Palkka vähintään 4000€

-Koiras-

Palkka muodostuu työn vaativuuden mukaan. Tuo on se palkka mitä koodarit ansaitsevat. Joka muuta väittää valehtelee.

Yritysten on turha itkeä miksi osaajia ei löydy, jos jatkuvasti halutaan kaikki mahdollisimman halvalla käyttämällä hyväksi harjoittelijoita muuta paskaa.

Se on 8000€ kuussa ni yhtäkkiä alkaa työ taas maittamaan.

26

10017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyville voi maksaa enemmän. Tätä eivät sen enempää tekijät kuin tasapäistämistä vaativat edunvalvojat ja viranomaisetkaan ymmärrä.

Palkan nosto on itseasiassa melko huono motivoinninlisäyskeino, ja myös erittäin lyhytaikainen. Tutkittu juttu.

• kjlkjkljkj

keppi ja porkkana eivät toimi

• koodarijokolmannessapolvessa

Nii just. Kyllähän tuo 4k on aika yleinen taso IT-alalla. Itse teen todella mielenkiintoisia kehitystehtäviä hyvässä kasvuyrityksessä, hieman pienemmällä palkalla tosin. Olen palkkaani tyytyväinen, osittain työn mielekkyys ja kivat työkaverit kompensoivat palkkani "pienuutta".

Hieman vaan arveluttaa tuo vaatimus siitä, että esim. sairaanhoitajien pitäisi saada 3k, koodarien vähintään se 4k, ja siitä ylöspäin. Käsittääkseni työnantajamaksut sun muut ovat Suomessa sen verran korkeat, että itse en lähtisi nirsoilemaan esim. vajaan 3k:n palkkojakaan, jos vaan itse työ on mielekästä. Koska ei se firmakaan pysty jokaiselle maksamaan Suomessa ihan mitä vain, vaikka osaamista olisikin.

Aivan eri asia jossain piilaaksossa tai vaikka Saksassa. Siellä minunkin duunini hinnoittelu lähtisi siitä 6000€ eteenpäin. Mutta en valita, päinvastoin, elämä hymyilee.

• Näin totta

Turha on kuvitella palkkoja Saksassa mitenkään suuriksi suomen tasoa,samoin täällä nuo 4000 palkoistaan puhuvat valehtelevat säännöllisesti.

• .duunari

Tuntemani koodari tekee ympäripyöreitä työpäiviä, eikä silti hanki paljonkaan paremmin, kuin minä perusduunarina tehtaassa. Jos tekisin jatkuvasti 12-20 tunnin päiviä, niin kuin koodarit, ansaitsisin paljon enemmänkin, kuin he. Jos näille ressukoille työnarkomaaneille laskettaisiin palkka tehdylle työtunnille, kuka tahansa duunari tienaa paremmin.

• ohjelmisto arkkitehti

Itselläni kuukausipalkka on 4300 €/kk, eli tuntipalkka hieman alle 30 €. Tosin edellisessä paikassa palkka oli tonnin pienempi. En tee ylitöitä, koska niistä ei makseta. Tehtaassa en tekis duunia, koska siellä jokin prosessi sanelee tahdin. Yleensä IT-alalla on aikaa käyttää työtunteja tämmöseen joutavaan jauhantaankin ja lehtiäkin tulee luettua päivittäin työpöydän ääressä. Eli mulle IT-alassa on tärkeää vapaus päättää ajan käytöstään myös työpaikalla. Liukuhihnan ääressä ei onnistuisi.

• .duunari.
        ohjelmisto arkkitehti kirjoitti:

Itselläni kuukausipalkka on 4300 €/kk, eli tuntipalkka hieman alle 30 €. Tosin edellisessä paikassa palkka oli tonnin pienempi. En tee ylitöitä, koska niistä ei makseta. Tehtaassa en tekis duunia, koska siellä jokin prosessi sanelee tahdin. Yleensä IT-alalla on aikaa käyttää työtunteja tämmöseen joutavaan jauhantaankin ja lehtiäkin tulee luettua päivittäin työpöydän ääressä. Eli mulle IT-alassa on tärkeää vapaus päättää ajan käytöstään myös työpaikalla. Liukuhihnan ääressä ei onnistuisi.

Näyt olevan jopa niin vapaa, että olit helatorstain ja viikonlopun välisen perjantain töissä kirjoittamassa sitä joutavaa jauhantaa. Minä olin silloin vapaalla.

Kirjoitan tätä ttyöajallani, työnantajan käyttööni antamalla koneella ja luen myös lehdet päivittäin töissä Liukuhihnaa en ole työpaikallani nähnytkään, eikä mikään prosessi määrää työtahtiani. Myös tehdastöitä on monenlaisia.

Väitätkö, ettei sinulla muka ole mitään aikatauluja töissä, milloin jokin projekti pitää saada valmiiksi? En usko, että olet yhtään sen vapaampi, kuin minä. Todennäköisesti päin vastoin.

• minä taas
        .duunari. kirjoitti:

Näyt olevan jopa niin vapaa, että olit helatorstain ja viikonlopun välisen perjantain töissä kirjoittamassa sitä joutavaa jauhantaa. Minä olin silloin vapaalla.

Kirjoitan tätä ttyöajallani, työnantajan käyttööni antamalla koneella ja luen myös lehdet päivittäin töissä Liukuhihnaa en ole työpaikallani nähnytkään, eikä mikään prosessi määrää työtahtiani. Myös tehdastöitä on monenlaisia.

Väitätkö, ettei sinulla muka ole mitään aikatauluja töissä, milloin jokin projekti pitää saada valmiiksi? En usko, että olet yhtään sen vapaampi, kuin minä. Todennäköisesti päin vastoin.

Meillä konttorirotilla on vapaus käyttää vapaapäivämme koska haluamme. Minä en katsonut tarpeelliseksi ottaa viime perjantaita vapaaksi, koska tiesin se olevan joka tapauksessa hyvin leppoisan päivän managementin viettäessä pitkää viikonloppua purjeveneillään, joten harjoitin oikeuttani saapua toimistolle. On meillä aikatauluja, jotka aika pitkälle ovat itse määriteltyjä. Siis tuotekehitykseltä aluksi kysytään, kuinka kauan teiltä kestää tehdä ABC. Tämän jälkeen johto ilmoittaa ryhdytäänkö homman vai ei.

Näköjään olet ainakin aamuvarhaisella siellä olemattoman liukuhihnan ääressä. Itse juuri saavuin töihin ja aamukahvin jälkeen pitää kai lähteä lounaalle. Tosin tänään pidän lyhyen päivän, koska on niin hiton kaunis sää.

• .duunari.
        minä taas kirjoitti:

Meillä konttorirotilla on vapaus käyttää vapaapäivämme koska haluamme. Minä en katsonut tarpeelliseksi ottaa viime perjantaita vapaaksi, koska tiesin se olevan joka tapauksessa hyvin leppoisan päivän managementin viettäessä pitkää viikonloppua purjeveneillään, joten harjoitin oikeuttani saapua toimistolle. On meillä aikatauluja, jotka aika pitkälle ovat itse määriteltyjä. Siis tuotekehitykseltä aluksi kysytään, kuinka kauan teiltä kestää tehdä ABC. Tämän jälkeen johto ilmoittaa ryhdytäänkö homman vai ei.

Näköjään olet ainakin aamuvarhaisella siellä olemattoman liukuhihnan ääressä. Itse juuri saavuin töihin ja aamukahvin jälkeen pitää kai lähteä lounaalle. Tosin tänään pidän lyhyen päivän, koska on niin hiton kaunis sää.

Olit siis töissä perjantaina, koska tiesit sen olevan leppoisan päivän. Mitä väliä sillä sitten on? Jos olet kerran työpaikallasi niin vapaa, kuin väität, luulisi jokaisen päivän olevan yhtä leppoisan, eikä sillä viettääkö managementti pitkää viikonloppua purjeveneellään pitäis olla mitään väliä. Mielestäni puheesi ovat hiukan ristiriitaisia.

En sanoisi tälllaista tuulista säätä miksikään hiton kauniiksi. Kyllä minullakin on mahdollisuus melko pitkälle päättää työajoistani, kunhan pitkällä aikavälillä keskiarvo on noin kahdeksan tuntia päivässä. Kuten sanottu, tehdastöitäkin on monenlaisia, enkä ole varsinaisesti töissä tuotannossa.

Koska tässä kumpi tahansa meistä voi valehdella mitä tahansa, en taida enää jaksaa jauhaa tästä asiasta. Pääasia, että ollaan tyytyväisiä työssämme.

• minä vielä
        .duunari. kirjoitti:

Olit siis töissä perjantaina, koska tiesit sen olevan leppoisan päivän. Mitä väliä sillä sitten on? Jos olet kerran työpaikallasi niin vapaa, kuin väität, luulisi jokaisen päivän olevan yhtä leppoisan, eikä sillä viettääkö managementti pitkää viikonloppua purjeveneellään pitäis olla mitään väliä. Mielestäni puheesi ovat hiukan ristiriitaisia.

En sanoisi tälllaista tuulista säätä miksikään hiton kauniiksi. Kyllä minullakin on mahdollisuus melko pitkälle päättää työajoistani, kunhan pitkällä aikavälillä keskiarvo on noin kahdeksan tuntia päivässä. Kuten sanottu, tehdastöitäkin on monenlaisia, enkä ole varsinaisesti töissä tuotannossa.

Koska tässä kumpi tahansa meistä voi valehdella mitä tahansa, en taida enää jaksaa jauhaa tästä asiasta. Pääasia, että ollaan tyytyväisiä työssämme.

Kyllä päivissä on eroa ja managementin poissaolo luo hyvät edellytykset tavallista leppoisammalle työpäivälle. Mielestäni siinä ei ole mitään ristiriitaista siinä, etten halua työskennellä tehtaassa, vaikka päivä ilman managementtia on nykyisissä tehtävissäni hauskempi kuin päivä managementin seurassa. Ei minulla ole erityistä tarvetta valehdella tässä asiassa, enkä oikeastaan ymmärrä miksi minun pitäisi haluta työskennellä tehtaassa, vaikka näkemykseni niistä perustuisi pitkälti ennakkoluuloille.

• .duunari.
        minä vielä kirjoitti:

Kyllä päivissä on eroa ja managementin poissaolo luo hyvät edellytykset tavallista leppoisammalle työpäivälle. Mielestäni siinä ei ole mitään ristiriitaista siinä, etten halua työskennellä tehtaassa, vaikka päivä ilman managementtia on nykyisissä tehtävissäni hauskempi kuin päivä managementin seurassa. Ei minulla ole erityistä tarvetta valehdella tässä asiassa, enkä oikeastaan ymmärrä miksi minun pitäisi haluta työskennellä tehtaassa, vaikka näkemykseni niistä perustuisi pitkälti ennakkoluuloille.

En sanokaan, että sinun pitäisi haluta työskennellä tehtaassa sen enempää, kuin minä haluaisin työskennellä työpöydän ääressä missään tehtävissä.

Sen verran sanon vielä tehdastöiden erilaisuudesta, että niitä on todellakin monenlaisia. Olen ollut yli kaksikymmentä vuotta kestäneen urani aikana myös tuotannossa, mutta en koskaan liukuhihnalla. Yritys, jossa olen töissä valmistaa tuotteita, jotka ovat yksilöitä ja asiakkaan toiveiden mukaisia, siis ylellisyyttä. Yhden tuotteen valmistuminen voi kestää jopa viikkoja ja se on pitkälle käsityötä. Tehdastyö voi todellakin olla myös mielenkiintoista ja vapaata.

• sdfsdffd

Olen ollut eräässä isossa firmassa jo 7 vuotta koodarina ja palkka on 2400e/kk.. En tosin tee pätkääkäään ylitöitä vaan työaika on se 7,5h päivä eikä duuni ole kovinkaan kummoista, ei stressiä ym vastaavaa.. Pääasia että on työtä ja vielä pitää siitä

• .duunari

Tuo kuulostaa uskottavalta. Kyllä nämä koodarit, jotka hankkivat huippupalkkoja ovat niitä, jotka tekevät töitä niin paljon kuin laki sallii ja sitten, kun ei enää salli jatketaan hommia vapaa-ajalla tai pimeästi ilman ylityökorvausta. Ylitöillä saisin helposti kuukausiansioni nousemaan yli neljään tonniin ja silti minulla olisi vapaa-aikaa enemmän, kuin monella huippupalkkaisella koodarilla.

• IT hemmo
        .duunari kirjoitti:

Tuo kuulostaa uskottavalta. Kyllä nämä koodarit, jotka hankkivat huippupalkkoja ovat niitä, jotka tekevät töitä niin paljon kuin laki sallii ja sitten, kun ei enää salli jatketaan hommia vapaa-ajalla tai pimeästi ilman ylityökorvausta. Ylitöillä saisin helposti kuukausiansioni nousemaan yli neljään tonniin ja silti minulla olisi vapaa-aikaa enemmän, kuin monella huippupalkkaisella koodarilla.

mikäli olet tyhmyyksissäsi mennyt allekirjoittamaan ylemmän toimihenkilön sopparin...

• näin..
        .duunari kirjoitti:

puoliskollani on 20v kokemus alalta. Hän pyysi 4k, työnantaja nikotteli, mutta kun oli ihan hyvä työpaikka ennen eikä ollut pakko vaihtaa, mutta hommat mielenkiintoisempia ja vaihtelua, niin pisti tuon ehdoksi että vaihtaa. Aika paljon neuvottelivat, mutta kun puolisko sanoi suoraan, ettei pienemmällä kannata vaihtaa ja näytti vielä palkkakuittinsa, niin suostuivat lopulta 3950 maksamaan. Se on kuulemma hiukan enemmän kuin heillä keskimäärin, mutta puoliskoni saa kokemuksensa vuoksi enemmän kuin nuoret, joita firmassa enimmäkseen on. Ylitöitä puolisko ei tee, matkahommia kyllä jonkun verran ja niiden ansioista tuo summa hiukan nousee.

• koodari

Itselläni palkka koodarina (ilman lisiä) on valmistumisen jälkeen, neljässä vuodessa noussut 1900€ -> 3600€. Nykyisestä hommasta olisin saanut enemmän jos olisin tajunnut pyytää. Myös vuosi sitten olisi ollut mahdollisuus vedättää palkkaa yli 4k:hon, mutta silloin oli muut motiivit tärkeämmät.

Tiedän että monet koodarit tekee kovasti töitä 2000€:lla, mutta kyllä pääkaupunkiseudulla monet tienaa reilusti yli 4k. mm. J2EE ja konsultointi on nyt aika korkealla arvostettua...

• Piru_

pääkaupunkiseudulla saa ainakin J2EE-konsulttihommista 4700€/kk.

Luulin että työhaastattelija tyrmää heti, mutta hyväksyi kuitenkin ehdotuksen. Jos ne haluaa sut, niin kyllä ne siitä palkasta neuvottelee. Heittää ekaksi palkkatoiveen yläkanttiin, niin ei jää ketuttamaan.

Ei pääkaupunkiseudulla ole varaa olla töissä jollain 2000€/kk. Kyllä asuntolainan maksun jälkeen pitää jäädä rahaa itsensä hellimiseen.

• Työhönottaja

Alkuvuodesta oli käynnissä haku ohjelmistosuunnittelijan paikkaan ja hakemuksia tuli noin parikymmentä. Palkkatoivomukset päteviltä hakijoilta eli koulunsa loppuun suorittaneilta olivat välillä 2.500€ - 4.800€. Hauskinta oli se että hakija joka pyysi 2.500€ oli myös osaamiseltaan kovinta luokkaa. Kaikki eivät tunnu ymmärtävän sitä, että konsulttikokemus ei ole meriitti kun pitäisi palata sorvin ääreen ja saada koodiakin aikaan.

Lopputuloksena muuten oli se, että hakija joka pyysi 2.500€ palkattiin mutta hänelle maksetaan aluksi 3.200€, koeajan jälkeen katsotaan sitten palkankorotusta.

• palkankorotuksilla

Asiaa puhut, vaikken olekaan alalla, mutta sivusta seurannut. Koodarilla ja koodarilla on ero. Jokapäiväistä on myös tuo, että ne joiden pitäisi saada hyvää palkkaa eivät osaa pyytää ja kaikenmaailman "kukkoilijat" vinkuvat heti huippupalkkoja.

• Raksa-DI

on siinä että firmat eivät palkkaa itselleen mitään palkkakuluja vaan tuotannontekijän. jos tyyppi tuottaa firmalle epäsuorasti noin 6 miljoonaa egeä vuodessa, niin on tyystin yksi hailee maksetaanko palkkaa 2500 vai 8000 euroa kuussa.

• Työhönottaja
        palkankorotuksilla kirjoitti:

Asiaa puhut, vaikken olekaan alalla, mutta sivusta seurannut. Koodarilla ja koodarilla on ero. Jokapäiväistä on myös tuo, että ne joiden pitäisi saada hyvää palkkaa eivät osaa pyytää ja kaikenmaailman "kukkoilijat" vinkuvat heti huippupalkkoja.

Voi olla että joillekin on jäänyt vielä IT-hype päälle. Joku saattaa kuvitella, että jos 90-luvun lopulla Java-koodarille maksettiin 6.000€ näin tulee jatkumaan maailman loppuun asti. Ongelma vain oli siinä että liian moni näistä hannuhanhista on huonosti koulunsa käyneitä eivätkä duunitkaan kovasti vakuuta. Jos vaihtoehtona on henkilö joka valmistui diplomi-insinööriksi 24-vuotiaana ja jonka dippatyö julkaistiin tieteellisessä artikkelisarjassa tai johti patenttiin ja joku, joka pääsi kaverinsa firmaan konsultiksi ja käytti opintoihin 12 vuotta saamatta silti yhtään konkreettista projektia CV:ssä mainittavaksi, valinta ei todellakaan ole vaikea.

En halua tällä lietsoa turhaa negatiivisuutta. IT-alalla vain on ehkä 10% henkilöitä joiden oikeasti kannattaisi opetella vähän nöyryyttä ja mennä takaisin kouluun. Samalla alalta löytyy toinen 10% joiden pitäisi pyytää tuplaten enemmän palkkaa. Sille välille asettuu valtaosa porukasta joiden puolestaan pitäisi miettiä, miten erottua massasta.

• työntekijä / työnhakija

Kuinka moni hakemuksen lähettäneistä oli työttömiä työnhakijoita? En ole koskaan kuullut kaverista, joka on hyvässä duunissa ja pistää palkkatoivomukseksi alle nykyisen palkkansa. Siksi vaikkapa mun palkkatoivomus olisi vähintään 4500 €/kk riippumatta minne haen ja mitä osaan. Viime kädessä työnantaja antaa mulle liksan, eikä muuta, joten sama se on mikä nimi palkkakuittiin on printattu, kunhan summa on kilpailukykyinen.

• kysyn mä
        Työhönottaja kirjoitti:

Voi olla että joillekin on jäänyt vielä IT-hype päälle. Joku saattaa kuvitella, että jos 90-luvun lopulla Java-koodarille maksettiin 6.000€ näin tulee jatkumaan maailman loppuun asti. Ongelma vain oli siinä että liian moni näistä hannuhanhista on huonosti koulunsa käyneitä eivätkä duunitkaan kovasti vakuuta. Jos vaihtoehtona on henkilö joka valmistui diplomi-insinööriksi 24-vuotiaana ja jonka dippatyö julkaistiin tieteellisessä artikkelisarjassa tai johti patenttiin ja joku, joka pääsi kaverinsa firmaan konsultiksi ja käytti opintoihin 12 vuotta saamatta silti yhtään konkreettista projektia CV:ssä mainittavaksi, valinta ei todellakaan ole vaikea.

En halua tällä lietsoa turhaa negatiivisuutta. IT-alalla vain on ehkä 10% henkilöitä joiden oikeasti kannattaisi opetella vähän nöyryyttä ja mennä takaisin kouluun. Samalla alalta löytyy toinen 10% joiden pitäisi pyytää tuplaten enemmän palkkaa. Sille välille asettuu valtaosa porukasta joiden puolestaan pitäisi miettiä, miten erottua massasta.

Sano nyt sitten mihin palkkahaitariin menee datanomi(se vanhempi tutkinto), it-alalla 10 vuotta, josta suurin osa ohjelmistomäärittelyä/suunnittelua/koodaamista? Ja patentti(pendaa vielä).

• Raksa-DI

Rakennus-dippainsseillä on keskipalkkakin oli RILn katsauksessa (joulukuussa 2006) 4698 egeä, ja siihen on laskettu kaikenmaailman juuri valmistuneet nöösitkin ja ties missä perhefirmoissa piirtelevät suunnittelijat, joten kyllä kuka tahansa itseään kunnioittava tekniikan ammattilainen voi ton 4000 pyytää, ei 5000:kaan pahalta kuulosta.

• Bortonki

mut en ole kovin hyvä matikassa enkä ole paljoa kerinnyt itse koodausta harrastamaan. Kannattaisko silti lähteä opiskelemaan ohjelmointia ymv. yliopistoon?

• ap...................

matemaattista lahjakkuutta kyllä löytyy jonkin verran, mutta aikaa ei niinkään löydy...........

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe