näkyvistä. Tiskien kanssa mulla ainakin toimii se, että mul on käytössä tosi vähän astioita, jolloin astiat loppuu päivässä-parissa kesken, ellei niitä välissä tiskaa. Pyykkään kerralla enemmän vaatteita, ja viikkaan ne jo pyykkituvassa. Ei tarvitse yhtenään ravata pyykkituvan ja asunon väliä, kun uhraa pyykkäämiselle silloin tällöin enemmän aikaa. Kannan kotiin kans sen verran ruokaa kuin pystyn, ja saatan syödä samaa ruokaa useamman päivän. Ei tarvitse joka päivä kokata tai käydä kapassa.

        Pahinta on aina sanoa "Älä välitä!" varsinkin kun on kyse siivouksesta. Siivous on tärkeä asia hygienian kannalta ja edes kerran viikossa pintapuolinen siivous osoittaa jo _hyviä tapoja_ Välitä edes sen verran, että koti pysyy suht. siistinä. Aina ei tarvitse siivota ja voi rentoutua, mutta jos siivoo vähän säännöllisin ajoin ja tavaroille on omat paikat niin säästyt suurelta vaivalta myöhemmin.


    • gasda

      Äiti opetti pienenä minua pitämään kodin siistinä. Omaan kämppään kun muutin alkoi siivousperfektionismini. :D

    • jrgopasejgoe

      Hanki pahvilaatikoita (joistakin kaupoista saa viedä ilmaiseksi tuotteiden kuljetuslaatikoita). Tärkeintä on, että laatikoita on ja että niitä on riittävästi, muuten siivous hankaloituu.

      Isoihin pahvilaatikoihin kirjoitat esim:
      - KIRPPARILLE
      - PAPERINKERÄYKSEEN
      - KAATOPAIKALLE
      - TEKSTIILI
      - SÄILYTETTÄVÄT TAVARAT
      - SÄILYTETTÄVÄT PAPERIT

      Kun tavarat on pistetty laatikoihin, tarkista KAATOPAIKALLE-laatikon sisältö, onko siellä sellaista mikä kuuluu tavalliseen roskikseen tai muualle (esim. paristot). Kirpparilaatikon voit viedä varastoon odottamaan.

      Kun se työ on tehty, jaottelet SÄILYTETTÄVÄT TAVARAT-laatikon tai laatikoiden sisällöt useampiin laatikoihin, esim:
      - KESÄTAVARAT
      - TALVITAVARAT
      - KEITTIÖ
      - ETEINEN
      - ASUSTEET

      Näistäkin laatikoista voit viedä osan varastoon odottamaan (esim. talvi- tai kesätavarat).

      SITTEN SIISTIT PAIKAT: Lakaise, imuroi, pese lattiat. Tiskaa, vie lakanat pyykkiin ja matot ulos tuulettumaan. Jos pihalla on lämmin sää, pidä ovea ja/tai ikkunoita auki.

      Lopuksi istahdat sängylle tai tuolille ja jaottelet vielä SÄILYTETTÄVÄT PAPERIT mappeihin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe