SOL Palvelut "unohtaa" maksaa palkkoja

VARO-

Luin tässä vuonna 2005 kirjoitetun viestiketjun, jossa kerrottiin SOL palveluiden "unohtavan" maksaa palkkoja. Palkkaa sai vasta kun muistutti asiasta. Vuonna 2007 ongelma ei ole näköjään poistunut. Ulkomaalainen ystäväni on kertonut kuinka hän on joutunut useampaan kertaan kyselemään palkkojen perään. Hän kertoi, että näin on käynyt useille hänen työkavereilleen.

Onko teillä samoja kokemuksia?

62

13473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama juttu?

Kaikissa firmoissahan olevinaan jätetään palkat maksamatta kokonaan tai ainakaan ei koskaan ole ajallaan:)Luulen, että suurimmassa osassa tapauksissa on kyse kuitenkin ihan inhimillisestä erehdyksestä, mutta sellaistahan ei ainakaan siivousalalla työnantajalle suoda.

• exsollisti

loparit otin niin lomarahat tulivat tilille mutta sitten tutkailin tilinauhaa eikä siinä ollut viimeisen viikon palkkaa. piti soitella perään että sain sen.
      ja sellaistakin olen kuullut että palkoista puuttuu jotain lisiä ym kun työntekijä ei niitä tajua kysyä, ja minulle ei esim oltu maksetu ylityökorvauksia, mikäli kuuluu koko firman periaatteeseen niistä en jaksanut alkaa tappelemaan. ja henkilöt jotka palkka ja työaikatiedot lähettää palkanlaskijalle vetää välistä itelleen jotain minuutteja /tunteja tuleehan niistäkin kiva tili kun useamman henkilön palkkoja hoitelee. ettäs näin, mutta uskon ettei vain sollin toimintatapa

• yks vaan

Ei niitä tallentava ihninen pysty ittelleen pimittämään rahaa. Kyllä ootte tyhmiä. Palkanlaskijat laittaa kuitenkin viime kädessä ne maksuun ja ei siellä siirretä pomolle osaa, ei edes lisiä. Eikä esimiehet pysty palkkarahoja itselleen siirteleen mitenkään. Ainakaan isoissa firmoissa.
        Epähuomiossa voi joskus joku iltalisä jäädä, koska esimiehillä on useinmiten useampi kymmen työntekijöitä kenen palkkoja tallennetaan ei vaan yhden!!!! Ja sanoisinpa vielä, että tuntilappujen palautuksissakin on hieman toivomisen varaa mistähän se esimies tietää tarkat tunnit, jos ette itse palauta tuntilappujanne ajoissa.

• piikalikka

Ylityö on yli 40:n viikkotunnin ylittävä tuntimäärä. Osa-aikainen (esim 20-tuntia viikossa tekevä) työntekijä ei saa ylityökorvauksia ennenkuin tuo 40 viikkotuntia ylittyy.
        Tämä vain tiedoksi, koska olen havainnut ihmisillä olevan sellaisia käsityksiä, että ylityökorvauksen saa heti kun tekee töitä yli oman työaikansa. Näin se ei siis ole.

Isoissa firmoissa (tuskin pienissäkään) palkanlaskija tai esimies tuskin "vetää välistä" minuutteja itselleen. Sellaisella olisi todella lyhyet jäljet. Käytännössä se olisi jopa mahdotonta, koska isoissa firmoissa on sisäiset tarkastajat, jotka pistokokein seuraavat rahaliikennettä.

Että ei kannattaisi levitellä omia harhaluulojansa täällä julkisuudessa.

• pauligue

Itse en usko tuohon omaan pussiin vetoon mutta kilpeään kiillottaa tokikin, koska firmalla on budjettisuunnitelma, jota nuo ylityökorvaukset ja iltalisät syö. Tuossa alempana oli kirjoitus, jossa kirjoittaja sanoi, että koska palkkoja on paljon niin esimiehille sattuu "vahinkoja". Ainakin ISS:n osalta aikamoinen vahinko, koska työtunnit syötetään niin, että syötetään työkohde, kohteen palkkaluokka sekä työn suoritusaika sekä lopetusaika, josta ohjelma sitten syötettyjen tietojen mukaan laskee työntekijälle AUTOMAATTISESTI kuuluvat lisät. Jos ei esimies / palveluohjaaja osaa kahta kellonaikaa syöttää oikein niin ehkä sitten olisi aika vaihtaa kyseiseen toimeeen toinen ihminen. Itse olin ISS:llä reilu kolme vuotta ja kun palkka oli välissä päin P***tä laitettu niin pyysin toimistolta semmoisen lapun mistä näki kuinka minun työtuntini oli syötetty. Viidentoista tunnin työpäiväkin oli laitettu aamu kuudesta alkamaan, vaikka asiakkaan ja esimiehen kans oli sovittu, että vahaus alkaa kello 17 iltapäivällä. Lisäksi joidenkin päivien ylityötunteja oli siirretty toiselle päivälle (lyhyemmälle), ettei olisi tarvinut maksella ylityökorvauksia. Että semmoista tyyliä oli ainakin täällä pohjanmaan lakeuksilla.

• *ohjaaja
        piikalikka kirjoitti:

Ylityö on yli 40:n viikkotunnin ylittävä tuntimäärä. Osa-aikainen (esim 20-tuntia viikossa tekevä) työntekijä ei saa ylityökorvauksia ennenkuin tuo 40 viikkotuntia ylittyy.
        Tämä vain tiedoksi, koska olen havainnut ihmisillä olevan sellaisia käsityksiä, että ylityökorvauksen saa heti kun tekee töitä yli oman työaikansa. Näin se ei siis ole.

Isoissa firmoissa (tuskin pienissäkään) palkanlaskija tai esimies tuskin "vetää välistä" minuutteja itselleen. Sellaisella olisi todella lyhyet jäljet. Käytännössä se olisi jopa mahdotonta, koska isoissa firmoissa on sisäiset tarkastajat, jotka pistokokein seuraavat rahaliikennettä.

Että ei kannattaisi levitellä omia harhaluulojansa täällä julkisuudessa.

Olen itse huomannut aivan saman asian mutta näihin "välistä vetoihin" lisäisin omaan kokemukseen perustuvan jutun ( olen ohjaaja isossa firmassa ja tallennan myös palkkoja ). Moni työntekijä ei palauta tuntilappuaan ajoissa ja sitä saa jatkuvasti kysellä. Välillä siis tunteja joutuu "arpomaan" ja tämä on ongelma erityisesti sellaisten henkilöiden kohdalla jotka sijaistavat monessa kohteessa ja tekevät töitä esim. useammalle esimiehelle. Valitettavasti esimies ei aina ehdi jokaista keikkaa omaan kirjanpitoonsa laittaa. Nämä virheet ainakin ovat mielestäni täysin työntekijän omaa syytä. Itsellenikin näitä tallennusvirheitä on kyllä sattunut ja esimieheni siitä haukut saa.

• <palveluohjaaja>
        pauligue kirjoitti:

Itse en usko tuohon omaan pussiin vetoon mutta kilpeään kiillottaa tokikin, koska firmalla on budjettisuunnitelma, jota nuo ylityökorvaukset ja iltalisät syö. Tuossa alempana oli kirjoitus, jossa kirjoittaja sanoi, että koska palkkoja on paljon niin esimiehille sattuu "vahinkoja". Ainakin ISS:n osalta aikamoinen vahinko, koska työtunnit syötetään niin, että syötetään työkohde, kohteen palkkaluokka sekä työn suoritusaika sekä lopetusaika, josta ohjelma sitten syötettyjen tietojen mukaan laskee työntekijälle AUTOMAATTISESTI kuuluvat lisät. Jos ei esimies / palveluohjaaja osaa kahta kellonaikaa syöttää oikein niin ehkä sitten olisi aika vaihtaa kyseiseen toimeeen toinen ihminen. Itse olin ISS:llä reilu kolme vuotta ja kun palkka oli välissä päin P***tä laitettu niin pyysin toimistolta semmoisen lapun mistä näki kuinka minun työtuntini oli syötetty. Viidentoista tunnin työpäiväkin oli laitettu aamu kuudesta alkamaan, vaikka asiakkaan ja esimiehen kans oli sovittu, että vahaus alkaa kello 17 iltapäivällä. Lisäksi joidenkin päivien ylityötunteja oli siirretty toiselle päivälle (lyhyemmälle), ettei olisi tarvinut maksella ylityökorvauksia. Että semmoista tyyliä oli ainakin täällä pohjanmaan lakeuksilla.

Olen Ollut ISS:llä ja nyt SOL:illa ohjaajana ja tallennan myös palkkoja näissä kahden yrityksen ohjelmissa on isojakin eroja mutta idea on sama.
        Ohjelmaan laitetaan ainoastaan tunnit ja toteutunut työaika. Sielä ei voi suoraan ohjailla mille tilille palkka maksetaan.
        ISS:llä jos puuttuu jotain niin se on yleensä esimiehen tai ohjaajan vahinko koska palkanlaskija EI SAA mennä tekemään mitään muutoksia palkkoihin ilman alueen esimihen hyväksyntää...
        SOLILLA palkanlaskija saa tehdä korjauksia.
        Mutta vahinkoja voitapahtua, kun yhdellä esimiehellä voi olla jopa 70 työntekijää, joiden palkat pitää tallentaa ja usein myös on monta kohdetta jotka pitää aina laittaa erikseen.

• ex-sollilainen
        <palveluohjaaja> kirjoitti:

Olen Ollut ISS:llä ja nyt SOL:illa ohjaajana ja tallennan myös palkkoja näissä kahden yrityksen ohjelmissa on isojakin eroja mutta idea on sama.
        Ohjelmaan laitetaan ainoastaan tunnit ja toteutunut työaika. Sielä ei voi suoraan ohjailla mille tilille palkka maksetaan.
        ISS:llä jos puuttuu jotain niin se on yleensä esimiehen tai ohjaajan vahinko koska palkanlaskija EI SAA mennä tekemään mitään muutoksia palkkoihin ilman alueen esimihen hyväksyntää...
        SOLILLA palkanlaskija saa tehdä korjauksia.
        Mutta vahinkoja voitapahtua, kun yhdellä esimiehellä voi olla jopa 70 työntekijää, joiden palkat pitää tallentaa ja usein myös on monta kohdetta jotka pitää aina laittaa erikseen.

Ikinä ei ole ollut SOL:in palkkojen kanssa mitään ongelmia minulla, eikä työkavereillanikaan. Ihmisiä tässä kaikki ollaan.

• sipULI

joo ite olin nyttemmin syksyllö sollilla ja kolmekuukautta kerkesin olla ja missään vaiheessa ei ole palkkalaskelma niin kuin pitäisi, yökkölisiä ja iltalisiä puuttuu ynnä muuta.

sitten työsopimuksessa lukee että vähintään pitäisi olla 28 tuntia/vko niin paskan marjat..hyvä jos viikossa tulee 20tuntii täytee.... ja onneks oli viellä koeaika ni otin loputilin ja sillä siisti :D

• aasi6

mitä ihmeen ylitöitä? ei siivoufirmat sellaisia maksa koskaann!

• SassySaniator

Olen ollut SOLilla töissä vasta pari kuukautta, mutta paljon sekaannuksia on ehtinyt jo tapahtua.

Toimitin verokorttini työpaikalle 2 päivää ennen deadlinea, mutta silti palkan saadessani 60 % palkastani oli pidätetty. Lisäksi huomasin, että tuntipalkkani oli 5,9 €, vaikka sen olisi pitänyt olla yli 7 euroa. Valitin asiasta ja sain sentään rahani takaisin. Kuitenkin seuraavassakin palkassa oli sama juttu...

Lisäksi minulle väitettiin työhaastattelussa, että palkkani nousisi 2 viikon työskentelyn 7 eurosta yli yhdeksään euroon. Palkkani nousi kuitenkin vasta puolentoista kuukauden päästä, sillä olin kuulemma aluksi ollut oletettua huonompi työntekijä (vaikka minusta ei tullut yhtään valitusta ja asiakaskin oli kuulemma ollut tyytyväinen työskentelyyni).

Olen kuullut myös muilta vastaavia tapauksia. Erään ystäväni avovaimo oli myös kohdannut SOLilla vastaavia palkkavaikeuksia.

Aion kyllä vaihtaa työpaikkaa heti kuin mahdollista. Työtahti on lähes epäinhimmillinen, eikä käsitettä "ylityö" edes tunneta.

• paatukka

mulla ei ikinä oo ollu mitään ongelmaa SOL:in kanssa. Palkat tulee ajallaan ja oikein. Täytyy ottaa huomioon että SOL ei mikään pieni firma ole joten mielestäni inhimilliset virheet ja vahingot ovat silloin tällöin ymmärrettävää!

• ssssssssssol

samaa hmlssä mutta palkkojen nousu on joillakin kestänyt jopa 4,5kk...työtahti tosiaan järkyttävä ja siinä ajassa pitäisi tehdä täydellistä jälkeä....

• isot ongelmat
        paatukka kirjoitti:

mulla ei ikinä oo ollu mitään ongelmaa SOL:in kanssa. Palkat tulee ajallaan ja oikein. Täytyy ottaa huomioon että SOL ei mikään pieni firma ole joten mielestäni inhimilliset virheet ja vahingot ovat silloin tällöin ymmärrettävää!

SOL ei saa palkattua lisää palkanlaskijoita, jotta palkat tulisivat oikein laskettuina.
        En lainkaan ihmettele, ihan sama asia työmaillakin, 5,5 h pitäisi saada tehtyö tip-top jälkeä.
        Ja esim. lentokentällä alue jota teen, on todella iso. Ja ruuhka-aikaan vessojen pesuun menee aikaa tuskassa. Siinä työaika tosin 7,5 h/pv.

Kaikessa kusettava SOL pitäisi pudottaa polvilleen ja järkiperäistää touhua. Pomot simputtaa, nalkuttaa, uhkailee, kiristää. Hitto, että nostaa työmoraalia.

Sairas firma koko SOL.

• ssshit sssol

nyt on kyllä maksettu mutta liian vähän,töitä ei ole sovittua määrää ikinä,työntekijöille huudetaan,alistetaan ja kohdellaan kuin lapsia(hml)taukoja ei sais piää tai ne vähennetään työajasta niinkuin ruokkiskin,eiks kaikille kuulu lakisääteiset tauot??järkyttävä yritys...ei jaksa edea enää jauhaa kun menee vaan hermot

• anette89

minä olin yhdellä 2 vko:n palkkakaudella 105h töissä ei kuulemma ole mitään ylitöitä tehty... ilmoittivat että olen omasta tahdostani tehnyt työt, niinpä ei tarvi maksaa ylityö korvauksia.

• ei enää orjatyötä!

Itse olin pari vuotta töissä pesulapalveluiden puolella ja tarina maksamattomista palkoista kävi sinä aikana liiankin tutuksi. Itse sain useita kertoja kysellä "unohtuneiden" sunnuntai ja iltalisien perään. Minä ja kaikki työkaverini olemmekin oppineet tarkistamaan tilinauhamme suurennuslasin kanssa. Tosin SOL:in palkkakuitit ovat todella epäselviä, enkä edelleenkään ole ihan vakuuttunut siitä, että kaikki on ollut oikein. Nähtyäni MOT:in jutun, koskien kiinalaisten työntekijöiden suoranaista huijausta, olen yhä huolestuneempi siitä miten helppo ulkomaalaisia työntekijöitä on huijata, kun ei me suomalaisetkaan aina osata pitää puoliamme. Olin toki kuullut aiemminkin, että siivouspuolella ulkomaalaisille maksetaan vähemmän palkkaa ja kuinka "pikkupomot" ottavat työntekijöidensä ylityötunteja itselleen maksuun, mutta siitä MOT:in jutusta jäi niin paha olo, että teki mieli oksentaa...Koko sen ajan, kun olin pesulapuolella töissä oli työtahti usein niin kova, ettei syömään ennättänyt, eikä siltikään hommia saanut valmiiksi. Symptiani ovat kaikkien SOL-palveluiden nykyisten työntekijöiden puolella ja toivon, että kaikki saisivat työpaikan jossa heitä kohdeltaisiin ihmisinä, ei robotteina!

• sol:in toimintaan kyllästynyt

Sol todellakin "unohtaa" maksaa palkkoja. Just tässä tein valituksen useiden satojen eurojen "unohduksesta". Olin töissä elokuusta marraskuuhun eikä läheskään kaikista tunneista ole näkynyt vielä palkkoja. Olen valittanut asiasta jo useita kertoja, mutta nyt pitää ottaa järeämmät aseet käyttöön. Suunnittelen valitusta ylemmälle taholle, jos puuttuvat palkat ja omalla autolla ajetut kilometrit eivät näy tilillä viikon sisään. Muillakin firman työntekijöillä puuttuu palkkoja, ongelma on siis yleinen. Kannattaa olla hyvin tarkka, jos solmii työsopimuksen ko. firman kanssa. Viikonloppulisät ym. erikoispäivien lisät, mistä muut työnantajat maksavat enemmän palkkaa, on sovittava etukäteen. Muuten niitä on turha yrittää saada. Opiskelijana nuo puuttuvat palkat tuntuvat raskaasti siinä, mitä voi ylipäätään tehdä. Tuntuu siltä, että sol käyttää hyväkseen rahaa tarvitsevia nuoria säästämällä heidän palkkojensa maksamisessa. Lisäksi työhön liittyi paljon sekaannuksia, kun pomot eivät huolehtineet esimerkiksi työvälineistä, vaan työtnekijän piti alkaa niitä itse metsästää ennen töitä. Kehotan siis varomaan kyseistä firmaa, en luota siihen enää. Saa nähdä, saanko palkkaa ollenkaan vai pitääkö valitus kenties tehdä Sol:n johtoportaaseen. Työntekijän kuuluu saada itselleen kuuluva palkka. Onneksi älysin ottaa loparit, koska on kannattavampaa myydä kirpputorilla tavaraa kuin olla Sol:lla töissä.

• jeops

mulle on tullut palkat ihan ajallaan ja oikein. katson kyllä tarkkaan että paljon olen tehnyt ja laskenkin yleensä itse ennenkuin palkkalaskelma saapuu kotiin. kuinka paljon saan rahaa.
        ei ole tullut vielä ainankaan mitään ongelmaa.
        Ja esimieshän ne yleensä maksanee sitten tai niin ainakin meillä. että olisikohan esimiehessä jotain.

Se on totta että SOL:in jutut muuten ovat kyllä aika kyseenalaisia.
        Saat juosta välillä pää kolmantena jalkana. Eikä ajatella kuinka siitä voisi vaikka väsyä .tai aika ei riitä . ennenku ite tulee ja tekee saman.
        koitan päästä tästä firmasta mahdollisimman pian pois itsekin. rasittaa jo vaikka olenkin ollut kohta vasta 2kk töissä.

• Kertomuksia

Olen tekemässä juttua SOL:sta, ja olen kiinnostunut työntekijöiden tai ent. työntekijöiden kertomuksista. Jos tahdot kertoa kokemuksistasi, kirjoita osoitteeseen [email protected] ja laita yhteystiedot jos saan ottaa ytheyttä!

• jap.

Olen ollut pian puolitoista vuotta töissä Solilla ja olen ollut erittäin tyytyväinen kaikkeen. Palautetta saan jatkuvalla syötöllä. Palkoissa ei ole ollut suuria virheitä, asiasta kun pomolle mainitsee, hän korjaa sen seuraavalle tilille. Ja on vielä käynyt niin että itse en ole edes huomannut, vaan sieltä pomo laittaa tekstaria että korjaus tulossa seuraavalle tilille.

Ja siitä pää kolmantena jalkana juoksemisesta...itsehän kaikki sen aiheuttaa. Tässä työssä ei saa ottaa stressiä, muuten palaa loppuun alta aikayksikön. Kiireiset tunnit eivät johdu siitä, että pomonne ei "anna tunteja" vaan siitä että esim. kaupoissa kauppiaat eivät anna siivoojien tehdä töitä sen enempää. Ottakaa huomioon että yritykselle siivous on rahan menetystä, eivät muuta saa palkaksi näköjään kun narisevia työntekijöitä jotka eivät ole mistään tyytyväisiä!

Mielelläni tulen kertomaan omat kommenttini Sol Palveluista ja miten mielestäni asiat täällä hoidetaan. En aio vaihtaa työpaikkaani, olen löytänyt hyvän työyhteisön jossa ihmisistä pidetään huolta.

En tiedä miten Helsingissä asiat hoidetaan, vaan savossa ainakin hoidetaan hyvin, mielestäni erittäin hyvin.

• Läheltä seurannut

SOL polkee palkkoja ja saa siten tehtyä kilpailijoitaan edullisimpia tarjouksia. Näin kaikki rehelliset firmat joutuvat pikkuhiljaa väistymään. Siivouksen lisäksi SOL on ryhtynyt kikkailemaan työehtosopimuksilla rakennusalalla ja nyt viimeisimpänä turvatarkastuksissa. Ala, kuin ala niin SOL saa soveltaa kaikkein kehnointa TES:siä eli kiinteistöpalveluiden työehtosopimusta! Ja kukaan ei muka voi puuttua tähän. Rakennusliitto yritti aikoinaan, mutta oli voimaton SOL:in edessä. Tämän johdosta kirvesmiehiä alettiin nimittää palveluvastaaviksi ja palkka sen mukaan. Nämä palveluvastaavat sitten mm. hoitivat suuren linjastoremontin kaikki purkutyöt ja SOL toimi kohteessa pääurakoitsijana. Lakkoilijat laitettiin mustalle listalle ja virosta tuotiin rikkureita hoitamaan hommat lakon aikana. Mitään hyvää ei tässä firmassa ole työntekijöille. Joka muuta väittää tuskin on duunarina SOL:illa. Enemmin epäilen heitä keskijohtoon tai jopa johtoon kuuluviksi. Ja se, että palkka tulee oikein tilille on enemmän poikkeus kuin sääntö!

• No lassila&tikanojalla

on ihan samat jutut. Ne maksoin mulle puolet palkoistaja puolet jää maksamatta. mun mielestä jotkut esimiehet tekevät ihan tahalleen. esim jos esimies ei tykkää työtekijä ja pitää vielä silmätikkuna. Mulla on kokemus. :S Ei oo yhtä mukava mennä töihin. Vaikka oon tehnyt työ hyvin. Asiakas on myös tyytyväisiä mun työstä. Silti se esimies jaksaa valittaa.

• PASKAREIKÄ VIRMA

sama on sielläkin mikän ei pelaa palkoissa,täysi läpimätä fima..

• paitsi että

unohdettuja palkkoja ei saanut pyytämälläkään eikä varsinkaan jälkikäteen. Pyyntöjen jälkeen sain jopa siirtymästä palkan = 6 min. kantakaupungin laidalta toiselle. Tämä kyllä tapahtui jo 1990-luvulla. Nyt on varmaan jo asiat hoidettu kuntoon.....

• heli

Solin palkkojen sössiminen ei mitään uutta. Itse työskentelin v. 1996 Solilla (tre) ja silloinkin sai aina lukea palkkakuittiaan suurennuslasilla ja harvoin se oli oikein. Kun asiasta huomautti, niin sai halveksuntaa. Lisäksi välineitä ja siivousaineita sai aina pyytää monta kertaa, jos niitä tuli aina liian vähän.

Olen työskennellyt monessa siivousfirmassa ja missään muualla ei ollut vastaavaa meininkiä. Kerran oli toisessa siivousfirmassa palkkakuitissa moka, ja silloin aika iso pomo soitti mulle henk. koht. kotiin ja pyysi anteeksi ja oli todella pahoillaan. (ja sain puuttuvan osan parin päivän kuluttua tililleni)

• kyllästynyt,mut kiitolli

itse tällä haavaa Solin palveluksessa mutta muutamaa muutakin firmaa läpikäyneenä tahdoin kommentoida. Ihmeellistä jos sinulla niin hyvä tuuri ettei missään muualla ole ollut samoja ongelmia. Henkilökohtaisesti voin sanoa että minulla jokaisessa ollut samat jutut, milloin palkoissa,milloin työvälineissä milloin aineissa,ym. Mutta,koska kilpailu on järjetöntä,ja mikään ei saisi mitään maksaa tilanne tästä sen kuin pahenee,ikävä kyllä,ja sille me duunarit ei mitään voida,tehtiin niin tai näin,eikä yksittäinen firma,oli sitten mikä tahansa... olisiko siis jo aika asettaa jokin yhteinen "polkuhinta" jonka alle niitä tarjouksia ei olisi lupa tehdä,eikä vastaanottaa vai onko tosiaan niin että ihminen ei merkitse enään mitään??? Sen verran jos olisi firmoilla yhteistyötä,sopisivat alarajan ja kunnioittaisisivat edes hitusen meitä "duunareita"

• mutta tuollainen
        kyllästynyt,mut kiitolli kirjoitti:

itse tällä haavaa Solin palveluksessa mutta muutamaa muutakin firmaa läpikäyneenä tahdoin kommentoida. Ihmeellistä jos sinulla niin hyvä tuuri ettei missään muualla ole ollut samoja ongelmia. Henkilökohtaisesti voin sanoa että minulla jokaisessa ollut samat jutut, milloin palkoissa,milloin työvälineissä milloin aineissa,ym. Mutta,koska kilpailu on järjetöntä,ja mikään ei saisi mitään maksaa tilanne tästä sen kuin pahenee,ikävä kyllä,ja sille me duunarit ei mitään voida,tehtiin niin tai näin,eikä yksittäinen firma,oli sitten mikä tahansa... olisiko siis jo aika asettaa jokin yhteinen "polkuhinta" jonka alle niitä tarjouksia ei olisi lupa tehdä,eikä vastaanottaa vai onko tosiaan niin että ihminen ei merkitse enään mitään??? Sen verran jos olisi firmoilla yhteistyötä,sopisivat alarajan ja kunnioittaisisivat edes hitusen meitä "duunareita"

hintasopimus olisi LAITON kartelli.

• Saa näitä juttuja lukea

Miksi te oikein hakeudutte kyseiseen firmaan töihin? Jos palkat ovat noin surkeat, niin työttömyysrahakin on parempi. Tiedän sen, kun itsekin olen ollut kyseisellä firmalla töissä ja ongelmia oli kyllä enemmän kuin laki sallii.

Jossain vaiheessa elämää ihmisen on lakattava valittamasta ja otettava vastuu elämänsä suunnasta. Itse lähdin kyseisestä firmasta ovet paukkuen, tein selväksi mitä mieltä olen heidän moraalistaan vaikka tipahdin suoraan 3 kk:n karenssille. Ja ei, ei ollut isukkia sponsorina vaan piti kestää määräaikainen rahattomuus, mutta en ole katunut päivääkään, terveys säilyi ja henkinen selkäranka.
      Hakeutumalla tällaisiin firmoihin te vain tuette sen toimintaa ja autatte sitä laajenemaan. Tekemällä työt kiltisti te vain edesautatte tulevia kiristyksiä, työntekijän etujen/olojen heikentämistä ja työehtosopimusten viilailua.

Onko nyt niin, että ihmistä saa kohdella niinkuin hän antaa itseään kohdeltavan? Siinäpä hieman miettimistä jokaiselle.

• kerrankin

tällä palstalla ASIAA!

• jakaa kokemuksia,
        kerrankin kirjoitti:

tällä palstalla ASIAA!

mutta en voi. voin sanoa, että samanlaisia ne. pikkusen pahempia, kun olen se esimies.

• kyllästynyttttttt
        jakaa kokemuksia, kirjoitti:

mutta en voi. voin sanoa, että samanlaisia ne. pikkusen pahempia, kun olen se esimies.

Joopajoo, palkkojenmaksu tuntuu olevan naaman mukaan ainakin ISS:llä.. moneen otteeseen olen huomauttanut puuttuviasta tunneista mutta kun se on niin vaikiaa laittaa maksuun.. Meillä ainakin on esimies niin esimies ettei tee muuta kun iostua pojottaa konellaan vaikka olisi oikeaakin työtä, ja todellakaan koneella ei aina töitö tehdä kun nettikin on niin mukava.. Koiraakin voi voi hoidella työaikana tai jopa pitäöä sitä töissä mukana!

• soleilko

Odotan innolla ensimmäistä palkkaani Sol-palveluista..olen jo aika varma että se on laskettu sinnepäin..eli päin....mutta mistetaan aina hymyillä...soleil

• ehhhhhhh

ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

• Tuomiopäivän pasuuna

Olen ollut monessa siivousfirmassa ja olen huomannut ,että vuosi vuodelta homma kiristyy ja työntekijöistä puristetaan kaikki mehut pois. Alueet ovat kasvaneet , mutta työntekijöiden luku pysyy samana. Työntekijöitä ruoskitaan tekemään kovalla kiireellä ja uhkaillaan lopputilillä jos ei ole tarpeeksi nopea.

Nuoret helposti alistuvat tällaiseen simputtamiseen , koska pelkäävät menettävänsä työpaikan. Kova kilpailu kuka on nopein. Ei tajuta sitä asiaa, että työnantajan ajatus on se, että työntekijöitä voidaan siten vähentää , koska huomaavat ,että toiset tekevät monien edestä hullunvauhtia työtä , mutta tämä taas näkyy siivouksen laadussa.

En ole nähnyt kertaakaan työntekijöiden puolesta puhujaa luottamusmiestä. Työntekijöiden ruoskinta ja riisto vaan jatkuu ja kukaan ei puutu tähän törkeään kohteluun ja piiskaamiseen.

Orjatyö jatkuu jos siivoojat pysyvät hiljaisina eivätkä nouse puolustamaan ihmisyyttään ja etujaan. Siksi vissiin otetaan paljon ulkomaalaisia työntekijöitä ,että he pitävät paremmin suunsa kiinni ja juoksevat työnantajan riistotahdin mukaan pienellä palkalla.

• Punanuttu
        Tuomiopäivän pasuuna kirjoitti:

Olen ollut monessa siivousfirmassa ja olen huomannut ,että vuosi vuodelta homma kiristyy ja työntekijöistä puristetaan kaikki mehut pois. Alueet ovat kasvaneet , mutta työntekijöiden luku pysyy samana. Työntekijöitä ruoskitaan tekemään kovalla kiireellä ja uhkaillaan lopputilillä jos ei ole tarpeeksi nopea.

Nuoret helposti alistuvat tällaiseen simputtamiseen , koska pelkäävät menettävänsä työpaikan. Kova kilpailu kuka on nopein. Ei tajuta sitä asiaa, että työnantajan ajatus on se, että työntekijöitä voidaan siten vähentää , koska huomaavat ,että toiset tekevät monien edestä hullunvauhtia työtä , mutta tämä taas näkyy siivouksen laadussa.

En ole nähnyt kertaakaan työntekijöiden puolesta puhujaa luottamusmiestä. Työntekijöiden ruoskinta ja riisto vaan jatkuu ja kukaan ei puutu tähän törkeään kohteluun ja piiskaamiseen.

Orjatyö jatkuu jos siivoojat pysyvät hiljaisina eivätkä nouse puolustamaan ihmisyyttään ja etujaan. Siksi vissiin otetaan paljon ulkomaalaisia työntekijöitä ,että he pitävät paremmin suunsa kiinni ja juoksevat työnantajan riistotahdin mukaan pienellä palkalla.

Homma ei muutu, niinkauan kun siivojat ovat hiljaa ja eri mieltä. Nyt kaikki yksimielisesti ajamaan siivoojien etuja inhimillisen työilmapiirin ja palkan saamiseksi. Nouskaa sorron yöstä siivoojat ja lopettakaa te toiset siivojat pomojen "nuoleminen".

• nuori ja naiivi
        Punanuttu kirjoitti:

Homma ei muutu, niinkauan kun siivojat ovat hiljaa ja eri mieltä. Nyt kaikki yksimielisesti ajamaan siivoojien etuja inhimillisen työilmapiirin ja palkan saamiseksi. Nouskaa sorron yöstä siivoojat ja lopettakaa te toiset siivojat pomojen "nuoleminen".

Kävin haastattelussa solilla ja haastattelija oli todella epärehellisen oloinen. Puhui muista työntekijöistä ja epäsiistin ulkonäön lisäksi epäammattimainen vohellus ja tapa esittää asiat oudoksuttivat minua ja toista haastateltavaa. Katsoimme toisiimme että nyt taisi tulla iso virhe suostuttua töihin kyseiseen firmaan. Vielä ei ole edes työt alkaneet ja nyt jo huolestuttaa enkä saa öitä nukuttua.Toivottavasti olen väärässä.. työntekijänä en ole laiska todellakaan, mutta kytee niin saatananmoinen pelko, etten tule toimeen tämän esimieheni kanssa. Halveksin tuollaisia ihmisiä, jotka eivät vaivaudu edes esittämään ammattitaitoista. Sitten kun rupeat vastaan sanomaan tälläiselle ihmiselle, niin nehän tekee elämästä helvetin. Koeaika on 4 kk kai minä saan purkaa sopparin ja ansiosidonnaiseen se ei vaikuta?? Olen osa-aikainen siis..Kaduttaa kun menin suostumaan. Kertokaa olenko todella vainoharhainen vai nukunko kunnolla ensiyöni ?

• etelä-pohjanmaa
        nuori ja naiivi kirjoitti:

Kävin haastattelussa solilla ja haastattelija oli todella epärehellisen oloinen. Puhui muista työntekijöistä ja epäsiistin ulkonäön lisäksi epäammattimainen vohellus ja tapa esittää asiat oudoksuttivat minua ja toista haastateltavaa. Katsoimme toisiimme että nyt taisi tulla iso virhe suostuttua töihin kyseiseen firmaan. Vielä ei ole edes työt alkaneet ja nyt jo huolestuttaa enkä saa öitä nukuttua.Toivottavasti olen väärässä.. työntekijänä en ole laiska todellakaan, mutta kytee niin saatananmoinen pelko, etten tule toimeen tämän esimieheni kanssa. Halveksin tuollaisia ihmisiä, jotka eivät vaivaudu edes esittämään ammattitaitoista. Sitten kun rupeat vastaan sanomaan tälläiselle ihmiselle, niin nehän tekee elämästä helvetin. Koeaika on 4 kk kai minä saan purkaa sopparin ja ansiosidonnaiseen se ei vaikuta?? Olen osa-aikainen siis..Kaduttaa kun menin suostumaan. Kertokaa olenko todella vainoharhainen vai nukunko kunnolla ensiyöni ?

Olen todella surullinen puolestasi ja voin jo varmuudella sanoa että työssä olosi tulee olemaan helvetillistä. Olen itse ollut solilla töissä ja ne olivat elämäni raastavimmat, ei työkavereiden puolesta vaan työmäärästä, esimiehestä ja palkkojen virheellisestä maksusta. Ota jalat allesi ja juokse.

• ex-junasiivooja

Itse olin kuukauden verran junasiivoojana kyseisessä yrityksessä ja otin loparit pari päivää sitten,kun tajusin,etten jaksa sitä hommaa.Olin aikaisemmin kyseisessä paikassa vuoden verran ISS:llä ennen kuin SOL siirtyi VR:n palvelukseen,mutta tajusin sen olleen elämäni suurin virhe,että siirryin vanhana työntekijänä SOLille.Piti aloittaa kaikki alusta,lomat meni nollille,esimies oli vittumainen eikä sille riittänyt mikään.Ja kaiken huipuksi hän meni sanomaan minulle,että minulla on ylimielinen asenne työhöni.Siitä firmasta on kyllä aurinkoisuus kaukana,ihmettelen,ettei se ole mennyt jo ajat sitten konkurssiin,mutta näköjään edelleen löytyy sellaisia ihmisiä,joita höynäyttää niin pahasti.Tein järkevästi,kun lähdin sieltä itse ennen kuin ne olisivat heittäneet pihalle,koska meistä ISS:n vanhoista työntekijöistähän ne halusivat ensimmäisenä eroon.

VR saa siis syyttää itseään,kun valitsi SOL:in siivoamaan juniaan.Sinne en enää ole palaamassa,vaikka kuinka pyydettäisiin.

Nyt vain pitäisi löytää joku toinen työpaikka,ettei joutuisi 3kk:n karenssille.

• en siivoo

joooo

• siirtynyt

ns."vanhana työntekijänä" ISSiltä SOLille, kaikki työsuhteen olemassa olleet ehdot ja ansainnat säilyvät. Et ole voinut menettää lomiasi tai ne on pitänyt ISS:n sinulle maksaa sitten ulos. Vanhana työntekijänä sinulla on kertyneet vuosilomasi (24 6), palkkaasi ei voida koskea, työtuntisi pysyvät ennallaan, sinulla ei ole koeaikaa vaan irtisanomisajat ovat voimassa jne. Jos näin ei ole, on SOL tehnyt laittomasti. Ota yhteys ensin luottamusnaiseen. Jos ei auta, niin ammattiliittoon tai työsuojelupiiriin.

• alkometri
        siirtynyt kirjoitti:

ns."vanhana työntekijänä" ISSiltä SOLille, kaikki työsuhteen olemassa olleet ehdot ja ansainnat säilyvät. Et ole voinut menettää lomiasi tai ne on pitänyt ISS:n sinulle maksaa sitten ulos. Vanhana työntekijänä sinulla on kertyneet vuosilomasi (24 6), palkkaasi ei voida koskea, työtuntisi pysyvät ennallaan, sinulla ei ole koeaikaa vaan irtisanomisajat ovat voimassa jne. Jos näin ei ole, on SOL tehnyt laittomasti. Ota yhteys ensin luottamusnaiseen. Jos ei auta, niin ammattiliittoon tai työsuojelupiiriin.

tuli just laitettua tampereen sollille junasiivooukseen hakemus.. saas nähä pääsenkö hommiin ja jos pääsen niin tulikohan tehtyä virhe?? mutta en viitsi vielä alkaa moittia kyseistä firmaa vaikka olen lukenut ja kuullut kaikenlaista p*skaa.. mulla on muutama kaverikin sollila hommissa ja olen kuullut molemminpuolista kommenttia.. itse ku olen jääräpää, kova/kiivas luonteinen niin pitää kaikki kokee kantapään kautta :D..

junasiivoojan palkka kiinnostaisi, että paljonkohan mahtaa olla näin aloittelialla!!!???

• manteli61
        alkometri kirjoitti:

tuli just laitettua tampereen sollille junasiivooukseen hakemus.. saas nähä pääsenkö hommiin ja jos pääsen niin tulikohan tehtyä virhe?? mutta en viitsi vielä alkaa moittia kyseistä firmaa vaikka olen lukenut ja kuullut kaikenlaista p*skaa.. mulla on muutama kaverikin sollila hommissa ja olen kuullut molemminpuolista kommenttia.. itse ku olen jääräpää, kova/kiivas luonteinen niin pitää kaikki kokee kantapään kautta :D..

junasiivoojan palkka kiinnostaisi, että paljonkohan mahtaa olla näin aloittelialla!!!???

Hei!

Melko varmasti et saa kyseistä paikkaa, koska osaat lukea palkkanauhasi.
        Tuottavat ulkomailta työntekijöitä. Tai ainakin heidän alihankkijansa.

• 5+15=?

Sol always expoilt the worker so its the policy of SOL

• aaaaaaaaaaf

why dont you learn to write english before you start posting on the internet

• so what
        aaaaaaaaaaf kirjoitti:

why dont you learn to write english before you start posting on the internet

so what

• ei tyytyväinen

Minulle on aina tullut palkat ajoissa ja oikeat määrät ja olen ollut SOLLILLA kohta vuoden mutta olen kuullut työkavereiltani etteivät he saa oikeita summia.. ja jos asiasta on mennyt kommentoimaan pomolle parhaimmilaan on saanut kenkään.. Työympäristöon ihan hirveä mihinkään ei olla tyytyväisiä huutoa tulee melkein päivittäin ja paras mitä olen kuullut on että pomo oli sanonut alaisilleen "että te olette vain siivojia ettekä te osaa ajatella jättäkää se minulle." Sollilla on kyllä parannettavaa ja paljon!

• Pienellä

Sol tarvitsi taannoin työntekijää, mutta kun en millään voinut ottaa täysiaikaista paikkaa... teen pienelle yritykselle tuntilaisena määräaikaisena.
      Piti työkkäristä varmistella sitten, miten kävisi työttömyysturvan, sitä en hae kuitenkaan nyt ennen kuin määräaik.loppuu.
      Hyvä kun en SOLille vaihtanut.

Täältä itäsuomesta ainakin isot koppaisivat kohteet, ja työntekijät pienemmiltä, mutta jotain jota en vaihtaisi, on se että palkanmaksajan kanssa voi asioista puhua itsensä, ja työt sovitellaan ihmisten jaksamisten mukaan, vaikka kausittain on kiirusta...

• anonymou5

Tänään on palkka 22 päivää myöhässä viikon verran olen soitellut palkan perään ja joka kerta eri tekosyy pomo väitti että ei ole sama tili itellä nordea ja toimitusjohtaja väittää että on nordea ja puhelimiin ei vastata -.-

• yveen

Olen myös ollut SOL palveluilla töissä ja sain aivan liian vähän palkkaa mitä aluksi luvattiin! Ja ylitöitä oli turhaa tehä ku niitä ei maksettu!

Ekan ja viimesen kerran SOLlilainen!

• murjottu

Älkää menkö sollille töihin,pimittää tunteja kyselemättä,esimies lohko tehdystä työstä,ei lisiä maksettu,menköö vaikka suon silmään tuomonen yritys.olen ollu paremissa siivous firmoissa,palkkat ajallaan

• ööp881

Itse olin töissä sollilla n. 20 v sitten ja touhu oli samaa.Kun itse näen sollin punakeltaiset vaatteet ostarilla, tiedän että laatu on heikko näissä liikkeissä kun eivät rehellistä firmaa pysty kustantamaan. Ottaako asiakkaat ihan minkä firman vaan, kun halvalla saavat? Miten yritys voi jatkaa vuodesta toiseen samaa meininkiä?

• Sollilainen

Sol unohtaa maksaa mm. Iltalisiä, Sunnuntai lisiä.
      Sitten, kun huomauttaa väittävät maksaneensa tai maksamme seuraavaan tiliin.
      Ongelmansiirtämistä...
      Kun alotin solilla, ei edes kerrottu palkkasioista Yms.
      Koska lähetetään tunnit, koska palkka maksetaan, kun kerran Solilla Palkka jaetaan 1-15pv ja 16- viimenen päivä.
      Huh Huh mitä touhua.

• Kyselyä

Ovatko kaikki yksityiset siivousliikkeet tämmöisiä kuin em. ketjussa??? Miksi ette vaihda siivoojaksi kunnalliselle puolelle? Tai opiskele toiselle alalle?

Jos yksikään työntekijä EI SUOSTUISI siivousalan alyttömiin työehtoihin, ammatin arvostus ja palkka paranisivat. Myös työehdot muuttuisivat paremmiksi! Jokaisen siivoojan kannattaa miettiä, onko järkeä tehdä palkatonta ylityötä, siivota muutama tunti viikossa ja ottaa monta työkohdetta samalle päivälle?

Mitä ammattiliitto aikoo tehdä asialle?

• manteli61

Hei!

Miksiköhän yksityiset siivousfirmat tuovat esim. Aasiasta työvoimaa jatkuvasti? Taitavat olla vielä halvempia työntekijöitä(orjia) kuin nykyiset siivojaat.

• rappusiivooja

Pamiko tekisi jotain siivoojien eduksi?
      Viimeksi, kun oli tekevinään jotain, niin katosi pois oksennuslisät ja kokemusvuosilisä.

Erotkaa ensin Pamista ja liittykää vaikka yksityiseen työttömyyskassaan ja sieltä otatte lakimiespalvelun ja jo alkaa olla palkat oikein.

• kyykytykseen kylläst

viimmeisiä päiviä sollilla ihanaaaa meillä työnjohdon suosiossa jo työeläkettä saavat niille useimiten sunnuntai tunnit ja juhlapäivät .paljon on ollut puutteita palkassa monesti korjaus pyyntöjä eikä kaikkia ole korjattu pitää laskea myös tilinauhan vasen puoli eikä aina täsmää minulta viety 2 päivää lomakorvauksia 1ksä ja 1talvi rahat on saamata vaikka päivät täsmää meitä siivojia joitakin ainakin kohdellaan miten sattuu ja mennään työ kavereille valehtelemaan onneksi näytin eräälle tilinauhan näki numerot ,itse en varasta työn antajalta toivisi ettei sekään minulta, mutta turha toivo .

• viimeinen viikko!

Kyllä ollaan meiän työporukan kanssa niin kyllästytty tuohon hommaan. Minkäänlaista perehdytystä ei ollut. Palkat on aina perseellään, ylityökorvauksia ei muka voida maksaa, koska ylitöitä ei saa tehä, mutta niitä on ollut pikku pakko tehä koska työporukkaa on ollut tosi vähän ja vielä sesonkina. Taas tappelua palkoista, eikä esimies uskalla vastata puhelimeen, koska tietää että saa kuulla kunniansa taas. Ja aina vain valitetaan vaikka hommat tekis kuinka hyvin. Takaisin en tuolle firmalle mene. Ennemmin olen työttömänä. En suosittele kenellekään tätä firmaa. Onneksi viimeinen viikko.

• kokemus 6v

Ei piä ylleistää. Täälä pohojosessa mennee iha hyvin. Ei ongelmia muussa kuin tuntipalkka vois olla suurempi ja työ vaatteet vois olla hitusen toisen väriset tulee iha isä aurinkone olo kun pukkee aamulla niskaan. Ja oon muute talkkarina jote en tiiä miten noilla muilla puolilla on asiat ja luulempa että syynä on näihi onkelmiin on epä pätevät pikkupomot jotka syöttää tunnit ja komentelee työntekijöitä

• solonpaska

paska firma täytyy sanoa :)

• *ituttaa

Täytyy kyllä sanoa että ihan esimieskohtaista tuo palkkojen oikein oleminen. Nyt muutama kk uudella esimiehellä, ja yksikään palkka ei vielä oikein :(

• Sol Siivous

Sol Siivouspalvelussa VR:n Ilmalan varikolla on oikea Virolainen mafia. Virolaisen karveri saavat parhaat työt. Uudet työtekijät saavat raataa niska limassa kun vanha eivät tee mitään, lusmuilevat vain ympäri junahallia. Kopioivat työtehtävät muilta tuntilistaan, vaikka eivät ole niitä työtehtäviä vuoron aikana edes tehneet. Pomoja ei näy missään. Kympit tekevät mitä sattuu, työvuorot ihan sekaisin. Minut palkattiin 5 kuukauden määräaikaiseksi ja kahden kuukauden koeajalla. Tein töitä kaksi kertaa enemmän kuin muut, mutta kuitenkin irtisanominen tuli juuri ennen koeajan päättymistä. En suosittele kellekkään SOL Siivouspalveluita, työnantajana se on riistofirma.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      157
      2558
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      839
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      710
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe