Millaisia oireita hiiva voi aiheuttaa?

Kultu Kimallus

Olen ilmeisesti ensimmäistä kertaa elämässäni saanut jonkinlaisen pöpön alakertaan, mutta en ole varma onko se virtsapuolella vai esim. emättimessä.

Muutama viikko sitten sain virtsaoireita, jotka viittasivat virtsatietulehdukseen. Terveyskeskuksessa eivät ottaneet edes kokeita, vaan määräsivät antibiootit, koska virtsatulehdus on ollut aiemminkin pari kertaa, tosin muutamia vuosia sitten jo. Söin kuurin ja oireet hellittivät. Sitten alkoikin kuukautiset ja elämä sujui normaalisti.

Vaan kuukautiset jotka yleensä kestävät 4-5 päivää, ovat kestäneet jo 10 vuorokautta. Alapää huutaa apua hautuessaan siteessä jo toista viikkoa. Ja tämän aikana olen saanut oireita: alapäässä kirvelee, polttelee ja vähän kutisee ajoittain kovastikin niin, että pakko raaputella. Eniten kuitenkin sellaista polttelun/kirvelyn tuntua. Pari kertaa päivässä huomaan myös, että tuntuu kuin olisi pissahätä, vaikka ei tosiasiassa ole.

Sukupuolitauti lienee poissuljettu, sillä olemme puolison kanssa toistemme ainoat seksikumppanit.

Terveyskeskuksessa kävin, mutta papaakaan ei voi ottaa koska kuukautiset vain jatkuvat. Elän siis epätietoisuudessa miettin missä vika.

Olen lueskellut muiden kokemuksia hiivasta ja vaikka oireet täsmäävätkin, niin en ole ainakaan vielä havainnut, että se aiheuttaisi sellaista tunnetta, että on pissahätä vaikkei olekaan? Mahtaakohan kenelläkään olla ollut sellaista?

Nim. papaa odottavan aika on pitkä

8

7956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • millaisia oireita..

      En tiedä ikääsi, mutta oireesi ovat aivan kuin mulla alkuvuodesta. Mulla alkoi vaihtarit ja limakalvot alkoivat kuivua. Myös virtsarakon limakalvot ohentuivat ja oli pissahätä, vaikkei ollutkaan. Ilmeisesti tuo limakalvojen ohentuminen ja kuivuminen laukaisivat hiivan. Olen ymmärtänyt, että hiiva aiheuttaa juuri virtsarakossa tuollaisen reaktion. Käytätkö ehkä e-pillereitä, nekin voivat olla syylliset limakalvojen kuivumiseen?

      • Kultu Kimallus

        olen 24-vuotias ja itseasiassa aloitin vain muutamia kuukausia sitten e-pillerit, diane novat. olen kuullutkin että tällaista ongelmaa saattaa ikävä kyllä tulla :(

        kirjoitit että

        "Olen ymmärtänyt, että hiiva aiheuttaa juuri virtsarakossa tuollaisen reaktion"

        Apua, voiko hiiva siis oireilla myös virtsarakossa? Miten tällaista sitten yleensä hoidetaan?


      • ehkäpä..
        Kultu Kimallus kirjoitti:

        olen 24-vuotias ja itseasiassa aloitin vain muutamia kuukausia sitten e-pillerit, diane novat. olen kuullutkin että tällaista ongelmaa saattaa ikävä kyllä tulla :(

        kirjoitit että

        "Olen ymmärtänyt, että hiiva aiheuttaa juuri virtsarakossa tuollaisen reaktion"

        Apua, voiko hiiva siis oireilla myös virtsarakossa? Miten tällaista sitten yleensä hoidetaan?

        Kirjoitit, että olet itseasiassa aloittanut e-pillerit vastikään. Toi sun pitkittynyt vuotos vaikuttaa näiltä alku hankaluuksilta, joita ekakuukausina usein tulee. En itsekkään ole kovin kauaa ollut tietoinen, että hiiva voi iskeä myös virtsarakkoon. Työkaverini kertoi itselleen käyvän näin. Mulle auttoi Canesten yhdistelmä ja aloin käyttämään Ovestin estrogeenipuikkoja. Sulla noi vaivat voi johtua noista pillereistä. Vilkaiseppa mahdoll. haittavaikutuksia tuoteselosteesta. Pillerit voivat aiheuttaa myös limakalvojen kuivumista ja silloin hiiva iskee helpommin. Lääkäriltä saa suun kautta otettava hiivalääkkeen tarvittaessa.


      • leipuri hiiva
        ehkäpä.. kirjoitti:

        Kirjoitit, että olet itseasiassa aloittanut e-pillerit vastikään. Toi sun pitkittynyt vuotos vaikuttaa näiltä alku hankaluuksilta, joita ekakuukausina usein tulee. En itsekkään ole kovin kauaa ollut tietoinen, että hiiva voi iskeä myös virtsarakkoon. Työkaverini kertoi itselleen käyvän näin. Mulle auttoi Canesten yhdistelmä ja aloin käyttämään Ovestin estrogeenipuikkoja. Sulla noi vaivat voi johtua noista pillereistä. Vilkaiseppa mahdoll. haittavaikutuksia tuoteselosteesta. Pillerit voivat aiheuttaa myös limakalvojen kuivumista ja silloin hiiva iskee helpommin. Lääkäriltä saa suun kautta otettava hiivalääkkeen tarvittaessa.

        Täällä myös, jälleen kerran :)
        Kolmisen vuotta sitten oli oikea hiivakierre, johon sainkin sitten kerran kuussa otettavan lääkkeen, ja kierrekin helpotti. Nyt sitten aina toisinaan taas vaivaa sama kökkö.
        Juuri tuota samaista "pissattaa vaikkei edes pissata"- oiretta, ja kirvelyn tyyppistä kutinaa ja muutenkin outoa oloa alapäässä. Vielä ei kyllä hiivaa näy, mutta eiköhän se sieltä taas hiivi...

        Canesten on ollut musta paras reseptivapaa lääke. Kapselit tuntuu niin inhottaville sulaessaan ja itsellä myös kirvelevät ulkosynnyttimissä.

        Pillereitä olen syönyt jo seitsemisen vuotta, joten tuskin siitä on kyse. Epäilen kuivia limakalvoja.


    • SelviytyjaSilti

      Nostanpa tämän ketjun, kun itselläni samoja oireita.
      Mulla tuli kuukausi sitten virtsatietulehdus johon sain antibiootit (Nitrofur-C). Söin kuurin mutta oireet jatkui: outo tunne alapäässä, lähinnä virtsaputken suun ympäristössä, ihan kuin joku pitäisi jääpalaa siinä, välillä kirvelyä, ajoittain valevirtsahätää. Kävin uudestaan labrakokeissa jotka näytti puhdasta. No 3 viikkoa tuon jälkeen iski vti taas, jouduin menemään ensiapun josta sain samaisen kuurin uudestaan. Nyt antibiootit syöty ja taas nuo samat oireet mitä kerroin että tuon jälkeen tuli.

      Olen lopen uupunut tähän oloon. :(

      Olen 43-vuotias, aloitin e-pillerit puolisen vuotta sitten kovien menkkakipujen takia ja sinä aikana vti ollut 3 kertaa. Näitä ennen siitä on vuosia niin paljon etten edes muista kun oli vti. Olen miettinyt e-pillereiden lopettamista. Kokeilin hormonikierukkaakin, eikä sopinut mulle. Särkylääkkeet aiheuttaa aika ajoin refluksioireita, vatsa korventaa.
      Äidilläni loppui menkat muistaakseni 45-46 vuotiaana. Mulla menkat olleet tosi inhottavat parin edellisen vuoden ajan, kivut koventuneet, vuoto lisääntynyt, lisäksi itkuherkkyisyyttä tullut paljon.

      Yritän nyt tuota canestenia voiteena käyttää, c-vitamiinia syön joka pvä 2x500mg ....olisikohan tää hiivaa? En jaksaisi juosta koko ajan lekureilla, kun eivät osaa sanoa ja testit puhtaat ainakin siis vti:n kohdalla. Sukupuolitauteja ei pitäis olla, siis klamydiaahan ne aina epäilee, mutta ei ole (sama mies vuosia). Lisäksi juon sitruunavettä paljon, mikä pikkuisen helpottaa ja lämmin bideesuihku myös helpottaa.

      Auttakaa kanssasisaret, tää on tosi inhottavaa :( :(

      • bhcbxcbcbc

        Käsittääkseni meidän ikäisille (olen myös 43) ei pitäisi enää e-pillerireseptejä edes kirjoittaa, ainakaan jollei niitä ole jatkuvasti aiemmin käyttänyt.

        Estrogeenit ovat jo huimassa laskussa tässä iässä. Itselläni naaman rypistyminen alkoi kunnolla heti täytettyäni 40. Taatusti myös limakalvot ovat ohuemmat kuin nuorena. Itse uskon kuitenkin, että hiivaan pahin syy on antibiootit. Olin lapsiastmaatikko ja kyllästetty antibiooteilla jo ennen murrosikää. Ekat hiivatulehdukset olivat jo heti menkkojen alettua. Pahimman hiivakierteen sain keskenmenon jälkeen. Keskenmenoa seurasi infektio, ja söin useammat vahvat antibiootit. Alapää oireili seuraavat 5 vuotta.

        Nyt olen ollut 15 vuotta ilman antibiootteja ja alapään bakteeritasapainokin on kunnossa. Bakteeritasapaino palautuu hitaasti tai ei lainkaan antibioottikuurien jälkeen. Itse myös ripuloin pari vuotta, eli en oikeasti antibiootteja heppoisin perustein suosittele. Niillä saa tuhottua ehkä pysyvästi suoliston elintärkeän bakteerikannan, joka myös torjuu monia sairauksia, kuten masennusta ja diabetesta.

        Jos limakalvot ovat kuivat, niin paikallisestrogeenia voi käsittääkseni käyttää (Vagifem), vaikka kuukautiset vielä olisivatkin. Paikallisestrogeeni suojelee virtsateiden limakalvoja. Tietysti sama ongelma voi olla nuorella e-pillereiden käyttäjällä: Niiden estrogeenitaso on niin alhainen, että jollekin se ei vaan riitä.

        Jos hormonikierukka ei käy, niin muitakin hoitoja pitäisi vielä olla olemassa. Ilmeisesti kivut liittyvät runsaaseen vuotoon? Muitakin lääke- ja kirurgisia hoitoja on. Tee selväksi, että jatkuvat virtsatieoireet eivät ole ok, kipulääkkeitä et kestä (en kestäisi minäkään, olen myös refluksitautinen) ja että haluat kivuista eroon. Asialle voidaan oikeasti tehdä jotain. Lue käypähoitosuositukset ym.

        http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle/suositus?id=khp00050

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00147


      • Tuplapillerit
        bhcbxcbcbc kirjoitti:

        Käsittääkseni meidän ikäisille (olen myös 43) ei pitäisi enää e-pillerireseptejä edes kirjoittaa, ainakaan jollei niitä ole jatkuvasti aiemmin käyttänyt.

        Estrogeenit ovat jo huimassa laskussa tässä iässä. Itselläni naaman rypistyminen alkoi kunnolla heti täytettyäni 40. Taatusti myös limakalvot ovat ohuemmat kuin nuorena. Itse uskon kuitenkin, että hiivaan pahin syy on antibiootit. Olin lapsiastmaatikko ja kyllästetty antibiooteilla jo ennen murrosikää. Ekat hiivatulehdukset olivat jo heti menkkojen alettua. Pahimman hiivakierteen sain keskenmenon jälkeen. Keskenmenoa seurasi infektio, ja söin useammat vahvat antibiootit. Alapää oireili seuraavat 5 vuotta.

        Nyt olen ollut 15 vuotta ilman antibiootteja ja alapään bakteeritasapainokin on kunnossa. Bakteeritasapaino palautuu hitaasti tai ei lainkaan antibioottikuurien jälkeen. Itse myös ripuloin pari vuotta, eli en oikeasti antibiootteja heppoisin perustein suosittele. Niillä saa tuhottua ehkä pysyvästi suoliston elintärkeän bakteerikannan, joka myös torjuu monia sairauksia, kuten masennusta ja diabetesta.

        Jos limakalvot ovat kuivat, niin paikallisestrogeenia voi käsittääkseni käyttää (Vagifem), vaikka kuukautiset vielä olisivatkin. Paikallisestrogeeni suojelee virtsateiden limakalvoja. Tietysti sama ongelma voi olla nuorella e-pillereiden käyttäjällä: Niiden estrogeenitaso on niin alhainen, että jollekin se ei vaan riitä.

        Jos hormonikierukka ei käy, niin muitakin hoitoja pitäisi vielä olla olemassa. Ilmeisesti kivut liittyvät runsaaseen vuotoon? Muitakin lääke- ja kirurgisia hoitoja on. Tee selväksi, että jatkuvat virtsatieoireet eivät ole ok, kipulääkkeitä et kestä (en kestäisi minäkään, olen myös refluksitautinen) ja että haluat kivuista eroon. Asialle voidaan oikeasti tehdä jotain. Lue käypähoitosuositukset ym.

        http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle/suositus?id=khp00050

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00147

        Senverran vinkkiä että antibiootit sekoittaa aina mahani ja aiheuttaa ripulin, ellen samaan aikaan syö myös maitohappopillereitä. Viimeksi sain antibiootit hammaslääkäriltä, joten ei tarvinnut käydä apteekissa. Kotona olikin jäljellä vain yli-ikäisiä maitohappopillereitä eikä niiden teho riittänyt, joten ripuli ehti iskeä ennen kuin ostin apteekista uudet pillerit.


    • RikasOstaaneitsyen

      - nämä eri eläin taudit tulee kun aurinkolomilla hrataan pitkin ja poikin, ja ne eläintaudit siirtyvät ihmsistä toiseen..... jatkumo.

      - siksi rikkailla oli ennen se neitsyyden vaatimus, niin ei saanut tauteja. Käytetyistä saa aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe